Kumpaan laittaisit lapsesi: suunnitelmalliseen varhaiskasvatukseen vai perinteiseen päivähoitoon?

  • Viestiketjun aloittaja "mir"
  • Ensimmäinen viesti
"mir"
Suunnitelmallisessa varhaiskasvatuksessa opettaja toteuttaa lapsille tarkkaan etukäteen suunniteltua ja pienimpiäkin yksityiskohtia myöten pedagogisen merkityksen omaavaa toimintaa.

Perinteisessä päivähoidossa taas lapset puuhaavat hoitajan opastuksella ja johdolla kaikkea mukavaa. Välillä tämä tapahtuu hyvinkin spontaanilta pohjalta.
 
"minäpä vaan"
Koska mielestäni osaan "opettaa" lapseni itse tarpeeksi hyvin alle kouluikäisinä, niin en laittaisi suunnitelmalliseen varhaiskasvatukseen. Eli tarkoitan tällä sitä, että selitän paljon lapsille, teen lasten kanssa asioita esim. salaatin teko, leipominen, mansikoiden poimiminen missä oppivat eri asioita. Lisäksi meillä on monta lasta, joten on pakko oppia toimimaan ryhmässä. Joten suunnitelmallisuus päiväkodissa liiallisessa muodossa olisi minun mielestäni "turhaa" meidän lapsille.
 
suunnittelu
Jotenkin kysymyksenasettelu tuntuu siltä, että ap odottaa tiettyjä vastauksia :D Noissa suunnitelmallisissa on usein joku pääteema, jonka myötä päivähoito maksaa aika paljon enemmän ja riippuen teemasta joko puhuttelee mua tai ei. Perinteinenkin on ollut ihan hyvä silloin, kun se on ollut hyvä. Eli mieluiten laittaisin lapsen päivähoitoon, joka on hyvä ja lapsista välittävä. Huonot päivähoidot, perinteiset tai suunnitellut, on vaan usein hankala tunnistaa etukäteen.
 
"Mariska"
Hyvä kysymyksen asettelu :) Sekä suunniteltu että spontaani toiminta voi olla mukavaa - tai olla olematta. Tuskinpa kaikki lapset tykkää samoista jutuista ja on muutenkaan aina niin innoissaan vaikka ohjelmassa olis mitä.

Mulle riittää että päivähoidossa on leikkiseuraa, turvallisia aikuisia vahtimassa, ulkoilua jne. Hyvä ilmapiiri tärkeä asia ja se ettei ole koko ajan ohjattua se toiminta.

Osaan kyllä kasvattaa lastani kotonakin.
 
"lastenhoitaja"
Vastaan nyt näin, että toivoisin että päivähoidossa mentäisiin nykyään enempi sinne vanhaan suuntaan, eli perinteiseen päivähoitoon. Resurssit ei riitä sellaiseen suunnitelmalliseen ja laadukkaaseen varhaiskasvatukseen, mistä haaveillaan. Opettajat juoksee kokouksissa ja suunnittelupalavereissa, ja monet eivät oikeastaan edes halua olla lasten kanssa läsnä muutenkuin ohjatuissa tuokioissa. Minusta se on väärin päivähoidossa, kun henkilökuntaa on muutenkin vähän. Jos haluaa leikkiä opettajaa, kannattaisi hakeutua sinne koulumaailmaan. Päivähoidossa minusta jokaisen käsiparin ja sylin olisi oltava mahdollisimman paljon läsnä niiden lasten kanssa aamusta iltaan, eikä työskennellä tietokoneen tai paperipinon edessä.
 
Tarja Lund
[QUOTE="mir";30278429]Suunnitelmallisessa varhaiskasvatuksessa opettaja toteuttaa lapsille tarkkaan etukäteen suunniteltua ja pienimpiäkin yksityiskohtia myöten pedagogisen merkityksen omaavaa toimintaa.

Perinteisessä päivähoidossa taas lapset puuhaavat hoitajan opastuksella ja johdolla kaikkea mukavaa. Välillä tämä tapahtuu hyvinkin spontaanilta pohjalta.[/QUOTE]

Suunniteltu pedagoginen varhaiskasvatus on tärkeä 4-6 vuotiaille, optimaalisesti osapäiväisesti. Tämä onkin huomioitu laajasti Euroopassa.Suomessa myös aika hyvin kun 5-6vuotiaat yli 80% pedagogisen varhaiskasvatuksen piirissä. Varhaiskasvatuslakiuudistuksessa pyritään saamaan myös 4 vuotiaat samalle tasolle. Se mikä täysin jätetään huomioimatta on että kaikki muut tunnit päiväkotihoidossa ovat lapsen emotionaalisen kasvun ja kehityksen tukemista, auttamista usein hankalien tunteiden ja stressin kanssa. Alle kolmevuotiaiden kohdalla tämä osuus on se kaikkein tärkein. Valitettavasti Suomessa pienetkin sekoitetaan varhaiskasvatukseen. Näin ei ole muualla Euroopassa jossa nähdään pienimpien hyvin poikkeavat tarpeet ryhmähoidossa. Tämä sekoittaminen on johtanut tilanteeseen jossa pienten tarpeet ovat hälyttävällä tavalla laiminlyöty Suomessa.Tämä varsinainen haaste varhaiskasvatusta suunniteltaessa tuntuu olevan täysin unohdettu.
 
Suunnitelmalliseen varhaiskasvatkukseen. Kuuntelin tänään, kun oma 5 vuotiaani leikki päiväkotikavereiden kanssa jonkun erityisopen kanssa. Kyseessä oli testi, jolla ope arvioi päiväkodin 5 vuotiaiden kehitystä. Kaikilla tuntui olevan kivaa. Oletan, että vaikka kasvatus päiväkodissa on suunnitelmallista, sielä on aikaa myös vapaadeen leikkiin ja jos ei testi satu olemaan kyseessä suunniteluillakin kehitystä tukevilla leikeillä on tarkoitus myös lasten itse ohjata leikkejään haluttuun suuntaan ja ohjataankin luovuuteen myös.

perinteisesti päiväkodeilla leikit ohjautuu, miten missäkin päiväkodissa tai kenenkin hoitajan kanssa on ollut tapana. Toisissa leikit ohjataan prikulleen kuten hoitaja haluaa ja toisissa taasen lapset leikkivät pääosin omia vapaita leikkejään.
 
Tarja Lund
Mikä ihmeen kysymys tämä on? Eiköhän jokaisessa kunnallisessa päivähoitoyksikössä toteuteta suunnitelmallista varhaiskasvatusta.
Ehkä tämä kysymys juuri osoittaa miten epäselvä varhaiskasvatuksen sisältö on vanhemmille. Myös sen miten painopiste laadukkaassa varhaiskasvatuksessa nähdään melkein pelkästään pedagogisissa prosesseissa.Valitettavasti tämä on juuri se mitä erityisesti painotetaan julkisessa keskustelussa jota ohjaavat politikot ja pedagogian asiantuntijat.
 

Yhteistyössä