synttäreistä

  • Viestiketjun aloittaja "syyskuu"
  • Ensimmäinen viesti
"syyskuu"
Mitä mieltä olette tästä asiasta. lapsenne saa kutsun synttäreille ja kutsukortissa kysellään mahdolliset allergiat ja muut erikoisruokavaliot ja annetaan päivä mihin mennessä pitää ilmoittaa ne. Ilmoitat ajoissa ja saat vastauksen,että erityisruokavalio huomioidaan tarjoilussa,mutta kuitenkin lapsenne kertoo teille kotona että kakku oli juuri sellainen mitä lapsenne ei voi syödä ja mitään vastaavaa herkkua ei sitten lapsellenne oltu varauduttu tarjoamaan.Myöskään suolaisissa syötävissä ei oltu hirveästi huomioitu lapsenne ruokavaliota,oli tarjottu vain yhtä mitä voi syödä ja muille vieraille oli vaikka mitä.Onko tämä teistä oikein toimittu,jos kysytään ja kuitenkaan ei välitetä huomioida ruokavaliota.miten itse toimitte tällaisissa tilanteissa.Huomioitteko toisten erikoisruokavaliot ja toivotteko että omien lastenne erikoisruokavaliiot ihan oikeasti huomioidaan.
 
"sipsi"
Tytöllä oli aikanaan (silloin kun vielä halusi järjestää synttärit) hirvittävän ruokarajoitteinen kaveri. Äitinsä laittoi aina useampaa laatua syömistä mukaan. Ja minä laitoin myös paria lajia, mutta lapsi oli oikeasti niin allerginen, että hirvitti.

Joten toki koetin huomioida, mutta en oikeastaan ehkä olisi ketään omalle velvoittanut montaa sorttia laittamaan, jos muut pystyivät syömään normitarjottavaa. Olisin toiminut samoin, eli laittanut sekä makeaa että suolaista syömistä mukaan.
 
Dsd
Kysyn itse allergiat siksi, ettei lapsi saa mitään reaktiota, jos syö sopimatonta. En mitään erityisiä valmista kenellekään. Jokainen syö mitä pystyy, sen verran katson, että jokaiselle menee ainakin yhtä herkkua.
 
vierass
Riippuu ihan miten allergisesta on kyse. Jos on hankala tapaus, niin voi käydä niin, ettei montaa lajia ole tarjolla. Muuten pyrin valitsemaan tarjottavat siten, että sopisivat kaikille. Jos ei voi syöttää vaaratta esim keksejä, joissa on varoitus, että tiloissa on käsitelty sitä allergian aiheuttajaa tai saattaa sisältää pieniä jäämiä, niin saattaa jäädä pieneksi valikoima.

Enemmän ärsyttää ne vanhemmat, jotka ei ilmoita niistä allergioista. Kiva kun nassikat sitten pöydässä ilmoittaa, että mä oon sitten hyla ja toinen, etten voi syödä mansikkaa jne. Kun kukaan ei mitään ilmoitellut, niin tarjolla on kermakakku mansikkahillotäytteellä ihan tavallisesta kuohukermasta päivänsankarin toivomuksesta. Samaten ostetuissa jutuissa en mitään katsellut, että oliko laktoositon vai ei :headwall:
 
"sipsi"
Mä olen aina kuvitellut, että niitä kysytään siksi, ettei kenellekään tarjota mitään sopimatonta.
Niin minäkin. En ole osannut ajatella, että jos useampi erilailla ruokarajoitteinen, pitäisi tehdä todella monta erilaista tarjoiluvaihtoehtoa. Yritin aina tehdä neutraaleja (jäätelöä, cocktail-tikkuja ym.) tarjottavia, mutta onneksi tuon pahasti rajoitteisen lapsen äiti laittoi aina omia herkkuja mukaan. Niin minäkin olisin tehnyt.
 
nfdjoa
Minusta olisi väärin toisia vieraita ja etenkin päivänsankaria kohtaan, jos kaikkien pitäisi syödä tämän yhden allergisen kanssa samoja tarjottavia. Kyllä synttärisankari saa pöytäänsä valita omia herkkujaan. Toki allergiselle lapselle täytyy olla jotain sopivaa ja minusta olisi kohtuullista, että lapsen vanhemmat laittaisivat hänelle sopivia herkkuja mukaan.
 

Yhteistyössä