Mitä teen?? Tokaluokkalainen ei pärjää iltapäiviä yksin :(

  • Viestiketjun aloittaja apuaasdka
  • Ensimmäinen viesti
apuaasdka
Tänään paljastui, että tokaluokkalainen poikani oli mennyt koulupäivien jälkeen naapuruston mummolle iltapäiväksi. Voi hyvänen aika. Muuten poika soittaa n 4-5 kertaa tunnissa minulle töihin ja kysyy, milloin tule ja milloin pääsen töistä. Jos en pysty vastaamaan (olen sh ammatiltani), joutuu poika paniikkiin ja alkaa itkeä avian hysteerisenä. Tämä heijastuu sitten myös iltapäiviin ja iltoihin, eli poika varmistelee jatkuvasti kaikkea. Vaikka koskaan ei olle luottamusta petetty.

Pojan koulun oppilasmäärä on iso, joten iltapäiväkerhoihin mahtuu vain ekaluokkalaiset :( Pojan kaverit eivät ole hänen kanssan koulun jälkeen. Poika on hieman haasteellinen kaveri varmasti, omaehtoinen eikä jaksa keskittyä esim Legoleikkeihin tai jalkapalloon tms. Ja toisaalta kyllästyy muutaman päivän jälkeen kavereihin ja kaipaa jotain uutta.

En tiedä, mitä nyt teen. Soitin ip-kerhoihin, ne ovat täynnä. Itse en pysty tekemään töitä näin, että puhelin soi jatkuvasti. Eikä poika pärjää. Enkä voi velvoittaa naapuruston mummoakaan pojan iltapäiväseuraksi. Voi ei :,( Itku tulee kohta minultakin.
 
aaapee
[QUOTE="tiina";30290022]Eikö sitä mummoa voisi ihan palkata pojan seuraksi iltapäivällä, edes joksikin aikaa? Kuinka kauan poikasi joutuu olemaan yksin? Tosi kurja tilanne :([/QUOTE]

Poika on koulusta kotona 4 iltapäivänä klo 12.45 ja yhtenä iltapäivänä klo 13.45 ja itse olen töistä kotona klo 16. Mutta kun hänen aikakäsityksensä on erilainen kuin yleensä, eli viisi minuuttia tuntuu jo viideltä tunnilta.
 
hhhhh
Mielestäni olisi hyvä treenata jos poika noin hysteerinen on. Onko jotain tuttua naapuria vaikka tuo mummo, jonka kanssa voisi sopia että poika voi mennä sinne jos tulee tosissaan tiukkapaikka? Meillä tyttö viime vuonna ekaluokkalaisena opetteli olemaan yksin kotona niin että kun menin esimerkiksi kauppaan, ilmoitin naapurin mummolle että lapsi jää yksin kotiin ja saattaa kohta kipaista kylään. Hyvin oppi olemaan kun tunsi että turva on lähellä tarvittaessa :) Jospa teilläkin olisi joku läheinen naapuri jolta voisit kysyä.
 
palkkaa hoitaja
Eipä tuossa muu auta kuin harjoitella yksinoloa taikka palkata lapselle hoitaja. Meillä kävi iltapäivisin kodinhoitaja kun siskojen kanssa oltiin alaluokilla. Oli n. 3h arkipäivisin meillä ja laittoi välipalan.
Oma tokaluokkalainen taas on pärjännyt yksin jos ekaluokan syksystä lähtien. Puhelin on turvana. Ei ole montaa soittoa töihin tullut. Täälläpäin ei edes ole ip kerhoja. Ainut vaihtoehto olisi tosiaan hoitajan palkkaus.
 
Sama juttu
Tokaluokkalainen meilläkin. Ei uskalla yhtään olla kotona , ihan hysteeriseksi vetää jos asiasta jutellaankin...ei siis oikein päästä edes aloittamaan harjoittelua . Meillä on onneks vielä kakkosluokan ajan IP kerho mahdollisuus . En tiedä miten ensi vuosi?? Ei oo ees ketään aikuista naapuria tms. Kavereitakaan ei tässä kenen kansaa vois olla..
( ja lisään vielä Että perheessä kolme muuta laSta, sekä vanhempia että nuorempia ja ne uskaltaa olla yksin kotona!)
 
Reea
Onko lähistöllä esim. jotakuta kotiäitiä, joka yleensä olisi kotosalla iltapäiväaikaan. Jos hän ottaisi lapsen hoiviinsa iltapäiviksi, hyvää korvausta vastaan tietysti.
 
viera.s
Koittaisin keksi jotain tukea tuohon ajan kulumisen hahmottamiseen. Eikö lapsi vielä tunne kellonaikoja ollenkaan? No toki vaikka tuntisikin, ei se ajan kulumista heti nopeuta.

Mutta laatikaa suunnitelma, miten poika käyttää iltapäivät. Siihen myös kuinka paljon poika käyttää mihinkin aikaa. Jos ei osaa kelloa katsoa, niin joku munakello tai tiimalasi voisi auttaa, muuten poika saattaa tehdä kaikki pikavauhtia ja sitten panikoida, kun et tule vielä kotiin. Suunnitelmaan tulisi tietysti välipalaan ja läksyihin varattu aika, mutta lisäksi kaikkea tekemistä mistä poika tykkää ja mitä voi yksin tehdä. Tunnin voi käyttää vaikka jotain DVD:tä katsellen. Nämä kaikki järjestykseen ja suunnitelmaa seuraamalla poika sitten kokisi ajan kulumisen konkreettisemmin. Tietysti siellä naapurin mummon luonakin voi välillä vierailla, jos se ei mummoa haittaa. Suunnitelmaa toki päivitettäisiin jos ei joka päivä, niin melko usein kuitenkin, jotta ei aina samoja juttuja tarvitse tehdä.
 
  • Tykkää
Reactions: Äidin blogi
"Wieras"
Onko lähistöllä esim. jotakuta kotiäitiä, joka yleensä olisi kotosalla iltapäiväaikaan. Jos hän ottaisi lapsen hoiviinsa iltapäiviksi, hyvää korvausta vastaan tietysti.
Mäkin kannatan tätä taikka siltä mummolta kysymistä. Itse olen kotiäitinä pirkanmaalla ja voisin hyvin ottaa tuollaisen iltapäivähoidokin. Enkä nyt niin isoa korvausta tarvitsisi.
 
aaapee
Koittaisin keksi jotain tukea tuohon ajan kulumisen hahmottamiseen. Eikö lapsi vielä tunne kellonaikoja ollenkaan? No toki vaikka tuntisikin, ei se ajan kulumista heti nopeuta.

Mutta laatikaa suunnitelma, miten poika käyttää iltapäivät. Siihen myös kuinka paljon poika käyttää mihinkin aikaa. Jos ei osaa kelloa katsoa, niin joku munakello tai tiimalasi voisi auttaa, muuten poika saattaa tehdä kaikki pikavauhtia ja sitten panikoida, kun et tule vielä kotiin. Suunnitelmaan tulisi tietysti välipalaan ja läksyihin varattu aika, mutta lisäksi kaikkea tekemistä mistä poika tykkää ja mitä voi yksin tehdä. Tunnin voi käyttää vaikka jotain DVD:tä katsellen. Nämä kaikki järjestykseen ja suunnitelmaa seuraamalla poika sitten kokisi ajan kulumisen konkreettisemmin. Tietysti siellä naapurin mummon luonakin voi välillä vierailla, jos se ei mummoa haittaa. Suunnitelmaa toki päivitettäisiin jos ei joka päivä, niin melko usein kuitenkin, jotta ei aina samoja juttuja tarvitse tehdä.
Ei oikein hahmota kelloa vielä. tv:tä tai DVDtä katsoisi mielellään, mutta ongelmana siinä on rajoissa pysyminen. Eli sitten tuijottaa tuntitolkulla koska ei muista laittaa munakelloa hälyttämään. Sama juttu esim pelaamisen kanssa. Siksi otan iPadin mukaani töihin päiväksi ettei pelaa tuntitolkulla.
 
aaapee
[QUOTE="Wieras";30290804]Mäkin kannatan tätä taikka siltä mummolta kysymistä. Itse olen kotiäitinä pirkanmaalla ja voisin hyvin ottaa tuollaisen iltapäivähoidokin. Enkä nyt niin isoa korvausta tarvitsisi.[/QUOTE]

Kävin eilen töiden jälkeen kukkakaupassa ostamassa ison orkidean kiitokseksi tälle naapuruston mummolle ja veimme kasviksen pojan kanssa hänelle kun tulin kotiin. Mummo kertoi että poika on ihan yllättäen vaan soittanut hänen ovikelloaan, vaikka ei ole aiemmin tuttu mistään (eikä pojallekaan tuttu). Kertoi kyllä tykkäävänsä lapsista ja sanoi pojalleni että on ollut kiva kun poika on käynyt. Mutta että hänellä on liki sänkypotilaana oleva miehensä hoidettavanaan, ja sanoi ettei luonnollisesti voi aina tulla kylään.

Sovin pojan kanssa, ettei nyt tuonne mene enää.
 
vieras..
[QUOTE="muumi";30292295]Entäs jos palkkaisit jonku isomman koululaisen pojalle seuraksi? Ikävä on tilanne. :([/QUOTE]

Niillä isommilla yleensä pitemmät koulupäivät. Ainakin meilläpäin.
 
vierass
Jospa laitat pojan piirtämään kuvasarjan (ihan kuin sarjakuvaruutuihin), mitä tekee koulun jälkeen, tyyliin syö välipalan, tekee läksyt, katsoo yhden ohjelman televisiosta tai DVD:ltä, leikkii jne. Voitte yhdessä miettiä, mitä kaikkea tehdä. Vaihtoehtoisesti noita juttuja voi tehdä irrallisille korteille ja laittaa ne vaikka edellisenä iltana magneeteillä jääkaapin oveen seuraavaa päivää varten.

Hän voi sitten seurata kotiin tultuaan tuota kuvallista ohjetta. Kännykkään voi laittaa vaikka muistutus hälytyksiä (kalenteri on tosi kätevä), että nyt alkaa televisiosta se ohjelma, jonka hän halusi katsoa. Soittelet sitten itse hänelle pikaisia puheluita, jos se on mahdollista sopivissa väleissä jonkin kerran.

Yhtenä vaihtoehtona on, että siirryt osittaiselle hoitovapaalle eli teet lyhennettyä työaikaa http://www.kela.fi/vanhempainvapaan-jalkeen_osittainen-hoitovapaa-ja-raha Tosin siitä pitää ilmoittaa työnantajalle kaksi kuukautta ennen sen aloittamista.
 
aaapee
[QUOTE="heidip*";30292589]Olisiko sun mahdollista tehdä osittaista hoitovapaata eli lyhyempiä työpäiviä tämän toisen luokan ajan?[/QUOTE]

Ei :( Määräaikainen työsoppari ja teen työtä osastolla, jossa jo muutenkin työvoimapula ja vajaamiehitys.
 
vierass
Alkuperäinen kirjoittaja Eikös;30292625:
Ole lakisääteinen oikeus tuo osittainen hoitovapaa? Koskee myös määräaikaisia....?
On lakisääteinen, mutta toisaalta määräaikaisena voi olla hankala saada jatkoa/uutta työtä samaisesta paikasta, voi muut mennä äkkiä ohi haussa, jos sitä käyttää.
 
Antaisin töllöttää elokuvia pari tuntia kun on tehnyt läksyt ja syönyt. Jos se rauhoittaa, niin ruutuajassa joustaisin. Illan ja viikonloput voi sitten olla aikaa jolloin pitää tehdä muuta kuin pelata. Jos et sitten pysty palkkaamaan jotain 4h tyttöä/poikaa pariksi tunniksi päivittäin.
 
vieras..
Antaisin töllöttää elokuvia pari tuntia kun on tehnyt läksyt ja syönyt. Jos se rauhoittaa, niin ruutuajassa joustaisin. Illan ja viikonloput voi sitten olla aikaa jolloin pitää tehdä muuta kuin pelata. Jos et sitten pysty palkkaamaan jotain 4h tyttöä/poikaa pariksi tunniksi päivittäin.
Peesailen tätä. Ei kai se parin tunnin peli/television katsominen niin kamala juttu ole, jos vain viihtyy.
 
"vierastus"
Mäkin antaisin ja annankin tokaluokkalaisen pelata ja kattoa telkkaa iltapäivisin, kun läksyt on tehty ja välipala syöty. Yhtenä iltapäivänä viikossa on lisäksi harrastus johon kulkee itse ja haen töiden jälkeen sieltä kotiin. Lisäksi oon sukulaisten kanssa sopinut että lapsi voi heille soittaa ja he lapselle iltapäivisin jos käy aika pitkäksi.
 

Yhteistyössä