Myös tuossa gradussasi ideologia eli arvot ja asenteet näyttelee osaa lapsenmurhissa eli vasurit ymmärsivät ja oikeisto tuomitsi. Tuossa ensimmäisessä lähteessänikin sanotaan, että hyvätuloiset eivät tehneet lapsenmurhia yhtä paljon keskiajallakaan.
Erottaisin sosioekonomiset syyt ideologisista, koska tuskin Suomessa kellään nykyään menee niin huonosti, että esimerkiksi elossa selviäminen vaatisi lapsen tappamista (kuten jollain heimolla). Puhuin nimenomaan arvoista ja teon oikeuttamisesta asentein ja ideologialla siksi koska muuta motiivia ei oikein ole.
Tästä on myös tutkimuksellista, vaikkakin kiisteltyä, näyttöä (https://arizona.openrepository.com/arizona/bitstream/10150/112038/1/azu_gn1_a785_n8_103_119_w.pdf):
"There is significant debate about the timing and manner in which maternal and paternal bonding occurs. Piers (1978) uses a psychological argument to explain infanticide as the result of a poor object-attachment of a mother to her offspring.
In much the same vein, Scheper-Hughes (1985) argues that Brazilian mothers have an impersonal and
indifferent attitude to unhealthy or vulnerable children that causes them to withdraw attention from the children that require it most--usually those who have the symptoms of chronic hunger. This maternal detachment can synergisticly lead to child death. Thus, Schepe-Hughes argues that mothers "...protect themselves from strong, emotional attachment to their
infants through a form of nurturance that is, from the start, somewhat 'impersonal'" (1985:3 11). She poses that models of "...innate maternal scripts such as 'bonding,' 'maternal thinking' or 'maternal instincts' are both culture and history bound" (1985:310). She stresses that although Northeast Brazilian shantytown women do feel the loss of their children, they
embody a fatalism to child life and death that is culturally defined and protects the women from the impact of high rates of child death in an area where child survivorship is very low (Scheper-Hughes 1984). This idea is repeated by Rose (1986:5), who argues that the value of infant life is closely correlated to "contemporary attitudes to the inevitability of death."
Eli kyllä arvot ja asenteet ovat yksi tekijä, ja sitä painavampi, koska meillä ei ole nälänhätää tms. kuolemaan välittömästi liittyvää umpikujaa.