Useita ruokalajeja heti vaan vauvalle

  • Viestiketjun aloittaja Ruokaa
  • Ensimmäinen viesti
Ruokaa
Onko muut kuulleet meneillään olevasta tutkimuksesta, jossa vauvoille aletaankin antamaan (siinä vaiheessa kun kiinteä ruoka aloitetaan) useita eri ruokalajeja ja enemmän kuin vain noin lusikallinen heti alkuunsa?

En muista mistä luin tuosta tutkimuksesta, mutta ensimmäisiä tuloksia on odotettavissa ensi kesänä.

Eli tutkimusta tehdään siksi, koska tällä nykysysteemillä ei olla pystytty vähentämään lasten ruoka-aineallergioita. Itse asiassa päinvastoin.
 
Liekkiö
Kuinka niin "enemmän kuin lusikallinen" ja " useita eri ruokalajeja"? Tuolleenhan niitä on annettukin vai meinaatko että joku antaa vain lusikallisen ja sitten ei enempää kerrallaan? Ja syöttää vain esim. perunaa tai porkkanaa yksistään viikkoja ennen kuin antaa sen lisäksi muuta?
 
Ruokaa
?Jos kiinteät aloitetaan 4 kk iästä, lapselle tarjotaan aluksi sileitä soseita. ?uusia ruoka-aineita lisätään yksi viikossa
?ruokamäärät ovat aluksi pieniä maisteluannoksia (1-2 teelusikallista)
?lähempänä puolen vuoden ikää annoskokoa voidaan kasvattaa

http://www.thl.fi/fi_FI/web/lastenneuvola-fi/tietopaketit/imetys/lisaruoat
 
Liekkiö
?Jos kiinteät aloitetaan 4 kk iästä, lapselle tarjotaan aluksi sileitä soseita. ?uusia ruoka-aineita lisätään yksi viikossa
?ruokamäärät ovat aluksi pieniä maisteluannoksia (1-2 teelusikallista)
?lähempänä puolen vuoden ikää annoskokoa voidaan kasvattaa

Lisäruokien aloittaminen - Lastenneuvolakäsikirja - THL
Ilmeisesti joku oikeasti tekee sitten noin kerran siitä löytyy noin hienoa tekstiäkin. Minulle uusi juttu.
 
En ole kuullut.

Mutta en myöskään ymmärrä sitä, että jos annan tänään teelusikallisen perunaa, huomenna kaksi ja ylihuomenna kolme, jonka jälkeen aloitan antamaan samalla kaavalla porkkanaa jne. niin miten ihmeessä saan sitä kautta kehitettyä lapselleni allergian...mutta jos annankin jo heti ensimmäisellä kerralla peruna-porkkana-kukkakaaliseosta desilitran, allergiaa ei tule?

Kuulostaa vähän hassulta.

Voi se totta olla, mutta mä en vaan ymmärrä, että miten ihmeessä se nyt olisi niinkin ratkaiseva asia.

Ja eikö allergiat yleensä ole tietyllä tapaa suvussa kulkevia? Eli jos vanhemmilla on, niin mahdollisesti lapsillakin on...tai vaikka vanhemmilla ei olisikaan, niin heillä saattaa olla useampi allerginen lapsi, vaikka kaikki lapset eivät allergisia olisikaan?

Joten voidaanko lähtökohtaisesti terveelle lapselle aiheuttaa ruokavaliolla allergiaa? Tai lähtökohatisesti sairaan lapsen allergiat estää? Siis tarkoitan sitä, että kun mulla nyt on nämä mun lapseni, jotka olen syöttänyt tavalla A, niin jos olisikin syöttänyt heitä vauvalla tavalla B, niin olisiko heidän terveydellinen tilanteensa toinen? Eikö allergia tietyllä tapaa puhkea siinä kohtaa, kun altistutaan ensimmäisiä kertoja? Eli jos syön kalaa ja saan siitä allergisen reaktion, niin miten en sitten muka saisikaan, jos syön samassa lusikassa myös perunaa ja porkkanaa?

En tajua. Mutta se nyt ei sinänsä ole mikään uusi uutinen ;) :D
 
Vie ras
?Jos kiinteät aloitetaan 4 kk iästä, lapselle tarjotaan aluksi sileitä soseita. ?uusia ruoka-aineita lisätään yksi viikossa
?ruokamäärät ovat aluksi pieniä maisteluannoksia (1-2 teelusikallista)
?lähempänä puolen vuoden ikää annoskokoa voidaan kasvattaa

Lisäruokien aloittaminen - Lastenneuvolakäsikirja - THL
Joo tuohan on aika turhaa. Kyllä se on pienempi osa vauvoista joidenka "tarvitsee" aloittaa kiinteät jo 4 kk iässä. Vauvojen ruokinta tuntuu olevan monelle vanhemmalla hirveän hankalaa. Pitää antaa jo 4 kk iässä ruokaa vaikkei vauva ole siihen vielä valmis.
 
Ruokaa
Niin, ehkä tässä nyt halutaankin selvittää, onko tuollaisesta "varovaisesta" aloittelusta hyötyä, koska ainakaan allergioihin ei ole vähentävästi vaikuttanut.

Hyvä kai sitä' jotenkin on alkaa tutkia, miksi nuo ruoka-aineallergiat ovat nykyään niin paljon lisääntyneet.
 
ei, vaan:
En ole kuullut.

Mutta en myöskään ymmärrä sitä, että jos annan tänään teelusikallisen perunaa, huomenna kaksi ja ylihuomenna kolme, jonka jälkeen aloitan antamaan samalla kaavalla porkkanaa jne. niin miten ihmeessä saan sitä kautta kehitettyä lapselleni allergian...mutta jos annankin jo heti ensimmäisellä kerralla peruna-porkkana-kukkakaaliseosta desilitran, allergiaa ei tule?

Kuulostaa vähän hassulta.

Voi se totta olla, mutta mä en vaan ymmärrä, että miten ihmeessä se nyt olisi niinkin ratkaiseva asia.

Ja eikö allergiat yleensä ole tietyllä tapaa suvussa kulkevia? Eli jos vanhemmilla on, niin mahdollisesti lapsillakin on...tai vaikka vanhemmilla ei olisikaan, niin heillä saattaa olla useampi allerginen lapsi, vaikka kaikki lapset eivät allergisia olisikaan?

Joten voidaanko lähtökohtaisesti terveelle lapselle aiheuttaa ruokavaliolla allergiaa? Tai lähtökohatisesti sairaan lapsen allergiat estää? Siis tarkoitan sitä, että kun mulla nyt on nämä mun lapseni, jotka olen syöttänyt tavalla A, niin jos olisikin syöttänyt heitä vauvalla tavalla B, niin olisiko heidän terveydellinen tilanteensa toinen? Eikö allergia tietyllä tapaa puhkea siinä kohtaa, kun altistutaan ensimmäisiä kertoja? Eli jos syön kalaa ja saan siitä allergisen reaktion, niin miten en sitten muka saisikaan, jos syön samassa lusikassa myös perunaa ja porkkanaa?

En tajua. Mutta se nyt ei sinänsä ole mikään uusi uutinen ;) :D
Se suositus on, että aloitettaisiin vain yksi tai max kaksi uutta ruoka-ainetta viikossa. Mutta ei siksi, että se jotenkin aiheuttaisi allergioita, vaan siksi että jos jostain ruoka-aineesta tulee oireita, se on helpommin paikannettavissa! Siis, että kun et aloita montaa uutta ruoka-ainetta kerralla, tiedät mikä se uusi ruoka-aine on, josta oire johtuu. Jos taas aloitat monia kerralla ja lapsi saa oireita, niin joutuisit yksitellen altistamaan hänet uudelleen ko. ruoka-aineille, jotta tiedät mistä oire johtui.
 
Se suositus on, että aloitettaisiin vain yksi tai max kaksi uutta ruoka-ainetta viikossa. Mutta ei siksi, että se jotenkin aiheuttaisi allergioita, vaan siksi että jos jostain ruoka-aineesta tulee oireita, se on helpommin paikannettavissa! Siis, että kun et aloita montaa uutta ruoka-ainetta kerralla, tiedät mikä se uusi ruoka-aine on, josta oire johtuu. Jos taas aloitat monia kerralla ja lapsi saa oireita, niin joutuisit yksitellen altistamaan hänet uudelleen ko. ruoka-aineille, jotta tiedät mistä oire johtui.
Niin...siis tiedän kyllä tuon.

Ja siksi tämä uusi tutkimus kuulostaakin hassulta.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Liekkiö;30286771:
Ilmeisesti joku oikeasti tekee sitten noin kerran siitä löytyy noin hienoa tekstiäkin. Minulle uusi juttu.
Uusi juttu? :LOL: Jo 18 vuotta sitten esikoisen aikaan ohjeet oli että yksi uusi aine kerrallaan ja sitäkin tarpeeksi pitkään ennen uuden aloittamista.
Välillä tuli vähän nopeapaa tahtia käytettyä ja sitten olisikin kiva etsiä takaisinpäin, mille tuo oli allerginen. Neuvolan täti sanoi kyllä, että tuo on porkkanaihottumaa - se ainokainen ruoka-aine, mille on ollut koskaan allerginen. Valmiita ruokasoseita ei silloin evääksi löytynyt kuin yksi tai kaksi, kaikissa muissa oli sitä porkkanaa aina. Junamatkoilla syöttelin sitten kylmiä valmispuuroja lähinnä :D
 
MiksMiks?
[QUOTE="...";30286864]Itse annoin molemmille vauvoille saman tien kaikkia ruokalajeja.
Mielestäni tuo rajoittaminen yhteen ruokalajiin kerrallaan on ehkä hölmöin idea ikinä.[/QUOTE]

Miks? Onhan tuolla ylempänäkin ihan fiksusti selitetty, mikä tarkoitus tuolla rauhallisesti aloittamisella on. Eikä se kyllä sitä tarkoita, että lapselle tarjotaan aina vain yhtä ruokalajia, vaan sitä, että uutena otetaan mukaan vain yksi raaka-aine kerrallaan.
 
"..."
Miks? Onhan tuolla ylempänäkin ihan fiksusti selitetty, mikä tarkoitus tuolla rauhallisesti aloittamisella on. Eikä se kyllä sitä tarkoita, että lapselle tarjotaan aina vain yhtä ruokalajia, vaan sitä, että uutena otetaan mukaan vain yksi raaka-aine kerrallaan.
Itse en näe tuota "helpompi selvittää, jos tulee oireita" minään järkisyynä. Iha typerää, että valtava määrä panikoi yhtä ruokalajia kerrallaan vain siksi, että joku saattaa olla allerginen. Etenkin kun sen allergisoivan ruoka-aineen kerkeää kyllä selvittämään sitten, jos oireita ilmenee.
 
Vie ras
[QUOTE="...";30286979]Itse en näe tuota "helpompi selvittää, jos tulee oireita" minään järkisyynä. Iha typerää, että valtava määrä panikoi yhtä ruokalajia kerrallaan vain siksi, että joku saattaa olla allerginen. Etenkin kun sen allergisoivan ruoka-aineen kerkeää kyllä selvittämään sitten, jos oireita ilmenee.[/QUOTE]

Komppaan. Harva on kuitenkin allerginen perunalle tai porkkanalle. Varsinkaan niin kovasti, että pitäisi alkaa välttelemään niitä. Turhaa työtä vaan.
 
"Jenis"
[QUOTE="...";30286989]Mitä enemmän noiden ruoka-aineiden kanssa varoo ja panikoi, sitä helpommin allergioita syntyy.[/QUOTE]

Näin. Ja nykyäänhän nimenomaan suositellaan, ettei välteltäisi mitään ruoka-aineita "varmuuden vuoksi".
 
Aijaa, mä annoin mun lapselle 6-7kk ikäisenä kiinteät aloittaessa kaikkea.
En siis mitenkään suunnitelmallisesti maistatellut tiettyjä makuja ja yksi kerrallaan, tyyliin viikko perunaa..

Enpä ole edes tiennyt tuollaisesta, enkä suosituksia aiheesta koskaan lukenut.
Lapsella ei mitään allergioita ja syönyt aina ihan kaikkea samaa kuin minäkin - ja vähän enemmänkin, sillä itse en pidä oliiveista, jotka taas ovat olleet lapseni herkkua jostain 1-vuotiaasta saakka. :D
 

Yhteistyössä