Jos mies ei pysty elättämään perhettä, onko hällä virkaa?

  • Viestiketjun aloittaja Pienen lapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti
Pienen lapsen äiti
Jos mies ei pysty tuomaan mitään tuloja perheeseen, ei saa edes työttömyystukea, niin onko hänellä oikeasti mitään virkaa naiselle ja lapselle? Maksan äitiysrahasta meidän vuokrat, puhelimet, kaikki juoksevat kulut. Miehellä on yritys joka ei tuota mitään, ja vie kaiken ajan, joten kotonakaan ei ole apuna.

Olen pohtinut että onko tuossa mitään järkeä kun on yksinhuoltaja kaikessa. Vai pitäisikö kotona lasta hoitavan tukea miestään kaikissa tilanteissa?
 
"Heidi"
Hmm, mä en ainakaan ole mieheni kanssa rahan takia. On ollut hetkiä, jolloin hänellä ei ole tuloja ollut, mutta hetkeäkään en silloin ajatellut että olisi "turha".

Tietysti jos en rakastaisi häntä, ajattelisin ehkä samoin kuin sinä.

Mä olen ajatellut jakavani elämäni tuon ukkelin kanssa niin hyvässä kuin pahassa.
 
Vierras
Kai te saatte kummiski asumistukea ettet koko vuokraa maksa äitiysrahasta? Kai se on ihan perusteltua tehdä töitä yrityksen eteen jos kuitenkin sillä on mahdollisuus menestyä? Toki tällaiset asiat vois yhdessä neuvotella, niinkuin senkin kannattaako tuohon tilanteeseen tehdä lasta alunperinkään.
 
Jokunen jaska
Naiseni oli joskus yrittäjä. Siis vaimoni (silloin), lapsiakin on. Tienasi sen verran että pystyi käymään töissä - ei penniäkään enempää. Kyllä vitutti varsinkin kun yksi syy eroon hänen mielestään oli minun rahankäyttöni.. Toinen "harrasti" pari vuotta josta ei saanut pennin jeniä.. Itse asiassa persneton puolelle elikkäs miinukselle tais mennä.
 
"Jorma"
Alkuperäinen kirjoittaja Pienen lapsen äiti;30291433:
Jos mies ei pysty tuomaan mitään tuloja perheeseen, ei saa edes työttömyystukea, niin onko hänellä oikeasti mitään virkaa naiselle ja lapselle? Maksan äitiysrahasta meidän vuokrat, puhelimet, kaikki juoksevat kulut. Miehellä on yritys joka ei tuota mitään, ja vie kaiken ajan, joten kotonakaan ei ole apuna.

Olen pohtinut että onko tuossa mitään järkeä kun on yksinhuoltaja kaikessa. Vai pitäisikö kotona lasta hoitavan tukea miestään kaikissa tilanteissa?
Firma joka ei tuota mitään on turha. Toki useimmissa tapauksissa firman alkutaipaleella tuloja ei välttämättä kauheasti ole, mutta kyllä sen pitäisi aika nopeasti olla selvä että onko ideasta bisnekseksi vai ei.

Mutta jos firmasta ei ole tullut tuottoa, ei tule tuottoa eikä ole tulossakaan tuottoa niin silloin kyllä kannattaa ajaa firma alas ja mennä palkkatöihin. Ja kehitellä uutta bisnesideaa siinä sivussa tms.
 
Vierass
Eikö tuossa tilanteessa pitäisi lähteä likkeelle siitä, että onko firma turha. Miksi firma ei kannata ja voiko sen saada kannattavaksi. Jos ei voi saada, niin siinä tapauksessa firmalla ei ole virkaa.
 
vierass
Meillä on miehellä kans ollut nollatulot monta vuotta, mutta nyt kun maailma taas vähän vetää, niin tuloja on sitten taas ihan hyvin. Jos se yritys on siinä pisteessä että ei tulekaan tuloja, niin se on paras lopettaa.
 
"Maarikka"
Kai te saatte kummiski asumistukea ettet koko vuokraa maksa äitiysrahasta?
No sehän riippuu ihan siitä äitiysrahan suuruudesta saavatko asumistukea vai eivät. Ei kaikki saa minimirahaa eikä voi mitenkää automaattisesti olettaa, että ap:n perheen tilanteessa saisi asumistukea. Asiaan varmasti myös vaikuttaa se, että miehellä on yritys. Siitä pitää olla omat selvityksensä Kelaan.
 
V mitä P
Jos naisella ei ole tuloja, hänen panoksensa perheen hyväksi on silti aina arvokas ja rahassa mittaamaton.
Jos miehellä ei ole fyrkkaa tai sitä ei ole tarpeeksi, hän on ongelmajätettä.

Näin tällä palstalla, jossa uusfeminismi kukoistaa ja pillu on nostettu huikean korkealle jalustalle.
 
Ehdotus
Mitä jos mies laittaisi vähäksi aikaa pillit pussiin ja jäisi hoitovapaalle. Sinä voisit mennä töihin.

Sitten kun lapset olisivat isompia, jatkaisitte molemmat töissä ja mies pyrkisi saamaan firman kannattamaan.
 
vieras---
Samaa olen itsekin pohtinut. Pelkällä rakkaudella ei makseta ruokia, asumista eikä mitään muutakaan elämiseen välttämätöntä. Itse olen kerran eronnut ja syy oli miehen huonot tulot. Nyt näyttää pahasti siltä että toinenkin liitto on kaatumassa saman asian takia.
 
m1es
Samaa olen itsekin pohtinut. Pelkällä rakkaudella ei makseta ruokia, asumista eikä mitään muutakaan elämiseen välttämätöntä. Itse olen kerran eronnut ja syy oli miehen huonot tulot. Nyt näyttää pahasti siltä että toinenkin liitto on kaatumassa saman asian takia.
Ja syy tässäkin tapauksessa miehessä, ei sinun asenteissasi? Arvaahan, kuinka monta naista lentäisi tänään pihalle, jos selvästi puolisoa pienemmät tulot olisi relevantti syy eroon?
 
"Huomio"
Mitä jos mies laittaisi vähäksi aikaa pillit pussiin ja jäisi hoitovapaalle. Sinä voisit mennä töihin.

Sitten kun lapset olisivat isompia, jatkaisitte molemmat töissä ja mies pyrkisi saamaan firman kannattamaan.
Firma joka laittaa pillit pussiin on yleensä entinen firma, harvemmin asiakkaat odottelee yrittäjän hoitovapaiden yli... Ja monessa firmassa on myös kiinteät kulut, kukas ne sitten maksaa...
 
Kjkds
Ja syy tässäkin tapauksessa miehessä, ei sinun asenteissasi? Arvaahan, kuinka monta naista lentäisi tänään pihalle, jos selvästi puolisoa pienemmät tulot olisi relevantti syy eroon?
Yleensä se nainen kuitenkin hoitaa ne lapset. Mutta mitä tekee miehellä joka a) ei tuo elantoa perheelle, b) ei maksa laskuja ja c) ei hoida lapsia tai kotia.

Siinähän nainen hoitaa ja maksaa kaiken, mies ehkä saa vaan ilmaiset sapuskat ja katon pään päälle.
 
m1es
Yleensä se nainen kuitenkin hoitaa ne lapset. Mutta mitä tekee miehellä joka a) ei tuo elantoa perheelle, b) ei maksa laskuja ja c) ei hoida lapsia tai kotia.

Siinähän nainen hoitaa ja maksaa kaiken, mies ehkä saa vaan ilmaiset sapuskat ja katon pään päälle.
Eli jos naisella on pienempi palkka, hänen kuuluukin hoitaa lapset + koti ja olla vaatimatta miehen osallistumista kotitöihin? Kiitän ja kumarran kaikkien perinnemiesten puolesta!
 
  • Tykkää
Reactions: Irski
lfdl
Eli jos naisella on pienempi palkka, hänen kuuluukin hoitaa lapset + koti ja olla vaatimatta miehen osallistumista kotitöihin? Kiitän ja kumarran kaikkien perinnemiesten puolesta!
Lukemansa voi ymmärtää monella tavalla. On ihan eri asia jos pystyy tuomaan tuloja perheeseen, se on sentään edes jotakin, ja moni nainen ei edes saisi samaa palkkaa kuin mies johtuen luontaisesta munalisästä työpaikoilla. Eihän se tarkoita että siksi pitää lapset hoitaa kokonaan. Tässä ketjussa onkin kysymys miehestä joka ei tienaa YHTÄÄN MITÄÄN eikä hoida EDES lapsia.

Pieni palkkakin on tietääkseni rahaa ja tuloa, toi sen mies tai nainen, mutta jos puoliso ei kerran tuo yhtään mitään lähinnä vaan kuluja toiselle, niin eikö silloin ole tavallaan vaan riippana toisen elämässä. Hoitaisi se mies edes ne lapset sitten jos ei rahaa voi tuoda, mutta kuten miehillä yleensä tapana niin aina löytyy muuta tekemistä kuin lasten tai kodin hoito...
 
Mitä järkeä tuollaista tuottamatonta yritystä on pitää? Ja mitä mieltä mies itse on, onko hänestä ihan ok, että hän antaa kaiken aikansa ja energiansa yritykselle?

En itse varmaan voisi olla yrittäjän puoliso juuri tästä syystä. Vaikka yritys toisi rahaakin, niin silti - tarvitsen itsekin omaa aikaa ja minulla on omakin työ ja omat harrastukset. Mutta tuo ap:n tilanne kuulostaa kyllä kohtuuttomalta, jos mies ei tee mitään perheen hyväksi - ei edes osallistu taloudellisesti. Minustakin olisi kohtuullisempaa, että jos yritys kerran ei nyt tuota mitään, niin pistäisi sen vähäksi aikaa jäihin ja aloittaisi sen uudestaan vähän myöhemmin paremmalla ajalla. Pikkuvauvaperheessä ei oikein toimi tuollainen kuvio.
 
Rahan takiako olet parisuhteessa? Varmaan miehelle parempi kun otat eron hänestä.
Aika moni on parisuhteessa siksi, että haluaa elää yhdessä toisen kanssa - mutta jos toinen ei millään lailla osallistu enää perheen elämään, niin eihän se mitään yhteistä elämää ole. Ei se riitä, että mahdollistetaan miehelle hänen harrastusluonteinen yrityksensä, joka syö kaiken ajan ja energian, mutta mies ei anna perheelle mitään. Lähinnä ap kai toivoisi läsnäoloa ja osallistumista. Monessa perheessä mies on äitiysloman aikaan toki töissä, mutta se on vähän taloudellinen ja muukin pakko - ja siksi se täytyy hyväksyä elämän realiteettina. Mutta jos toinen on pois ei-minkään takia, niin millä sitä voi perustella? Ne normityössä olevat voivat kuitenkin iltaisi ja viikonloppuisin osallistua perhe-elämään, lastenhoitoon, kodinhoitoon, jne, mutta jos nollatuloinen yrittäjä ei tee tätäkään, niin ymmärrän, jos tulee sellainen tunne, että onko miehellä mitään "virkaa" perheessä.
 
Niin, ja lisään vielä että voihan mieskin jäädä kotiin. Mutta ymmärsin, että jos ap on kerran äitiyslomalla, synnytyksestä lienee aika vähän aikaa ja vauvakin täysimetyksellä. Tällöin minusta on ihan hyvä, että nainen voi olla lapsen kanssa - ellei nyt erityisesti halua palata työelämään. Mitään perinteistä työnjakoa en suinkaan kannata - enkä itsekään ole noudattanut.
 
:O ?
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30295416:
Minustakin olisi kohtuullisempaa, että jos yritys kerran ei nyt tuota mitään, niin pistäisi sen vähäksi aikaa jäihin ja aloittaisi sen uudestaan vähän myöhemmin paremmalla ajalla. Pikkuvauvaperheessä ei oikein toimi tuollainen kuvio.
Huomaa ettei ole yrittäjä/yrittäjän puoliso, ei yritystä laiteta "jäihin" vaan se joko pyörii tai on pyörimättä. Monella on esim. yrityslainat niskassa, jos firma loppuu niin maksukyvyttömyys/maksamatta jääneet lyhennykset vie luottotiedot. Yritys jolla on kiinteät tilat, mistä saa vuokrat, jne. maksettua? Eihän yritystä noin vaan lopeteta ja aloiteta uudestaan...
 
Huomaa ettei ole yrittäjä/yrittäjän puoliso, ei yritystä laiteta "jäihin" vaan se joko pyörii tai on pyörimättä. Monella on esim. yrityslainat niskassa, jos firma loppuu niin maksukyvyttömyys/maksamatta jääneet lyhennykset vie luottotiedot. Yritys jolla on kiinteät tilat, mistä saa vuokrat, jne. maksettua? Eihän yritystä noin vaan lopeteta ja aloiteta uudestaan...
Niin, ei varmaan. Mutta onko tuo ap:n tilanne sinusta jotenkin kohtuullinen? Luulisi, että yritystoiminta on joko ihan alussa (jolloin se ei ole vielä kunnolla käynnistynyt eikä siksi tuota) tai sitten jos on jatkunut jo pitempään se lienee muutenkin kannattamatonta (koska kai se idea olisi, että sieltä jotain rahaakin tulisi joskus?). Jälkimmäisessä tapauksessa en tiedä mitä järkeä koko yritystä on enää pyörittää, ja ensimmäisessä tapauksessa yritystoiminnan aloittamisen ajankohta on täysin väärä.
 
147
Meillä menee joskus (jos saisin koulun joskus loppuun...) siihen että minun kk-palkkani on korkeampi kuin miehellä. Ja koska minä myös nautin työstäni paaaaljon enemmän kuin mies omastaan, niin ollaan sovittu että hän jää sitten lasten kanssa kotiin kun on sen aika.
Hän myös tykkää kodinhoidosta paljon enemmän kuin minä, ollaan vähän nurinkurinen perhe :D :D

Eli miksi ap ei voisi mennä töihin ja jättäisi miehen hoitamaan lapsia?
 
Meillä menee joskus (jos saisin koulun joskus loppuun...) siihen että minun kk-palkkani on korkeampi kuin miehellä. Ja koska minä myös nautin työstäni paaaaljon enemmän kuin mies omastaan, niin ollaan sovittu että hän jää sitten lasten kanssa kotiin kun on sen aika.
Hän myös tykkää kodinhoidosta paljon enemmän kuin minä, ollaan vähän nurinkurinen perhe :D :D

Eli miksi ap ei voisi mennä töihin ja jättäisi miehen hoitamaan lapsia?
Ap oli äitiyslomalla, eli synnytyksestä on vähemmän kuin 3kk. Töihin meno ei välttämättä ole mahdotonta, mutta usein se ei ole monista käytännön syistä oikein mahdollista vielä. Mutta ehkä jonkin ajan kuluttua.
 

Yhteistyössä