Miksi maito on ulkomailla parempaa?

Usein kuulee, ettei maito aiheuta intolerantikoille ongelmia mm. Saksassa, Virossa, Espanjassa jne. Miksi ei? Käsittääkseni:

- maitosokeri, eli laktoosi, pilkotaan laktaasi-entsyymillä (glukoosiksi ja galaktoosiksi), jonka tuotto loppuu nisäkkään (ihmisen) aikuistuessa -> verensokeri (glukoosi) ei nouse maitoa juotaessa ja maitosokeri päätyy suolistobakteerien ruoaksi aiheuttaen ongelmia,
- Suomessa sekoitetaan viljoihin AIV:tä ja monta muuta ainetta, jotka voivat aiheuttaa jotain ongelmia, mutta mitä?
- Suomessa maito pilkotaan osiin, poistetaan proteiini, rasvat ja tuhotaan luonnolliset maidossa olevat entsyymit (pastorointi) -> kurri myydään terveysherkkuna, rasvainen maito käytetään aitoihin ulkomaille myytäviin herkkuihin, proteiini käytetään maidonkaltaisiin tuotteisiin, kuten maitojuomat.
- Suomessa maitorasva homogenisoidaan, eli pilkotaan ensin pieniksi rasvapalloiksi ja palautetaan maitoon tarkasti -> teorian mukaan tämä voi mennä suoliston läpi, aiheuttaen ongelmia (luonnon maidossa rasvapallerot ovat eri kokoisia ja isoja)

Mikä sinun henkilökohtainen kokemus on? Onko maito ulkomailla aidosti parempaa, eli saatko sinä oireita intolerantikkona/vuotavana suolena?
 
En käytä suomalaista maitoa joten en osaa verrata, mutta ruotsalaisesta maidosta ei ainakaan tule oireita minulle tai niille läheisille, joille suomalaisesta tulee (ruotsalainen on pästöroimatonta).
 
En käytä suomalaista maitoa joten en osaa verrata, mutta ruotsalaisesta maidosta ei ainakaan tule oireita minulle tai niille läheisille, joille suomalaisesta tulee (ruotsalainen on pästöroimatonta).
Onko sinulla enemmän tietoa siitä, mitä laitumille kylvetään, millaista rehua lehmät syövät ja mitä rehuihin lisätään? Tämä nimittäin on hyvin erikoista, että täällä ihmisille tulee ongelmia ja ulkomailla ei.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Mutta jos nyt lähdetään liikkeelle vaikka siitä, että täällä pohjoisessa lehmien on elettävä puolet vuodesta säilö- ja kuivarehulla. Esim. Briteissä voivat laiduntaa lähes ympäri vuoden.

Pakkohan sen makuun on vaikuttaa.

Mä en ihan hirmusti tykkää maidosta juuri silloin kun lehmät päästetään laitumelle. Maitoon tulee jotenkin ruohomainen maku.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Mutta jos nyt lähdetään liikkeelle vaikka siitä, että täällä pohjoisessa lehmien on elettävä puolet vuodesta säilö- ja kuivarehulla. Esim. Briteissä voivat laiduntaa lähes ympäri vuoden.

Pakkohan sen makuun on vaikuttaa.

Mä en ihan hirmusti tykkää maidosta juuri silloin kun lehmät päästetään laitumelle. Maitoon tulee jotenkin ruohomainen maku.
Hyvä havainto! Samoin se syötetty rehu vaikuttaa mm. naudanlihan koostumukseen (esim. omegasuhteeseen).
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Ja laitumille ei kylvetä mitään. Pääsääntöisesti ovat luonnontilaisia. Jotain myrkyllisiä rehuja kitketään kyllä pois...

Mut entäs jos se johtuukin lehmistä. Suomenkarja vähenee ja tilalle on tuotu rotuja mitkä ehkä eivät ole vielä sopeutuneet tänne kokonaan. Entä jos maidon erilaisuus johtuukin siitä ettei lehmän vatsa tykkää suomalaisesta juolavehnästä?
 
Ttppii
Jos Suomessa on tottunut juomaan joppia, niin ei mikään ihme jos ulkomailla juotava oikea maito maistuu paremmalta eikä aiheuta vatsavaivoja. Maidon rasva, jos sitä siis on, sitoo laktoosia itseensä ja vähentää mahdollisia oireita.
 
o@ul@
Jos Suomessa on tottunut juomaan joppia, niin ei mikään ihme jos ulkomailla juotava oikea maito maistuu paremmalta eikä aiheuta vatsavaivoja. Maidon rasva, jos sitä siis on, sitoo laktoosia itseensä ja vähentää mahdollisia oireita.
Saksalainen luomurahka ei aiheuta mitääb vaivaa sellaisenaan eikä Valion uusi luomukerma. Luulin vuosikausia, että minulla on laktoosi-intoleranssi - ja siitähän on kauan aikaa! - mut kun kaupasta alkoi saada luomumaitoa, ei mitään vaivaa enää ollutkaan:) Niin on käynyt monelle kuullekin, mutta kun se hyla on Valion patentti, ei sille ja sen markkinoinnille kukaan mitään mahda, jyräsi kaiken muun ennen luomua. Kahvissa olen maitoa käyttänyt, en mitään keinokermoja koskaan, mut niinkin pienessä sen eron huomaa kyllä.

Kyllä se tulee niistä rehuista, mitä meillä syötetään. Otapa selvää. missä noista on soijaa ja / tai maissia - ei lue aina suoraan, kun ei se ihmisiä kiinnosta.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
No ei kyllä ole. Maistuukin pahalta!

Pohjoismaissa ja virossa on vielä ihan okei, mutta sit kun mennään vaikka välimerelle niin juomati jää. :sick:
No näin on!

Tai sitten siinä on vaan sellainen maku mihin ei ole tottunut.

Vaikka suomessakin maitoon lisäillää kaikenlaista ylimääräistä niin jotenkin piintynyt tapa vissiin on, että pitää pohjoismaista maitoa "puhtaampana".
 
p@ul@
Mulla sattuu olemaan maataousalan koulutus.
Mut mun eläimet ei sais ikinä muuta kuin luomua eikä peltoja pilattais keinolannoitteilla. Vai onko sun koulutus ollut luomualalta?

Kerran kävin uteliaisuuttani rehukaupassa ja siellä etsin sellaista rehua tuttavan kanoille eikä yhtäkään säkkiä löytynyt,. missä olis ei olis ollut soijaa. Nuori myyjä etsi kauan aikaa ja sanoi, että ei mitenkään löydy, joten ei ole mun silmissä vikaa:)

Tikkuaskin kokoinen tarra oli ison kananrehusäkin kyljessä, vaikka oishan siihen mahtunut kunnolliset fontitkin, jotka näkee tavallisella näöllä. Mut ruotsalaisessa rehussa ei ole, selvis muualta myöhemmin. En muista, missä sitä myydään. Luomumuniakin täytyy jonku ostaa;-)
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Ja laitumille ei kylvetä mitään. Pääsääntöisesti ovat luonnontilaisia. Jotain myrkyllisiä rehuja kitketään kyllä pois...

Mut entäs jos se johtuukin lehmistä. Suomenkarja vähenee ja tilalle on tuotu rotuja mitkä ehkä eivät ole vielä sopeutuneet tänne kokonaan. Entä jos maidon erilaisuus johtuukin siitä ettei lehmän vatsa tykkää suomalaisesta juolavehnästä?
Laitumille laitetaan pilvin pimein kaikenlaista lannoitetta siksi kun maaperä köyhtyy jatkuvan sadonkorjauksen vuoksi. Eli pakko lisätä ravinteita, jotta paikalla kasvaisi edes jotain. Nykyisin sentään osataan vuoroviljellä ja lisätä symbionttisia sieniä (mykorritsoja) sun muuta.

Rehuihin blendataan monenlaista mukaan. AIV nyt on vanha juttu, mutta esimerkiksi fytaasia yksimahaisille (ei lehmille) jne.

Lehmien jalostus voi olla yksi tekijä. Maaperässä oleva kalsium voi olla ongelma. Tai jokin muu tekijä. Tätä tässä haarukoidaankin.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Mut mun eläimet ei sais ikinä muuta kuin luomua eikä peltoja pilattais keinolannoitteilla. Vai onko sun koulutus ollut luomualalta?

Kerran kävin uteliaisuuttani rehukaupassa ja siellä etsin sellaista rehua tuttavan kanoille eikä yhtäkään säkkiä löytynyt,. missä olis ei olis ollut soijaa. Nuori myyjä etsi kauan aikaa ja sanoi, että ei mitenkään löydy, joten ei ole mun silmissä vikaa:)

Tikkuaskin kokoinen tarra oli ison kananrehusäkin kyljessä, vaikka oishan siihen mahtunut kunnolliset fontitkin, jotka näkee tavallisella näöllä. Mut ruotsalaisessa rehussa ei ole, selvis muualta myöhemmin. En muista, missä sitä myydään. Luomumuniakin täytyy jonku ostaa;-)

Kuului koulutukseen luomu-osuuskin ja lisäksi luin sitä valinnaisena.

Eiköhän me palata tkaisin luomumpaan kun forfori loppuu ja on pakko alkaa käyttää paskaa uudelleen lannoitteena. Se, onko se paska sit luomua, on tosin asia erikseen...
 
Kuului koulutukseen luomu-osuuskin ja lisäksi luin sitä valinnaisena.

Eiköhän me palata tkaisin luomumpaan kun forfori loppuu ja on pakko alkaa käyttää paskaa uudelleen lannoitteena. Se, onko se paska sit luomua, on tosin asia erikseen...
Olet oikeassa. Fosfori loppuu kohtapuoleen. Ongelmana on se, että miten sen saa takaisin tuolta merien pohjalta. Paskan suhteen olen skeptinen: ainakaan ihmispaskaa ei kannata käyttää, koska emme tiedä miten mm. lääke- ja lisäaineet metabolisoituvat loppupeleissä. Muutenkin nuo pirun prokaryootit (bakteerit jne) osaa siirtää sen R-tekijänsä (resistenttitekijän) kamuilleen (piluksen avulla), eli jos vielä paskassakin oleviin "terveisiin" bakteereihin menee resistenttejä bakteereita, siirtyvät ne sitten eteenpäin ...
 
p@ul@
Kuului koulutukseen luomu-osuuskin ja lisäksi luin sitä valinnaisena.

Eiköhän me palata tkaisin luomumpaan kun forfori loppuu ja on pakko alkaa käyttää paskaa uudelleen lannoitteena. Se, onko se paska sit luomua, on tosin asia erikseen...
No ei ole käytetty kananlantaakaan aikohin enää just siksi, kun ne kanat ovat syöneet kuitenkin salmonellasoijaa. Mut kastemadoista kun pitää hyvän huolen, ne lannoittaa maan. Siitä kirjoitti Darwinkin aikoinaan, mutta ei suomalaisille ole käännetty sitä tekstiä koskaan. Löytyyhän se eepos netistäkin, joten ei varmaan moni enää viitsikään? Jimmy Doherty teki ohjelman siitä kerran ja oli ihan mahtava!
Kanaa vois käyttää kaikkien toukkien torjunnassa:.)
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
p@ul@
Mitä pohjoisemmaksi tai ylemmäs ilmastossa mennään, sitä hitaampaa on myrkkyjen hajoaminen pienempiin osiin. Siksi esimerkiksi komposti ei valmistu yhtä nopeasti pohjoisessa kuin etelässä ja samasta syystä ihmiset saavat pohjoisessa enemmän myrkkyjä kuin etelässä, jos niiden varoajoissa ei ole otettu huomioon ilmasto-oloja. Siksi pakastevihannekset ovat yleensä turvallisempia, kuin moni tavallinen tuorevihannes. Puhutaan kai puoliintumisajasta tai vastaavasta? Mut ei noi mun vastuulla ole koskaan olleet eikä niille mahda mitään. Tässä se Jimmy Dohertyn ohjelma. Mut alappa lääkärin kans tinkaamaan tuollaisista...:-D
 
p@ul@
P@ula hyvä, lehmille ei syötetä kuin ruohomallista rehua. Ei oo soijaa eikä maissia. Ne ovat märehtijöitä!
Se olis niittylihaa nykyään, mut ei sitä saa ostaa kaupasta. Mut sellaisen maitoa ei välttämättä myydä, kuten ei muvivien kahojenkaan lihaa. Luomukanat menevät turkistarhoille, kun lopettavat munimisen. Oli hassua, kun soitin kerran luomumunapaketin tarrassa olevaan numeroon, ei siellä kukaan osannut sanoa, mitä niille kanoille tapahtuu:-D

Emolehmien kasvatus on erikseen, lihanautoen erikseen. Pikkupukkien liha olis tooosi hyvää, mut ei sen paino yllä siihen 15 kiloon mitenkään - siis et sais jonku tuen. Tukipolitiikalla säännöstellään tuotantoa - ja on tehty niin kauan, kuin olen lukenut lehtiä - enkä alunperin ole ollut kiinnostunut maataloudesta pätkääkään! Vasta kun piti kerätä 400 herukkapensaan marjat yksin - parhaaseen mustikka-aikaan meillä! - oli aikaa samalla miettiä asioita. Maatalouspiireissä moni sai suunnitella homeisten marjojen kasvatusta! No, sanoin sen (muiden tekemä tosin) sopimuksen irti, kun ei ne tuleet hakemaan marjojaan, kuten oli puhe. Ei se kuulemma mitään haitannut, vaikka perjantaina poimitut marjat haettiin vasta tiistaina:-(
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
lsaklask
En saa mitään oireita maidosta, en täällä enkä ulkomailla. Enkä tunne kovinkaan monta ihmistä jotka saisivat. Tuntuu että tämä nykyinen ruokavouhotus on aika pitkälle pienen mutta äänekkään porukan vouhotusta vaikka mediasta saakin sen kuvan että suunnilleen jokaisella on ongelmia sopivien ruokien löytämiseksi.

Ikäväähän se on että on ruokia joista saa oireita itselleen, oli se ruoka sitten mikä tahansa ja hankalaksi se tekee elämän jos kovin rajoitettua on. Mulla yksi lapsista oli päiväkoti-ikäisenä oireileva lähes kaikelle (munat, kala, maito, lähes kaikki viljatuotteet paitsi riisi, soija) mutta nykyisin sietää niitäkin kaikkia hyvin.
 

Yhteistyössä