äire
palaverissa ( palavereja riittää erityislapsilla ) ja loppupuolella valtasi taas tuttu hämmennys; asiantuntijat keskenään höpöttivät ja löpöttivät lapseen liittyviä koulujuttuja - tuntui näin vanhempana hieman ulkopuoliselta olotila. Mutta onneksi meidätkin taas juttuun otettiin mukaan.
Se kanssa mikä minusta tuntui "huvittavalta" oli se mikä huoli oli lapsen pärjäämisestä englannin tunneilla jatko-kouluvuosina. Kun tuo aine ei ole lapsen vahvimpia juttuja.
Mutta mihin ihmeeseen englantia nämä erityislapset ylipäätään tarvitsevat? Tai siis niitä kaikkia mahdollisia kieliopin kiemuroita. Eikö jonkinlainen perusjuttu riittäisi?
Minusta näille lapsile tärkeämpää olisi opettaa arjen perustaitoja; miten siivoat kotisi - imuroit ja moppaat lattiat? , miten teet yksinkertaista peruskotiruokaa?, miten peset pyykkisi?, miten asioida kaupassa - kirjastossa - pankissa - postissa - apteekissa - KELA:ssa - verotoimistossa- työkkärissä jne...? miten huolehdit tärkeistä tavaroistasi mm; kännykästäsi, avaimistasi, lompakostasi? jne.. miten merkkaat ja huolehdit muistettavista asioista esim; laskujen maksaminen ajallaan - jonnekkin tärkeään menoon meneminen oikeana päivänä ja oikeaan aikaan???
Samoiten palaverissa pohdittiin lapsen tulevia viimeisiä vuosia alaluokilla ja sanoimme toiveemme, että voisi joku muu koulu olla parempi, kuin lähikoulumme. Lähikoulussamme kun on 5 ja 6- luokkalaisten lisäksi myös yläkoululaisia ja lukiolaisia. En haluaisi, että lapsi saisi mitään huonoja vaikutteita isommilta koululaisilta. Parempi minusta lapsen olisi käydä 5 ja 6 - luokka jossakin toisessa koulussa ja vielä sellaisessa missä opettajilla on kokemusta erityislasten kanssa työskentelystä.
Se kanssa mikä minusta tuntui "huvittavalta" oli se mikä huoli oli lapsen pärjäämisestä englannin tunneilla jatko-kouluvuosina. Kun tuo aine ei ole lapsen vahvimpia juttuja.
Mutta mihin ihmeeseen englantia nämä erityislapset ylipäätään tarvitsevat? Tai siis niitä kaikkia mahdollisia kieliopin kiemuroita. Eikö jonkinlainen perusjuttu riittäisi?
Minusta näille lapsile tärkeämpää olisi opettaa arjen perustaitoja; miten siivoat kotisi - imuroit ja moppaat lattiat? , miten teet yksinkertaista peruskotiruokaa?, miten peset pyykkisi?, miten asioida kaupassa - kirjastossa - pankissa - postissa - apteekissa - KELA:ssa - verotoimistossa- työkkärissä jne...? miten huolehdit tärkeistä tavaroistasi mm; kännykästäsi, avaimistasi, lompakostasi? jne.. miten merkkaat ja huolehdit muistettavista asioista esim; laskujen maksaminen ajallaan - jonnekkin tärkeään menoon meneminen oikeana päivänä ja oikeaan aikaan???
Samoiten palaverissa pohdittiin lapsen tulevia viimeisiä vuosia alaluokilla ja sanoimme toiveemme, että voisi joku muu koulu olla parempi, kuin lähikoulumme. Lähikoulussamme kun on 5 ja 6- luokkalaisten lisäksi myös yläkoululaisia ja lukiolaisia. En haluaisi, että lapsi saisi mitään huonoja vaikutteita isommilta koululaisilta. Parempi minusta lapsen olisi käydä 5 ja 6 - luokka jossakin toisessa koulussa ja vielä sellaisessa missä opettajilla on kokemusta erityislasten kanssa työskentelystä.