Kiinteitä syövän vauvan ruokailu ulkona, miten?

  • Viestiketjun aloittaja "esikoisen äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"esikoisen äiti"
Nyt kun pian on kesä ja haluaa viettää vaikka koko päivän vauvan kanssa ulkona. Miten te hoidatte vauvan ruokailun, kun pitäisi voida syödä ne kiinteät ruuat lämpiminä? Pitääkö sitä kärkkyä jossain kahvilassa mikron lähellä ja tuleeko siitäkään mitään, jos myydä ei ymmärrä lämmittää pilttipurkkia vain 20-30 sekunttia, ettei ylikuumene ruoka.


Asiasta toiseen. Entäs vaipan vaihdot. Vaihdatteko jossain puistossakin vaikka nurmikolla vaippaa märkäliinojen kanssa? Menettekö aina johonkin ostarin vessaan, missä on hoitopöytä?
 
Ei mitään ongelmaa. Ruoan ei ole pakko olla mikrotettua. Vallan sujui ruokailu missä vain ja vaipat vaihdoin siellä sun täällä alustan ja liinojen kanssa. Kotona sitten pesin. Toki aina pyrin katsomaan hieman syrjäisen paikan etten sentää kaikkien nenän alla alkanu etenkään kakkavaippaa vaihtamaan. Vaunussakin sitä tein, laps makasi kopassa.
 
"Veera"
Kyllä kahviloissa osataan ruoka lämmittää.. Ja jos se ylikuumenee niin mitäs sitte, odotat hetken niin se jäähtyy.. Jotkut vauvat suostuu syömään kylminäkin niitä purkkeja, kannattaa kokeilla.
Jos ei oo lämmitysmahdollisuutta niin varaa evääksi hedelmäsosetta/banaania, ja maitoa tietysti. Ruoan voi syödä sitteku pääsette kotiin.
Ihan hyvin voit ulkona vaihtaa vaipan jossei oo mistään vastasyntyneestä kyse.
 
Ljl
Kiinteissä ruuissa on se hyvä puoli, että ne luovat vähän epäsäännöllisemmänkin vauvan päivään viimein aika säännöllisen rytmin. Menemisiä on aika paljon helpompi suunnitella. Itse syötin yleensä vielä lounaan melko aikaisin kotona (jo n. klo 11) missä lämmittäminen oli helpompaa. Sitten lähdettiin liikkeelle ja ruuan päälle vauva nukahti sopivasti unille vaunuun menomatkan ajaksi. Kun vauva heräsi unilta, olikin välipala-aika
 
Ljl
...olikin välipala-aika, ja mukaan hedelmäsosetta jota taas ei tarvinnut lämmittää ollenkaan ja jonka pystyi syöttämän melkein missä vaan. Iltapäivällä suoriuduttiin yleensä päivälliseen mennessä kotiin. Tällä strategialla oli mun mielestä helpointa liikkua, aamupäivät otettiin rennosti kotona ja mammakavereiden näkemiset sovittiin aina sinne yhden pintaan.
(Viesti lähti ennen aikojaan kun sähelsin kännykällä...)

Jos taas oltiin liikkeeellä aiemmin, piti vaan lounasta varten miettiä joku sopiva paikka. Yleensä lapsen syöttäminen onnistui helposti ja itsekin sai helpommin jotain syötyä kuin kotona. Kahviloissa ollaan kyllä tottuneita kaikenlaisten purtiloiten lämmittelyyn. Omatekoiset pakasteruuatkin lämmitettiin mukisematta. Liian kuumaksi hurahtaneen ruuan annetaan vaan jäähtyä sopivaksi - odotellessa voi vaikka sormiruokailla vähän leipää. Sushi-paikat oli hyviä koska isompana vauva ahmi mielellään sushiriisipalloja!
 
vierass
Harvemmin kesäisin lämmintä syötettiin. Kätevin eväs oli valmispuuro ja se on maistunut noille kaikille hyvin kylmänäkin. Samaten hedelmäsoseita ja banaania on syöty. Kesällä nesteytys on tärkeintä.

Aina ovat lämmittäneet ruoan pyynnöstä, kun on itselle/isommille lapsille jotain ostanut. Voi odotella jäähtymistä eli syödä itse ensin ja antaa lapselle vaikka joku leivänkyrsä imeskeltäväksi siksi aikaa. Vaipan olen aina vaihtanut jossain hoitohuoneessa, helpoimmat kulkureitit eri paikkoihin oppi äkkiä vaunujen kanssa - yksin kulkiessa ihmetteli, että miksi ei tarvitsekkaan kiertää tuolta ja miksi voikin kulkea päinvastaiseen suuntaan saman lenkin (tuolla on vain yhteen suuntaan menevä liukutaso tai vaihtoehtoisesti hyvin hidas ruuhkainen pieni hissi, muualla oli sitten isoja vähän käytettyjä tai vaihtoehtoiseti sitten kiersit koko korttelin ulkoa).
 
Soveltaja
Poikani oli hyvä syömään ja söi toisinaan ruuan kylmänä ihan hyvällä halulla. Joskus jos ruokailuun ei ollut hirmu pitkästi aikaa lämmitin lähtiessä "ylikuumaksi" ja laitoin folioa tms. eristettä ympärille. Oli sitten vähintäänkin haaleaa vielä ruoka-aikaan.
 
Ljl
Oon ollut aika vapaamielinen vaipanvaihtaja ja vaihtanut vaikka missä. Kannattaa olla hyvä oma vaipanvaihtoalusta vaippakassissa. Puistossa vaihtaminen sujuu ihan siinä piknikpeiton kulmalla. Joskus oon ollut kahvilassa jossa ei ole ollut vessassa hoitopöytää, lykännyt vaunut joko tilavaan invavessaan sisään tai johonkin suojaiseen kohtaan, laittanut alustan vaunukopan pohjalle ja vaihtanut vaipan nopeasti siinä. Kaikki tämä mutkistuu kun vauva alkaa kääntyilemään - mutta siinä vaiheessa sulle vaan kehittyy sellaiset salamarefleksit joita et vielä tiedä omaavasi...
Samalla paikkakunnalla asuvilta kavereilta joilla on lapsia kannattaa kysellä vinkkejä vauvaystävällisistä paikoista, joihin on kesällä kiva mennä. Kyllä niitä löytyy!
 

Yhteistyössä