Antiikkilipaston laatikko lukkiutui. Miten avataan?

  • Viestiketjun aloittaja Huonompi homma
  • Ensimmäinen viesti
Huonompi homma
Minulla on n.100 vuotta vanha antiikkilipasto, joka on suunnilleen saman näköinen kuin tässä kuvassa oleva:

https://1.bp.blogspot.com/-SK3NYjCbkFE/T0FfN3ZCRwI/AAAAAAAAJOI/VLz6KdITeVc/s1600/006+%282%29.JPG

Huom! Tuo kuva _ei_ ole minun lipastostani, vaan netistä löydetty kuva, mutta melkein saman näköinen kuin omani.

Ongelma on siinä, että olen vuosia sitten laittanut tuollaisen lipaston keskimmäiseen, kapeaan vetolaatikkoon kovakantisen leikkelekirjan, johon on koottu valokuvia, kirjeitä yms. menneiltä vuosilta. Sen alla on muutakin tavaraa.

Olen vain -varsin suuressa mielettömyydessäni- asettanut kirjan niin päin, että selkämys on laatikon takaosassa ja aukeava puoli etuosassa. Tämä on johtanut siihen, että lipaston laatikko ei enää aukeakaan. Kirjan kansi jumittaa ja haraa vastaan.

Olen yrittänyt työntää laatikon raosta sisään veistä ja painaa kirjan kantta alas, mutta se ei onnistu. Alapuolella on korkea kaapin osa, mutta sitä kauttakaan ei pääse avaamaan laatikkoa.

Ainoa teoreettinen mahdollisuus näyttäisi olevan irrottaa kokonaan takaseinä, ja sen jälkeen tyhjentää laatikosta tavaraa sen verran, että kirjan vastaanharaava kansi laskeutuisi, mutta...

Sekään ei onnistu, koska laatikon takaseinä on niin tiukasti yläpuolista kantta vasten, että seinän ja kannen väliin ei mahdu yhtään mitään. Ei edes veistä tai kakkulapiota, joilla voisi painaa kirjan kannen alas avaamisen ajaksi.

Miten toimia?
 
vierailija
Vääntele esim. metallihenkarista sopivan muotoinen ja yritä painaa sillä kirjan kantta. Kokeilemisen arvoisia ovat myös esim. saha, muovista leikattu levy jne.
Nyt on vain niin, että metallihenkari on paksumpi kuin kokeilemani veitsi, eikä ole riittävän leveää rakoa, johon henkarin voisi työntää. Ei mahdu sahan teräkään. Raon korkeus on ehkä noin yksi millimetri., ehkä vähemmänkin. Ap.
 
Huonompi homma, mitä muuta tuolla laatikossa on? Jos kirjan alla olevat muut esineet on mahdollista saada siirtymään, voi laatikko aueta. Eli ratkaisuna koko lipaston ravistelua eri asennoissa (sivuttain, selällään tms.).
 
vierailija
Kokeilisin kallistamalla ensin, jos tavarat vaikka luisuisivat sen verran, että aukaisu onnistuisi. Jos tuosta ei olisi apua, kaataisin lipaston selälleen ja toivoisin sen aukeavan edes muutaman sentin, kun tavarat liukuvat alaspäin, että saisi jonkin apuvälineen pitämään kirjaa sen verran kiinni, että tavarat saisi ulos.

Toivottavasti löytyy siirtoapua (y)
 

Yhteistyössä