Te joilla on ns.nastahamams!

  • Viestiketjun aloittaja "Mei"
  • Ensimmäinen viesti
"Mei"
Mikä lie oikea nimi,kruunu?

Mulle laitettiin viime viikon keskiviikkona. hammas lohkesi pahoin, on aikoinaan juurihoidettu.
Vieläkään ei tuolla puolella mielellään syö mitään! Eli arka on.Onko normaalia?

Voiko tuosta hampaasta koitua ongelmia? Ilmeisesti ainakin ihan kestävä pitäisi olla?
 
"hampi"
Ei se taida olla nastahammas. Hammas voidaan korvata kokonaan implantilla, johon tulee kruunu. Se on kestävä tai jopa ikuinen. Itselläni on yksi sellainen. Minulla on myös yksi tuollainen, joka sinullakin nyt nähtävästi on, eli juurihoidettuun hampaaseen on tehty keraaminen kruunu. Kruunu sinänsä on kestävä, mutta juurihoidettu hammas on hauras, koska se ei elä. Usein juurihoidettu hammas menetetään jossain vaiheessa. Sitten se voidaan korvata keinojuurella, eli implantilla ja keraamisella, metallokeraamisella tai vaikkapa kultaisella kruunulla. Implantin hinta on luokkaa 1500-4000 euroa riippuen eniten siitä missä sen ottaa.
 
"mei"
Apua...Joku ruuvi tähänkin tuli.
Tykkään kovasti tuosta hamamslääkäristä, mutta hän on todella vähäpuheinen,ja silloin kun puhuu, ei siitä meinaa saada selvää :( ja on ihan kunnallinen!
Pitänee odotella vaikka viikko vielä ja sitten soitella sinne.Ei ole pahasti kipeä mutta kyllä tuota selvä'sti tulee varottua.
 
vierass
Ymmärsinkö oikein, ettei operaatiosta ole vielä viikkoakaan? Totta ihmeessä hammas on vielä kipeä. Jos pystyt sillä jo syömään, on asiat aika hyvin. Ehkä parin viikon jälkeen ottaisin yhteyttä lääkäriin, jos ei ole jo selvästi alkanut kipu vähetä.
 
"eve"
Kunnallisella puolella ainakin mulle laitettiin muovihammas, ei posliinia
(Ovat todella kalliita, mitä operaatiosi mahtoi maksaa?) Minulla ollut n.3kk, ei arista(tosin viikon laittamisen jälkeen oli koko pää kipeä&särkevä). Lekuri neuvoi että mitään porkkanaa tms.kovaa ei paranisi sillä puolella syödä ollenkaan, minulla irtosi implantti nimittäin jo kuukauden jälkeen. Tätä neuvoa olen nyt yrittänyt noudattaa ja toistaiseks on pysynyt
 
"hampi"
[QUOTE="mei";30286342]Apua...Joku ruuvi tähänkin tuli.
Tykkään kovasti tuosta hamamslääkäristä, mutta hän on todella vähäpuheinen,ja silloin kun puhuu, ei siitä meinaa saada selvää :( ja on ihan kunnallinen!
Pitänee odotella vaikka viikko vielä ja sitten soitella sinne.Ei ole pahasti kipeä mutta kyllä tuota selvä'sti tulee varottua.[/QUOTE]

Juurihoidettuun hampaaseesi on ilmeisesti laitettu kruunu ja sitä tukemaan nasta tai ruuvi. Todennäköisetii kyseessä on muovikruunu. Hammas voi tietysti olla arka toimenpiteen jälkeen, mutta juurihoidetussa hampaassa ei pitäisi tyntua kipua, koska siinä ei ole hermoja. Kuitenkin juurihoidon jälkeen hampaassa tuntuu usein arkuutta muutaman päivän tai viikon.
 

Yhteistyössä