Etälapsi sairaana - meneekö teillä etävanhemman luo?

  • Viestiketjun aloittaja mielipiteitä?
  • Ensimmäinen viesti
mielipiteitä?
Tai tuleeko etälapsi teille sairaana ollessaan? Ilmoitetaanko/ilmoitatteko etukäteen, että lapsi on sairaana? Jos sairastuu etällä, tuleeko lapsi sairaana takaisin lähivanhemmalle vai paranteleeko itseään etän luona?

Meille on tähän asti tullut sairaana, lähivanhempi ei ole edes yleensä kertonut etukäteen lapsen sairaudesta. Nyt mietityttää, kun etälapsen tervehtyessä sairastuu yleensä seuraavaksi meidän muut lapset. Oikeastaan viimeisen neljän kuukauden aikana on ollut kaksi tai kolme tapaamista, kun lapsi on ollut terveenä...

Miten teillä toimitaan?
 
Outlet harmaana
Riippuu tilanteesta.
Meillä kun on lapsilla kaksi kotia kaikilla, niin tulevat myös sairaana/lähtevät sairaana, siis vaikka normiflunssassa. Toki jos on 40 astetta kuumetta niin silloin tietenkään ei. Ja viedään/haetaan.
 
lapsen etu
Meillä aikanaan vähän riippui tilanteesta. Jos ei ollut kovin sairas ja pystyi siirtymään niin kyllä tapaamiset toteutui; lapsella kun on se oikeus tavata sitä toista vanhempaansa. Jos taas oli vallan flaati niin oli kotona. Joskus harvoin kävi niin että mulla oli välttämätön työmeno sovittu sille viikonlopulle jolloin olin laskenut siis sen varaan että lapsi on etällä; silloin joko lapsi siirtyi sairaudesta huolimatta tai sitten etä tuli meille hoitamaan sairasta lastaan.

Ihan hyvin sujui asiat.
 
"Jenis"
Riippuu tilanteesta - jos on ns. kunnolla kipeä, niin ei tietenkään lähdetä roudaamaan mihinkään vaan sairastaa loppuun siellä missä on. Kerran tosin oli tilanne että oli isot yön yli-juhlat alkamassa samana päivänä, paljon pikkulapsia, kun etäpoika alkoi oksentaa. Silloin lähti kiireen vilkkaa takaisin toiseen kotiin, jossa ei ollut spessusuunnitelmia sille vklopulle. Helpompi oli siirtää 1 ihminen päivän etuajassa kuin 4 perhettä saman tien kuin olivat saapuneet.
 
oxy
Jotenkin tuo etälapsi on sanana aivan karmaiseva. Jotenkin vähemmän lapsi kuin muut lapset. Varsinkin tällaisessa ketjussa jossa pohditaan kenen riesaksi kipeä lapsi kuuluu. Ei kysytty, mutta kerroinpa vaan mielipiteeni.
 
riippuu tilanteesta
Meillä kyllä kerrotaan sairaudesta ja lapset saavat myös itse päättää jaksavatko siirtyä kipeinä paikasta toiseen. Lasten isä ei välttämättä aina ota luokseen kipeitä tai puolikuntoisia lapsia ja silloin lapset toki ovat minulla.
 
"Jenis"
Jotenkin tuo etälapsi on sanana aivan karmaiseva. Jotenkin vähemmän lapsi kuin muut lapset. Varsinkin tällaisessa ketjussa jossa pohditaan kenen riesaksi kipeä lapsi kuuluu. Ei kysytty, mutta kerroinpa vaan mielipiteeni.
Let me guess - et elä uusperheessä? Etälapsi = etäällä asuva lapsi. Lapsi, joka ei asu samassa paikassa kuin perheen muut lapset. Ei vähemmän lapsi, vaan eri paikassa pääsääntöisesti asuva lapsi.
 
Pyöränpyörittäjä
Pyrimme pitämään kiinni tapaamisista sairastamisesta huolimatta, välimatka kotien välillä on lyhyt joten jos ei kovin kipeä ole niin siirtyminen onnistuu kyllä. Tietysti jos on todella kipeä eikä jaksa juuri muuta kuin maata niin saa jäädä sinne kotiin missä sattuu olemaan ja tapaaminen siirtyy sitten siihen että lapsi on parantunut.

Sitä en hyväksy että isä ilmoittaisi ettei ota lasta kun tämä on sairaana, ensinnäkään hän ei OTA lasta vaan saa lapsen luokseen tapaamiseen ja saa tämän luokseen kyllä myös silloin kun lapsella on flunssa, ei ole mitään syytä siihen että vain minä hoitaisin lasta tämän ollessa sairaana ja isä saisi valita kirsikat kakun päältä ja sallia lapsen tulla luokseen vain silloin kun kaikki ehdot täyttyy ja lapsi kelpaa hänelle. Vanhemman ollessa sairas neuvottelemme miten tehdään, lapselle kivoin on kun saa olal vanhemman kanssa joka jaksaa puuhailla ja tehdä asioita joten jos vanhempi on kovin sairaana lapsi menee toiselle vanhemmalle.

Meillä tapaamisaikataulu on siis vaihteleva töiden vuoksi mutta koska asumme lähekkäin niin tapaamiset onnistuu kouluaikoinakin ihan hyvin joten vaikka tapaamiset on epäsäännöllisiä niin pidämme sovitusta kiinni mahdollisimman pitkälle.
 
Outlet harmaana
[QUOTE="Jenis";30695185]Let me guess - et elä uusperheessä? Etälapsi = etäällä asuva lapsi. Lapsi, joka ei asu samassa paikassa kuin perheen muut lapset. Ei vähemmän lapsi, vaan eri paikassa pääsääntöisesti asuva lapsi.[/QUOTE]

Minä asun uusperheessä ja silti tuo sana on karmaiseva. Meillä on perheessä vaan lapsia ja itse totean usein että minulla on niitä kolme, vaikka kaksi ei omia olekaan.
 
"Jenis"
Minä asun uusperheessä ja silti tuo sana on karmaiseva. Meillä on perheessä vaan lapsia ja itse totean usein että minulla on niitä kolme, vaikka kaksi ei omia olekaan.
No miten muotoilisit tässä ketjun tarkoittamassa tapauksessa sen, että joku/jotkut lapsista asuvat muualla, ja menevät (tai eivät) tänne toiseen kotiin sairastuessaan? Etälapsi on lyhyt ja ytimekäs, kun taas "pääsääntöisesti isänsä luona asuva lapsemme" on aika lailla monimutkaisempi konsepti ;)

Mä sanon kans että mulla on 3 lasta, vaikka biologisesti on vain kaksi. Mutta silloin kun nimenomaan puhutaan asumiseen liittyvistä jutuista, jotenkin täytyy erottaa että 1 lapsista on 2 kotia.
 
dsgsdg
Alkuperäinen kirjoittaja Pyöränpyörittäjä;30695548:
Pyrimme pitämään kiinni tapaamisista sairastamisesta huolimatta, välimatka kotien välillä on lyhyt joten jos ei kovin kipeä ole niin siirtyminen onnistuu kyllä. Tietysti jos on todella kipeä eikä jaksa juuri muuta kuin maata niin saa jäädä sinne kotiin missä sattuu olemaan ja tapaaminen siirtyy sitten siihen että lapsi on parantunut.

Sitä en hyväksy että isä ilmoittaisi ettei ota lasta kun tämä on sairaana, ensinnäkään hän ei OTA lasta vaan saa lapsen luokseen tapaamiseen ja saa tämän luokseen kyllä myös silloin kun lapsella on flunssa, ei ole mitään syytä siihen että vain minä hoitaisin lasta tämän ollessa sairaana ja isä saisi valita kirsikat kakun päältä ja sallia lapsen tulla luokseen vain silloin kun kaikki ehdot täyttyy ja lapsi kelpaa hänelle. Vanhemman ollessa sairas neuvottelemme miten tehdään, lapselle kivoin on kun saa olal vanhemman kanssa joka jaksaa puuhailla ja tehdä asioita joten jos vanhempi on kovin sairaana lapsi menee toiselle vanhemmalle.

Meillä tapaamisaikataulu on siis vaihteleva töiden vuoksi mutta koska asumme lähekkäin niin tapaamiset onnistuu kouluaikoinakin ihan hyvin joten vaikka tapaamiset on epäsäännöllisiä niin pidämme sovitusta kiinni mahdollisimman pitkälle.
Mun eksä ei ota lasta luokseen kun lapsi on sairaana. Eikä se päätös tarvitse mitään mun hyväksyntää. Ollaan molemmat asiasta samaa mieltä. Lapsi sairastaa kodissaan (siis lähikodissaan) äitinsä kanssa. Jos sairastuu isän luona ollessaan niin haen kotiin.
 
Outlet harmaana
[QUOTE="Jenis";30695713]Esim. tän ketjun otsikko ois "Lapsi sairaana - meneekö teillä vanhemman luo?" jos etää ei sais käyttää ;)[/QUOTE]

Ehkä se olisi "Lapsi sairaana - meneekö teillä etävanhemman/toisen vanhemman luo?"

Kysymys oli vaan sanasta etälapsi, ei sanan etä käyttämisestä. Tosin itse en koskaan puhu itsestäni että lähivanhempi, se termi on olemassa vaan paperilla. Meillä lapset asuvat 50/50 eli ehkä sillä ei ole merkitystä, kun molemmat vanhemmat asuvat lastensa kanssa sitä arkea eikä vaan joka toinen vkl tms.
 
Outlet harmaana
Mun eksä ei ota lasta luokseen kun lapsi on sairaana. Eikä se päätös tarvitse mitään mun hyväksyntää. Ollaan molemmat asiasta samaa mieltä. Lapsi sairastaa kodissaan (siis lähikodissaan) äitinsä kanssa. Jos sairastuu isän luona ollessaan niin haen kotiin.
Sä et ilmeisesti käy töissä? Meillä tuo olisi jo aika puhdas mahdottomuus jos pitäisi hoitaa yksin kaikki lasten sairaspoissaolot.
 
viera.s
Jos aloittajan tapauksessa lapsi on 4 kk aikana ollut terve vain 2-3 tapaamisen aikana, olisiko ne kaikki muut sitten vaan jääneet väliin, jos lapsi ei sairaana voi toista vanhempaansa tavata? Todennäköisesti ainakaan kaikkia ei olisi mitenkään pystynyt siirtämään terveeseen aikaan, kun lapsi ilmeisesti on sairastellut tosi paljon. On hänellä silti oikeus tavata toista vanhempaansa, eikä tavalliset flunssat yms. estä mukavaa yhdessäoloa. Sen toki ymmärrän, ettei vatsatautista oksentelevaa lasta kannata siirtää mihinkään, ellei ole ihan pakko.

Tartuntapointin näkökulmasta yhtä lailla pitäisi tapaamiset perua, jos joku toisen vanhemman luona asuvista muista lapsista on sairaana. Joten aika vähiin jäisi sopivat tapaamisajat, jos etävanhemman perheessä on monta lasta.

Itse siis ajattelisin, että tavalliset flunssat yms. lievät taudit eivät tapaamisiin vaikuttaisi. Toinen juttu, jos lapsi on niin kipeä että siirtymä olisi hänelle liian suuri rasitus tai jommassa kummassa perheessä on sellaista tautia, jonka tarttuminen olisi jo vakavampi juttu.
 
Itse ajattelisin kuten moni yllä, että jos pientä flunssaa niin voi siirtyä etälle tai lähille, miten nyt sopparit meneekään, mutta jos pahemmin kipeä niin sitten pysyy siellä missä on sairastunut.

Mun miehellä ja hänen exällä on "suullinen sopimus" että sairas lapsi ei matkusta. Kotien välilllä 200km. Käytännössä tuo suullinen sopimus pätee vain jos äidin ei tarvitse päästää lasta meille sairauden verukkeella. Äiti siis pahemman luokan huoltokiusaaja ja haastaa riitaa mistä ikinä keksiikin, ja mielellään hankaloittaa meidän elämää ja ajaa tapaamiset mahdollisuuksien mukaan minimiäkin vähemmäksi.

Että jos lapsi sairaastuu äidin luona niin siellä pysyy, mutta jos meillä niin sopparin mukaan palautettava, oli kunto mikä tahansa.

Tosin lapsen äidillä itsellään ei kyllä ole mitään kiinnostusta hoitaa sairasta lastaan. Lapsi on hänen toimestaan dumpattu sairaana mm. päiväkotiin, mummolaan, äidin poikaystävälle, ym ym. Myös meille, mutta vain silloin kun hän vaatii, ei koskaan jos me ehdotetaan :D
 
ydinperhe
Alkuperäinen kirjoittaja Pyöränpyörittäjä;30695548:
Pyrimme pitämään kiinni tapaamisista sairastamisesta huolimatta, välimatka kotien välillä on lyhyt joten jos ei kovin kipeä ole niin siirtyminen onnistuu kyllä. Tietysti jos on todella kipeä eikä jaksa juuri muuta kuin maata niin saa jäädä sinne kotiin missä sattuu olemaan ja tapaaminen siirtyy sitten siihen että lapsi on parantunut.

Sitä en hyväksy että isä ilmoittaisi ettei ota lasta kun tämä on sairaana, ensinnäkään hän ei OTA lasta vaan saa lapsen luokseen tapaamiseen ja saa tämän luokseen kyllä myös silloin kun lapsella on flunssa, ei ole mitään syytä siihen että vain minä hoitaisin lasta tämän ollessa sairaana ja isä saisi valita kirsikat kakun päältä ja sallia lapsen tulla luokseen vain silloin kun kaikki ehdot täyttyy ja lapsi kelpaa hänelle. Vanhemman ollessa sairas neuvottelemme miten tehdään, lapselle kivoin on kun saa olal vanhemman kanssa joka jaksaa puuhailla ja tehdä asioita joten jos vanhempi on kovin sairaana lapsi menee toiselle vanhemmalle.

Meillä tapaamisaikataulu on siis vaihteleva töiden vuoksi mutta koska asumme lähekkäin niin tapaamiset onnistuu kouluaikoinakin ihan hyvin joten vaikka tapaamiset on epäsäännöllisiä niin pidämme sovitusta kiinni mahdollisimman pitkälle.
Anteeks mut kuulostaa aika hurjalta tekstiltä tämäkin. Kysyykö kukaan ylipäätään lasten mielipidettä missä ne haluaa sairastaa ja haluaako ne lähteä taas roudaamaan kamojaan ja itseään toiseen paikkaan jopa sairaana?!
Vittu teitä aikuisia ihmisiä ja teidän oikeuksianne! Siis, ensimmäiseksi mulle tuli mieleen että lapsireppanat joutuu kulkemaan paikasta toiseen sairaana kun aikuiset niin päättää ja pitää kiinni orjallisesti jostain saamarin kaavasta, mutta täällähän mietitäänkin et kenen riesaks se lapsi kipeenä laitetaan.

Kyllä on tulevaisuus synkkä monelle lapsella jotka joutuu tuohon uusperherumbaan :(
 
!!!
Anteeks mut kuulostaa aika hurjalta tekstiltä tämäkin. Kysyykö kukaan ylipäätään lasten mielipidettä missä ne haluaa sairastaa ja haluaako ne lähteä taas roudaamaan kamojaan ja itseään toiseen paikkaan jopa sairaana?!
Vittu teitä aikuisia ihmisiä ja teidän oikeuksianne! Siis, ensimmäiseksi mulle tuli mieleen että lapsireppanat joutuu kulkemaan paikasta toiseen sairaana kun aikuiset niin päättää ja pitää kiinni orjallisesti jostain saamarin kaavasta, mutta täällähän mietitäänkin et kenen riesaks se lapsi kipeenä laitetaan.

Kyllä on tulevaisuus synkkä monelle lapsella jotka joutuu tuohon uusperherumbaan :(
Juuri näin!
 

Yhteistyössä