Tuleeko teillä rankkuja huonosta koulumenestyksestä?

  • Viestiketjun aloittaja tuli vain mieleen
  • Ensimmäinen viesti
tuli vain mieleen
Kun kyse vain laiskuudesta, että ei ole luettu/harjoiteltu tarpeeksi.

Meillä tulee ja tänään taas napsahti. Lähti viikoksi viihdekeskukset jäähylle. Kyse teini-ikäisestä.
 
Minulla kolmasluokkalainen lapsi, joten vähän eri tilanne. Kokeisiin kannustin lukemaan, että jos saa hyvän numeron niin palkitsen jollain. Ja jos lukee hyvin, mutta menee huonosti niin saa pikkupalkinnon yrittämisestä. Koe meni hyvin ja sai kympin arvoisen lahjan mistä oli oikein mielissään.

Jos lapsi ei lukisi ja ei kiinnostaisi edes palkinnon takia lukea, niin keskysteltaisiin asiasta. Teinille voi jo suoraan sanoa että tulevaisuuden koulutus ja ammatti on nyt paljon kiinni siitä mitä jaksaa ITSENSÄ vuoksi tehdä. Että eniten tekee hallaa ihan vaan itselleen kun ei panosta. Voi myös muistuttaa ettei vanhemmat elätä koko elämää vaan sitä rakennetaan itse itselle ja koulutus on siinä kuviossa merkityksellinen juttu. Kysyisin myös onko teini niin väsynyt/masentunut ettei jaksa lukea ja kiinnostua. Yrittäisin purkaa syytä haluttomuudelle opiskella.
 
aapeee
Minulla kolmasluokkalainen lapsi, joten vähän eri tilanne. Kokeisiin kannustin lukemaan, että jos saa hyvän numeron niin palkitsen jollain. Ja jos lukee hyvin, mutta menee huonosti niin saa pikkupalkinnon yrittämisestä. Koe meni hyvin ja sai kympin arvoisen lahjan mistä oli oikein mielissään.

Jos lapsi ei lukisi ja ei kiinnostaisi edes palkinnon takia lukea, niin keskysteltaisiin asiasta. Teinille voi jo suoraan sanoa että tulevaisuuden koulutus ja ammatti on nyt paljon kiinni siitä mitä jaksaa ITSENSÄ vuoksi tehdä. Että eniten tekee hallaa ihan vaan itselleen kun ei panosta. Voi myös muistuttaa ettei vanhemmat elätä koko elämää vaan sitä rakennetaan itse itselle ja koulutus on siinä kuviossa merkityksellinen juttu. Kysyisin myös onko teini niin väsynyt/masentunut ettei jaksa lukea ja kiinnostua. Yrittäisin purkaa syytä haluttomuudelle opiskella.
Meillä ihan kyse vain siitä, että on vain niin paljon kivempaa whatsupissa seurustella kavereiden kanssa tai tehdä jotain ihan muuta, kuin lukea. Lukee kyllä, mutta ei keskity lukemiseen tarpeeksi vaan näpertää ja touhuaa siinä samalla puhelinta/tablettia. Vaikka tästä on sanottu sen sata kertaa, että kännykät kiinni, kun kokeisiin luetaan.. Hetken aikaa lukee ihan hyvin, mutta kohta jo kuulen, että tekee taas ihan muuta kuin lukee. Ja en ala vieressä istumaan ja vahtimaan, että lukee kokeisiin tarpeeksi hyvin.
 
Voithan kokeilla semmosta että kokeeseen lukuaikana otat läppärini ja kännykän pois. Luette vähän myös yhdessä eli sinä kyselet. Minusta oli kivaa kun äiti aina teki mulle myös pikkukokeita, eli kirjoitti kysymyksiä koealueelta ja minun piti niihin vastata. Jos meni oikein niin ei tarvinnut enää lukea ja ne mitkä oli väärin, piti kerrata. Jotkut teinit tarvii vielä vahtimista, itse olin sellainen perseelle potkittava malli. Ilman äitiä, olisin saanut ehdot aika monesta aineesta.
 
"jaa-a"
Hmmm, teini-ikäisen pitäisi itse jo tajuta että miksi sitä koulua käydään... en usko että rangaistuksista on mitään hyötyä. Mikä on huono koulumenestys? Peruskoulussa on myös paljon tyrhaa, jonka opiskelu ei motivoi...
 
"tjaa"
Kaksi teiniä tässä talossa ja itse huolehtivat koulunsa. Tulikohan heillä viime keväänä yhteensä viisi ysillä alkavaa numeroa, muut kymppejä. Eli hyvin ymmärtävät käyvänsä koulua itseään varten.
 

Yhteistyössä