Alle 2 v päiväkotiin virikehoitoon- mielipiteitä?

  • Viestiketjun aloittaja Neljän äiti -83
  • Ensimmäinen viesti
Neljän äiti -83
Esikoinen on jo koulussa, ja 4-vuotias aloitti päiväkodissa virikehoidossa pari kk sitten.
On siis hoidossa 11-päiväisenä,yleensä vain 2 päivää per viikko. lapsella puheenviivästymä, joka oli painavin syy hoidon aloitukseen.
Olen siis kotona hiukan alle 2-vuotiaan kanssa, ja vauva syntyy joulukuussa.
Ajatus oli jatkaa 4-vuotiaan virikehoitoa mutta pitää joulukuu vapaata (tällöin vauvakin on ihan pieni).

tammikuussa voisi aloittaa uudestaan hoidossa, mutta mites 2-vuotiaan kanssa? Mielipiteitä, hoitoon vai ei? Isoveli olisi siellä ´turvana´, olisivat siis samoina päivinä. Kyllä kai lapsi saa virikkeitä sieltä enemmän, mutta tarvitseeko vielä tässä iässä saada edes?


Päiväkoti on yksityinen ja siellä on useampi paikka auki.
 
Pin
En veisi 2-vuotiasta, enkä oikeastaan 4-vuotiastakaan jos Suomessa asuisin nyt. En koe sitä hirveän tarpeelliseksi. Joku kerho kyllä olisi kiva isomalle. Kävikin seurakunnan kerhossa.
 
päiväkodin naapuri
En laittaisi noin pientä hoitoon, en edes osapäiväiseksi. Surettaa ja säälittää ne pienet rääkymään jäävät vaippapöksyt äitien ja isien kiiruhtaessa töihin, osa on niin pieniä ettei edes kävellä osaa ja sinne vain jätetään muitten huolehdittavaksi useammaksi tunniksi päivittäin.

Itse olen eskariin asti hoitanut kaikki lapseni kotona, toki ollaan käyty kerhoissa yms pienestä pitäen. Ovat avoimia, sosiaalisia, osaavat toimia ryhmässä ja pärjäävät hyvin koulussa. Murrosikäinenkin vaikka välillä suuttuukiin ja räiskyy niin halaa päivittäin. Viimeeksi eilen sain kuulla olevani mahtava äiti. Aika menee nopeaan ja sydäntä vihlaisee ajatuskin siitä että olisin sen lyhyen ajan hukannut uran tekemiseen laittamalla lapseni toisten hoidettavaksi. En olisi sitä itkuista naamaa voinut unohtaa koskaan...
 
viera.s
En laittaisi. Huono perustelu sekin, että isoveli on siellä turvana. Isoveljen on varmasti kuitenkin tarkoitus hoidossa olla ikäistensä kanssa, se voi edistää puheen kehitystä, sen sijaan jos isoveljen aika menee pikkusisaruksen hoivaamiseen, ei isompikaan saa hoidosta sitä hyötyä mitä tarkoitus olisi. Varsinkin kun tuota puheenkehityksen ongelmaa on, isoveli varmaan helposti alkaa viettämään päivänsä pikkusisarukselle seuraa pitäen, jos ikäistensä kanssa ei ole ihan samalla tasolla.

Ja onko muuten päiväkoti, jossa pienet ja isot ovat samassa ryhmässä, paras lapsesi puheenkehityksen edistämiseen? Yleensä 2-vuotiaat ovat eri ryhmässä kuin 4-vuotiaat.

Virikehoitoon noin muutenkin laittaisin lapsen aikaisintaan 4-vuotiaana, ennemmin vasta 5-vuotiaana, ellei erityistä syytä ole aiemmin hoitoa aloittaa.
 
Jos parivuotiaan viemisessä on vain virkikkeellisestä "hoidontarpeesta" kyse, niin en todellakaan veisi. Tuossa pitää huomioida myös se, että pienen elämään on tullut suuri muutos, pikkusisarus, mikä vaikuttaa isosti hänenkin elämään ja olemiseen.

Paras paikka tuolloin on koti, missä voi uuteen perheenjäseneen tutustua rauhassa sekä käsitellä omiakin tunteitaan turvallisesti vanhemman seurassa kuin vieraassa ympäristössä vieraiden ihmisten ympäröimänä.
 
"..."
Jos vaikka keksit sitä virikettä ihan itse! 2-vuotias. Lapsille suuremmat ikäerot, jos uuden vauvan takia ei energia/aika/huomio riitä. Ja tosiaan, 4-vuotiaalle aika epäkiitollinen homma olla pikkuveljen turvana. Eikö hän ole siellä puheviivästymän takia? Apua saamassa?
 
Pin
No 2 päivää viikossa. Lapsi tuskin hajoaa ja tuhoutuu siihen, että on hoidossa kahdesti viikossa. Tee ihan kuten itse parhaaksi koet.
Ei, mutta ei oikeastaan tarvitsekaan sitä paikkaa ellei ole töissä/koulussa tai jonkinlainen erityisen tuen tarve. Tai itse en näe mitään tarvetta sellaiseen. Ilman mitään "nyyyh byhyyy minä sankari istuin himassa vuosikausia"-paskaa mitä nämä ketjut aina saavat osakseen joiltain kotiäideiltä joilla tarve vähän puolustella omia valintojaan. :D
 
Ei, mutta ei oikeastaan tarvitsekaan sitä paikkaa ellei ole töissä/koulussa tai jonkinlainen erityisen tuen tarve. Tai itse en näe mitään tarvetta sellaiseen. Ilman mitään "nyyyh byhyyy minä sankari istuin himassa vuosikausia"-paskaa mitä nämä ketjut aina saavat osakseen joiltain kotiäideiltä joilla tarve vähän puolustella omia valintojaan. :D
No se toki riippuu vähän siitäkin, että missä asuu. Toisaalla ei tahdo päiväkotipaikat riittää lapsille, toisaalla taas niihin kaivattaisin lapsia. Jotenkin ymmärsin aloittajan pohdinnasta, että paikkoja olisi.
 
aaapee
Suurkiitos vastauksista! :)
Uskon ja toivon että kotihoito kyllä riittää toistaiseksi. Joku kerho voisi tosiaan olla kiva! Maalla asutaan joten vaihtoehdot hiukan vähissä.
 
  • Tykkää
Reactions: Pin
"Jenis"
Ite aattelisin että 2-vuotias on aika pieni vielä isoon päikkyryhmään - ja jos taas joutuu/pääsee pienten puolelle, osa porukasta on ihan vauvoja ja virikettä on vähän vaikea järjestää kun suurin osa ajasta menee ihan perushoitoon. Taudit jyllää jne.

Nelivuotiaan mäkin veisin osapäiväiseksi, vaikka ei ois erityisen tuen tarvettakaan.
 
sdfsdfsdfsdf
Miten osapäivähoito päiväkodissa eroaa jostain kerhosta? Kun vastauksista paistaa, että kerhot on ok, mutta osapäivähoito ei? Pienillä paikkakunnilla on kuulkaa kerhot aika vähissä. Täällä on tasan tarkkaan seurakunnan perhekerho ja MLL:n perhekahvila, joihin lapset menevät vanhempiensa kanssa. 4-vuotiaat pääsee srk:n päiväkerhoon, joka sekin on niin täynnä, ettei kaikki pääse.s
 
"Jenis"
Miten osapäivähoito päiväkodissa eroaa jostain kerhosta? Kun vastauksista paistaa, että kerhot on ok, mutta osapäivähoito ei? Pienillä paikkakunnilla on kuulkaa kerhot aika vähissä. Täällä on tasan tarkkaan seurakunnan perhekerho ja MLL:n perhekahvila, joihin lapset menevät vanhempiensa kanssa. 4-vuotiaat pääsee srk:n päiväkerhoon, joka sekin on niin täynnä, ettei kaikki pääse.s
Kerhossa ei syödä ja vaihdeta vaippoja (pääsääntöisesti), vaan koko aika käytetään niihin virikkeisiin. Ryhmät on pienempiä. Muutkin lapset ovat siellä vain pari krt/viikko, päiväkodissa jää helposti ulkopuoliseksi jos muut ovat kokoaikaisia.

Nämä ovat siis ne palstalla yleisesti esitetyt syyt - 2-vuotiaille tuskin ees on kerhoja, joihin jäädään ilman vanhempaa, ja hänestähän tässä oli kyse. 4-vuotiaan veisin itsekin osapäivähoitoon päikkyyn, olen niin tehnytkin itse asiassa.
 

Yhteistyössä