Joudun viemään lapsen huomenna aikaisemmin päiväkotiin ja nyt mietin

  • Viestiketjun aloittaja "Minttu"
  • Ensimmäinen viesti
"Minttu"
Että mitähän mahtaa hoitaja tuumata.. Tuntuvat olevan aika tarkkoja hoitoajoista mutta nyt en vaan yksinkertaisesti saa poikaa muualle hoitoon. Olen kyllä turhastakin stressaava ihminen, mutta minkä sille voi jos pahoittaa mielensä kun valitetaan jos hoitoaika muuttuu.. Nyt siis kävi niin että miehellekin tuli ensi viikolle aamuvuorot joten alunperin piti viedä poika 8.30 hoitoon mutta nyt joudunkin viemään jo 7.00. Pienestä sitä ihminen saa stressin aikaiseksi :D
 
vieras .
ja tiedät että päikky aukeaa klo 7?

voi olla että ovat varautuneet vaan yhdellä aamuun, siksi on taas sitten liian vähän aikuisia paikalla ja joku muu äiti saa hepulin. Miten teillä on sopimuksessa, kuinka paljon etukäteen pitää muutoksista ilmoittaa tai onko vakio hoitoaika vai joustava?
 
"Minttu"
Aukeaa 6 joka aamu. Yleensä siellä on korkeintaan 1-2 lasta kun vien pojan. Ei ole vakio hoitoajat meillä kun tehdään vuorotöitä, lapsen hoitoajat pitää ilmoittaa aina mahd aikasin ja noin kuukaudeksi kerrallaan mutta toisinaan hiukan haastavaa toteuttaa jos tulee vuoron vaihtoja jne kuten nyt kävi miehelle viikonlopun aikana.
 
re
s[QUOTE="Minttu";30614831]Että mitähän mahtaa hoitaja tuumata.. Tuntuvat olevan aika tarkkoja hoitoajoista mutta nyt en vaan yksinkertaisesti saa poikaa muualle hoitoon. Olen kyllä turhastakin stressaava ihminen, mutta minkä sille voi jos pahoittaa mielensä kun valitetaan jos hoitoaika muuttuu.. Nyt siis kävi niin että miehellekin tuli ensi viikolle aamuvuorot joten alunperin piti viedä poika 8.30 hoitoon mutta nyt joudunkin viemään jo 7.00. Pienestä sitä ihminen saa stressin aikaiseksi :D[/QUOTE]
 
akava
No ei ole mitään ongelmaa viedä!! Tai aika omituista touhua on jos tuo haittaa.. Yksi lapsi ei vaikuta vuoroihin eikä aamupalan riittävyyteen... Jos nyt kohtelias haluat olla niin laita se tekstari niin tietävät että tulette aiemmin.
 
halipupu harmaana
Kyllä tuollaiset pienet muutokset pitäisi olla ihan ok, aina on joku lapsi sairaana tai jättää tulematta jonka olisi pitänyt tulla aikasemmin. Töissäkäyviä vanhempiahan päivähoidon pitäisi juuri palvella, ei kotona olevien lapsia, jotka tuodaan hoitoon jos jaksetaan. Omassa pk:ssani pitää ilmoittaa jos lapsi tuodaan hoitoon ennen klo 7 ja pk aukeaa 6.15 tai 6.30 tarpeen mukaan. Yleensä pärjätään klo 7 asti ihan hyvin kahdella aikuisella ja sitten 7.30 maissa alkaa tulla enemmän lapsia hoitoon.
 
"lastenhoitaja"
No kyllä meillä ollaan noista tarkkoja, ihan siksi että henkilökuntamitoitus on tiukka ja teidän muutos ei välttämättä ainoa vaan voi olla esim. joku aamuhoitsu sairaana tms... Etenkin kun kuitenkin 1,5 h heittää sovitusta. Mutta fiksu ihminen soittaa päikkyyn heti kun se aukeaa, selittää tilanteen niin eiköhän asia järjesty, voivat esim hälyttää jonkun aiemmin töihin jos tarve eli osaavat varautua.
 
toinen lh
[QUOTE="lastenhoitaja";30615148]No kyllä meillä ollaan noista tarkkoja, ihan siksi että henkilökuntamitoitus on tiukka ja teidän muutos ei välttämättä ainoa vaan voi olla esim. joku aamuhoitsu sairaana tms... Etenkin kun kuitenkin 1,5 h heittää sovitusta. Mutta fiksu ihminen soittaa päikkyyn heti kun se aukeaa, selittää tilanteen niin eiköhän asia järjesty, voivat esim hälyttää jonkun aiemmin töihin jos tarve eli osaavat varautua.[/QUOTE]

Juuri näin.

Miettikää: Jos ryhmässä on vaikka 12 lasta ja kaikki tulevat ja menevät miten sattuu, niin kuinka luulette sen vaikuttavan hoitajien työaikoihin (kyllä, heilläkin on työaikalaki ja liitto puolellaan ;) ) tai ylipäätään koko systeemiin?
 
"minna"
Mutta jos on työstä johtuva, niin pakkohan Se on hoitoa saada. Me esim unohdettiin varata päivystyshoitoa, joka tajuttiin vasta sinä aamuna. Miehellä oli joustava työ, joten oli kotona sitten. Mutta sanoivat hoidossa, että olis pitänyt ottaa hoitoon, jos on työstä johtuva tarve. Meillä ei olla tarkkoja tuosta. Minkäs Sä teet jos työajat muuttuu. Kyllä meillä ainakin Sillon järjestetään asiat.
 
totuutta
Vanhempien unohdusten ja välinpitämättömyyden takia lastenhoitoalalla olevat joudumme joustamaan liian paljon. Vanhempien töiden takia tulevat muutokset on pakko kestää, mutta sehän voi merkitä sitä, että hoidossa olevien, omien lasten päivä menee ns. persiilleen, eli ylipitkäksi. Päivähoidossa kaikki vaikuttaa kaikkeen, joten hoitoaikoja pitäisi pyrkiä viimeiseen asti noudattamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Aina Marina
"minna"
Meillä ei edes pyydetä hoitoaikoja. Mutta kyllähän moni muukin voi joutua työssään ylitöihin, ei sille mitää voi. Mä en tajua tätä päiväkotitätien valitusta. Ymmärrän, että ärsyttää jos tahallaan venytellään ja tullaan miten sattuu. Mutta eikös päiväkodin tarkoitus ole hoitaa lasta vanhempien töissä olon ajan, minkäs mä sille voin että joskus työpäivät venyy. Tai joskus joutuukin viemään aikaisin yhtä äkkiä. Tuossakin ap fiksusti laittoi viestin, minkä hän sille voi että miehen työvuorot muuttuikin.
 
"minna"
Ehkä meiän päiväkodissa ei vedetä niin tiukille hoitajien työaikoja, että yksi lapsi kaataa koko poletin. Mä itse ilmottelin, jos menin hakemaan vaikka tuntia myöhemmin kun normaalisti. Sanoivat itse, ettei tarvi ilmoittaa koska päiväkoti on auki viiteen joka tapauksessa. Meilläkin lapsia hoidossa kaksi.
 
akava
Ja höpö höpö sieltä ketään hälytetä aamulla töihin. Ei ne työvuorot kovin paljon ylipäätään vaihtele, tavallisessa ryhmässä, lasten h.aikojen mukaan, kun ei siinä suurta heittoa voi olla. Aamu, väli ja ilta. Ap:n lapsi v.pk:ssa, mutta tuo muutos kovin pieni!
Ja jos joku hoitaja on sairaana niin ei siinä paljon yhden lapsen hoitoaika enää tilannetta pahenna.
Ja kyllä asiaan puututtaisiin jos 12 perhettä koko ajan tulee ja menee miten sattuu, mutta olikos tämä sellainen tilanne... Ap:n perheessä poikkeus tilanne, joita vaan joskus sattuu.
Aivan Minna, kovin tuntuu tiukkaa jossain olevan jos yksi lapsi sotkee kaikki.
 
"minna"
Heillä on kyllä velvollisuus hoitaa minun lasta, koska olen hoitopaikan varannut. Joskus vaan tulee poikkeusaikoja, eikä sille mitää voi. Mitä mun pitäisi tehdä, jos joudunkin töihin meneen eri aikaan, jättää lapsi yksin kotiin. Enkä kyllä oleta, että he hoitavat vain minun lastani. Päiväkotityö nyt vaan taitaa olla sellaista, että muutoksia tulee. Kuten muissakin hoitotyössä. Sanoin, että meidän päiväkodissa ilmeisesti ovat hoitaneet asiat hyvin, koska ovat itse sanoneet, ettei tarvi jokaista venähtänyttä aikataulua ilmoittaa koska ovat auki kuitenkin.
 
"minna"
Heillä on kyllä velvollisuus hoitaa minun lasta, koska olen hoitopaikan varannut. Joskus vaan tulee poikkeusaikoja, eikä sille mitää voi. Mitä mun pitäisi tehdä, jos joudunkin töihin meneen eri aikaan, jättää lapsi yksin kotiin. Enkä kyllä oleta, että he hoitavat vain minun lastani. Päiväkotityö nyt vaan taitaa olla sellaista, että muutoksia tulee. Kuten muissakin hoitotyössä. Sanoin, että meidän päiväkodissa ilmeisesti ovat hoitaneet asiat hyvin, koska ovat itse sanoneet, ettei tarvi jokaista venähtänyttä aikataulua ilmoittaa koska ovat auki kuitenkin. Kannattaisi lukea koko juttu, eikä vain osaa lausetta jostain. Mä olen itsekin työskennellyt tällä alalla.
 
akava
Hoitsu hyvä, olen itse lto. Eli minulla ei ole tuollaista "klassista" ajattelutapaa. Meillä vaan ei ole tarvetta mennä sekaisin jonkun yhden lapsen muutoksista, eikä kahden. En koe että tuollaiset pienet muutokset sotkee mitään.
 

Yhteistyössä