15-vuotiaan kotiintuloajat ja yökyläilyt

  • Viestiketjun aloittaja mietityttää
  • Ensimmäinen viesti
mietityttää
Mihin aikaan teidän 15-vuotiaan nuoren pitää olla kotona arki-iltana ja viikonloppuna? Saako jäädä kaverille yöksi viikonloppuna, jos soittaa/laittaa viestin illalla esim. klo 22 aikaan?

Meillä kotiintulo arkena klo 21 ja la-pe klo 23 tai max klo 24. Eikä todellakaan saa lupaa yökyläilyyn, jos sitä ei ole etukäteen sovittu niin, että olen kyläilypaikan vanhempiin yhteydessä. Olenko liian tiukkis? Annatteko te tuon ikäisen mennä ja tulla vapaasti? Millä ehdoilla? Joskus vaan tuntuu, että hakkaa päätään seinään ja lujaa tän murkkuiän kanssa.... :(
 
meillä näin
Arkena 19.30 kotiin, sovitusti myöhempään.
Viikonloppuna klo 21 kotiin ja ei todellakaan mene yökylään tuolleen, että soittaa asiasta.
Yökyläilee vain tuossa naapurissa kaverillaan.
 
mietityttää
Meillä on kova hinku aina jonkun kaverin luokse yöksi. Tuttujen kavereiden luokse päästän, mutta silloinkin soitan vanhemmille, jotta tiedän missä poika viettää yönsä.
Kiva kuulla, etten ainakaan liian ankara ole. ;)
Kaveriporukka on vaihtunut huonompaan suuntaan ja yöksi pitäisi tietysti päästä näiden uusien kavereiden luokse...
 
tiukkisko
Alkuperäinen kirjoittaja mietityttää;30459059:
Meillä on kova hinku aina jonkun kaverin luokse yöksi. Tuttujen kavereiden luokse päästän, mutta silloinkin soitan vanhemmille, jotta tiedän missä poika viettää yönsä.
Kiva kuulla, etten ainakaan liian ankara ole. ;)
Kaveriporukka on vaihtunut huonompaan suuntaan ja yöksi pitäisi tietysti päästä näiden uusien kavereiden luokse...
Pyytäkää kaverit teille. Ehditte tutustua heihin ja näette, mitä tapahtuu. Tuon ikäisillä päihteet astuu usein kuvioon. Te olette vanhempia ja teillä on vastuu.
 
qqqqqqqqq
Luo Sellaset olosuhteet että nuori haluaa kutsua kaverit teille yökylään. Toimii meillä mutta heillä on omaa erillistä tilaa missä saavat valvoa läpi yön. Ei alkoholia, energiajuoma sallittu ja herkut sekä pizza.
 
"ccc"
Arkena 20 ja vkl 21. Ei kylläkään käy ikinä missään :D . Itse olin 7-9 luokat aina vkl "yökylässä" silloisen tyttöystävän luona. Eka vuosi piti aina ilmoittaa jos jään ja sen jälkeen ei koska tiesivät missä olen.
 
ccc
15v ei ole nuori vaan lapsi. Viikonloppuisin ei todellakaan heilu puoleen yöhön kylän narkkien kanssa vaan tulee kotiin viimeistään klo 20.
Näin se on. 16 vuotiaana saa kulkea vapaammin mutta silloinkin on viellä ajat voimassa. En kyllä anna samalla tavalla kulkea mitä itse menin koska kukaan ei välittänyt missä olen. Olin kyllä vain tyttöystävän luona enkä pahoja tekemässä. Ihmettelen kyllä noita 7 luokkalaisia joita näkeen ulkona kun pääsen töistä 23.00.
 
16 vuotiaalla on arkisin kotiintulo aika klo 21. Viikonloppuisin ei olla annettu mitään virallista kotiintuloaikaa... Ei ole koskaan ollut tarvetta. Yökyläilyistä näyttää sopivan kavereidensa kanssa aika aikaisin etukäteen.
En tiedä millainen nörtti toi meidän tyttö on. Viihtyy paljon yksikseen kotona, lukee ja opiskelee. Katsoo netflixiä... Ja paljon käy kirjastossa. Mutta on sillä kavereitakin, joiden kanssa viettää aikaa. Mukavia nuoria naisia. Käyvät meilläkin kylässä. Mutta he kaikki suhtautuvat omani tapaan opiskeluun aika kunnianhimoisesti... eli aikaa kuluu oikeasti opiskeluun. Ja harrastukset vievät oman aikansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mietityttää;30458583:
Mihin aikaan teidän 15-vuotiaan nuoren pitää olla kotona arki-iltana ja viikonloppuna? Saako jäädä kaverille yöksi viikonloppuna, jos soittaa/laittaa viestin illalla esim. klo 22 aikaan?

Meillä kotiintulo arkena klo 21 ja la-pe klo 23 tai max klo 24. Eikä todellakaan saa lupaa yökyläilyyn, jos sitä ei ole etukäteen sovittu niin, että olen kyläilypaikan vanhempiin yhteydessä. Olenko liian tiukkis? Annatteko te tuon ikäisen mennä ja tulla vapaasti? Millä ehdoilla? Joskus vaan tuntuu, että hakkaa päätään seinään ja lujaa tän murkkuiän kanssa.... :(
Et oo,hyvä että huolehdit lapsesta. Se vielä kiittää sua. Mulla oli tiukat vanhemmat ja meinaan olla tuonkin kanssa tiukkana säännöissä. Kyllä se on vanhempien asia 15v menemisiä valvoa ja säädellä.
 
Yks äiti monists
Kyllä se vain niin on että lapsissa on luonteissa eroja. Toisia ei pidättele mikään, jos haluavat mennä, ei auta säännöt kotiintuloajoista tms. Tulevat milloin tykkäävät. Ei auta puheet, kiristykset, uhkaukset, ei mitkään keinot. Kävelevät lähes päältä. Meillä on 15 v tyttö, joka tekee mitä itse haluaa. On mennyt jo 13 vuotiaasta. Olen joskus ajatellut, että voi kunpa olisi meillä lapsi, joka olisi aina kotona eikä kulkisi koskaan missään. Ei olisi kiinnostunut pojista kuin vasta 30 v. Jos tyttö alkaa olla kiinnostunut pojista, sitä ei estä millään!
 
miettikää
Olen itse 16 vuotias ja ihan mielenkiinnosta ajauduin lukemaan tätä keskustelua. Minun ikäisiä on niin moneen lähtöön;jotkut tykkäävät olla kotona ja itsekseen kun toiset taas ovat paljon ulkona ja kavereiden kanssa. Itse olen paljon iltaisin ulkona mutta vaikka olen vähän myöhempään,olen aina kavereideni kanssa enkä ole ikinä liikkunut missään hämäräporukoissa. Joskus juttua vaan riittää vähän pidemmäksi aikaa ja silloin laitan äidille viestiä,kenen kanssa olen ja sovitaan koska tulen kotiin. Minulla ei ole sinänsä tiukkoja aikatauluja,mutta arkisin tulen kotiin ihan viimeistään klo. 23(riippuen koska koulu alkaa seuraavana päivänä) ja viikonloppuisin n. 23-24. Jos menee myöhemmäksi,laitan äitille kuvaa,missä seurassa olen. Tämä on toiminut eikä ole tullut mitään riitoja tms. asiasta.
 
kiltti olin
Mulla ei ollut tuon ikäisenä kotiintuloaikoja koska tulin aina samaan aikaan kotiin ja jos vanhemmat huolestuivat missä olen niin soittivat perään. Arkena tulin viimeistään klo 20 ja vklp klo 22 aikoihin. Äitini tunsi kaikki kaverini ja heidän vamhemmat joten joskus riitti soitto kotiin että saanko jäädä yöksi. Tosin paras kaverini asui siinä 200m päässä :D Muutin omillenikin jo 17 vuotiaana ja joskus äiti soitteli että missä menen ja kenen kanssa. :)
 
juli.
Ite oon nyt 20, mutta 15-vuotiaana kotiintuloaika oli arkisin 20-21 ja viikonloppusin 22-22.30.

Muutin omilleni vähän ennen vappua, ja vielä viimisinä iltoina ennen omilleni muuttoo tulin arkisin kotiin viimistään kymmeneltä ja viikonloppusin, jos olin esim. baarissa, tulin kotiin viimisellä bussilla, joka lähti yheltä.

Yökylään pääsin siinä 16-17-vuotiaana laittamalla vanhemmille viestin, kenen luokse menisin. Ja sillonkin pääsin vaan jos vanhemmat tunti nää kaverit ja olin tehny kaikki kotityöt ja ollu koulussa kunnolla.
 
Äiti1234
Aika harvoin teinit 15ja 13v viikolla varsinkaan missään ovatkaan, paitsi harrastuksissa. Kotiintuloaika arkisin 20-20.30, paitsi jos harrasta loppuu vasta myöhemmin, yks ilta viikossa, silloin pitää olla kotona 22.
Normisti meillä on "hiljaisuus" klo 22, aikuiset lähtee aikaseen töihin ja pienemmät sisarukset hoitoon.
Yökyläilyistä sovitaan aina etukäteen ja usein soitan yökyläpaikan vanhemmille....noloa kuulemma, mut muutkin tekee noin :)
Kesälomalla vapaampaa...mut silti pitää vanhemmille ilmoittaa missä on ja yöksi tulla kotiin
 
vierailija
Mun porukat sanoo aina et ne ei oo tiukkoja ja antavat olla kylillä pidempään kuin tän ikäisen pitäisi olla. Oon ite 15 vuotias ja pidän mun porukoita mun frendien porukoihin verrattuna tiukkiksina, näistä muiden vastauksista päätellen ei ne sit ehkä ookkaan. Arkisin tuun himaan viimeistään puol 10 illalla, viikonloppuisin puol 1 yöllä. Mun frendeihin verrattuna meen aikasin, vaikkakin porukassa on 1999-2004 syntyneitä. Vuotta nuoremmatkin saa olla pidempään ulkona ku ite, joka vähän harmittaa. Yökylään en enää saa mennä ilman että porukat soittaa yökyläpaikan vanhemmille, enkä todellakaan saa mennä yöksi minnekkään jos kaverini asuu jo yksin. Ehkä se sit kesälomalla hellittää. Sitä odotellessa.
 
ite aina teininä huijasin vanhempia että meen parhaalle ystävälle yöks ja olin ties missä. Antaisin siis jäädä yöks, mutta aina varmistus kaverin vanhemmilta, että lapset on missä pitää. Omat kotiintuloajat oli arkena klo 22 ja viikonloppusin 23(poikkeuksia esim uv), paitsi jos olin esim jossain naapurissa tms lähellä asuvalla kaverilla, josta turvallista tulla kotiin, niin helposti sai sovittua myöhemmällekkin.
 

Yhteistyössä