Pyykit pitäisi pestä 60 asteessa, että pöpöt kuolee paremmin, mutta eihän kaikkia vaatteita voi pestä niin kuumassa!

  • Viestiketjun aloittaja Pesijä
  • Ensimmäinen viesti
Pesijä
Kyllä menisi mullakin useampi vaate varmasti pilalle jos ne pesisin 60 asteessa. Esim. joku juhlavaate. Olisi joko värit pilalla tai sitten vaate mennyt kokoon. Ja aika monessa arkivaatteessakin lukee, että pesu 40 asteessa. En todellakaan ala ottaa riskiä ja pese tuollaisia vaatteita liian kuumassa.

Pyyhkeet, petivaatteet, sukat ja alusvaatteet pestään 60 asteessa ja aika moni t-paita kestää tuon lämpötilan. Siis peruspaita ilman mitään printtiä.
 
vierass
Juhlavaatteita käytetään yleensä vähemmän aikaa ja eri tilanteissa kuin esim. perus t-paitaa.
Mä pesen kaikki lastenvaatteet (printillä tai ilman) 60 asteessa eikä oo ykskään mennyt vielä pilalle.

Villasukat ja tekniset ulkovaatteet sitten erikseen.
 
"hulda"
Meillä pestään kuudessakympissä kaikki arkivaatteet, ei nyt mitään neulepaitoja, mutta kaikki muut. Oli printtejä tai ei, eikä kyllä yksikään printtivaate ole pilalle mennyt.

Villavaatteet omalla ohjelmallaan tietysti. Ja juhlavaatteet pesuun 40-30 asteessa.
 
Nohöh
Vaatteet voi ihan hyvin pestä 40 asteessa tai jos kestävät kovempaa lämpötilaa, niin sitten aina ohjeen mukaan, pyyhkeet ja lakanat kestävät yleensä sen 60 astetta. Mutta jos perheessä on vatsatautia, kannattaa pyykki pestä 60 asteessa vähintään puolitoista tuntia. Mutta ei tietenkään mitään villavaatteita kannata noin kuumassa pestä. Vatsataudin jyllätessä pestään siinä lämpötilassa kuin oksennuksella tai ripulilla likaantunut vaate kestää ja otetaan käytöstä pois muutamaksi viikoksi. Norovirus kuolee huoneenlämpötilassa parissa kolmessa viikossa.
 
.....
No ei juhlavaatteita yleensä tarvi pestä noin isoissa lämpötiloissa... hehehe :D Itse pesen alusvaatteet, sukat, pyyhkeet, petivaatteet, miehen vaatteet (aina hiessä), rätit yms aina 60 asteessa ja aika ajoin myös 90 asteessa (putsaa koneen samalla). Minun ja lasten muut normivaatteet (paidat, housut, ulkovaatteet) 40 asteessa, mutta aika ajoin nekin eksyy 60 asteen pyykkiin esim. tahrojen vuoksi. Neuleet aina 40 asteessa. Useimmat normivaatteet kestää kyllä sen 60 asteen pesunkin ihan ok. Tosi harvoin mikään on mennyt pilalle, siis tosi harvoin.

Käännä pyykit nurin ennen pesua ja ravista/oio ne hyvin narulle jo märkänä niin hyvänä pysyy. Unohda kuivuri, se se on se pahin vaatteiden tappaja.
 
En ole minäkään koskaan tuntenut tarvetta tappaa pöpöjä tavallisesta pyykistä. Eritepyykki on asia erikseen, enkä siinäkään niin mieti pöpöjä (et varmaan käsiäsikään pese kuudessakympissä...) vaan sitä että lemu lähtee varmasti.
 
Outlet harmaana
Mä pesen sisävaatteet 60 asteessa. Ihan siksi, että päiväkodin lattialla pyörii hiekkaa, ties mitä räkää ja linnunkakkaa ja kihomadon munia. :)

t. allergikko
On se onni, että itse en pyöri päiväkodin lattioilla eikä lapsetkaan enää. Ei tarvitse sitten olla niin hysteerinen ;)
sulla on kyllä omituiset allergiat (hiekka, räkä, linnunkakka ja kihomadon munat). useimmat on allergisia joillekin siitepölyille tai ruuille...
 
vierass
On se onni, että itse en pyöri päiväkodin lattioilla eikä lapsetkaan enää. Ei tarvitse sitten olla niin hysteerinen ;)
sulla on kyllä omituiset allergiat (hiekka, räkä, linnunkakka ja kihomadon munat). useimmat on allergisia joillekin siitepölyille tai ruuille...

Sun mielestä on hysteerista jos haluaa kulkea puhtaissa vaatteissa ja pukea lapsensakin niihin? Okei. :)

Ihan samalla vaivalla sen pesukoneen laittaa 60 asteen ohjelmallekin (meillä itseasiassa oletus on 60), joten ei vaadi yhtään enempää vaivannäköä.

Rasva ja hiki ei lähde 40 asteessa.
 
vieras2
No en mä nyt usko, että mun tavallisissa arkivaatteissa on mitään ihmeempiä pöpöjä, kun ei ole tapana paskantaa housuun eikä esim. hieroa raakaa kanaa paitoihini. Lähinnähän niitä pöpöjä vois olla alusvaatteissa tai jossain pihavaatteissa, tai tosiaan jos on ollut oksennustautia ja sitä sontaa on sitten päätynyt sen takia vaatteisiin. Lakanat ja pyyhkeet taas voi joka tapauksessa pestä aina 60 asteessa. Ja puhun nyt siis aikuisen vaatteista, en lapsen.
 
Outlet harmaana
Sun mielestä on hysteerista jos haluaa kulkea puhtaissa vaatteissa ja pukea lapsensakin niihin? Okei. :)

Ihan samalla vaivalla sen pesukoneen laittaa 60 asteen ohjelmallekin (meillä itseasiassa oletus on 60), joten ei vaadi yhtään enempää vaivannäköä.

Rasva ja hiki ei lähde 40 asteessa.
Ei se ole hysteerista jos vaatteiden haluaa olevan puhtaita, mutta se että miettii mitä kaikkea päiväkodin lattioilla on, alkaa jo sitä olla.

Meillä ei lasten normaalisti päivän aikana likastuneissa vaatteissa ole hikeä eikä rasvaa. Omissa ja miehen treenivaatteissa on, mutta ne pestäänkin erikseen.

Kyse ei ole mistään viitsimisestä, vaan ihan järkevästä sähkönkulutuksesta ja vaatteiden kestävyydestä.
 
vierass
Ei se ole hysteerista jos vaatteiden haluaa olevan puhtaita, mutta se että miettii mitä kaikkea päiväkodin lattioilla on, alkaa jo sitä olla.

Meillä ei lasten normaalisti päivän aikana likastuneissa vaatteissa ole hikeä eikä rasvaa. Omissa ja miehen treenivaatteissa on, mutta ne pestäänkin erikseen.

Kyse ei ole mistään viitsimisestä, vaan ihan järkevästä sähkönkulutuksesta ja vaatteiden kestävyydestä.
Sun huumorintaju taitaa olla kateissa tänään. :)
En mä todellakaan mieti onko tai eikö ole vaatteissa pöpöjä kun ne 60asteeseen pesen. Olen pessyt lastenvaatteet vauvasta asti kuudessakympissä enkä ole siitä tavasta luopumassa.

Jossain lehdessä oli just viikko pari sitten joku tutkimuskin miten paljon likaa 40asteessa vaatteessa pesun jälkeen vielä oli. Ja vaatteet kestää kyllä sen 60astetta ihan hyvin, jopa värit säilyy kauemmin näin. Tämäkin tutkittu juttu.
 
Ennenkuin jouduin ostamaan tälläisen uuden pesukoneen jossa suositellaan pyykit pestävän suurinpiirtein jäähileessä, vanhassa koneessani oli peruspesuohjelma 60 astetta jossa pesin kaikki pyykkini (lukuunottamatta niitä, joille ei konepesua suositeltu ollenkaan) ja kaikki säilyivät hyvin.
 
Outlet harmaana
Sun huumorintaju taitaa olla kateissa tänään. :)
En mä todellakaan mieti onko tai eikö ole vaatteissa pöpöjä kun ne 60asteeseen pesen. Olen pessyt lastenvaatteet vauvasta asti kuudessakympissä enkä ole siitä tavasta luopumassa.

Jossain lehdessä oli just viikko pari sitten joku tutkimuskin miten paljon likaa 40asteessa vaatteessa pesun jälkeen vielä oli. Ja vaatteet kestää kyllä sen 60astetta ihan hyvin, jopa värit säilyy kauemmin näin. Tämäkin tutkittu juttu.
Ei se ole kateissa, mutta en jotenkin näe tätä huumoriasiana.

Kaikki materiaalit eivät suinkaan kestä 60 asteen pesua. Itse pesin juuri viskoosipaidan pilalle 40 asteessa (suositus näkyi olevan 30 astetta). Villa tai silkki eivät kestä 60 astetta. kannattaa muutenkin muistaa, että pesuohjeessa on maksimilämpötila, ja itse asiassa aika harvassa vaatteessa edes on merkintä 60 astetta.
Ei ole mitään pointtia pestä vaatteita kuumemmassa kuin tarvitsee.
 
vierass
Ei se ole kateissa, mutta en jotenkin näe tätä huumoriasiana.

Kaikki materiaalit eivät suinkaan kestä 60 asteen pesua. Itse pesin juuri viskoosipaidan pilalle 40 asteessa (suositus näkyi olevan 30 astetta). Villa tai silkki eivät kestä 60 astetta. kannattaa muutenkin muistaa, että pesuohjeessa on maksimilämpötila, ja itse asiassa aika harvassa vaatteessa edes on merkintä 60 astetta.
Ei ole mitään pointtia pestä vaatteita kuumemmassa kuin tarvitsee.
Meidän lapsilla harvemmin on silkkipaitoja päiväkodissa.. ;) Puhe oli nyt perusvaatteista.
Pesuohjeen lämpötila on se minkä valmistaja on halunnut siihen laittaa. Ei todellakaan ole maksimilämpötila.

Ei ole mitään pointtia pestä vaatteita niin ettei ne puhdistu.
 
Kaikkonen
60°C norm pesuohjelmalla kaikki paitsi neuleet yms. Ja tosiaan lakanat ja pyyhkeet 75°C. Ja hyvin kestää eikä mitään tarhanpoistotököttejä tarvi. Pesuainettakin menee alle suosituksen. Lajittelu on vaan se pointti, koska vaatteet värjäytyy tietysti helpommin.
 
Kaikkonen
Se missä toinen vaate kestää vaikka 95°C ja printillä, toinen ei, vaikka pesisi käsinpesuohjelmalla kerran kuussa pesupähkinöillä. Laatu se on joka ratkaisee. En katso sitä pesulappua vaan sen mistä matskusta vaate on tehty.
 

Yhteistyössä