Muuttuuko hormonit jotenkin radikaalisti vuosi synnytyksen jälkeen??

  • Viestiketjun aloittaja tötöö
  • Ensimmäinen viesti
tötöö
Mulla on nyt kahden lapsen kans käyny sillälailla että noin vuosi synnytyksestä ja alkaa tulla mielenterveysongelmia. Esikoisen kohdalla mielialat heitteli ja tuli pakko-oireita yms. Ja nyt kuopuksen kohdalla kamala masennus. Pakko mennä taas lääkäriin. Luulin jo että oon "parantunut" kun meni niin kauan hyvin. :( Onko jollain muulla ollut sama tilanne??
 
hormonit
Olen kuullut että 1-1,5 vuotta synnytyksen jälkeen voi vielä tulla hormonimylleryksiä. Itsellä lievemmät oireet kuin sinulla. Mielialat kyllä vaihteli, mutta ei ihan noin rajusti ja tuli akne paheni. Molemmilla kerroilla auttoi e-pillerit jotka pakottivat hormonit aisoihin.

Joten todellakin voi johtua raskaudesta
 
juikmnj
Itselläni tuli joo. Lopetin imetyksen 10kk paikkeilla ja vähän sen jälkeen huomasin muutoksen. Olin ensinnäkin aivan hullun väsynyt, mutta toisaalta pää tuntui selkeämmältä kuin imetysaikana.
 
tötöö
Olen kuullut että 1-1,5 vuotta synnytyksen jälkeen voi vielä tulla hormonimylleryksiä. Itsellä lievemmät oireet kuin sinulla. Mielialat kyllä vaihteli, mutta ei ihan noin rajusti ja tuli akne paheni. Molemmilla kerroilla auttoi e-pillerit jotka pakottivat hormonit aisoihin.

Joten todellakin voi johtua raskaudesta
No akne mullakin ja hiukset rasvottuu jotenkin tosi nopeati myös. Luulin jo että oon raskaana... Mutta tosiaan ihan hirveä olo, eikä jaksa mitään. Ruokakaan ei mee enää alas.
 
plpkln
Mitään aknea tai mieliala heittelyjä ei oo ollu mutta esikoisen täytettyä vuoden olin masentunut. Kun kuopus oli 9kk alkoi ahdistus ja paniikkihäiriö oireet. En tiedä voiko hormonit aiheuttaa noita. Onneksi nuo eivät kauaa vaivanneet..
 
"äitix2"
Uskon että voi. Mulla lapsilla reilu vuosi ikäeroa, joten esikoisen täyttäesä vuoden olin raskaana. Mutta kuopuksen ollessa 10-11kk alkoi paniikkihäiriö puskemaan päälle (en ole aiemmin siitä kärsinyt) ja ahdisti kaikki kotona ollessa. Pala kurkussa- oloa kesti pitkään. Se oli niin pelottavaa aikaa...ajattelin että se elämäntilanne oli vaan niin kuormittava, kaks vaippaikäistä ja imetin vielä nuorempaa. Monesti just tämmönen tilanne (valvominen,imetys, hormoonit) laukasee tuommosen stressireaktion. Olin heti neuvolaan yhteydessä ja sain kesksuteluapua, mikä auttoi. Nyt tuosta on 2v aikaa, ja olo ihan normaali taas. Tuolloin tuntui että oon sekoamassa ihan just! Puhuminen auttaa ja luottamus siihen että tilanne on vain ohimenevä :)
 
tötöö
Joo nyt on ollut ihan hirveetä. Itsetuhoisia ajatuksia ym. Ja mikreeniä pukkaa. Parasta lääkettä oli kun poika höpötteli ja hymyili herätessään. Toivottavasti tämä olo kestää edes hetken. Pelottaa jo valmiiksi mitä tapahtuu kun joku möläyttää jotain epäsopivaa. Krittiikin ja stressin sietokyky ihan nollissa.
 

Yhteistyössä