Miten teillä siivotaan?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Jossain toisessa ketjussa internetissä sanottiin väite, että kukaan ei muka nykyään enää tee viikkosiivousta. Itse olen tehnyt aina viikkosiivouksen joka viikko perjantaisin ja se on sisältänyt imuroinnin, pölyjen pyyhinnän ja vessan pesun. Lisäksi päivittäin tulee täytettyä ja tyhjennettyä astianpesukone, vähintään joka toinen päivä pestyä pyykkiä ja pyyhittyä keittiön pöytää ja tasoja ja vietyä roskat ulos ja kerättyä astiat samantien astianpesukoneeseen.

Luin sitten erästä kolmatta ketjua internetissä ja siellä ne henkilöt, jotka eivät tehneet viikkosiivousta imuroivat monta kertaa viikossa, pesivät vessaa monta kertaa viikossa ja pyyhkivät pölyjäkin monta kertaa viikossa ja tekivät vieläkin enemmän useampia kertoa viikossa muitakin siivoushommia.

Pohdin tätä aihetta, koska rupesin miettimään, että onko tapani viikkosiivota tunnin pätkä viikottain muka niin so last season, kuin väitetään. Tulin kumminkin nyt siihen tulokseen, että kyllä mulle riittää se tunnin siivous mielummin viikottain, jos vaihtoehtona on siivota monta kertaa viikossa ja vielä enemmän. Koti pysyy tällä omalla tyylilläni ainakin jatkuvasti puhtaana, eikä työtaakkaa ole liikaa. Koittakaapa vielä kerran kumota mun siivousmielipiteeni, jos pysytte ;)

Miten teillä siivotaan?
 
vierailija
Imurointi, pölyjen pyyhintä, vessan pesu, lattioiden pesu kerran viikkoon. Imurointia, lakaisua, tiskailua yms pikkuhommia viikolla tarvittaessa. Teen aina joka päivä jotain pientä päivittäin, niin isoa kaaosta ei pääse kertymään.
Kaapin ovien pesua yms harvemmmin tehtäviä siivouksia sitten kun siltä tuntuu.
Meillä on aina siistiä ja olen satavarma, että se johtuu ajatuksestani "vie mennessäs ja tuo tullessas". :)
 
vierailija
Meillä ei pidetä siitä että on likaista, mutta kukaan ei pidä siivoamisestakaan. Joka toinen torstai käy nyt siivooja ja se kyllä toimii meillä. Syksyllä ja keväällä on suursiivous; sauna, ikkunat yms. Senkin tekee sama siivooja.
 
Äiti 33v
Miten meillä siivotaan.. jaa-a. Ehkä kutakuinkin näin;
Vessanpytyn ja lavuaarin pesen muutamia kertoja viikossa, tiskikoneen täytän ja tyhjennän päivittäin, tiskialtaat pesen aina tarvittaessa. Pyykkiä saa pestä lähes joka päivä.
Rikkaharjalla kerään lattioilta roskat päivittäin.
Pölyjä olen laiska pyyhkimään, ehkä parin kk.n välein suoriudun siitä.
Imuroin ja pesen lattiat joka toinen perjantai, silloin kun lapset ovat lähteneet isälleen.
Petivaatteet vaihtuu 2x kuussa (tarvittaessa useammin esim. jos taaperon vaippa yöllä falskaa).
Saunan pesen kerran kuussa, samoin kylppärin.
Jääkaapit siivoan joka toinen kk.
Pinnoilta pyyhin sormenjäljet ja muut tahrat pari kertaa viikossa.
Jättinojatuolit imuroin kerran kuussa ja tarvittaessa heitän tyynyn-ja istuinpäälliset pyykkiin.

Meillä asuu minä, 8v tyttö ja 2v9kk poika.
 
~Anne~
Ei ole aikaa eikä mielenkiintoa paneutua viikkosiivoukseen. Niimpä meillä siivotaan kun tarvetta on ja jaksamista. Vessa pestään pari kertaa viikossa, imuroidaan pari kertaa viikossa, keittiön pinnat pyyhitään päivittäin, pölyt silloin kun niitä alkaa näkyä ja pyyhkeet vaihdetaan kerta viikkoon ja käsipyyhkeet samalla kun vessa pestään. Mitäpä sitä muuta tarvitsee? Viikkosiivous kuulostaa niin isolta hommalta, on helpompi hoitaa pikkaisen joka päivä.
 
vierailija
Imurointi joka toinen viikko,
samoin vessan pesu.
Tiskit päivittäin, pöydän pyyhin pari kertaa viikossa.
Lattiat pestään kahdesti vuodessa.
Saunan olen pessyt ehkä kolmesti, ollemme asuneet yli 10 vuotta tässä.
Petivehkeet ehkä kerran kuussa.
 
Meillä ei ole säännöllistä siivousrytmiä. Siivotaan sitten kun koetaan se tarpeelliseksi. Imuri laulaa melkein joka päivä, koska meillä on aina runsaasti koirankarvoja lattioilla.
 
Kerran viikossa imuroidaan ja pestään lattiat. Illalla tavarat paikalleen ja keittiöstä harjalla roskat.
Keittiön tasot ja tiskit nyt on pakko hoitaa päivittäin, pyykkiä pestään, kun tarve.
 
Meillä on käytössä viikkosiivous ja kuukausisiivous :) Viikkosiivoukseen kuuluu, imurointi, vessanpesu, pölyjen pyyhkiminen, keittiön perusteellinen puunaaminen. ja muutenkin tsekkaaminen, että kaikki on missä pitää, laskut ja muut paperit esimerkiksi.
Kuukausisiivous tehdään joka kuun eka viikko. Imurointi, lattioidenpesu, pölyjen pyyhkiminen, keittiön puunaus, kaappien ovien pyyhkiminen, saunan jonkunlainen puhdistus, vessan pesu, mattojen ja petivaatteiden tuuletus ja vähän joka paikan puunaaminen :D Petivaatteet pyrin vaihtaan 2 viikon välein, välillä unohtuu, mutta vähintään kerran kk. Pyykkiä meillä pestään aina kun tarvii, perus keittiön siivous joka aamu, eli pöytien pyyhkiminen, tiskarin tyhjennys ja täyttö. toistetaan kyllä useamminkin päiväsä jos tarvii. Meillä imurointiin kuuluu myös sohvien imuroiminen. Meillä on aina perus siistiä, ei oo tavaroita hujanhajan ja vaatteet löytää oikeille paikoilleen. Asutaan vielä miehen kanssa kahdestaan.
 
vierailijaIlona
Meillä siivotaan jaksamisen ja kiireen mukaan. Yritän imuroida iltavuoropäivinäni (kerran viikossa) kun lapset jo hoidossa/koulussa, aina en jaksa tai on jotain muuta hoidettavaa. Jos en ehdi, niin yritän hoitaa esim huone kerrallaan jossain välissä. Pikaimuroinnin joutuu tekemään vähintään kerran siinä viikkoimuroinnin välissä, tämä käsittää eteiskäytävän, keittiön, ruokapöydän alustan ja ruokapöydän ja sohvan välisen lattian, johon jostain syystä mun hiukset kerääntyy...

Jos olen paljon kotona niin meillä on yleensä aika siistiä, sit sellaisina päivinä kun lasten harrastuspäiviä ja pitää lentää töiden jälkeen, tulee helposti pieni kaaos esim. tiskeistä.

Onneksi se kaaos ei enää kasva yhtä suureksi kuin pikkulapsiaikoina (ovat nyt 8 ja 6).

Vessat tulee siivottua silloin kun joku tulee kylään tai viikkoimuroinnin yhteydessä.

Pyykkikone on päällä varmaan 4-5 kertaa viikossa ja kuivausrumpu hoitaa kuivauksen. Se kaappiin viikkaamisvaihe on se, mikä jumittaa, en tiedä mikä siinä on niin vastenmielistä...

Jostain syystä meillä ei juurikaan viikonloppuisin siivota (normaalia jälkien siivoamista lukuunottamatta), ei edes silloin kun mulla on vapaa vkl. Olen halunnut rauhoittaa aikaa perheen kanssa olemiseen. Ruokakaupassa yleensä käymme viikonloppuna. Tässä iltavuoropäivinä siivoamisessa on se huono puoli, että olen huomannut että lapset ilmeisesti luulee että täällä joku keiju siivoaa, siihen malliin sitä omaa huonetta sotketaan.... Toki vaadin heitäkin siivoamaan, mutta turha kuvitellakaan, etteikö sitä huonetta silti tarvitse ajoittain raivata, tavarat löytyy ihan mistä sattuu...

Kaiken kaikkiaan mä hoidan suurimman osan kotitöistä, teen ruuat, huolehdin lapset 85 %, siivoan, käyn kaupasta täydennyksiä viikonloppuostoksiin, pesen pyykit lähes kaikki, laitan tiskikoneen & tyhjennän. Mies joskus kerran puolessa vuodessa imuroi, pesee joskus koneellisen OMIA pyykkejään, nostaa lasten iltapalan tiskit tiskipöydälle silloin kun mä en oo kotona, silittää omat paitansa = se luulee tekevänsä puolet kotitöistä. En viitti rikkoa sen illuusiota, oli aika jolloin me riideltiin kotitöistä, mutta nykyisin menee paljon paremmin... :D Mä teen 6-tuntista päivää ja mulla on vuorotyö, joten yritän että siitä olis sit jotain hyötyäkin eikä pelkkää haittaa.
 
vierailija
Imurointi joka toinen viikko,
samoin vessan pesu.
Tiskit päivittäin, pöydän pyyhin pari kertaa viikossa.
Lattiat pestään kahdesti vuodessa.
Saunan olen pessyt ehkä kolmesti, ollemme asuneet yli 10 vuotta tässä.
Petivehkeet ehkä kerran kuussa.
Hyi h.... Jos vessan pesee joka toinen viikko, on se jo suorastaan p....ainen! Ja kyllä meillähettää ainakin on pölyä, hiekkaa, muruja kauheasti jos noin harvoin imuroi! No, kukin tyylillään.
 
vierailija
Mä lasken siivoukseksi kerran viikossa imuroinnin, pari kertaa viikossa vessojen pesu. Saunan pesu ja ikkunat pari kertaa vuodessa, kuisti kerran kesässä.

Siivoukseksi en laske tiskikoneen tyhjennystä ja tiskausta, pyykin pesua (pari koneellista päivässä), lakanoiden vaihtoa (pari kertaa kuussa), käsipyyhkeiden vaihtoa päivittäin, lelujen ja tavaroiden paikoilleenvientiä. Matot pesen kerran kesässä enkä sitäkään koe siivoukseksi.

Eli meillä siivotaan aika vähän koska päivittäiset kotityöt eivät ole meillä siivousta: siitäkös tämä johtuukin että muut aina puhuu siivouksesta ja mä ihmettelen miten niillä riittää siivousta joka päivälle :D
 
kirppukammo
Mä lasken siivoukseksi kerran viikossa imuroinnin, pari kertaa viikossa vessojen pesu. Saunan pesu ja ikkunat pari kertaa vuodessa, kuisti kerran kesässä.

Siivoukseksi en laske tiskikoneen tyhjennystä ja tiskausta, pyykin pesua (pari koneellista päivässä), lakanoiden vaihtoa (pari kertaa kuussa), käsipyyhkeiden vaihtoa päivittäin, lelujen ja tavaroiden paikoilleenvientiä. Matot pesen kerran kesässä enkä sitäkään koe siivoukseksi.

Eli meillä siivotaan aika vähän koska päivittäiset kotityöt eivät ole meillä siivousta: siitäkös tämä johtuukin että muut aina puhuu siivouksesta ja mä ihmettelen miten niillä riittää siivousta joka päivälle :D
Käsipyyhkeiden päivittäinen vaihtaminen kuulostaa aika pahalta kirppukammolta.
 
vierailija
Sillon kun sattuu huvittaman ja mitä tarpeen on. Olen erittäin laiska tässä asiassa... No tyyliin tiskit koneeseen ja kissanvessojen siivous nyt kuuluu päivittäisiin rutiineihin, mutta esim. lattioiden siivouskaan ei ole niin sanottua välttämättä joka viikko... Toki yritän imuroida viikottain, mutta välillä on hiin hektistä menoa ja väsyttävää töissä, ettei jaksa. Meillä ikinä kukaan muu käy, kun lapsen kavereita, niin ei ole niin pilkun päälle. Nytkään en muista, koska olis esim. matot olleet viimeksi pihalla... :D
 
vierailija
Ai niin, piti vielä jatkaa, että sitten, kun mä saan sen siivousinspiksen, niin sit mä kyllä yleensä heitän "koko kämpän pihalle" (eli kaikki petivatteet, matot ym irtonaiset tekstiilit jne.) ja puunaan paikat lattiasta kattoon.
 
Mulla on niin epäsäännöllinen rytmi vuorotyön takia, niin siivoan kun kerkeän ja on tarvetta siivoukselle. Eli päiväsaikaan (että on valoa eikä meteli haittaa) mieluiten vapaapäivänä. Joskus on työpäivänäkin energiaa.
 
vierailija
Viikkosiivous yleensä lauantaina tai perjantaina. Sisältää mattojen ja petivaatteiden tuuletuksen, imuroinnin, pölyjen pyyhkimisen, lattioiden luutuamisen ja vessojen pesun. Keittiö siistitään ja pöydät pyyhitään aina ruokailujen jälkeen. Lisäksi imuroidaan 2-6krt/vko + vessa pestään tarpeen mukaan.
 
Hmmm, en osaa sanoa mitään tarkkaa. Ei meillä tiettyä viikkosiivouspäivää siis ole eikä varmaan tulekaan koskaan.

Tiskaan 2-5krt viikossa, imuroin 2-4krt kuukaudessa (joskus lastaan lattiat enkä imuroi useaan viikkoon), luutuan lattioilta likaa jos näen ja "muuten vaan" ehkä kerran kahdessa kuussa.
Tuuletan kodin pari kertaa viikossa, eli ei sinänsä tarvetta hinkata lattioita ärtsyillä aineilla.
Vessan pesen ehkä kaksi kertaa kuussa, siis niin, että pesen pöntön ja altaan aineen kanssa.
Toki pöntön harjaan puhtaaksi aina, kun sinne jotain likaa näkyy tulevan ja altaan myös huuhtasen jos tarvetta on.
Kylppärin lattian ja likakaivon pesen aina kun inspis suihkussa iskee, eli pitkän suihkun aikana siivoilen samalla.
Pyykkiä pesen ehkä kaksi kertaa kuussa ja roskat vien kerran viikossa.
Kaappeja ym. pesen kun inspiraatio iskee, eli harvoin ja silloinkin yleensä iltayöstä. :D
 
Mä siivoan sitä mukaa kun likastuu. Keittiö ja eteinen tulee imuroitua ainakin pari kertaa viikossa. Vessa pestyä kun näyttää silti. Muutaman kerran vuodessa intoudun puunaamaan tarkemmin ja raahaamaan esim. matot ulos.
 
vierailijaTarpeeksi esein
Pari kertaa viikkoon imurointi, pölyt melkein päivittäin, tummat kalusteet. Petivaaatteet parin viikon välein, pojan huoneessa viikoittain, kun hänellä kissa huoneessaaan.
 
vierailija
Hyi h.... Jos vessan pesee joka toinen viikko, on se jo suorastaan p....ainen! Ja kyllä meillähettää ainakin on pölyä, hiekkaa, muruja kauheasti jos noin harvoin imuroi! No, kukin tyylillään.
Ei muuten ole. Olemme yli 9h päivässä töissä (talo on tyhjä) sekä viikonloput poissa, ja tottakai jokainen pytyn sotkenut, putsaa sen samoin tein. Meillä sitä ei vaan lasketa siivoukseksi. Pölyä kertyy, mutta kertyköön.
 

Yhteistyössä