Miten sinä perheinesi teet päätöksen missä vietätte joulunne? Tätä täällä pohdin ja

  • Viestiketjun aloittaja joulua
  • Ensimmäinen viesti
joulua
pähkäilen.

Kun omilla vanhemmillamme olemme olleet jouluina -04, -05, -06 ja -11.

Kotijouluja on ollut kahtena vuotena (-07 ja -13)

Miehen vanhempien luona olemme olleet jouluina -08, -09,-10 ja -12.

Tänä vuonna kun mieheltä asiaa tiedustelin, niin hän haluaisi lähteä vanhempiensa luokse ja myönnän, että himpun verran enemmän pidän joulun vietosta heillä, kuin vanhempieni tykönä. Mutta sitten tulee nämä omat kummallisuuteni peliin. Eivät vanhempani nyt vielä ns. ikäloppuja ole - ei lähimaillakaan (68v ja 69v) ja eihän täällä kukaan lähtöjärjestystään tiedä tai minä päivänä lähtö tulee, mutta sitten tuotakin aina näin joulun alla mietin, että ovatko he vielä täällä seuraavankin jouluna. Varsinkin nyt sitä erityisesti mietin, kun toinen vanhemmistani täyttää ensi vuonna "jo" 70v. Että pitäisikö kuitenkin mennä "varmuuden vuoksi" vanhempieni luokse jouluna - jos heistä toista ei enää seuraavana jouluna olisikaan paikalla? Vaikka tiedän, että joulu tulee joka vuosi aina uudestaan. Mutta jotenkin se on vain näistä vuoden juhlista tavallaan isoin ja merkityksellisin juhla - perhejuhla.

Tosin kieltämäti joulusta voisi tulla vanhempieni luona erittäin hektinen juttu, koska perheemme pienin on siellä niin mahdoton menijä ja joka paikkaan pitää päästä koskemaan. En jotenkin nauti siitä, kun saa koko ajan vain ravata taaperon perässä ja kieltää, että "älä koske siihen, et saa mennä sinne, pois sieltä..." Tuntuu, että vanhempieni luokse kun menee, niin parasta olisi vain olla ulkona pienemmän kanssa monen monta tuntia peräkanaa. Mutta se on minusta vain niin ikävää nyt talviaikana, kun on kylmää ulkona, vaikka kuinka yritän pukea itseni lämpimästi.
 
alkuperäinen
Kun nämä ovat siis näitä omia kummallisuuksia. Jotenkin vain tuo ajatus, että toinen heistä täyttää "jo" 70v ensi vuonna, niin se vain pistää miettimään, että ovatko he molemmat vielä täällä ensi joulunakin? Vaikka eihän siis kukaan voi lähtöpäiväänsä tietää. Miehen vanhemmat taas ovat "nuorempia".

Olen toki miettinyt sitä, että jos miehen vanhempien luokse mentäisiin jouluna, niin uutta vuotta voisimme viettää vanhempieni luona.
 
"malla"
Minun vanhemmat ovat jo 75v ja 78v, kieltämättä kun molemmat on 75v alkaa miettiä kuinka pitkään saadan pitää heidät vielä täällä.
miehen vanhemmat on 68 ja 67 vuotta, vasta 2 vuoden sisällä jääneet eläkkeelle kumpikin.
Minun vanhemmilla ollaan vietetty - 07, -09-, -12, -13 ja miehen vanhemmilla -08,--10, -11. Lasten aikana siis.
Käydään taistelua edelleen miehen kanssa tästä. Miehen sisko on perheinensä kuitenkin jo heidän vanhemmillaan ja minun veli tulee perheensä kanssa vasta tapanina joten vanhempien luona ei ole ketään.
Tällä hetkellä riidan aiheemme...
 
"minna"
Hmmm.... Toisaalta kun,lähtee tuolle linjalle niin saatatte joutua aika monta joulua viettää varmuuden vuoksi vanhempiesi luona. Me vietetään kotona juuri siksi, että saa olla rennosti eikä tarvi jatkuvasti hyssytellä lapsia hiljaiseksi, kun isovanhemmat eivät jaksa meteliä... Miehen isä on 83 mutta ei nähdä syytä miksi juuri Se joulu pitäisi siellä viettää. Voidaan nähdä muutenkin ????
 
vie ras
Teimme vuosia sitten päätöksen, että vietämme joulun kotona oman perheen kesken. Kyllästyimme ramppaamaan joka joulu vanhemmillamme. Joten olemme viettäneet joulut kotona ja mukavaa on ollut :) Emme ole kutsuneet ketään edes kylään.
 
- vieras -
Meillä on siinä mielessä helppo tilanne,että molempien vanhemmat asuu niin lähellä meitä ettei matkoihin mene paljoa aikaa eikä koko joulua tartte olla samassa paikassa. Ollaan perinteisesti oltu vuorovuosina aatto mun tai miehen vanhemmilla,tosin pari kertaa aattoa on vietetty meillä mun vanhempien kanssa. Mutta siis,vuorovuosin,selkeää kaikille eikä tartte riidellä asiasta.
 
Ei ole vaihtoehtoja.
Ollaan aina kotona. Poikaki joka asuu muualla tulee jouluksi kotiin.
Sitten joulupäivänä käydään poikien molempien isovanhempien luona.

Nyt tämän joulun olen todennäkösesti yksin kotona.

Me tehdään niin ku meillä on aina tehty ja niin kun mun kotona tehtiin.
 
Me mennään aattona anoppilaan, kuten jo monena, monena vuotena. Syynä se, että vaikkei lapsemme enää joulupukkiin uskokaan, siellä on sen ikäisiä lapsia, jotka uskovat, ja pukki tulee joka aattoilta. Hän tykkää siitä tunnelmasta, ja niin mekin. Näitä "aikuisten kesken" jouluja ehtii sitten viettää myöhemminkin. Nimittäin mun puolella sukua ei ole yhtään nuorempaa lasta kuin omani, ei edes lähelläkään samanikäistä. Eli me kuunnellaan myös lasta tässä asiassa.

Meidän molempien vanhemmat asuvat meistä parinkymmenen kilometrin säteellä, joten ei vietetä yhdessä paikassa koko joulua. Aatto aina anoppilassa, joulupäivä mun vanhemmilla, ja tapanina siellä missä on ruokaa jäljellä :D. Yhtään jouluateriaa en ole eläissäni joutunut valmistamaan...
 

Yhteistyössä