VOIKO mansikoita pakastaa ilman sokeria?

  • Viestiketjun aloittaja Pakastaja-Elvi
  • Ensimmäinen viesti
Pakastaja-Elvi
Kun yritän vältellä ylimääräistä sokerin käyttöä, niin mites mansikoille käy, meneekö kitkeriksi? Ja onko niitä pakko "litistellä" pakastaessa vai voiko laittaa rasiaan kokonaisina?
Ekaa kertaa pohdin nyt kun meillä on isompi pakastin, ennen on syöty ihan vaan tuoreeltaan joten ei oo mitään kokemusta..
 
hopsula
Mä ainakin pakastan aina ilman sokeria. Lähinnähän se kuulemma vaikuttaa siihen väriin, sokeri säilyttää sen kauniinpana. Ja kokonaisian olen laittanut pienet mansikat, isompia sitten puoliksi tai neljään osaan.
 
he
Alkuperäinen kirjoittaja Ja:
jos haluaa laittaa sokeria niin pieni ripaus hedelmäsokeria on tosi hyvä vaihtoehto. Mä laitan aina pikkuripauksen sitä :)
Hedelmäsokeri on terveydelle vieläkin vaarallisempaa kuin tavallinen (jossa puolet hedelmäsokeria ja puolet glukoosia ). Frutoosi menee aina maksan kautta (toisin kuin glukoosi) ja voi siksi aiheuttaa rasvamaksaa jopa lapsilla. Tietty pienistä määristä ei haittaa.
 
rapu
Alkuperäinen kirjoittaja he:
Alkuperäinen kirjoittaja Ja:
jos haluaa laittaa sokeria niin pieni ripaus hedelmäsokeria on tosi hyvä vaihtoehto. Mä laitan aina pikkuripauksen sitä :)
Hedelmäsokeri on terveydelle vieläkin vaarallisempaa kuin tavallinen (jossa puolet hedelmäsokeria ja puolet glukoosia ). Frutoosi menee aina maksan kautta (toisin kuin glukoosi) ja voi siksi aiheuttaa rasvamaksaa jopa lapsilla. Tietty pienistä määristä ei haittaa.
Onko näin? Kyllä tämä syöminen on nykyään vaikeaa. Ostin juuri hedelmäsokeria, että voisin pakastaa marjoja vauvaa varten, mutta nytkö se onkin sitten epäterveellisempää kuin tavallinen? Luulin että just toisinpäin.

Jos nyt kuitenkin käytän sitä hedelmäsokeria, niin tietääko joku kuinka paljon sitä pitäis suurinpiirtein laittaa?
 
Meillä suurin osa mansikoista pakastetaan tuoresoseena (yleensä n. 10 kg marjaa, max 1 kg sokeria). Ihan sen takia soseena, että kokonaisina vie niin paljon tilaa pakkasessa, että meidän kulutuksella se ei ole järkevää. (ja me ei jakseta pilkkoa sitä määrää (15-20kg). Pieni osa viipaleina ja vähän keitän ihan hilloa.
 
vv
Ikinä en ole käyttänyt mansikoissa (tai muissakaan marjoissa) sokeria pakastaessa ja aina ovat olleet kauniin punaisia ja rakenteeltaan hyviä, eikä todellakaan kitkeriä. Myöskään en ymmärtänyt tuota litistystä. Miksi ihmeessä pitäisi litistää? Pusseissa pakastetaan kokonaisina ilman sokeria ja marjat on vielä maaliskuusakin melkein vastapoimitun oloisia. joskus olen saanut purkin pilkottuja marjoja ja ne oli sulatuksen jälkeen todella vetistä mössöä.
 
vierailija
Hedelmäsokeri on terveydelle vieläkin vaarallisempaa kuin tavallinen (jossa puolet hedelmäsokeria ja puolet glukoosia ). Frutoosi menee aina maksan kautta (toisin kuin glukoosi) ja voi siksi aiheuttaa rasvamaksaa jopa lapsilla. Tietty pienistä määristä ei haittaa.
En muista missä luki, mutta hedelmäsokeri on nykyään tehty maissista, joten sitä ei kannata syödä ollenkaan eikä mansikka todellakaan tarvitse mitään makeutusta.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja vierailijhirveen kipujen 32207592:
En muista missä luki, mutta hedelmäsokeri on nykyään tehty maissista, joten sitä ei kannata syödä ollenkaan eikä mansikka todellakaan tarvitse mitään makeutusta.
2007 olen saanut hirveiden vatsakipujen ansiosta selville monen mutkan kautta tuon. Unohtuu mainita. Milloin lie muuttunut?
 

Yhteistyössä