HPV-rokotus kuudesluokkalaiselle?

  • Viestiketjun aloittaja Rokotus
  • Ensimmäinen viesti
Rokotus
Oletteko ottaneet rokotteen tyttärellenne? Nyt tuli lappu koulusta, ja asia pitäisi päättää muutamassa päivässä. Onko joku teistä syventynyt tähän asiaan, haluaisin kuulla puolesta ja vastaan -argumenttejä, ottaako vai ei.
 
Pallarainen
Kaikista rokotteista on haittavaikutuksia. Enin osa niistä ovat lieviä ja ohimeneviä. Ei ole täyttä varmuutta etteikö mikä tahansa rokote voisi aiheuttaa pysyviä oireita. Esimerkkejä tälläisestä löytyy vaikka tietyn rokotteen uskottiinkin olevan riskitön. Eli täyttä varmuutta ei voida taata. Pitää punnita itse riskit. Tietoa etsiessään kannattaa itse selvittää kuinka luotettavana esimerkiksi netistä löytämäänsä tietoa voi pitää. Netissä on lukemattomia sivustoja täynnä täydellistä puutaheinää. Miksi näin on, johtuu kirjoittajiensa erilaisista henkilökohtaisista ideologioista, mielipiteistä tai puhtaasi halusta osoittaa olevansa perillä jostain merkittävästä. Osa heistä saattaa olla pelkästään sekaisin päästään.
 
endis
Muutama pähkinä selvitettäväksi:

1. Antaako rokote 100% suojan?
2. Onko rokotteen saamisella samanlainen vaikutus kun e-pillereillä, eli luullaan, että rokote suojaa kaikilta sukupuolitaudeilta?
3. Mikä on todennäköisyys saada HPV?
4. Mikäli on saanut HPV:n, niin mikä haitta siitä on?

Rokotteiden pitkäaikaisista vaikutuksista ei ole olemassa tietoja. Rokotteiden aiheuttamista epigeneettisistä muutoksista ei ole tietoa. Joissain maissa rokote on kielletty, ilmeisesti apuaineiden aiheuttamien ongelmien vuoksi.

Tietoa kannattaa hakea sekä virallisista lähteistä että propelihatuilta. Kummastakaan et saa totuudenmukaista tietoa, mutta jos käytät itse päätäsi, voit tehdä ratkaisun lapsesi osalta sen hetkisen valistuneen arvauksen perusteella.
 
tk.
Muutama pähkinä selvitettäväksi:

1. Antaako rokote 100% suojan?
2. Onko rokotteen saamisella samanlainen vaikutus kun e-pillereillä, eli luullaan, että rokote suojaa kaikilta sukupuolitaudeilta?
3. Mikä on todennäköisyys saada HPV?
4. Mikäli on saanut HPV:n, niin mikä haitta siitä on?
1. Kyllä.
2. Normaaliälyisellä ei.
3. 80%, korkean riskin todennäköisyys 35%
4. Vuosia kestävä henkinen stressi, kohdunnapukka riekaileina kopepalojen ja koploskopian jäljiltä.
 
endis
1. Kyllä.
2. Normaaliälyisellä ei.
3. 80%, korkean riskin todennäköisyys 35%
4. Vuosia kestävä henkinen stressi, kohdunnapukka riekaileina kopepalojen ja koploskopian jäljiltä.
1. Vain yhteen varianttiin 100%, muihin 0%
2. Toivottavasti on normaaliälyinen
3. 80% mistä? Monetako kumppania tarvitaan saadakseen HPV:n?
4. Olisiko voinut välttää kohdan 2. määritteellä "normaaliälyinen"?
 
vie ras
Meillä tyttären saamassa lapussa luki, että 12-vuotias voi itse päättää asian ilman vanhempien suostumusta. Toki siihen sai ruksittaa mielipiteensä, mutta tuon ikäinen ei meidän lupaa tarvitse.

Itse olen rokotusta vastaan, mutta tyttö haluaa sen koska ei halua syöpää. Että hyvin on koulussa valistettu tämä asia :/
 
endis
"terveys"
Meillä tyttären saamassa lapussa luki, että 12-vuotias voi itse päättää asian ilman vanhempien suostumusta. Toki siihen sai ruksittaa mielipiteensä, mutta tuon ikäinen ei meidän lupaa tarvitse.

Itse olen rokotusta vastaan, mutta tyttö haluaa sen koska ei halua syöpää. Että hyvin on koulussa valistettu tämä asia :/
Hei, sinä olet vastuussa 12 vuotiaasta ja voit kieltää ottamasta!!
 
endis
Mikäli kouluissa pelotelllaan lapsia syövällä, jos ei ota HPV-rokotetta, eikö tässä ole kansalaisaloitteen paikka? Miten näin valheellista tietoa voidaan levittää, kun sille ei ole olemassa mitään perusteita? Voisiko joku tutkia asian ja laittaa alulle?
 
Meillä tyttären saamassa lapussa luki, että 12-vuotias voi itse päättää asian ilman vanhempien suostumusta. Toki siihen sai ruksittaa mielipiteensä, mutta tuon ikäinen ei meidän lupaa tarvitse.

Itse olen rokotusta vastaan, mutta tyttö haluaa sen koska ei halua syöpää. Että hyvin on koulussa valistettu tämä asia :/
Jos tytär haluaa itse sen ottaa, anna ottaa. Hän nyt viime kädessä kuitenkin itse elää sen valinnan kanssa, ja monet tuon ikäiset on jo aika valistuneita, vaikkeivat asioiden kaikkia vivahteita aina pystykään ottamaan huomioon.
 
äiti äärirajoilla
Minun tyttäreni on kyseisen rokotteen kaikki osat jo saanut. Itse olen nuoruudessani kondylooman tyhmyyttäni hankkinut. Lapseni kohdalla ajattelin, että saa rokotesuojan sekä minulta ihan varmasti kondomeita niin paljon kuin tarvitsee.
 
vie ras
[QUOTE="terveys";30285079]Hei, sinä olet vastuussa 12 vuotiaasta ja voit kieltää ottamasta!![/QUOTE]

En voi kieltää, jos lapsi itse sen haluaa ottaa ja terkkari on sitä mieltä, että lapsi on kypsä asian päättämään. Näin se menee.
 
  • Tykkää
Reactions: dipt
endis
HPV:n suhteen voi hyvinkin olla, että uusi variantti, jolle rokote ei anna suojaa, on silloin aktiivinen kun nyt 12v tytöt aloittavat "päättömän" sekstailun, jossa HPV:n lisäksi on mahdollista saada mitä tahansa muita sukupuolitauteja, nykyisiä ja tulevia.

" An apparent outlier is the human papillomavirus (HPV) 16, which evolves faster than expected from its genome size."

Lähde: http://www.plospathogens.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.ppat.1002685
 
Vilmuli
Me emme päätyneet antamaan tyttärelle rokotetta viime vuonna, ajateltiin sen olevan ajankohtaisempi sitten 9 lk, ajattelisin tyttäreni seksielämän olevan ajankohtaisempi tuolloin kuin nyt. :)
 
En ottaisi
Jos rokotteen valmistaja on gsk (sama, joka toimitti sikainfluenssarokotteen), kannattaa ensin lueskella tietoa tästä firmasta ja tehdä sitten harkittu päätös... Sikainfluenssallakin peloteltiin, sama on näköjään nytkin käytössä...
 

Yhteistyössä