Poissaolot ammattikoulussa??

  • Viestiketjun aloittaja vieras..
  • Ensimmäinen viesti
vieras..
Kuin tarkkoja teidän lapset on poissaoloista? Onko ottaneet välillä ns omaa lomaa? Ovatko aina anoneet etukäteen jos on päivänkin poissa?

Meillä lapsi todella tunnollinen oli viime vuonna päivän poissa. Tänä syksynä ei yhtään. Nyt viikonloppuna sit sai mahdollisuuden lähteä extempore reissuun (oli koko kesän töissä). Laitoin luokanvalvojalle wilman kautta viestiä.
Tuli melkosta tekstiä takaisin.. Koitan nyt lapsen takia asiallisesti tuohon vastata mutta itellä kiehuu. On siis vielä alaikäinen niin siksi menee mun kautta nuo poissaolot.
 
"ope"
Omalta osaltani ajttelen niin, että ammattikoulussa ollaan jo vähän niinkuin "työelämässä." Omalla alalla on todella hankala järjestää esim. harjoituspäiviä jälkeenpäin. Toki, jos kipeänä on, sille ei mitään mahda. Mutta matkat ym. varmaan ilmoitetaan etukäteen sitten työelämässäkin?
 
"a p"
Lapsi on jo aika täyspainotteisesti työelämässä. Joten ei osaa (kuten en minäkään) että tuo koulunkäynti olisi vastaava tilanne. Eli mun mielestä ei tarvi tuota koulua ihan niin tiukkapipoisesti ottaa. Lapsi liiankin tarkka ja tunnollinen. Kuten nuo viime vuoden poissaolot kyllä kertoo.
Ei ollut mikään harjoittelu tms vaan ihan teoriapäivä kyseessä. Eli pitäisi kohtuudella olla korvattavissa.
 
Aet
Meneppäs nyt vaimo ittees ja lue ajatuksen kanssa nuo mielipiteesi! Ammattikoulussakin vielä alaikäisen poissaolot hoidetaan huoltajan kautta. Vasta kun ovat täysi-ikäisiä hoitavat itse asiansa. Kouluhan totuttaa samalla työelämään, etkä saa töistäkään välttämättä noin vain lomaa extempore-matkaa varten.

Ole onnellinen siitä että lapsesi on tunnollinen ja kannusta häntä siihen jatkossakin. Sinun kirjoituksistasi saa kuvan, että ei hän sitä ainakaan ole sinulta perinyt....
 
"a p"
En tiedä miksi tätä on niin vaikea selittää niin että joku tajuaisi.
Lapsi käy koulua ja KÄY TÖISSÄ säännöllisesti. Töihin kyllä järjestää sijaisen paikalle jos on tarvetta tai suunnittelee menonsa sen mukaan miten työvuorot menee. Mutta pitääkö tuo koulukin sitten ottaa niin tiukkapipoisesti. Ja nyt on kyse YHDESTÄ PÄIVÄSTÄ ei esim viikosta. Ei todellakaan ole vähän väliä pois vaan todella harkitusti. Mutta joskus pitää sen lapsenkin relata että jaksaa taas puurtaa. Koko kesän tosiaan oli töissä ja ei päässyt muun perheen mukana reissaamaan juurikin sen työelämän takia!
Aika kohtuutonta jos ei koko kolmena vuotena kärsi yhtään poissaoloa tulla. Työpaikalla voi yleensä vaihtaa vuoroja jos jotain pakollista tulee. Mutta tuo koulu on todellakin sen 5 pv kolmen vuoden ajan. Loma-ajat lapsi on töissä. Eli ennemmin on sen päivän pois koulusta kuin töistä.

Itse olin ja olen liiankin tunnollinen jos jotain olen luvannut. Ja omat poissaolot koulusta ja töistä on ja oli kyllä kans ihan olemattomia.
 
ex-Amis
Koulussa on viikonloput ja loma-ajat juurikin sitä rentoutumista varten.
Miksi alaikäinen käy töissä koulun lomat?

Opettajan pitää katsoa kokonaiskuvaa ja pitää kiinni koulun säännöistä. Jos annat yhdelle luvan yhteen poissaoloon,pian muutkin vaativat samaa oikeutta. Ja ainakin meille amiksessa tehtiin selväksi että "omat lomat" vaikuttaa arvosanoihin.
 
Ken guru
Kuten sanottu, koulussa on lomat, viikonloput ja illat vapaat. Muua aika käydään koulua. Ymmärrään että joskus on omin luvin pois, mutta vanhempana oma kannanottoni on enemmänkin koulun puolella. Jos tulee jotain sanktiota, niin sitten se hyväksytään. Kyllä se on lapsen jaksettava käydä sitä koulua. Ihan samalla tavalla kuin ala- ja yläkoulussakin.

Itse ainakin kasvatan lapseni siihen että säännöistä pidetään kiinni.
 
vieras..
Alaikäinen käy töissä kun kerran sattu sen työpaikan saamaan. Ja mun mielestä saa tänä päivänä pitää kynsin hampain kiinni jos on työpakan onnistunut saamaan. Ja kuten jos tuossa aika moni sanoi ei sieltä töistä noin vain olla pois. Vai pitäskö sitten sanoa joka toinen viikonloppu että sori en nyt jaksakkaan tulla?

Ja nyt siis toinen vuosi menossa opiskelua ja todellakin vain päivän ollut tähän mennessä poissa. Että vissiin sitten kohtuutonta jos sen toisenkin päivän on nyt poissa.
Ja sopii toki miten ja milloin korvaa tunnit. Ei siis kyse siitä että olisi halunnut ne jättää tekemättä.
 
Ken guru
Alaikäinen käy töissä kun kerran sattu sen työpaikan saamaan. Ja mun mielestä saa tänä päivänä pitää kynsin hampain kiinni jos on työpakan onnistunut saamaan. Ja kuten jos tuossa aika moni sanoi ei sieltä töistä noin vain olla pois. Vai pitäskö sitten sanoa joka toinen viikonloppu että sori en nyt jaksakkaan tulla?

Ja nyt siis toinen vuosi menossa opiskelua ja todellakin vain päivän ollut tähän mennessä poissa. Että vissiin sitten kohtuutonta jos sen toisenkin päivän on nyt poissa.
Ja sopii toki miten ja milloin korvaa tunnit. Ei siis kyse siitä että olisi halunnut ne jättää tekemättä.
Kyllä kaikki järkevät työnantajat ymmärtää että lapselle koulu on aina ykkösenä.

Mutta eikö lapsi siis ollutkaan pois koulusta huvireissun vuoksi?

En kyllä ymmärrä teitä vanhempia jotka kannustaa lasta lintsaamaan.
 
"a p"
Kyllä kaikki järkevät työnantajat ymmärtää että lapselle koulu on aina ykkösenä.

Mutta eikö lapsi siis ollutkaan pois koulusta huvireissun vuoksi?

En kyllä ymmärrä teitä vanhempia jotka kannustaa lasta lintsaamaan.
Joo työnantaja kyllä löytää äkkiä tilalle opiskelijan jolla se työssä käynti sujuu opiskeluista huolimatta.

Ja kyllä oli ihan lomareissu joka veny pitkien matkojen takia yhden koulupäivän yli.

Ja sekin että laitoin viestin luokanohjaajalle jo ma aamuksi. vastaus oli tullut ilta kymmeneltä..
 
viieeras
No kun palstan mukaanhan edes sairaana ei saa olla poissa töistä/koulusta, niin luuletko että sitten jonkun matkan takia :O Olkoonkin kyse vaikka vain yhdestä päivästä, ja vaikka se yksi päivä olisi ainoa poissaolo koko kolmen vuoden aikana.
 
"adhd"
[QUOTE="a p";30289426]Joo työnantaja kyllä löytää äkkiä tilalle opiskelijan jolla se työssä käynti sujuu opiskeluista huolimatta.

Ja kyllä oli ihan lomareissu joka veny pitkien matkojen takia yhden koulupäivän yli.

Ja sekin että laitoin viestin luokanohjaajalle jo ma aamuksi. vastaus oli tullut ilta kymmeneltä..[/QUOTE]

mitä ihmettä sä oikein sönkkäät :)
 
Ken guru
[QUOTE="a p";30289426]Joo työnantaja kyllä löytää äkkiä tilalle opiskelijan jolla se työssä käynti sujuu opiskeluista huolimatta.

Ja kyllä oli ihan lomareissu joka veny pitkien matkojen takia yhden koulupäivän yli.

Ja sekin että laitoin viestin luokanohjaajalle jo ma aamuksi. vastaus oli tullut ilta kymmeneltä..[/QUOTE]

Sitten on niin huono työnantaja ettei sellaisella kannata olla töissä.

Ja muutenkin, käännät kaiken opettajan ja koulun viaksi vaikka lapsesi on tässä lintsannut ja tehnyt ns. väärin.

Edelleen, ymmärrän että on joskus pois päivän tai kaksi, mutta sanktiot on sitten otettava vastaan eikä voi ajatella että opettajan pitäisi olla ruusukimpun kanssa vastassa. Opetat lapsellesi laiskuutta ja selkärangattomuutta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
ei hyvä työpaikka
[QUOTE="a p";30289426]Joo työnantaja kyllä löytää äkkiä tilalle opiskelijan jolla se työssä käynti sujuu opiskeluista huolimatta.

Ja kyllä oli ihan lomareissu joka veny pitkien matkojen takia yhden koulupäivän yli.

Ja sekin että laitoin viestin luokanohjaajalle jo ma aamuksi. vastaus oli tullut ilta kymmeneltä..[/QUOTE]

Itse olin jo muuttanut kotoa ja opiskelin ammattikorkeakoulussa. Koska asuin yksin oli töissä käytävä, jotta olisi vähän ylimääräistä rahaa. Vaikka silloin jo oli työttömyyttä ja varmasti työpaikan ottajia oli meillä aivan mahtava pomo. Hän piti huolta, ettei kukaan rasita itseään liikaa, ja piti ykkösasiaksi koulun. Jos oli tenttiputki tulossa tai muuten tarvitsi pitemmän vapaan töistä, onnistui se. Ja uskalsi kieltäytyä ylimääräisestä, koska tiesi ettei se vaikuta tuntien saamiseen. Tällaiselta pomolta oli mukava myös pyytää ylimääräisiä vuoroja.

Joten kannataa opettaa lapselle, ettei työnantajalle kuitenkaan ole tarkoitus myydä sieluaan. Eipä kuulosta ihan normaalilta, jos työnantajan mielestä on ok pitää alaikäinen nuori kaikki viikonloput ja lomat töissä.
 
ht
Olipa mielenkiintoinen keskustelu. Jotenkin tuntuu kohtuuttomalta ettei saisi tuota yhtä päivää olla pois, jos muuten on tunnollinen. Mun pojan amiksessa ei kyl noin tiukkapipoisia oltu, sai esim. metsästyksen takia vapaata koulusta kun oli teoriaa eikä mikään harjoittelu kesken.
 
"Alashandra"
Meillä on kyllä onnistunut hyvin yhden päivän poissaolo ammattikoulusta ns."huvin vuoksi". Ilmoitin opettajalle viikkoa ennen (poika oli alaikäinen) ja sai vain korvaavan tehtävän joka piti tehdä. Asia oli sillä selvä.Ei vaikeuksia. Samoin sairaspoissaolot on menneet helposti sähköpostin välityksellä.

Kyllähän sitä väkisinkin joskus poissaoloja tulee, ei niiden pitäisi olla ongelma koulussa tai työelämässä. Olen itse todennut, että kun ottaa hyvissäajoin yhteyttä eikä jätä viimetinkaan niin kaikki sujuu jouhevammin tuollaisissa ennalta tiedossa olevissa jutuissa. Äkilliset sairastapauksethan nyt on eri asia.
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja ei hyvä työpaikka;30289500:
Itse olin jo muuttanut kotoa ja opiskelin ammattikorkeakoulussa. Koska asuin yksin oli töissä käytävä, jotta olisi vähän ylimääräistä rahaa. Vaikka silloin jo oli työttömyyttä ja varmasti työpaikan ottajia oli meillä aivan mahtava pomo. Hän piti huolta, ettei kukaan rasita itseään liikaa, ja piti ykkösasiaksi koulun. Jos oli tenttiputki tulossa tai muuten tarvitsi pitemmän vapaan töistä, onnistui se. Ja uskalsi kieltäytyä ylimääräisestä, koska tiesi ettei se vaikuta tuntien saamiseen. Tällaiselta pomolta oli mukava myös pyytää ylimääräisiä vuoroja.

Joten kannataa opettaa lapselle, ettei työnantajalle kuitenkaan ole tarkoitus myydä sieluaan. Eipä kuulosta ihan normaalilta, jos työnantajan mielestä on ok pitää alaikäinen nuori kaikki viikonloput ja lomat töissä.
Nimenomaan!

Ja lähes kaikissa työpaikoista joissa olen vuosien varrella ollut, niin noin on toimittu niiden kohdilla jotka opiskelee. Yksi työnantaja oli sellainen joka laittoi kaiken muun työntekijän opiskelun edelle, ja työntekijä joutui jännittämään että pystyykö menemään esim. tenttiin. Työnantaja olikin muutenkin luokkaa horror.
 
Ken guru
Olipa mielenkiintoinen keskustelu. Jotenkin tuntuu kohtuuttomalta ettei saisi tuota yhtä päivää olla pois, jos muuten on tunnollinen. Mun pojan amiksessa ei kyl noin tiukkapipoisia oltu, sai esim. metsästyksen takia vapaata koulusta kun oli teoriaa eikä mikään harjoittelu kesken.
No se on koulu- ja näköjään opettajakohtaista. Koulu määrää säännöt ja tavat toimia. Ei vanhemmat. En ymmärrä että ruikutetaan kun tulee sanomista.

Ja ymmärrän että koulu haluaa opettaa lapsille että koulussa käydään. Pakottavasta tarpeesta voi olla pois ja sitten tehdä korvaavat tehtävät. Mutta ei kukaan järkevä opettaja tai vanhempi KANNUSTA lastaan lintsaamaan huvin vuoksi, ja puolusta lasta kun koulusta tulee sanktioita.
 
"123"
No huhhuh mitä vastauksia...

Itse kun kävin amista, niin kielet taisi olla ainut aine missä oikeasti pidettiin kirjaa että porukka on koulussa, ja siitä ois saanut sanktiota jos ois ollut liikaa poissa. Mutta ei noin muuten. Ja joo, tuli kyllä oltua TOSI paljon poissa, ei edes mitään sairauslomatodistusta tai vastaavaa tarvinnut.

Ihan perseestä tuo opettajan toiminta, yhdestä päivästä tulee kieltävä vastaus?? Parin viikon etelänlomasta olisin ymmärtänyt, mutta päivä?
 
"a p"
Kait ongelma oli että ilmoitin vain päivää ennen eikä virallista loma-anomusta ollu toimitettu aikanaan. Eikä noista korvaustunneista ollu sovittu etukäteen.
Pahoittelin kyllä asiaa opettajalle ja sanoin että lapsi tuo loma-anomuksen ja sopii korvattavat tunnit kun tulee kouluun. Mutta tosiaan mahdollisuut matkalle lähtöön tuli eteen extempore joten ei voinut aikanaan sitä vapaata kysyä.

Kun muistelee omaa kouluaikaa niin kyllä siellä suurinosa laski tarkkaan kuin paljon kärsi mistäkin aineesta olla pois ilman sanktioita.
 
"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30289567:
No mikä opettajan perustelu oli?
Se että lomat pitää pitää loma-aikoina (vaikka kyllä laitoin että lapsi ollut kesän töissä) ja se että virallista loma-anomusta ei ole hänelle toimitettu.
Laitoin kyllä ettei tule tavaksi. .
 

Yhteistyössä