Liian vanha?

  • Viestiketjun aloittaja Äiti 34
  • Ensimmäinen viesti
Äiti 34
Vauvakuume, tai oikeammin sanottuna LAPSIkuume nostas välillä päätään (mietin asiaa suurimman osan päivästä vaikka töitäkin teen ????). Suuri askarruttava kysymys on, että olenko jo liian vanha (33v tänä vuonna täyttänyt) !!??!! Mies on 3v vanhempi... Mielipiteitä, kokemuksia?
 
Höpön löpö :) - ikä on vain numeroita, oikeesti.

Sua vanhempatkin naiset/miehet ovat tulleet vanhemmiksi, joten... Jos teillä kummallakin ajatukset ovat lapsen haluamisen/toivomisen puolella, niin ei muuta kuin sitä kohti :)!
 
Aloittaja kirjoittaa
No olen kovasti yrittänyt sälyttää miehelle(kin) päätöksentekoa... Hän ei näe ikää ongelmana, mutta ei ole mitenkään suoraa vastausta antanut. On kuulemma valmiina vaikka ensi kuussa laittamaan alulle ????. Mutta... Pelkään että minä omine ajatuksineni liikaa ohjaan miehen mieltä.
Toisekseen tuntuu että kaikki ympärillä ovat jo saaneet perheen kasaan. Me sitten vielä vanhoilla päivillä hankitaan iltatähti. Joo tiedän ei se saa vaikuttaa, mutta sitä alkaa olla jo riskiryhmässä...
 
---
Vanhoilla päivillä? Sulla taitaa olla kovasti ajokilometrejä takana vuosimalliin nähden. Mä sain esikoiseni 34-vuotiaana. Nyt lapsia on kaksi, ja edelleen pidän itseäni nuorena.
 
  • Tykkää
Reactions: ilaria
Ei tajua
Ei tuon ikäisenä kyllä iltatähteä saada. Iltatähti saadaa yli 40-vuotiaana. Jotenkin ärsyttäviä nämä kyselyt onko liian vanha ja sitten kuitenkin vielä sen ikäisiä, että on ihan normaalia saada lapsi. Miten ap:n ikäinen ihminen voi tuntea itsensä vanhaksi?!
 
Aloittaja kirjoittaa
No riskithän raskauksissa alkaa kasvaa kun 30 ylittyy,,, näin lueskelin ja mietin et silläkin pitää harkita asian torppaamista. Tuntuu vain et aikaa / saumaa ei ole aiemmin ollut työmuutoksista yms johtuen.
 
"Marle"
Hahaha. :D Mä odotan kolmatta viimeisilläni ja ehdin täyttää 33 ennen synnytystä. Eipä ole tullut mieleenikään että olisin vanha! Joillakin samanikäisillä lasta suunnittelevilla ystävillä ei ole vielä ensimmäistäkään. Mun vanhemmat sai minut iltatähtenä yli 40 vuotiaina ja hyvin meni kaikki. :)
 
Aloittaja kirjoittaa
Oletteko jaksaneet yöheräilyjä vielä 40 tienoilla ihan kohtuudella?
Ajattelin aina että haluaisin lapset kohtuu ajoissa, mutta eipä tuo ole niin yksoikoista. Mies on kyllä ollut teini-iästä sama et se ei ole ollut esteenä. Opiskelu, työ yms on vaan ottanut oman aikansa. Työpaikkakin on vaihtunut muutamaan otteeseen omasta halusta ja muista syistä enkä sitten ole halunnut heti jäädä pois... Sitä varmaan liikaa miettii ulkopuolisten ajatuksia: mitä työnantaja sanoo (tiedän hänen uskovan etten enää lapsia tee enempää), omat vanhemmat (sama juttu + eivät ole suopeita ajatukselle jostain syystä?!), kavereilla on perheet kasassa jne.
Mutta hitto miks pitäis välittää muista!? Mä yhä enemmän vaan kasvatan kuumetta mitä enemmän mietin asiaa. Jos vuosi sitte ois pitänyt tehdä heti taikka jättää siihen niin olisin jättänyt siihen. Nyt taas en. Nyt haluaisin vielä kaikista haasteista huolimatta sen yhden.
 
"elina"
Eka lapsi 40-vuotiaana, toka 42 ja kolmas 44. Ei ehdi ikää miettimään, mutta hauskaa on ollut!
Riskit alkaa siitä mistä raskaus, oli äidillä 17 tai 47. Antakaa palaa!
 
endis
Raja taitaa mennä siinä 34 tienoilla, jolloin geneettiset riskit kasvavat merkitsevästi. Esimerkkinä downin syndrooma. Joissain tutkimuksissa miehen ollessa yli 50 geneettiset virheet kasvavat merkityksellisesti. Tällä laskurilla voi arvoida geenivirheiden määrää https://www.23andme.com/paternal_mutations/
 
vierauss
Sain "iltatähden" 34-vuotiaana. Ja kyllä sen ikäisenä voi saada iltatähden, kun muut lapset ovat jo isoja :) Kyllä minä mietin sitä, että olen jo 40 kun lapseni aloittaa eskarin. Ja kun nuorin saa omia lapsia (jos saa), niin en edes uskalla laskea kuinka vanha mahdollisesti olen :) Hyvin kuitenkin ollaan jaksettu vauvavuosi ja taaperovuodet, siinä ei ollut ongelmaa. Toivottavasti vaan saadaan pysyä terveinä ja hyväkuntoisina, niin jaksetaan sitten teinivuodet ja lastenlasten hoitamiset :) Ja ei, en pidä itseäni muuten ollankaan vanhana, mutta lastensaantiin kyllä olen jo vähän vanha.

Että anna palaa vaan ap!! Olen nauttinut iltatähdestämme jopa enemmän kuin silloin nuorempana osasin nauttia vauvoistani.
 
"Mielipide"
Minä olen saanut lapseni 31- ja 33-vuotiaana (täytin samana vuonna 34). Muuten olen jaksanut hyväkuntoisena ihmisenä hyvin, mutta nyt 40-vuotiaana on ruvennut väsyttämään enemmän ja huomaa, että kroppa ei ole enää nuoren. En missään nimessä voisi tehdä enää lapsia lisää nyt, vaikka meidän suvussa on paljon 40-44 -vuotiaana äidiksi tulleita. Itse asiassa usein mietin, että harmi kun en tavannut miestäni aikaisemmin. Hyvä ikä lapsen hankkimiseen olisi minulla ollut siinä 27-vuotiaana, mutta kun ei ollut miestä :-(
Ja tämän mielipiteeni perusteluna on se, että 27-vuotiaana olin turhautunut kun en löytänyt sopivaa miestä vaikka olin valmis perheen perustamiseen. Työpäivän jälkeen tulin kotiin, siivosin ja kävin vielä sen jälkeen parin tunnin urheilutreeneissä eli olin todella hyvässä kunnossa fyysisesti. Nyt nelikymppisenä töiden jälkeen (toki lapset pitää ruokkia ja toinen hakea eskarista) ei jaksa venyä enää kaikkeen.
Mutta jokainen ihminen on yksilö. Jos on nelikymppisenä elämänsä kunnossa niin miksei hankkisi lapsia silloin. Minä olin superkunnossa kolmikymppisenä (kukaan ei uskonut minua kolmikymppiseksi), päin vastoin, joskus kysyttiin että miten minä olen lapsia niin nuorena tehnyt.... mutta kyllä tosiaan nyt nelikymppisenä olen aivan eri ihminen. En ole enää nuori vaan keski-ikäinen.
 
Aloittaja kirjoittaa
Mietin aina nuorena että oma äitini on niin vanha etten itse halua lapsia niin vanhana... Jos ensi vuonna saisin kolmannen olisin itse jopa vähän vanhempi äitiäni (saman vuoden puolella kyllä pysyttäis).

Tuota olen myös siis paljon miettinyt että olisin itse 40v kun kuopus menisi eskariin. Haittaako se taikka mitä haittaa siitä olisi?! En tiedä. Jos jätettäis tähän niin nykyinen kuopus ois 10v ollessani 40v. On siinä kuitenkin eroa!
 

Yhteistyössä