Naisten vähättelyä vai pitääkö paikkansa

  • Viestiketjun aloittaja mitä mieltä
  • Ensimmäinen viesti
mitä mieltä
Tällaisen väitteen kuulin tässä, että suurin osa naisista on kiinnostunut ja haluaa puhua vain:
- omista lapsistaan
- miehestään
- juoruilla ja puhua pahaa tuttavistaan
- shoppailusta, vaatteista, kengistä yms ulkonäköasioista
- laihduttamisesta

Ja että kuulemma suurin osa naisista pitää keskustelemista kaikesta vähänkään syvällisemmästä asioista ja asioista se oman (pienen) piirin ulkopuolelta ikävystyttävänä ja rasittavana.
 
mies1harm.
Kyllä se noin on, valtaosin. Koko maailmassa on vain kourallinen naisfilosofeja, ja filosofia on eittämättä abstraktin pohdinnan syvin ulottuvuus.

Minä ainakin toivoisin naista, joka kykenisi sekä pohdintoihin eli puhumaan aineettomista asioista että olemaan feminiini eli puhumaan konkreeteista, perinteisesti naisen maailman asioista. Mutta minusta meillä on turhan jyrkkä kahtiajako tässä, eli samassa naisessa harvoin on nuo molemmat, vaan kyseessä kaksi _eri_ identiteettiä, tyypillisesti abstrakteja pohtiva on "uranainen" ja käytännöllisiä juttuja ajatteleva "kotiäiti". Näin se musta Suomessa menee ja suren sitä naisten "puolesta".
 
"böö"
Palstan perusteella nyt ei voi päätellä mitään. Minulle ainakin tämän palstan funktio on juurikin jauhaa paskaa ja tuulettaa aivoja ja joskus saa ihan oivia vinkkejä vaikka ruokajutttuihin. On täällä tietty joskus älykkäitäkin keskusteluja( jos mies1 ei mukana... :D)
 
  • Tykkää
Reactions: Goldie
Alkuperäinen kirjoittaja mitä mieltä;30372881:
Tällaisen väitteen kuulin tässä, että suurin osa naisista on kiinnostunut ja haluaa puhua vain:
- omista lapsistaan
- miehestään
- juoruilla ja puhua pahaa tuttavistaan
- shoppailusta, vaatteista, kengistä yms ulkonäköasioista
- laihduttamisesta

Ja että kuulemma suurin osa naisista pitää keskustelemista kaikesta vähänkään syvällisemmästä asioista ja asioista se oman (pienen) piirin ulkopuolelta ikävystyttävänä ja rasittavana.
Suurin osa naisista ja miehistä varmaan jauhaa suurimmaksi osaksi soopaa ja haluaa puhua vain jostain tietyistä aiheista. Voihan se pitää paikkansa. Ja turha kuvitella, että ne miehetkään mitään syvällisiä ja filosofisia pohdiskeluja harrastavat päivät pitkät.

Kuitenkin oman tuttavapiirinsä ja omat puheenaiheet voi valikoida. Esim. omassa todellisuudessani tuo esimerkki ei pidä paikkaansa ollenkaan. Riippuu niin henkilöiden kapasiteetista, mihin kiinnostuksen kohteet yltävät ja mille tasolle puheessa pääsee.
 
:attn: Tooosi mielenkiintosta.

Noitten asioitten lisäks naiset puhuu
- tyttöjen illoista ja mitä siellä tapahtu
- menneisyydestä
- Musiikista
Mitä vikaa on musiikissa? Jos sattuu vaikka tekemään musiikkia, niin kai on aika normaalia puhuakin siitä? Tai vaikka vain kuuntelisi - onhan se yksi taidemuoto. Oletettavasti on sitten yhtä tyhmää puhua kirjoista, kuvataiteesta, valokuvauksesta, yms?
 
viikates
Tunnen yhden naisen joka puhuu muustakin kuin aloitusviestissä mainituista aiheista. Sen kanssa voi puhua mistä vaan, ja mielipiteet on oikeasti järkeviä. Musiikki- ja leffamaku on monipuolinen. Oletko sinä nim. Viikate nainen? Nimestä ja kuvasta päätellen musiikkimakusi on loistava! Muutenkin vaikutat mielipiteissäsi järkevältä ihmiseltä, olet ehkä samanlainen kuin kaverini.
 
"huhhei"
Kyllä se noin on, valtaosin. Koko maailmassa on vain kourallinen naisfilosofeja, ja filosofia on eittämättä abstraktin pohdinnan syvin ulottuvuus.

Minä ainakin toivoisin naista, joka kykenisi sekä pohdintoihin eli puhumaan aineettomista asioista että olemaan feminiini eli puhumaan konkreeteista, perinteisesti naisen maailman asioista. Mutta minusta meillä on turhan jyrkkä kahtiajako tässä, eli samassa naisessa harvoin on nuo molemmat, vaan kyseessä kaksi _eri_ identiteettiä, tyypillisesti abstrakteja pohtiva on "uranainen" ja käytännöllisiä juttuja ajatteleva "kotiäiti". Näin se musta Suomessa menee ja suren sitä naisten "puolesta".
Siinä taas oikea 'asiantuntija', jolla ei ole minkäänlaisia kokemuksia normaaleista naisista. Ei raukka tiedä, että naiset ovat oikeasti huomattavasti moniulotteisempia kuin pienessä mielessään on kuvitellut, mutta pitäköön luulonsa.
 
"xxx"
Ohhoh, kuulitpas orginellin väitteen. Ärsyttävää, miten kokonainen sukupuoli pitää typistää noin. Ehkä te, jotka noin luulette, ette ole koskaan vaan saaneet keskustelua aikaan naisten kanssa? Koska aika harva varmaan loppujen lopuksi on noin kovin yksiulotteinen.
 
"kieppi"
Miehethän puhuvat vain autoista, urheilusta ja inttimuistoistaan. Vähän ehkä välillä kehuskelevat tekemisillään, "hakkasin viikonloppuna parikymmentä kuutiota polttopuuta" ja kehuvat viinapäätään.
 
Kurjaa vähättelyä minusta. Ja ymmärtämättömyyttä siitä, että uusien ihmisten kanssa (vaikka sitten perhekerhoss) ei yleensä jutella syvällisiä.

Mikä sitten on hyvä puheenaihe ihmisille, jotka eivät voi sietää kevyttä jutustelua?
 
  • Tykkää
Reactions: Goldie
Qqaas
En erityisesti tykkää puhua mistään noista aloitusviestissä mainituista aiheista. En puhu pahaa kenestäkään. Muoti- ja ulkonäköasiat eivät kiinnosta ollenkaan. Inhoan shoppailua. Minun ei tarvitse laihduttaa joten en myöskään puhu siitä. Saatan joskus puhua miehestäni tai täysi-ikäisestä lapsestani jos joku kysyy. Yleistäminen on tietenkin aina hauskaa. Esim. "miehet on sikoja" on yleistys, jota usein kuulen. Pitäisiköhän alkaa uskoa se todeksi? Harmi vaan että oma mieheni on niin hyvä että se kumoaa jo tuon yleistyksen.
 
vieras...
Mun täytyy myöntää, että jossain määrin osui.

Olen tällä hetkellä kotiäitinä kahden lapsen, 3-vuotiaan ja 9-kuisen, kanssa. Pää on täynnä lastenlauluja, talvivarustehankintalistoja ja vaippatarjouksia. Olen nukkunut yli 4h putkeen viimeksi joskus viime vuoden puolella, joten ajatuksenjuoksuni on vähintäänkin tahmeaa ja käsken sujuvasti lasta pukemaan kengät päähän ja tänään esimerkiksi purin ostoskassista kankaat ruokakaappiin. Juuri tällä hetkellä minun pitäisi ratkaista mistä löytyy rukkaset joiden kanssa tuo yksi vilukissa ei ulvoisi koko talvea, Lähi-Idän kriisi saa odottaa. Uutisia en voi katsoa kun (kiitos hormonien?) näen painajaisia kaikesta kamalasta. Ennen luin tosi paljon, nyt lähimpänä asiapitoista lukemista on ammattiliiton lehden loppukevennyssarjis.

Enkä toisaalta just nyt kaipaakaan filosofisia pohdintoja ja pitkiä keskusteluja. Niitä oli ennen ja kyllä ne joskus palaa. Nyt olen kääntynyt perheeseen päin ja vaikutan ulospäin tyhjäpäältä. Kaikelle aikansa :) Esikoisen ollessa 1,5v alkoi osa aivosoluista heräillä naftaliinista, lähdin tekemään lisäopintoja ihan mielen virkistykseksi ja luin ja muodostim mielipiteitä. Kyllä se sieltä palaa.
 
"unto"
Pitää paikkansa. Itellä 30 vuoden kokeus vaimosta ja juuri nuo sitä kiinnostaa, ei mitkään tärkeät asiat. Toki lapset on tärkeitä miehellekin, mutta ei se minkä merkkiset lapsen välikausivatteet on, tai mitä lapsen kaverin äiti sanoi Tarjoustalon ämpäreistä.
 

Yhteistyössä