Minkä ikäinen lapsi peseytyy itsenäisesti?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
M42
Minkä ikäisenä lapset selviytyvät suihkussa käynnistä itse niin, että hiukset ja vartalo tulee kunnolla pestyä eikä vanhemman tarvi enää ”paikkoa”?
Alakouluikäisenä viimeistään, jos kyseessä ei ole kehityksen viivästymä. Mielummin jo ekaluokkalaisena, koska koulusta kuitenkin käydään uimassa ja toisaalta myös normaalin liikuntatunnin jälkeen on hyvä käydä suihkussa.
 
vierailija
Meillä ekaluokkalainen osaa itsenäisesti pesytyä riittävän hyvin, mutta ei selviydy hiusten shamppoopesusta yksin. Pitkät hiukset ja shampoon huuhtelu jää heikoksi.
Hiustenpesun jätän lapsen vastuulle luultavasti toisen luokan jälkeen.
Vaikka hän selviytyy yksin, olen yleensä suihkuttelijana ja juttelemme tyttöjen juttuja. Oletan hänen sitten kertovan, kun ei enää halua varpaitten pesijää.
 
vierailija
Olen miettinyt, että peseytyykö ekaluokkalaisen pitkät hiukset kunnolla omalla pesulla. Olen kyllä aina mukana pesulla ja ohjaan peseytymistä sekä suihkutan niin, että saa pestyä saippuat ja shampoot pois.
Mutta olen ajatellut, että ei opi ellei itse tee ja taito paranee koko ajan mitä enemmän tekee. Että täytyy luottaa, että ohjaamisen avulla ja aiemmin avustuksen, on oppinut taidon tarpeeksi hyvin ja pärjää myös muualla ollessaan.
 
vierailija
Meillä lapsi pessyt itsensä eskari-ikäisenä pääsääntöisesti itse. Osasi käyttää saippuaa ja huuhdella sen pois. Nyt ikää 8v ja edelleen hoitaa suihkun itse, koska vieläkään ei käytetä shampoota kuin aniharvoin (silloin autan laittamaan shampoon ja huuhtelemaan sen).
 

Yhteistyössä