Lapsen ihon hilseily

Hei!

Olisikohan jollakin kokemusta meidän kaltaisesta oudosta vaivasta. Nimittäin ihan yllätäen syyskuunlopulla tytön iho alkoi punoittamaan silmäluomista ja kasvoista muutenkin. Pikku hiljaa siirtyi kaulalle ja sieltä rintakehälle ja selkään sekä käsi varsiin. Iholle tulee kuivaa, "hötyistä" hilsettä, aivan kuin kesän jäljiltä kesisi pois. Iho on ehjä, ei märi, mutta punoittaa. Lievää kutinaa silloin tällöin myöskin. Rasvaukset suoritetaan kahdesti päivässä, mutta siitä huolimatta iho hilseilee. Lääkärissä olemme käyneet useamman kerran ja ensin käskettiin laittaa kortisonivoidetta. Toisella käyntikerralla iho-oireiden epäiltiin johtuvan angniinasta, johon tyttö söi kuurin. Kolmannella käyntikerralla lääkäri sanoi taudin olevan parvoa. No eilen kävimme neljännen kerran (iho-oireet jatkuneet 6vkoa) ja nyt sai lähetteen ihotautipolille ja verikokeisiin allergiatestiä varten. Iho siis hilseilee ja kun sen pesee pois, tulee punaiseksi ja muutamien päivien kuluttua rauhoittuu. Ihon "kuoriutuminen" tapahtuu noin kerta viikkoon. Itse olen epäillyt vahvasti ruoka-aineallergiaa ja sanonut sen lääkärille aikaisemmin. Ei vain ottanut tosisaan. No nyt odottavan aika on pitkä, kunnes saamme tulokset ja pääsemme ihotautipolille epikutaanitesteihin. Tällä välin nyt ajattelin kysyä olisiko teillä jollakin jotain käsitystä siitä mitä tämä mahtaisi olla. Äitinä olen erittäin huolestunut. :( Yritän liittää muutaman kuvan tarinan yhteyteen.
 

Yhteistyössä