Mie saatan kysellä nyt tyhmiä, mutta yrittäkää ymmärtää, kysymyksiä kaljuuntumisen perinnöllisyydestä

  • Viestiketjun aloittaja "Mie vaan"
  • Ensimmäinen viesti
"Mie vaan"
Olen kuullut sanottavan, että kaljuuntuminen periytyy aina äidin kautta.
Noh, anopillani oli varsin vaatimaton tugga, ohut, melkein kalju jne.
Mieheltäni on harventunut otsalta aika reippasti hiukset. Meillä on 2 lasta, tyttö ja poika. Onko nyt näin, että tämä kaljuuntumisgeeni on siirtynyt tytölleni ja jos hän saa sitten aikanaan poikalapsen, niin kaljuuntuuko tämä sitten jossakin vaiheessa?
Meidän lapsilla on havaittavissa iso ero hiusten paksuudessa, ikävä kyllä tytöllä on paljon ohuemmat hiukset, mitä veljellään on.
 
lapsia ja aikuisia
Mäkään en ole kuullut että äidin kautta periytyisi, enkä sellaista ole lähipiirissä ainakaan huomannut. Miehen iskä oli jo hääkuvassa lähes kalju, mieheni on 40 ja sentään vielä enemmän hiuksia päässä, mutta ohentuu kovaa vauhtia. Hänellä oli nuoruudenkin kuvissa ohuet hiukset
Meidän poika, 18v omistaa tosi paksun ja vahvat hiukset, erilaiset kun isällään. Johtuuko osin sitten mun puolen geeneistä, oma isäni on 75 ja melkolailla hiukset päässä, vähän harventunut päältä mutta kuitenkin.

Tosin mun siskollani on ohuet hiukset, 40v meidän yhteisellä äidillä taas paksut ja hyvät hiukset ja mulla melkolailla paksut ja hyvät hiukset myös. Meidän isovanhemmat on jo kaikki kuolleet, isänisä kuoli jo nuorena sodassa joten hänen mahdollisesta kaljuuntumisesta ei ole tietoa.
 
lueppas
http://tieku.fi/ihminen/kaljuuntumisen-taustalla-perima-ja-hormonit

lue oheinen artikkeli, ehkä selventää hiukan.

Mutta kyllä sekä miehellä että naisella voi olla kaljuuden aiheuttama geeni. Naiset vain yleensä vievät kaljuuden suvussa eteenpäin, mutta eivät itse ole kaljua. Mutta kyllähän sitä kaljuuntumista myös naisilla on.
 
äidin kautta juu
Minäkin olen kuullut, että periytyisi äidin kautta. Mutta se siis tarkoittaa sitä, että kun mies miettii kaljuuntumisriskiään, pitäisi katsoa äidinisää. Eli ei ne naiset siinä sitten kaljuunnu, vaan naisten saamat pojat, mikäli kys.nainen on saanut isältään sen kaljuuntumisgeenin. En tiedä onko tällä jutulla mitään todellisuuspohjaa.
 
vierasa
Ei pidä paikkaansa tuo, että periytyisi vaan äidin kautta. Mutta jos sinä kerran uskot siihen, niin miten ihmeessä voit kuvitella, että tyttäresi on voinut sen saada isältään?
 
Mummum
Jos toisella vanhemmista on kaljugeeni, on 25 % mahdollisuus, että se periytyy lapsille. Nainenkin tosiaan voi kantaa kaljugeeniä, mutta se ei näy samalla tavalla hiusten kaljuuntumisena kuin miehillä. Jos molemmilla vanhemmista on kaljugeeni, on se silloin lapsillakin.
 
En ole moista kuullut. Meillä lapsista 3 on perinnyt isänsäsuvusta paksun tukan. Isällään on yhtä tuuhea tukka kuin hänen isällään ja oletan näiden 2 pojan (+tytönkin) saavan pitää tukkansa pitkään. Esikoispoika ja kuopustyttö taasen perinyt hennomman tukkansa multa ja näyttäisi nyt 18 vuotiaana jo hieman ohimoilta alkavan tukka vetäytymään ja luultavasti kaljuuntuu samaa mallia kuin isäni.
 
oon kans kuullut, että periytyy äidin puolelta, tosin meidän sakissa se ei näy, miehen isä moninaisine veljineen kaikki lähes kaljuja, oma mies serkkuineen kanssa samoilla linjoilla :D mutta eihän naiset sillä tavalla voi kaljuuntua niinku miehet? eli ei naisilla ole sitä kaljuuntumisen geeniä tai mitä lie? tukka voi muuten vaan olla ohkanen jne, mutta ei samalla lailla lähe, niinku esim juicella :p?
 
Mummum
oon kans kuullut, että periytyy äidin puolelta, tosin meidän sakissa se ei näy, miehen isä moninaisine veljineen kaikki lähes kaljuja, oma mies serkkuineen kanssa samoilla linjoilla :D mutta eihän naiset sillä tavalla voi kaljuuntua niinku miehet? eli ei naisilla ole sitä kaljuuntumisen geeniä tai mitä lie? tukka voi muuten vaan olla ohkanen jne, mutta ei samalla lailla lähe, niinku esim juicella :p?
Naiset voivat kantaa kaljugeeniä, tukka ei vain lähde. Mutta vaikka sinä (jos olet nainen) voit kantaa kaljugeeniä, jos olet sen perimässä toiselta/molemmilta vanhemmilta saanut.
 
  • Tykkää
Reactions: Irski

Yhteistyössä