Miten ei ole varaa jouluruokaan?

  • Viestiketjun aloittaja vieras...
  • Ensimmäinen viesti
vieras...
Tämä on ihan aito kysymys, ei syytös tai valitus. Olen itse ollut köyhä tasan sen 10kk kun asuin yksin opiskeluaikana, ja silloinkin sai naurettavan halvan opiskelijalounaan ja juhlapyhät syötiin vanhempien luona, eli todellisuudessa en tiedä yhtään mistään yhtään mitään. Ja siksi kysynkin. Tuolla Facebookin Jouluapu -sivulla moni kaipaa apua joulun ruokiin, kun ei ole varaa ostaa. Mutta onko näillä perheillä siis normaalisti varaa ruokaan? Jos ei, miten he ruokkivat lapsensa normaalisti? Ja jos on, miksei jouluna? Eikö jouluruoka jos mikä ole halpaa: ei taida juuri halvempaa lihaa olla tarjolla kuin edullisimmat joulukinkut, ja laatikoiden raaka-aineetkin kuuluu (mausteita lukuun ottamatta) siihen edullisten elintarvikkeiden kategoriaan. Toki jos pöydässä on seitsemäätoista sorttia ja konvehdit päälle, niin saahan siihen uppoamaan (ja mielelläni soisin vähävaraisemmillekin runsaamman joulun kuin pelkkä kinkku ja porkkanalaatikko!), mutta... eikös eikö jouluruoka kuitenkin ole suht halpaa? Onko multa mennyt jotain ohi?
 
No miten haluaa laittaa? Kalat on kalliita ja juustotarjottimet, konvehdit jne..

Meillä joulun ruoka on ihan sama. Joten kinkku, perunat, joku yksi laatikko ja punajuuret ei paljoa maksa. Kahville tehdyt tortutkaan ei pudjettiin kummoista lovea tee. Munavoi maksaa alle vitosen ja piirakoitakin on alessa jouluisin.
 
-9-9-
Tätä minäkin olen ihmetellyt. Ihan älyttömän halpojahan nuo suomalaiset perinnejouluruuat on. Ja sit kun niitä (ainakin omassa lapsuudessa) kans syötiin tosi monta päivää. Ja uudeks vuodeks vielä uusi satsi kun kaikki on alennuksessa :D Tuli kyllä kinkut ja rosollit korvista ulos tammikuussa.

Tietty sit lohi, sillit, juustot, SUKLAA sun muut voi olla kallista, mutta niitä en kyllä millään kehtais alkaa kerjäämään missään faces tai muutenkaan.

Mutta laatikot, kinkku, rosolli, peruna jne, kyllä ne omaan korvaani kuulostaa ihan halpisruualta.
 
Niinpäjuu
Meillä ei tosiaan jouluruoat mielestäni maksa liikaa. Meillä on pöydässä vain kinkku, lanttulaatikko ja rosolli. Toki ehkä sitä graavilohta kaipailisin edes joulun kunniaksi, mutta jollei tuoretta lohta löydy sopuhintaan, se jää sitten pois.
Muista laatikoistakin olen luopunut koska kukaan ei niitä syö.
Samaan aikaan ei pöytään tarvita miljoonaa lajia, toista lajia (vaikka maksalaatikkoa) voidaan sitten syödä lounaalla jotta tulee taukoa siihen kinkunsyöntiin.
Olen myös tarkka siitä että kinkkuakin on pöydässä leikattuna tarvittava määrä vain, kuten muutakin, joten eivät ala maistua huonolta eikä mitään mene roskiin.
Kinkkua jopa laitan heti tuoreeltaan pakkaseen, voidaan syödä sitten pienen tauon jälkeen pois kun taas maistuu.
Tietysti monella käy myös vieraita syömässä, ja tarvittava ruokamäärä on vaikeampi arvioida ja ehkä köyhät tarjoilut ovat noloja, mutta meillä on vain oma porukka joka syö sen minkä ottaa ja tiedän määrät jo ennakkoon.
Tosin olen kyllä kysellyt netissä joskus, ja vastaajat kyllä väittävät että heilläkään ei mene mitään jouluna roskiin, vaikka pöydässä kymmenkuntaa eri sorttia onkin.
Mutta siis, saman maksaa syöminen jouluna kuin muulloinkin.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
onjaei
Kinkku on sikäli kallista, että joutuu ostamaan ison määrän kerralla. Vaikka kilohinta olisi halpa, maksaa iso kinkku kuitenkin enemmän kuin ehkä normaalisti maksettaisiin kerralla lihasta. Samoin kala on hintavaa. Ja kuinka moni uusavuton osaa tehdä itse jouluruokaa. Onhan laatikkojen perustarvikkeet halpoja ja itse tehden tulee halvemmaksi. Mutta moni ei osaa tehdä itse. Kyllä meillä menee huomattavasti normaalia enemmän kauppaan jouluruokaostoksilla. Ei sillä, etteikö olisi varaa, mutta ymmärrän, ettei kaikilla ole
 
aito ammattivalittaja
Mun lapsuudessa vanhemmillani ei ollut ikinä kinkkuun varaa. Kerrankin oli vain 20 markkaa rahaa ja äiti kävi pelastusarmeijassa kysymässä apua mutta ei saanut. Onneksi sitten joku uskovainen antoi rahaa niin saatiin laatikot ja riisipuuro ja kiisseli. Lahjat olivat vaatimattomia yms. Ensimmäisen kerran olen syönyt kinkkua nykyisen mieheni kanssa,hän kun paistaa joka joulu kinkun. Hänellä onkin sitten olleet runsaat ja erilaiset joulut lapsena kuin minulla.
 
köyhä perhe
No kinkkuun menee rahaa, koska niitä myydään aika isoina köntteinä vaikka ottaiskin sen pienimmän. Ei meillä ole varaa omaan kinkkuun. Parina vuotena on sitten tehty niin, että ostetaan äidin ja isän ja siskon kanssa yhteinen kinkku, jonka äiti paistaa ja se jaetaan sitten neljään pekkaan. Myös kala on kallista; meillä joulupöytään kuuluu graavilohi ja joku savustettu kala. Sitten pari laatikkoa kylkeen ja rosolli ja purkkiherneitä.

Mielestäni ei mitenkään yltäkylläistä, mutta kyllä noihin enempi menee rahaa kuin ihan tavallisiin kolmen päivän ruokaostoksiin.
 
viras
Tämä on ihan aito kysymys, ei syytös tai valitus. Olen itse ollut köyhä tasan sen 10kk kun asuin yksin opiskeluaikana, ja silloinkin sai naurettavan halvan opiskelijalounaan ja juhlapyhät syötiin vanhempien luona, eli todellisuudessa en tiedä yhtään mistään yhtään mitään. Ja siksi kysynkin. Tuolla Facebookin Jouluapu -sivulla moni kaipaa apua joulun ruokiin, kun ei ole varaa ostaa. Mutta onko näillä perheillä siis normaalisti varaa ruokaan? Jos ei, miten he ruokkivat lapsensa normaalisti? Ja jos on, miksei jouluna? Eikö jouluruoka jos mikä ole halpaa: ei taida juuri halvempaa lihaa olla tarjolla kuin edullisimmat joulukinkut, ja laatikoiden raaka-aineetkin kuuluu (mausteita lukuun ottamatta) siihen edullisten elintarvikkeiden kategoriaan. Toki jos pöydässä on seitsemäätoista sorttia ja konvehdit päälle, niin saahan siihen uppoamaan (ja mielelläni soisin vähävaraisemmillekin runsaamman joulun kuin pelkkä kinkku ja porkkanalaatikko!), mutta... eikös eikö jouluruoka kuitenkin ole suht halpaa? Onko multa mennyt jotain ohi?
se että tarjoatko jouluna pelkkä makarooni mössöä vai se että jouluna on kunnon ruuat.

et alle 70 euron selviä kunnon joulu ruuista.
 
köyhä perhe
Niin ja siis jos vähän vertailupohjaa kaipaa, niin normaalisti 3 päivän ruokiin budjetoidaan meillä max 30€. Jokainen hintatietonen ymmärtää, ettei 30€:lla saa kinkkua, kahta kalaa + laatikoita ja rosollia päälle, ellei sitten tosiaan saa jotenkin vaikka jaettua niitä kinkku tai kalakuluja jonkun toisen kanssa. Ja sitten olis kiva myös esim. juoda maitoa aterialla ja keittää vaikka se riisipuuro ainaskin jouluruuan lisäksi....
 
"joopasjoo"
Aika monella jotka valittaa rahanpuutetta muutenkin on varaa vetää röökiä ja ostaa kaljaa! Toki lapsille pitää olla joskus herkkua,mutta toi röökääminen on turhuuksien turhuus!
 
köyhä perhe
Kannattaisiko alkaa säästämään jo nyt? Jos vaikka euron päivässä niin onhan tässä melkein kolme kuukautta aikaa säästää...
Niin voivoi kun ei olekkaan köyhällä muita laskuja tai säästönkohteita. Aina sanotaan että säästä etukäteen, jouluruokaan, säästä etukäteen joululahjoja varten, säästä etukäteen luistimia varten, säästä etukäteen luokkaretkeä varten. Sit pitäisi säästää senkin varalle että pesukone saattaa jokupäivä pimahtaa tai hammaslääkäristä tulla isompi lasku.

Niin, että säästämällä se kaikki paranee. Juu, jos olis mistä säästää.

No, meillä on varaa tyydyttävään jouluun, mutta ymmärrän kyllä että kaikilla ei ole vaikka kuinka tiputtais euron päivässä säästöpossuun... huoh
 
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä perhe;30314475:
No kinkkuun menee rahaa, koska niitä myydään aika isoina köntteinä vaikka ottaiskin sen pienimmän. Ei meillä ole varaa omaan kinkkuun. Parina vuotena on sitten tehty niin, että ostetaan äidin ja isän ja siskon kanssa yhteinen kinkku, jonka äiti paistaa ja se jaetaan sitten neljään pekkaan. Myös kala on kallista; meillä joulupöytään kuuluu graavilohi ja joku savustettu kala. Sitten pari laatikkoa kylkeen ja rosolli ja purkkiherneitä.

Mielestäni ei mitenkään yltäkylläistä, mutta kyllä noihin enempi menee rahaa kuin ihan tavallisiin kolmen päivän ruokaostoksiin.
Mä en ymmärrä. Vaikka se kinkku on kertaostoksena isompi, niin eikö siitä sitten syö vastaavasti kauemmin. Että seuraavaan viikkoon ei tarvi ostaa kaupasta lihaa?
 
Niinpäjuu
Niin no, meillä syödään sitä lihaa normaalistikin lähes joka päivä vähän, eikä joulunakaan kukaan syö sitä sen enempää, joten se kinkku riittää pidemmälle ajalle. Tosiaan pakkasesta pikkupaloista käytellään vielä myöhemminkin ruokiin, joten en nyt tarkalleen osaa sanoa kuinka moneksi päiväksi riittää, mutta kun tosiaan ei kukaan vedä kolmea päivää pelkkää kinkkua, vaan peruna käy lisäkkeeksi, ja mitään ei mene roskiin jos ei nyt kinkun nahkaa lasketa.
Kyllähän se kertalaskun suuruus voi hirvittää, mutta kun ei millään laskuopilla se päiväkohtainen lihankulutus oikein kasva niin en ole kauhistellut.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
mä...
Mielestäni joulupöytään kuuluu paljon enemmän kaikkea mitä normaalisti. Silloin on myös vähävaraisilla oikeus nauttia yltäkylläisestä joulupöydästä, yhtenä päivänä vuodessa ei tarvitse pihistellä. Saa ostaa sitä mitä haluaa eikä sitä, mihin rahat juuri ja juuri riittävät.

Meidän joulupöydän limpparitkin vie jo yli kympin, kun on montaa eri sorttia. Ja mielelläni itse ostan ne limpparit perheelle, jolla itsellään ei talous ylimääräisiä herkkuja kestä.
 
aito ammattivalittaja
Mä en ymmärrä. Vaikka se kinkku on kertaostoksena isompi, niin eikö siitä sitten syö vastaavasti kauemmin. Että seuraavaan viikkoon ei tarvi ostaa kaupasta lihaa?
Meillä syötiin lapsuudenkodissa aika vähän lihaa juuri rahapulan takia. Isä osti 250 grammaa sika-nauta jauhelihaa ja siitä tehtiin 3-4 päivän ruuat 3 hengelle. Usein oli vain makaroonilaatikkoa ilman jauhelihaa tai makaroonivelliä tms.
 
näin joo
Mä en ymmärrä. Vaikka se kinkku on kertaostoksena isompi, niin eikö siitä sitten syö vastaavasti kauemmin. Että seuraavaan viikkoon ei tarvi ostaa kaupasta lihaa?
Ja pakastaa heti sitä vasta paistettua kinkkua.On kinkun kilohinta aikamoisen alhaisempi kuin vaikka jauhelihan!Voipi sitten kinkkukiusausta,pizzaa ja muita herkkuja syödä joulun jälkeen.Jollain olikin hyvä vinkki ostaa kimpassa kinkku.Onhan myös pieniä kinkkurulliakin joissa ei ole edes luutakaan.
 
köyhä perhe
Mä en ymmärrä. Vaikka se kinkku on kertaostoksena isompi, niin eikö siitä sitten syö vastaavasti kauemmin. Että seuraavaan viikkoon ei tarvi ostaa kaupasta lihaa?
No ei kuule alle 10 euron päiväbudjetilla neljälle hengelle puputeta joka päivä lihaa :D Näin ollen voin sanoa, että se jouluruoka kinkkuineen edelleen tulee meille kalliimmaksi kuin normiruokailu. Lisäksi tässä otettiin nyt huomioon myös muut jouluruokaostokset, kuten ne kalat.

Kinkku kyllä on kilohinnaltaan varmaan halvempi noin muuten kuin esim. jauhelihan kilohinta. Ja kinkussa usein menee niin että mitä enempi sitä ostaa, sitä halvemmalla saa. Jollain voi olla myös mahdollisuus pakastaa osa kinkusta.
 
köyhä perhe
Meillä syötiin lapsuudenkodissa aika vähän lihaa juuri rahapulan takia. Isä osti 250 grammaa sika-nauta jauhelihaa ja siitä tehtiin 3-4 päivän ruuat 3 hengelle. Usein oli vain makaroonilaatikkoa ilman jauhelihaa tai makaroonivelliä tms.
Näin. Itsekkin teen usein esim. makaroonilootan tai jauhelihasopan johon laitan vain 200 g lihaa. Loput korvataan esim. perunalla ja porkkanalla, joka tulee paljon halvemmaksi.

Jos normaalisti ostaa paljon lihaa ja joka päivälle, niin sitten sen kinkun päivähinnaksi ei tietty tule paljoakaan. Mutta kun sitä kinkkua pitää ostaa yli omien normaalien tarpeiden, niin sittenhän se tulee kalliimaksi kuin normiruuan budjetti vaikka riittäiskin pitemmälle. Tietysti voi ajatella että ei osta sitten moneen viikkoon lihaa vaan käyttää sitä kinkkua jostain pakkasesta, jolloin sen hinta korvaantuu budjetissa pitkässä juoksussa...
 
-9-9-
se että tarjoatko jouluna pelkkä makarooni mössöä vai se että jouluna on kunnon ruuat.

et alle 70 euron selviä kunnon joulu ruuista.
Kerrohan mikä siinä on kallista? Ja kuinka suurelle poppoolle tuo 70 € riittää?
Itse en millään keksi mikä se kallis asia voi olla, paitsi just ne kalat, juusto ja karkit/suklaa.
Jos kinkku on normaalinkokoinen (ei mikään jättimutantti), niin ei se mahdottomasti maksa, ja jos vaikka jo nyt pistää syrjään sen pari € viikossa, niin ihan hyvin sen possun saa ostettua. Kaikki muuhan on ihan älyttömän halpaa, alle euron kilo varmaan kaikki raaka-aineet laatikoihin sun muihin.
Joo, riisipuuroon menee sitä tosi kallista maitoa... Mutta hei oikeesti, sekin on jotain 4 -5 € kaiken kaikkiaan, jos moneksi päiväksi puuroa keittää.

Tietysti jos haluaa vain gourmeeta ja luomua sun muuta, niin kalliiksihan se menee, mutta se on sitten voi voi. Itte sellaset elämästään tekee hankalaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä perhe;30314571:
No ei kuule alle 10 euron päiväbudjetilla neljälle hengelle puputeta joka päivä lihaa :D Näin ollen voin sanoa, että se jouluruoka kinkkuineen edelleen tulee meille kalliimmaksi kuin normiruokailu. Lisäksi tässä otettiin nyt huomioon myös muut jouluruokaostokset, kuten ne kalat.

Kinkku kyllä on kilohinnaltaan varmaan halvempi noin muuten kuin esim. jauhelihan kilohinta. Ja kinkussa usein menee niin että mitä enempi sitä ostaa, sitä halvemmalla saa. Jollain voi olla myös mahdollisuus pakastaa osa kinkusta.
No ei meillä syödä jouluna pahemmin kalaa. Lähinnä mietin tuota kinkku hommaa, että miten se sitten vaikuttaa asiaan, että maksaako viikon ruuista kerralla 70 eurolla vai ostaa viikon aikana päivittäin 10 eurolla.
Mutta jos te syötte lihaa vain harvoin, niin sittenhän sitä kinkkua voi pakastaa ja käyttää sen loppuvuoden lihakiintiöön.
 
Niinpäjuu
Ja nythän olisi hyvää aikaa nipistää siitä lihankäytöstä joulua odotellessa, opetella vaikka soijarouheella huijaamaan itseään ja perhettä, saa sitten tarjouskinkkua jouluksi ja tammikuulle. Taidetaan meillä ottaa työn alle, jospa sen hitusen kalliimman kalankin saisi ostettua, kun itse graavaa tietysti tai savustaa.
 

Yhteistyössä