Mitä tekisitte, entero ja odotus?

  • Viestiketjun aloittaja rv30mamma
  • Ensimmäinen viesti
rv30mamma
Olenko kohtuuton, kun toivoin, että eräs ihminen ei tulisi kurssille missä käymme yhdessä ensi kerralla, koska perheessään on ollut enteroa lapsella viikon sisällä ja itse olen raskaana?
Tarttuuko se helposti?
Kurssissa on opetuspäiviä muutama kuukaudessa ja viikonloppuna olisi sellaiset edessä.
Ahdistaa ihan sikana jos saan ton ja vauvalle käy jotain :(
 
viera.s
Olet, jos sellaista menet toiselta vaatimaan. Jos sinua noin kovin pelottaa (mielestäni aivan aiheetta), jäät itse kurssipäiviltä pois. Et voi omaa hysteerisyyttäsi muiden niskaan kaataa.
 
Lääkärin mukaan se tarttuu helposti ja sitä voi kantaa vaikka itse ei olekkaan sairastanut, näin siis sanoi miehelleni joka sairasti sen pari viikkoa sitten. Jäät itse pois jos epäilyttää.
 
Viimeksi muokattu:
"Ninni"
Ymmärrän täysin pelkosi, tulee mieleen omat raskausajan ahdistukset!!! Mun mielestä kurssikaverisi on epäkohtelias, jos hän meinaa tulla kurssille tartuttamaan muita (mahdollisesti). Tiedän lähipiiristämme monta aikuista, jotka ovat saaneet kovastikin oireita enterorokosta.. Siitähän voi esim. Lähteä kynnetkin yms. Jos tämä kurssikaverisi aikoo sinne kurssille tunkea, niin itse jäisin sitten varuksi pois.

Hyvää loppuodotusta :)!
 
nooon
Nopealla guugletuksella ei vaarallinen kuten esim. parvo. Kai mikä tahansa kuumetauti voi olla haitallinen raskaana olevalle noin yleisesti. Ymmärrän kyllä että panikoit, niin tein minäkin monessa asiassa vaikka järjellä tiesin ettei tarttis... Mutta tosiaan, aika outoa on pyytää toista jäämään pois, eihän se kurssikaveri ole missään vastuussa sinun raskaudestasi, kyllä se poisjäänti olisi halutessasi sun heiniä.
 
jää itse kotiin
Therapiafennica.fi neuvoo, että lapsiakaan ei ole tarpeellista eristää enteron takia, koska tartuntaa voi levittää oireettomana viikkoja ennen sairastumista ja sairauden jälkeen virusta on ulosteessa useita viikkoja. Taudin nappaa yhtä todennäköisesti vaikkapa kauppareissulla tai kylässä perheessä, jos ei ole enteroa (vielä) edes ollut. Voivat kantaa sitä silti.

Olen samaa mieltä muutaman muun kanssa, että jäät itse pois, jos ahdistaa liikaa.

"Ninni" töistäkään ei saa sairaslomaa siksi, että perheessä jollakin on ollut enteroa. Miksi kurssi- tai koulupäivät pitäisi jättää väliin, jos ei itse ole sairas?? Eikä toisen raskaudet ole muiden vastuulla, jos nyt ei mene ihan kasvojen eteen sylkemään ja yskimään, mutta uskon sellaisten tyyppien olevan aika marginaalitapauksia.
 
jää itse kotiin
Alkuperäinen kirjoittaja jää itse kotiin;30278549:
Therapiafennica.fi neuvoo, että lapsiakaan ei ole tarpeellista eristää enteron takia, koska tartuntaa voi levittää oireettomana viikkoja ennen sairastumista ja sairauden jälkeen virusta on ulosteessa useita viikkoja. Taudin nappaa yhtä todennäköisesti vaikkapa kauppareissulla tai kylässä perheessä, jos ei ole enteroa (vielä) edes ollut. Voivat kantaa sitä silti.
Siis kylässä JOSSA ei enteroa vielä edes ollut.
 
"Ninni"
"Enteroa on ollut viikon sisällä" eli itämisaika on ko. henkilöllä päällä. Eihän kenenkään ole pakko eristää koskaan ketään, niinhän sitä kaikki taudit mukavasti leviääkin. Meidän kaveripiirissämme on ollut runsaasti enteroa ja me olemme pystyneet välttämään sen välttelemällä ko. tautiin sairastuneita ihmisiä. Mihinkään hysteriaan ei toki ole tarvetta, mutta faktahan on se, että ketään ei kiinnosta olla eristyksissä tms siinä vaiheessa kun tauti on jo itsellä päällä. Aiemmin esitettyihin ohjeisiin vedoten kaverinikin ovat menneet heti rakkuloiden kanssa surutta puistoon, vaikka muut puistossa olijat eivät ole taatusti tavanneet heitä itämisaikana, jolloin "olisivat jo voineet taudin saada".
 
"henni"
[QUOTE="Ninni";30278515]Ymmärrän täysin pelkosi, tulee mieleen omat raskausajan ahdistukset!!! Mun mielestä kurssikaverisi on epäkohtelias, jos hän meinaa tulla kurssille tartuttamaan muita (mahdollisesti). Tiedän lähipiiristämme monta aikuista, jotka ovat saaneet kovastikin oireita enterorokosta.. Siitähän voi esim. Lähteä kynnetkin yms. Jos tämä kurssikaverisi aikoo sinne kurssille tunkea, niin itse jäisin sitten varuksi pois.

Hyvää loppuodotusta :)![/QUOTE]

Huhhei.
Entero jyllää tällä hetkellä ihan koko maassa.

Omalla miehellä oli se pari vuotta sitten. Ensin horkkasi kuumeessa, parin päivän päästä tuli näpyt. Jonka jälkee minä tietty ryntäsin iltavuorosta päästyäni päivystävälle lääkärille kysymään saanko mennä aamulla töihin, koska tein fyysistä kontaktia vaativaa hoitotyötä erittäin infektioherkkien potilaiden osastolla.
Lääkäri sanoi että totta kai menet töihin. Ei kukaan jää pois sen takia ettei ole oireita.

Ap
Entero ei aiheuta mitää poikkeuksellista riskiä vauvalle. Mutta toki pahoja oireita voi tulla kelle vas, kuten hengitysvaikeuksia, aivokalvontulehdusta, jotka sit voi lisätä ongelmia myös raskauteen. Mutta esim kynsien lähteminen ei vaikuta raskauteen millää tapaa.

Mutta, olet kohtuuton.
 
jkifbd
http://www.tohtori.fi/kysy-asiantuntijalta/kysymys/6024160

Eli ei ole vaarallinen myöskään raskausaikana! Typerähän se sun kurssikaveri on jos tulee tartuttamaan kaikille sen,mikäli sitä itse kantaa! Parvorokko on vaarallisempi jos on raskaana.
 
jää itse kotiin
[QUOTE="Ninni";30278582]"Enteroa on ollut viikon sisällä" eli itämisaika on ko. henkilöllä päällä.[/QUOTE]

Aloittaja kirjoitti, että lapsen oireet ovat ilmaantuneet sunnuntaina tai maanantaina. Tauti on siis tartuttanut tuota ennen jo muutaman päivän (la-pe-to esimerkiksi), jolloin tämä lapsen vanhempi olisi todennäköisesti napannut tartunnan, koska ei ole tajunnut varoa.
Eri lähteissä mainitaan itämisajaksi kaikkea 1-7 päivän väliltä, useimmissa lähteissä itämisajaksi on määritelty 1-5 päivää. Jos kurssi on viikonloppuna, vaikkapa lauantaina ja sunnuntaina, on tuolloin lauantaina jo se seitsemän päivää täynnä, mikäli lapsen oireet alkoivat sunnuntaina. Tartuttamisajasta katsottuna täynnä on jopa puolentoista viikon varoaika. Syksy ja talvi ovat tautiaikaa, sen kanssa on vain elettävä ja oireettomat ihmiset eivät voi jäädä varmuuden vuoksi esim. töistä kotiin, koska siellä voi olla joku raskaanaoleva.
 
viera.s
Meidän päiväkodin ovessa on tällä hetkellä lappu, jonka mukaan ryhmässä on enterorokkoa. Sen mukaan lapsi voi tulla voinnin mukaan hoitoon, eli jos on hoitokuntoinen. Tauti on monilla lapsilla niin lievä, ettei hoidosta tarvitse siis olla pois ollenkaan. Lapun mukaan tartuttavuus on jo ohi rakkuloiden ilmaantuessa. Lapselle tuli pian lapun ilmaantumisen jälkeen tavallinen flunssa, jonka minäkin vähän myöhemmin sain. Mutta sehän voi olla enteroviruksen aiheuttama, terveyskirjaston mukaan tavallinen flussa olisi itse asiassa tavallisin muoto näiden virusten aiheuttamista sairauksista.

Aloittajan täytyy lukittautua neljän seinän sisään, jos näitä noin pelkää. Enterorokon voi saada mistä tahansa, eikä edes sairastunut välttämättä tiedä onko siitä kyse.
 
vierass
Minä olen todella tarkka, että emme vie tauteja eteenpäin. Silti tässä tapauksessa mielestäni ap on kohtuuton. Kaveri on terve ja lapsikin on varmasti jo parantunut. Ei ole mitään syytä miksi kaverisi ei voisi tulla kurssille. Vai pitäisikö hänen nyt eristäytyä muista kahdeksi viikoksi?

Ymmärrän kyllä huolesi ja raskausaikana ne kasvavat suuriksi. Menkää molemmat kurssille. Huolehdi hyvästä käsihygieniasta. Ei se aikuisten kesken pisaratartuntana leviä.
 
vierusss
Typerä vaatimus ap:lta. Olethan varmistanut jokaiselta muultakin kurssikaverilta, opettajilta/ohjaajilta ja kaikilta samoissa tiloissa oleilevilta, että heilläkään ei ole tuota enteroa ollut lähipiirissä viime aikoina ja mikäli on, niin kiellä heitä ehdottomasti tulemasta kurssille, että sinä voit mennä.
Jotain suhteellisuuden tajua nyt hei!
 
mun perhe ja kaverit on kyllä kaikki sitä mieltä, että jos on sairautta perheessä, niinjäädään kotiin silloin eikä tartutella muita.
mitähän munkin tai sanoa jos soittaminen, että meidän Liisa on kuumeessa, en tuu töihin, etten vaan levitä tautia, kun en tiiä oonko itse saanut tartunnan, että tuun sitten vaikka kolmen päivän kuluttua tai ehkä tulen varmuuden vasta viikon kuluttua. Ei varmaan tarvitsisi mennä enää ollenkaan
 

Yhteistyössä