Sallitko, että lapsesi nimittelee sinua ja lällättelee sinulle?

  • Viestiketjun aloittaja "Riikka"
  • Ensimmäinen viesti
"Riikka"
Onko teillä niin, että lapsen annetaan sanoa vaikkapa "äiti on tyhmä"?

Vai onko niin, että vanhemmalla on auktoriteetti ja nimittelyä, kiusaamista ja lällättelyä ei siedetä ollenkaan, vaan niistä tehdään loppu? Jos ei muuten niin tarpeeksi tuntuvien sanktioiden avulla.
 
"Lissu"
En mä tuota nyt niin pahana pidä kiukunpuuskan vallassa. Nimittelyyn kyllä puutun muuten herkästi. Mutta silloinhan se äiti juuri on tyhmä, kun asettaa niitä rajoja mistä lapsi ei pidä -> osoittaa auktoriteettia.
 
"vierasvieras"
Mä en tollasta kattele tai kuuntele. Samantien lentää omaan huoneeseen ja takasin saa tulla kun pyytää anteeksi. 5vuotias siis kyseessä. Siellä hetken väkisin vääntää jonkulaista vikinää ja tulee ovenrakoon norkoilemaan. En mä halua lapsiani opettaa siihen että haukkua saa ketä vaan ilman seurauksia.
 
võõ
[QUOTE="Lissu";30783570]En mä tuota nyt niin pahana pidä kiukunpuuskan vallassa. Nimittelyyn kyllä puutun muuten herkästi. Mutta silloinhan se äiti juuri on tyhmä, kun asettaa niitä rajoja mistä lapsi ei pidä -> osoittaa auktoriteettia.[/QUOTE]

Toisaalta noin kyllä herkästi opetetaan, että on yleisemminkin hyväksyttävää nimitellä toisia kiukunpuuskan vallassa (ei ole).
 
"Lissu"
Alkuperäinen kirjoittaja võõ;30783581:
Toisaalta noin kyllä herkästi opetetaan, että on yleisemminkin hyväksyttävää nimitellä toisia kiukunpuuskan vallassa (ei ole).
Ei tietenkään... nimittelyllä ja nimittelyllä on eroa ja ratkaisevaa on asenne. Mielestäni kuitenkin lapsellakin on oikeus näyttää kiukkunsa ja sanoa sanottavansa. Mielellään tietysti asiallisesti, mutta meillä on koko suku sen verran temperamenttista ettei kaikki aina mene kuin oppikirjoissa. :D
 
"kolp"
Meille vanhemmille ei lällätellä eikä haukuta miksikään. Eihän me vanhemmatkaan lällättellä lapsille tai haukuta. Esikoinen on vasta 4-vuotias, joten vielä ei ole tarvinnut montaa kertaa ojentaa asiassa. En myöskään hyväksy, että muille lapsille lällätellään olivatpahan he paikalla tai jossain muualla. Kerran tyttö alkoi haukkumaan yhtä jumppakerhon poikaa tyhmäksi kun sillä oli silmälasit.. se loppui hyvin nopeasti kun otin valokuva-albumin alettiin katselemaan minun lapsuuskuvia, jolloin minulla oli silmälasit.. kysyin, että onko äiti ollut tyhmä lapsena kun äidilläkin on ollut silmälasit (minulta on näkö korjattu femto lasikilla). Oli kovin hiljainen tyttö sen jälkeen eli opetus taisi mennä perille kun sen jälkeen en ole kuullut lällättelyä ja tyttö on saanut pojasta kaverin itselleen. :)
 
"Mamma"
Meillä ei ketään haukuta tyhmäksi, se on piste. Mutta ei siitä jäähyä tms. rangaistuksia saa vaan kerrotaan miten pahalta se tuntuu.

Lällättely meillä on vähän... Nooo, tänään kuulin "lällänlällän lieruu, äidillä on nätti hame!" Eli saa lällätellä :D
 
LaMamanMorbid
Noh riippuu fiiliksestä, joskus reagoin ärhäkämmin toisinaan vain sanon asiasta ja sivuutan sen. Periaatteessa ketään ei saa haukkua, mutta sammakoita pääsee niin lapsilta kuin aikuisiltakin.
 
ihan turhaa
Lapset kun kasvaa isommiksi niin saat kuulla olevasi lehmä, huora, aasi, ruma, läski ja mitä nyt ikinä keksivätkin. Ihan turhaa alkaa raivostumaan kun paljon tärkeämpikin on kun jotkut sanomiset.
 
teinien äiti
Eipä ole 17v kertaakaan haukkunut kun on opetettu että näin ei tehdä. Eikä huoritellut tai haistatellut mulle. Enkä minä ole nimitellyt häntä. Ja meillä on hyvät välit.
 
ihan turhaa
Alkuperäinen kirjoittaja teinien äiti;30783685:
Eipä ole 17v kertaakaan haukkunut kun on opetettu että näin ei tehdä. Eikä huoritellut tai haistatellut mulle. Enkä minä ole nimitellyt häntä. Ja meillä on hyvät välit.
On mullakin hyvät välit lapsiini. Ei sillä ole mitään tekemistä välien kanssa ainakaan meillä. Kaikkihan täällä kuvittelee että voi estää lastensa oppimasta kiroilemaan mutta kun oven avaat ja koulussa käyvät niin ei sitä pysty kukaan estämään. Se on ihan sama miten opetettu. Mä en jaksais alkaa sanomisista raivostumaan.
 
"Moi"
Täytyy muistaa että koti on paikka jossa on lupa myöskin kiukutella ja purkaa itseään. Mutta jos se menee nimittelyksi niin meillä ollaan vähän aikaa arestissa, normaalista kiukuttelusta ei mitään seuraa
 
liuhgloiyg
Sillä hetkellä, kun lapsi on kiukuissaan, raivoissaan, suuttunut, hän ei opi että ei saa puhua rumasti/haukkua/nimitellä. Hän saattaa oppia että tunteita voi hallita ja ilmaista hillitymminkin (jos aikuinen näyttää mallin) ja että aikuinen ei hyväksy rumaa käytöstä (ei esim. tottele rumaa huutelua tai reagoi haukkumiseen).

Mutta meidän 3-vuotias on niin pirun omaehtoinen, että olen todellakin joutunut valitsemaan mille asioille yritän "pistää stopin" - mihin oikeasti voin juuri sillä hetkellä vaikuttaa ja mihin en. Esimerkiksi tyhjänpäiväinen kiukkuhuutaminen ei mun kokemuksella lopu vaikka huutaisin takaisin, joten annan huutaa ja asiaan palataan myöhemmin (okt:ssa tämä on mahdollista). Luulen, että haukkumisen kanssa olisi jollain tapaa sama juttu - pitäisikö se lapsi piestä hiljaiseksi vai tunkea sukka suuhun? Lasta voi estää lyömästä, potkimasta, poistumasta paikalta, heittämästä tavaroita, mutta äänenkäyttöön on aika vähän pakotteita olemassa.

Jälkikäteen, pahimman tunnekuohun laimettua asiasta taatusti puhuttaisiin ja pyydettäisiin anteeksi. Mutta silloin kun on "tilanne päällä" ei välttämättä ole hedelmällisin tilanne opetella empatiaa ja sääntöjä, ensimmäisenä pitää opetella hillitsemään niitä omia tunteitaan. Ja siihen auttaa aikuisen malli eikä ylimitoitetut rangaistukset.

Tää on siis se, miten ajattelen. Se miten toimin, onko eri asia... itsekin kuohahtavaa tyyppiä kuin olen, niin aina säännöllisin väliajoin tulee testattua auttaako huutaminen tai vihaisena huoneeseen lähettäminen. Ei auta.
 
Hmm...
Sillä hetkellä, kun lapsi on kiukuissaan, raivoissaan, suuttunut, hän ei opi että ei saa puhua rumasti/haukkua/nimitellä. Hän saattaa oppia että tunteita voi hallita ja ilmaista hillitymminkin (jos aikuinen näyttää mallin) ja että aikuinen ei hyväksy rumaa käytöstä (ei esim. tottele rumaa huutelua tai reagoi haukkumiseen).

Mutta meidän 3-vuotias on niin pirun omaehtoinen, että olen todellakin joutunut valitsemaan mille asioille yritän "pistää stopin" - mihin oikeasti voin juuri sillä hetkellä vaikuttaa ja mihin en. Esimerkiksi tyhjänpäiväinen kiukkuhuutaminen ei mun kokemuksella lopu vaikka huutaisin takaisin, joten annan huutaa ja asiaan palataan myöhemmin (okt:ssa tämä on mahdollista). Luulen, että haukkumisen kanssa olisi jollain tapaa sama juttu - pitäisikö se lapsi piestä hiljaiseksi vai tunkea sukka suuhun? Lasta voi estää lyömästä, potkimasta, poistumasta paikalta, heittämästä tavaroita, mutta äänenkäyttöön on aika vähän pakotteita olemassa.

Jälkikäteen, pahimman tunnekuohun laimettua asiasta taatusti puhuttaisiin ja pyydettäisiin anteeksi. Mutta silloin kun on "tilanne päällä" ei välttämättä ole hedelmällisin tilanne opetella empatiaa ja sääntöjä, ensimmäisenä pitää opetella hillitsemään niitä omia tunteitaan. Ja siihen auttaa aikuisen malli eikä ylimitoitetut rangaistukset.

Tää on siis se, miten ajattelen. Se miten toimin, onko eri asia... itsekin kuohahtavaa tyyppiä kuin olen, niin aina säännöllisin väliajoin tulee testattua auttaako huutaminen tai vihaisena huoneeseen lähettäminen. Ei auta.
Just noin! Meillä lapsi neljävuotias, mutta hyvin samoilla mennään. Rankaisen mieluummin oikeista asioista kuin siitä, että lapsi onnistuu katkaisemaan äidiltä hermon.
 
Lapselle on opetettu, että nimittely on rumaa ja ikävää, mutta ei siihen sen kummemmin puututa jos hän kiukustuessaan tyhmäksi minua sanoo.
Saatan tuoda ilmi, että oli ikävästi sanottu ja lapsi sitten pyytää anteeksi, mutta ei mitään sanktiohulabaloota tuollaisesta tule.
Minun auktoriteettiani ei vähennä se, että olen myös tietynlainen tukipilari ja turva lapsen elämässä, sellainen johon saa myös purkaa ketutusta ja vaikka tarpeeksi pahana ollessa nimitelläkin.
Mielestäni minun tehtäväni on siinä tilanteessa sulkea lapsi syliin ja pysyä tyynenä, eikä ruveta mitään takaisinraivoilemaan (toki tää ei aina onnistu ja joskus tulee rageövereitä itselle äitinäkin).

Mitään huorittelua tmv. en rupeaisi katselemaan enkä jotenkin osaa pitää edes realistisena, kun en ole koskaan sellaista käytöstä nähnyt edes raivoavalta teiniltä, vaikka aika monta murkkuraivaria on tullut kotona ja kavereilla nähtyä.
Mä varmaan vaan pöyristyisin ihan totaalisesti, jos tuo mun muksu rupeaisi joskus jotain tuollaisia suoltamaan.
 
Viimeksi muokattu:
natusan
Lapset kun kasvaa isommiksi niin saat kuulla olevasi lehmä, huora, aasi, ruma, läski ja mitä nyt ikinä keksivätkin. Ihan turhaa alkaa raivostumaan kun paljon tärkeämpikin on kun jotkut sanomiset.
Höpöhöpö! Iki kuuna päivänä ei meidän lapset ole käyttäneet tuollaista kieltä! Tosi surullista, jos jonkun vanhemman mielestä tuollainen kielenkäyttö on ok ja kuuluu ikään. Eipä tartte enää ihmetellä, mistä nykyajan nuoriso sikiää...
 
ei nimitellä
Isomman lapsen kanssa on puhuttu, että kaverien kesken saavat pilailla, lällätellä ja nimitellä, koska harvoin ovat tosissaan, mutten kotona en suvaitse niin puhuttavan aikuisille.Aika usein lapselle huomautetaan asiasta ja tarpeen tullen passitetaan huoneeseensa miettimään tekojaan.Pienempi on juuri siinä iässä, että imee itseensä kuin sieni isomman jutut, joten rajojen asettaminen kodissa tarpeen.
 
Momoko
Lainaus Alkuperäinen kirjoittaja ihan turhaa Näytä viesti
Lapset kun kasvaa isommiksi niin saat kuulla olevasi lehmä, huora, aasi, ruma, läski ja mitä nyt ikinä keksivätkin. Ihan turhaa alkaa raivostumaan kun paljon tärkeämpikin on kun jotkut sanomiset.

Mä en edes uskoisi tätä, jos en tietäisi sukulaistani, jonka lapset tosiaan nimittelevät äitiään jos minkälaisilla nimityksillä.

Minua ei todellakaan saa nimitellä. On niitä tunteita muitakin keinoja tuoda läpi.
 
sopivasti rento
Joskus olen kuullut "tyhmä" tai "typerä" ja se on liittynyt johonkin rajoitukseen. En ole siitä sen kummempia pultteja ottanut. Meillä saa näyttää tunteet ja ne kurjatkin eikä joka sanaan tartuta. Mut yleisesti mitään nimittelyä en hyväksy ja jos sellaista alkaa niin puutun siihen voimakkaasti. Sisarusten välilläkin välillä nahinaa "sä oot tyhmä". Mun mielestä toi on niin laimea juttu että se kuuluu jopa asiaan mutta toppuuttelen kyllä.

Jos alkaa hirmuisen auktoriteettinatsiski tyyliin "minullehan et noin sano", se lisää kielteisyyttä ja pinnan alle kytevää vihaa joka lopulta räjähtää vielä pahempana. Erimielisyydet, kinat ja muut kiukuttelut pyritään ratkomaan keskustelemalla ja tärkeintä on että se lapsi tulee kuulluksi ja sen tunteet huomioonotetuiksi.

Mut mitään huoritteluja tai muita pahempia haukkumasanoja en tule sietämään lasteni suusta, eivät kyllä sellaista ole tehneetkään ja tuskin tulevatkaan.
 
Neljälasta
Lapset kun kasvaa isommiksi niin saat kuulla olevasi lehmä, huora, aasi, ruma, läski ja mitä nyt ikinä keksivätkin. Ihan turhaa alkaa raivostumaan kun paljon tärkeämpikin on kun jotkut sanomiset.
Jaa-a, kaks vanhinta jo hyvinkin teini-ikäisiä ja pienemmätkin jo esimurkkuja, eikä kukaan noista ole mua tai isäänsä noilla em.nimityksillä kutsunut!
 

Yhteistyössä