Työpaikka missä ei saa olla raskaana

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Työpaikkani on tehdas jossa ei saa olla raskaana haitallisten aineiden takia, paikka on miesvaltainen eikä aikanani ole kukaan nainen tullut raskaaksi joten en tiedä miten toimia. Olen vain kuullut että jos tulee raskaaksi niin täytyy heti ilmoittaa esimiehelle jotta hän siirtää toiseen toimipisteeseen, nyt haaveena olisi raskaus enkä tiedä miten toimia jos tulen raskaaksi. Onko kukaan ollut tällaisessa työpaikassa? Mietin voiko aika ennen raskauden selviämistä olla haitallista? Entä kun raskaus tulee selville, miten esimies pystyy heti siirtämään toiseen pisteeseen kun tilalleni tarvitaan työntekijä ja tuskin toisessa toimipisteessä on vapaana tehtäviä. Vaikea tilanne kun en oikein töissä voi asiasta kysyä, eihän tiedä tulenko edes raskaaksi.
 
vierailija
Hieno ele työnantajalta jos saa siirrettyä sinut muualle.
Muuten KELA:lta saa erityisäitiyspäivärahaa jos on vaarallinen työpaikka.
On yli 5 vuotta aikaa kun edellisen kerran meiltä on joku tullut raskaaksi, silloin oli ainakin siirretty toisiin tehtäviin. Voihan toki olla ettei se aina onnistu, jos ei niin pitäisikö jäädä heti samana päivänä pois kun asiasta ilmoittaa ja hakea tuota erityisäitiyspäivärahaa? Mietityttää miten asiat käytännössä sujuisivat.
 
Meillä menee niin että ilmoitus heti raskaudesta työnantajalle + ajan varaus työterveyteen josta saa tarvittavat lausunnot työn haitallisuudesta sikiölle. Jos työnantaja ei pysty järjestämään sopivaa työtä, saa jäädä Kelan maksamalle erityisäitiysvapaalle, vaikka heti positiivisesta testistä. Siihen vapaaseen tarvitsee liitteeksi ainakin työterveyden lausunto ja raskaustodistus.
Mä ainakin jouduin muutaman päivän vaan istuskelemaan töissä tekemättä mitään kun ei ollut sopivia hommia tarjolla.
 
vierailija
Nuorena olin töissä paikassa, jossa oli vaarallisia aineita. Työterveyslääkäri sanoi, että edes hedelmöittymishetkellä ei saa olla siinä ympäristössä.
Joten: sain saikkua ovulaatiosta raskaustestin tekoon - onneksi tulin raskaaksi saman tien. Kun raskaus oli varma niin sain työterveyslääkäriltä lapun, jolla pääsin toisiin hommiin.
 
vierailija
Nuorena olin töissä paikassa, jossa oli vaarallisia aineita. Työterveyslääkäri sanoi, että edes hedelmöittymishetkellä ei saa olla siinä ympäristössä.
Joten: sain saikkua ovulaatiosta raskaustestin tekoon - onneksi tulin raskaaksi saman tien. Kun raskaus oli varma niin sain työterveyslääkäriltä lapun, jolla pääsin toisiin hommiin.
Näin myös ajattelin. Eli käy työterveydessä juttelemassa. Yleensä myrkylliset/haitalliset aineet kertyvät jonkin verran elimistöön ja niiden poistumisaika vaihtelee. Oletko jo kesälomat pitänyt? Lomien aikana elimistö ehtisi hieman puhdistua ennen raskautta. Mutta viimeistään positiivisen näytteen jälkeen välittömästi toisiin tehtäviin tai erityisäitiysvapaalle.
Onnea matkaan (y)
 
Olen saanut erityisäitiyspäivärahaa, koska olen toiminut nuohoojana. Työnantajalla ei ollut esittää muutakaan hommaa, niin tein osa-aikaisesti toimistotöitä (johon mulla oli entuudestaan koulutus) ja muun ajan vietin sitten äitiyslomaa.
 

Yhteistyössä