Enterorokko aikuisella,miten oireilee?

  • Viestiketjun aloittaja entero
  • Ensimmäinen viesti
entero
Minkälaisia oireita ollut aikuisilla? Tuleeko aina niitä rakkuloita,vai voiko olla esim. vaan suussa muutama rakkula (mahdollisesti myös vaan aftoja,mutta niitä on useita) ja flunssa? pientä lämpöä alkuun ja päätäynnä räkää.
 
"joku"
Mies oli 40 asteen kuumeessa, täysin pois pelistä muutaman päivän. Rakkuloita jalkapohjissa, käsissä, suussa..
Apteekista hain lapsille lääkettä ja sanoivat että on harmiton lastentauti. Ei meillä ainakaan!Kamalin tauti mitä koskaan on ollut!
 
entero
Mutta on siis ollut tuo korkea kuume ja näppyjä? mulla ei meinaan oo ollu kumpaakaan,muutoin kuin suussa tosiaan noita rakkuloita jotka voivat toki olla aftojakin.
Ne tulivat ennen tämän räkätaudin alkua ja lähtivät pois,nyt näköjään tulevat taas takaisin :/

Mitenhän muuten enterorokko,onko vaarallinen raskaana olevalle?
 
vierass
Meillä on ollut entero monta kertaa parin vuoden aikana ja oireina aina meillä aikuisilla kova kurkkukipu ja ne rakkulat suussa/nielussa. Lämpöä/kuumetta ja päänsärkyä on joskus mutta se kurkkukipu on kamalin. Iholla ei oo näppyjä/rakkuloita koskaan ollut, suussa vaan.
 
entero
okei,no sitten ei varmaan mulla oo sitä kuitenkaan. Koska ei oo varsinaista kurkkukipua ollut sen kummemiin,kuin normi flunssassakaan ja se kesti sen päivän kunnes alkoi sitten nuhat ym.
Kyselin vaan enterosta,kun tuttavapiirin lapsilla sitä on.

Onkohan täällä ketään joka olisi sairastanut raskaana? hirveän ristiriitasta tietoa löytyy netistä tuosta vaarallisuudesta.
 
"Vieraana"
Järkyttävä tauti. Kädet ja jalat rakkuloilla, ei voi kävellä, ei koskea mihinkään kun iho on rikki. Kynnet lähtevät irti jos rakkula on sen alla. Sitten lähtee ne nahat irti kun rakkulat alkaa parantua... Nielu on niin kipeä ettei voi syödä tai juoda ilman kipulääkettä kolmeen päivään. Kuumetta viikon ja todella todella kipeä olo.
 
Lievempää
Mulla oli pari vuotta sitten aavistuksen pientä lämpöä yhtenä päivänä, kevyitä flunssan oireita ja rakkulat käsissä ja jaloissa viikon verran. Suussa ei onneksi mitään.
 
"vieras."
Minulle nousi nopeasti kuume, kesti puolisen vuorokautta. Olisiko ollut käsissä pientä punotusta, vähän olivat arat. Mies poti varmaan viikon, muutamana päivänä todella korkea kuume, rakkuloita tuli jalkapohjiin ja jalkapohjat olivat niin arat, että yhtenä päivänä mies joutui konttaamaan vessaan kun ei voinut astua askeltakaan. Puolen vuoden päästä irtoili varpaankynnet.
 
ei kuulosta enterolta
mun miehellä entero alko yhtäkkisellä korkeella kuumeella (yli 39 astetta) joka kesti vähän reilun päivän. kuume laski mutta koko suu, kädet ranteista sormiin ja jalat nilkasta varpaisiin oli ihan täynnä punasia rakkuloita, joissa kesti parantua ainakin viikko. ja joka rakkula näky vielä pitkään parannuttuaankin sellasina punasina täplinä.
 
Mun entero
Mulla tuli ensin kova kuume, oisko kestänyt päivän pari. Ja joskus sen jälkeen tuli käsiin (lähinnä sormenpäihin) ja jalkapohjiin punaisia arkoja läiskiä, joista kohtaa sitten myöhemmin lähti nahka pois. Mitään rakkuloita ei ollut missään vaiheessa, vain punaisia läiskiä. Suun seudulla ei ollut mitään.
 
"Hömelö"
Mulla oli korkee kuume joka laski välillä ja nousi taas. Veto oli ihan veks ja sitte tuli ihan älytön kurkkukipu. Mä en nähny suussa rakkuloita, mutta kurkku tuntu sille niinku se olis ollu täynnä haavaumia. Lopuks tuli sormenpäihin pieniä laikkuja ehkä 10-15 yhteensä, näytti ihan mustelmilta. Ne ei ollu kipeitä eikä semmosia tuntuvia näppylöitä. Kestivät varmaan viikon tai pari.

Ymmärtääkseni enterorokkoa aiheuttavia viruksia on melkonen määrä, joten oireet voi vaihdella viruksesta riippuen aika paljonkin.
 
"terttu"
Meillä sai mies sen pari vuotta sitten.

Yhtäkkiä nous yli 40asteen kuume (hourailee aina kovassa kuumeessa, nii sielä se sängynpohjalla jotai huuteli.
. Kuume laski. Mut sit tuli ensin käsiin nahan "sisään" kuin sellasia pieniä verenpurkaumia mitkä sattu ja poltteli. Seuraavana päivänä niit kurkku oli nii kipee ettei pystyny syömään ja juomaa. Ja niit punasii polttelevia tuli kämmenet täytee, jalkapohjat ja kankut. Nukkui raukka jääpalapussit kädessä. Ja apteekin vesirokkovoide muuten vain pahensi polttelua!
Parin viikon sisään sit kuoriutu käsistä ja jaloista nahat, kankkuihin jäi vieläkin näkyviin sellasia tummanpunasia pisteitä.
Itse en saanut mitää näkyviä tuntuvia oireita, et en tiedä sainko sitä sillon, epäilen..koska herkästi sairastuvista potilaistani yksikään ei sairastunu..
Kamalin tauti ikinä sanoo myös meidän mies.
 
"ninni2"
Päivän kestävä kuume ja hillitön kurkkukipu, lähes samanlainen kuin angiinassa!! Kuumeen loputtua nousi käsiin, jalanpohjiin ja nenänpieliin kymmeniä rakkuloita. Helvetillinen kutina ja polttelu, ihan kuin olisi iho palanut. Teki mieli leikata kädet irti jollakin sopivalla apuvälineellä. Yöunista ei tietoakaan, valvoin koko yön toivoen että aamulla kutina helpottaa. Eipä helpottanut. Kamalin tauti ikinä heti oksennustaudin jälkeen! En voi käsittää, että tähän kutinaan ei ole oikeasti mitään helpottavaa lääkettä/voidetta kehitetty....
 
"Ellu"
Sairastan tässä parhaillaan enterorokkoa ja ajattelin kirjoittaa omat kokemukset jos tästä on hyötyä niille, jotka yön pimeinä tunteina tätä lukevat kun eivät saa kutinaltaan nukuttua.

Olen atoopikko ja rakkuloita tuli kaikkini paikkoihin, jossa on myös ollut ihottumaa. Pahimmin käsiin, jotka ovat kauttaaltaan rakkuloiden peitossa ja jalkoihin sekä suuhun niinkuin taudin kuvaan kuuluu, mutta myös niskaan, päänahkaan, korvalehtiin, käsivarsiin, käsitaipeisiin, sieraimiin ja huuliin. Kutina oli järkyttävä. Sain lääkkeeksi vahvaa antihistamiinia, jossa myös rauhoittavaa ja sain nukuttua sen avulla (Atarax). Tästä lääkkeestä oli oikeasti hyötyä! Lisäksi vahvaa buranaa kipuun. Ihottumaisiin kohtiin kortisonia, jossa myös antibioottia, mutta tätä käytän tosi vähän ettei pahenna tilannetta. Huomasin lisäksi että puuvillahanskat (saa apteekista) ja puuvillaiset sukat helpottavat vähän oloa. Samoin bebanten auttoi huulten rakkuloissa.

Tsemppiä kaikille tämän karsean taudin vaikeana versiona saaneille! Itsellä on nyt jo se tilanne, että kädet alkaa toimimaan ja sain tämänkin tekstin kirjoitettua.
 
"Joopajoo"
Aikuisellekin tää on ihan täyttä paskaa.En toivo tällaista kellekään.Ensin kova kuume ja hetki jees,sitten alkaa puskee täplää.kutisee ja polttelee eikä loppua näy.ennemmin influenssa jos saa valita.
 
pahempi kuin migreeni
Päänsärky joka oli pahempi kuin mikään migreeni. Kesti viikon. Kävin lääkärissä kun olin varma että on jokin aivoveritulppa tai vuoto. Oli enterorokon aiheuttama aivokalvontulehdus. Ei muita oireita, ei kuumetta ei mitään. Lapsilla klassiset enteron oireet, minulla löytyi likvornäytteestä entero.
 
jepppp
[QUOTE="joku";29737057]Mies oli 40 asteen kuumeessa, täysin pois pelistä muutaman päivän. Rakkuloita jalkapohjissa, käsissä, suussa..
Apteekista hain lapsille lääkettä ja sanoivat että on harmiton lastentauti. Ei meillä ainakaan!Kamalin tauti mitä koskaan on ollut![/QUOTE]

Sama täällä. Lapsilla meni helposti ohi, mutta vanhemmilla ihan kamala tauti. Rakkuloita tuli käsiin ja jalkapohjiin vieriviereen, ja olivat niin kipeitä, ettei liikkumaan pystynyt.
 
hyi
Suurakkuloihin kannattaa hommata apteekista ruiskutettavaa aftalääkettä.
Lääkärin mukaan helppo tauti, kun täytyy vaan kärsiä, mutta kynnet lähti varpaista (kaikki) vielä 5 kk rokon jälkeenkin
 
aikuinen nainen
Nyt on enterorokko päällä tää on aivan kauhee.Kämmenet ja jalkapohjat tulessa,samoin vasen kyynerpää.Yksi on kasvoissa nenän vieressä.Käveleen ei meinaa pystyä,kun jalat punaisia näppylöitä täynnä,ja hirveen turvoksissa,käsissä sama juttu.Sain lääkäriltä kun pyysin Ataraxia ja buranaa 600g.Vähätteli selvästi oli tarjoomassa banadoolia.Pikkuvarmaan tyvi on myös mennyt auki :( Ei tätä tiedä,kun semmoinen jolla on ollut.Epäilen että on tulossa suuhunkin,kun syödessä sattui :(
 
"Mimmi"
Ensin kova kuume, sitten kurkkukipu ja näppylöitä. Apteekista vesirokkovoidetta ja bepanthen imeskelytabletteja. Varsinkin tuo vesirokkovoide todella hyvää jos kutisee.
 
"Heli"
Itse sairastan nyt enterorokkoa. Ensin alkoi pieni kurkkukipu,kova kuume 38c,sen jälkeen tajuton kurkkukipu,ei pystyny syömään ei juomaan. crp oli 142 ja yk:ssa hoitajat hätää kärsimäs ku eivät keksineet mistä johtuu korkea crp, loppujenlopuksi kuulemma kurkkukipu voi nostattaa todella korkean crp:n. Nyt 3päivän jälkeen kuumetta ei ole mutta rakkuloita on tullut sormiin ja alapäähän ja ei tuska ku ne voi olla kipeät!!! toivon ettei rakkoja tule jalkoihin ettei konttaamaan tarvi ruveta :D tsemppiä muille jokka kärsii samasta taudista!
 
rupisammakko
Minäkin sairastan tällä hetkellä kolmatta-neljättä päivää tätä hirveetä tautia, ja kuten monet muutkin olen ihan sitä mieltä että on pahimpia tauteja mitä olen ikinä sairastanut. Lievä lastentauti - my ass! Jalkapohjat, kädet, kurkku, suun ja nenän limakalvot, huulet ja suunympärys sekä käsivarret ja sääret täyttä punasia kutisevia pisteitä tai inhottavia vesikelloja. Syöminen onnistuu kipulääkkeen kanssa nimimerkillä maitopohjaista, viileää ja nestemäistä = jäätelöä. (Nyt oon hurja ja keittelen riisiä kastikkeen kanssa kun ei enää tee mieli lusikallistakaan jäätelöä.) Yhteen yöhön en kutinalta pystynyt nukkumaan, kunnes sain Atarax-reseptin, joka 170mg yliannoksena tehosi. Meni kyllä pääkin sekasin mutta oli se sen arvosta, että kutina loppui edes hetkeksi ja sai nukuttua. Ja eniten kyllä harmittaa jos nahatkin vielä lähtee, itse kun olen terveysalan töissä ja nuorena naisena ois kivaa kun naama nyt ei ihan pilalle tästä menisi. Mutta inhottava tauti, ja jos tähän ei kerran resistenssiäkään tule niin tosi kiva....
Jaksamista kaikille kohtalontovereille, ataraxia ja buranaa naamaan ja perusvoidepurkki viereen niin eiköhän
 

Yhteistyössä