Ajokokeen hylkäämis perusteet?

  • Viestiketjun aloittaja "Pettynyt"
  • Ensimmäinen viesti
"Pettynyt"
Hei!

Tänään ajelin ensimmäistä inssiäni B-korttia varten ja hylätty napsahti. Rupesin ihmettelemään kuitenkin tutvon kirjaamia virheitäni.
-Liian hidas ajaminen (40 alueella n. 30-35 ajoin)
- Kytkimen liiallinen käyttö (kysyin tähän perusteluja ja sanoin, että jos en kytkintä käytä, niin auto sammuu. Inssisetä nauroi eikä vastannut minulle enään)
- Kuolleen kulman katsominen, hänen mielestään olisi riittänyt että vilkaisen peiliin. Ei kuulemma tarvitse kääntyä katsomaan.
- Suojatien eteen pysäköidyn auton kohdalle pysäyttäminen on turhaa-> tein hänen mukaan virheen tässä
- En katsonut kevyttä liikennettä kääntyessäni yhdessä kohtaa (omasta mielestäni pää pyöri kuin pöllöllä eikä mikään itseltä jäänyt huomaamatta)

Eli siis mitään liikennesääntöjä en rikkonut, en luonut vaaratilanteita jne.

Onko mielestänne hylkäysperusteet tarpeeksi painavat?

Vielä inssiltä kysyessäni, että eikös muka liikennesääntöjen mukaisesti pidä pysähtyä tai vähintäänkin hidastettava suojatien eteen parkkeeratun/pysäytetyn auton kohdalle. Hän sanoi että "lopeta vastaan vänkääminen ihankuin olisit aina oikeassa".
 
"Pettynyt"
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;30789556:
Ettei vaan ollut liikennevaloja?
Ei, tavallinen pieni katu jonka varteen pysäköity autoja ja joku tohelo jättänyt aivan suojatien eteen. Inssi sanoi, että mitä jos takaa olisin tullut joku, että turhaan pysähdyin. Varmaan hänen mielestään ok että olisin ajanut mahdollisen kevyen liikenteen käyttäjän päälle :).
 
"Nerys"
- Liian hidasta ajamista nyt ei varsinaisesti olekaan, laki ei määritä miniminopeutta. Liian hidas ajaminen kuitenkin voi antaa inssille esim. epävarman ja taidottoman kuvan sinusta kuskina, jonka lisäksi ajaessasi turhan hitaasti voit olla tukkeena muulle liikenteelle.

- En tiedä kytkimen käytöstäsi, niin en osaa sanoa. Kytkintä ei kuitenkaan tarvitse olla polkemassa jatkuvasti, vain pysähtymisten ja vaihteidenvaihdon yhteydessä.

- Kuollut kulma TÄYTYY katsoa.

- Oliko auto PYSÄKÖITY vai PYSÄHTYNYT suojatien eteen? Mikäli se oli pysäköity normaalisti 5 metrin etäisyydelle suojatiestä, ei sen vierelle ole mitään syytä pysähtyä (hidastaminen toki asia erikseen jos on jotain syytä), tässä tilanteessa pysähtyminen tarkoittaa sitä, että olet pysäyttänyt autosi keskelle liikennettä. Jos auto kuitenkin oli pysähtynyt suojatien eteen esim. antamaan väylän jalankulkijalle, täytyy sinun pysäyttää autosi sen vierelle lainkin mukaan.

- Tästäkään en tiedä kun en paikalla ollut, mutta uskoisi, että inssi tietää pään pyörittelystä auton ajamisen yhteydessä enemmän, kuin sinä. Hän on kuitenkin monia ajokorttiaan havittelevia varmaan uransa aikana arvioinut.

Sinänsä juttujesi perusteella voisi kuulostaa siltä, että inssi on katsellut ajoasi ja tullut siihen tulokseen, ettei se yleisilmeeltään ole varman ja osaavan oloista. Esim. tuo hitaasti ajelu ja kytkimen käyttö kuulostaa kovasti siltä.

Jos kuitenkin epäilet kokeneesi vääryyttä asian suhteen, käy vaikkapa ajo-opettajasi kanssa saamasi lista läpi ja selitä asia hänelle. Ajo-opettajasi kuitenkin on seurannut ajoasi ja osaa varmasti vastata suuremmalla varmuudella siihen, tekikö inssi hänen mielestään virhettä.
 
"Nerys"
[QUOTE="Pettynyt";30789560]Ei, tavallinen pieni katu jonka varteen pysäköity autoja ja joku tohelo jättänyt aivan suojatien eteen. Inssi sanoi, että mitä jos takaa olisin tullut joku, että turhaan pysähdyin. Varmaan hänen mielestään ok että olisin ajanut mahdollisen kevyen liikenteen käyttäjän päälle :).[/QUOTE]

Mahtaisiko kyseessä olla ollut esim. pysähtyminen ilman taustapeiliin katsomista, liian äkillinen pysähdys tms.. Kenties ongelma ei ollut suoranaisesti se, että pysähdyit, vaan se miten pysähdyit.
 
"Pettynyt"
[QUOTE="Nerys";30789565]- Liian hidasta ajamista nyt ei varsinaisesti olekaan, laki ei määritä miniminopeutta. Liian hidas ajaminen kuitenkin voi antaa inssille esim. epävarman ja taidottoman kuvan sinusta kuskina, jonka lisäksi ajaessasi turhan hitaasti voit olla tukkeena muulle liikenteelle.

- En tiedä kytkimen käytöstäsi, niin en osaa sanoa. Kytkintä ei kuitenkaan tarvitse olla polkemassa jatkuvasti, vain pysähtymisten ja vaihteidenvaihdon yhteydessä.

- Kuollut kulma TÄYTYY katsoa.

- Oliko auto PYSÄKÖITY vai PYSÄHTYNYT suojatien eteen? Mikäli se oli pysäköity normaalisti 5 metrin etäisyydelle suojatiestä, ei sen vierelle ole mitään syytä pysähtyä (hidastaminen toki asia erikseen jos on jotain syytä), tässä tilanteessa pysähtyminen tarkoittaa sitä, että olet pysäyttänyt autosi keskelle liikennettä. Jos auto kuitenkin oli pysähtynyt suojatien eteen esim. antamaan väylän jalankulkijalle, täytyy sinun pysäyttää autosi sen vierelle lainkin mukaan.

- Tästäkään en tiedä kun en paikalla ollut, mutta uskoisi, että inssi tietää pään pyörittelystä auton ajamisen yhteydessä enemmän, kuin sinä. Hän on kuitenkin monia ajokorttiaan havittelevia varmaan uransa aikana arvioinut.

Sinänsä juttujesi perusteella voisi kuulostaa siltä, että inssi on katsellut ajoasi ja tullut siihen tulokseen, ettei se yleisilmeeltään ole varman ja osaavan oloista. Esim. tuo hitaasti ajelu ja kytkimen käyttö kuulostaa kovasti siltä.

Jos kuitenkin epäilet kokeneesi vääryyttä asian suhteen, käy vaikkapa ajo-opettajasi kanssa saamasi lista läpi ja selitä asia hänelle. Ajo-opettajasi kuitenkin on seurannut ajoasi ja osaa varmasti vastata suuremmalla varmuudella siihen, tekikö inssi hänen mielestään virhettä.[/QUOTE]

Auto oli pysäköity n. metrin päähän suojatiestä.

Liian hidas ajaminen on toki voinut näyttää siltä, että olen epävarma.

Kytkimen käytöstä sen verran, että painelin kun vauhti edellytti vaihteen vaihtamista jne. Inssin mielestä liikaa.

Ja tuntui kyllä, että heti alkuunsa otti minut tahalleen silmätikuksi kun opetusluvalla olen opetellut. Ajelutti alle 20 minuuttia, kun varmaan heti alkuun päätti, ettei läpi päästetä. Olisin ollut ihan sujut asian kanssa jos joitakin liikennesääntöjen rikkomisia olisi ollut tai muuta.

Mutta syynä oli myös se, että jouduin korjailemaan auton asentoa ennen taskuun peruutusta.

Tuntui, että vaati liikaa, käyttäytyä kuin olisin valmis kuski. Sanomista tuli myös siitä, etten kertonut hänelle laittavani parkkikiekkoa.
 
"piipii"
Kytkimen liiallinen käyttö on kallis remontti. Liian hiljainen ajo on tosiaan inssissä peruste hylätä ajo. Täytyy kyetä ajamaan muun liikenteen mukana tai ei ole valmis muun liikenteen sekaan. Kaupungissa kun ne nopeudet ei niin hurjan kovia tuppaa olemaan. Pyörikö pääsi väärissä kohdin? eli et seurannut niitä suuntia joita olisi pitänyt vaan varmuudeksi kurkit joka suuntaan?

Nämä oli ihan vaan arvauksia. Todennäköisesti saat opettajaltasi paremman selityksen.
 
"Pettynyt"
[QUOTE="Nerys";30789587]Mahtaisiko kyseessä olla ollut esim. pysähtyminen ilman taustapeiliin katsomista, liian äkillinen pysähdys tms.. Kenties ongelma ei ollut suoranaisesti se, että pysähdyit, vaan se miten pysähdyit.[/QUOTE]

Inssin sanoja lainaten "pysähtyminen oli turha, koska takaa olisi voinut tulla joku"

Tosiaan perusteluja pyydettäessä hän sanoi, että vänkään hänelle tahallaan vastaan. :(
 
"Pettynyt"
[QUOTE="piipii";30789596]Kytkimen liiallinen käyttö on kallis remontti. Liian hiljainen ajo on tosiaan inssissä peruste hylätä ajo. Täytyy kyetä ajamaan muun liikenteen mukana tai ei ole valmis muun liikenteen sekaan. Kaupungissa kun ne nopeudet ei niin hurjan kovia tuppaa olemaan. Pyörikö pääsi väärissä kohdin? eli et seurannut niitä suuntia joita olisi pitänyt vaan varmuudeksi kurkit joka suuntaan?

Nämä oli ihan vaan arvauksia. Todennäköisesti saat opettajaltasi paremman selityksen.[/QUOTE]

Inssi sanoi, että kääntyessä en katsonut tarpeeksi, vaikka mielestäni useaan otteeseen jopa katsoin. Mutta kytkimen remontti ei ole inssin kukkarosta.. Kai se vaan minulta on pois, paskonko kytkimeni :D Ei pitäisi olla hylsyn peruste.. Mielestäni :(
 
"piipii"
[QUOTE="Pettynyt";30789604]Inssi sanoi, että kääntyessä en katsonut tarpeeksi, vaikka mielestäni useaan otteeseen jopa katsoin. Mutta kytkimen remontti ei ole inssin kukkarosta.. Kai se vaan minulta on pois, paskonko kytkimeni :D Ei pitäisi olla hylsyn peruste.. Mielestäni :([/QUOTE]

No kyllä ne polkimet vaan pitää hallita että ihan oikeassa se inssi on sitten ollut. Sun asentees jos tosiaan siellä on ollut tuo mitä tuohon kirjoitit niin ohhoh.
 
"Pettynyt"
[QUOTE="piipii";30789617]No kyllä ne polkimet vaan pitää hallita että ihan oikeassa se inssi on sitten ollut. Sun asentees jos tosiaan siellä on ollut tuo mitä tuohon kirjoitit niin ohhoh.[/QUOTE]

Kytkintä painelin kun vaihteen vaihto oli tarpeen. Kun pysähdyin. Inssille kytkimestä sanoin, että miten käytin liikaa? Inssi nauroi ja pudisteli päätä. Muuta vastausta en saanut. Että ihan asiallisella asenteella olin. Ja virheitä puitaessa inssi oli jo raapustanut sinne hylätyn. Joten eivät minun puheetkaan enään olisi vaikuttaneet. Loppuun asti kyllä olin mukava, vaikka inssi tiuski ja tenttasi, että miksi vänkään vastaan.
 
"Nerys"
[QUOTE="Pettynyt";30789604]Inssi sanoi, että kääntyessä en katsonut tarpeeksi, vaikka mielestäni useaan otteeseen jopa katsoin. Mutta kytkimen remontti ei ole inssin kukkarosta.. Kai se vaan minulta on pois, paskonko kytkimeni :D Ei pitäisi olla hylsyn peruste.. Mielestäni :([/QUOTE]

No, kuten olet huomannut niin oppilaat ei niitä hylsyn perusteita päätä. Eikä täältä kukaan ollut kyydissäsi, joten me ei sulle mitään vastausta voida antaa. Kannattaa keskustella asiasta sen ajo-opettajan kanssa.

Suoraan sanottuna kuitenkin uskoisin, että ajosi on vaan yleisilmeeltään ollut puutteellista eikä inssi ole kokenut sinun soveltuvan vielä itsenäiseksi kuskiksi muun liikenteen joukkoon. Hän kuitenkin on alan ammattilainen eikä hyödy siitä millään tavalla, että sinä reputat ajokokeesi.
 
Tätä mieltä minä!
Kuule, sanoit taikasanan OPETUSLUPA. Taitaa olla joskus ihan inssin päivästä ja mielentilasta kiinni. Tyttären ystävätär ei päässyt edes ajamaan, kun inssin mielestä opettajan jarru oli epäkunnossa. Mitään vikaa jarrussa ei ollut ja ystävättären serkkutyttö oli ajanut samalla autolla inssin vain vähän aikaa sitten. Auto oli käynyt katsastuksessa ja vielä vuosikatsastuksessa ennen toista yritystä ( auto oli siis mennyt läpi ilman mitään huomautuksia molemmilla kerroilla).
 
viers
Inssiä lienee ottanut päähän sinun varovaisuutesi ja ns. varman päälle pelaamisesi. Oikeasti inssikoehan hylätään kerrasta (vakava virhe) tai useammasta pienemmästä huomautuksesta (esim. ilkun käyttämättä jättäminen). Se että ajaa liian hiljaa, varovasti, katselee turhankin tarkkaan mahdollisia muita kulkijoita tai pysähtyy suojatien eteen tarpeettomasti, EI ole hylkyperuste. Inssillä mennyt vaan hermo suhun ja purki sen sitten tökerösti ja laittomasti sut hylkäämällä.
 
"Lissu"
Kytkimestä olen kyllä samaa mieltä, että ei se hylsyn peruste ole, ap:n ongelmahan se on jos kytkimensä hajottaa mutta ei se ajoa vaaranna. Tietysti jos auton käsittely sinänsä on hankalaa ja vie liikaa huomiota liikenteestä, niin se on eri asia. Siis että jos kytkimen kanssa tunaaminen vie kuskin kaiken huomion, niin se on jo hylsyn peruste.

Suojatien eteen jos EI pysähdy niin se on täälläpäin automaattinen hylsy ajokokeesta. On tietty väliä miten sen pysähtymisen tekee, äkkijarrutus peiliin katsomatta ei sekään ole hyvä.

Enemmän kyllä kuulostaa että inssiä ärsytti se opetuslupa... pyytäisin eri inssin seuraavalla kerralla.
 
"Pettynyt"
Inssi hyötyy, että joudun maksamaan uusinnan ja varaamaan uuden ajan. Kyllä se siitä vaan rahaa saa. En tiedä miksi se keksi syitä, kuten ettei suojatien viereen pysäköidyn kohdalle tarvitse pysähtyä. Olisi edes ollut kunnon syy hylsyyn.
 
nytky
[QUOTE="Pettynyt";30789519]Hei!

Tänään ajelin ensimmäistä inssiäni B-korttia varten ja hylätty napsahti. Rupesin ihmettelemään kuitenkin tutvon kirjaamia virheitäni.
-Liian hidas ajaminen (40 alueella n. 30-35 ajoin)
- Kytkimen liiallinen käyttö (kysyin tähän perusteluja ja sanoin, että jos en kytkintä käytä, niin auto sammuu. Inssisetä nauroi eikä vastannut minulle enään)
- Kuolleen kulman katsominen, hänen mielestään olisi riittänyt että vilkaisen peiliin. Ei kuulemma tarvitse kääntyä katsomaan.
- Suojatien eteen pysäköidyn auton kohdalle pysäyttäminen on turhaa-> tein hänen mukaan virheen tässä
- En katsonut kevyttä liikennettä kääntyessäni yhdessä kohtaa (omasta mielestäni pää pyöri kuin pöllöllä eikä mikään itseltä jäänyt huomaamatta)

Eli siis mitään liikennesääntöjä en rikkonut, en luonut vaaratilanteita jne.

Onko mielestänne hylkäysperusteet tarpeeksi painavat?

Vielä inssiltä kysyessäni, että eikös muka liikennesääntöjen mukaisesti pidä pysähtyä tai vähintäänkin hidastettava suojatien eteen parkkeeratun/pysäytetyn auton kohdalle. Hän sanoi että "lopeta vastaan vänkääminen ihankuin olisit aina oikeassa".[/QUOTE]

Eiköhän se inssi tunne paremmin liikennesäännöt kun sinä, vai oletko erimieltä?
Mokailit ja olit epävarma -> hylky
 

Yhteistyössä