Lapsen kehitys 31.01.2023 Päivitetty 31.05.2024

Varhaiskasvattajan 5 vinkkiä, miten matematiikkaa voi harjoitella taaperonkin kanssa

Matemaattisia harjoitteita voi ja kannattaa tehdä aivan pientenkin lasten kanssa. Usein arkiset tilanteet riittävät yllykkeiksi.

Teksti
Anniina Rintala
Kuvat
iStock

Matemaattisten taitojen opettelu alkaa jo aivan pienenä lapsena, vaikka sitä ei ehkä tulisi ajatelleeksi. Koulussahan niitä numeroita ja laskemista opetellaan, moni tuumii.

Varhaiskasvatuksen opettaja ja johtaja Miia Sultsi kuitenkin havahtui noin seitsemän vuotta sitten inspiroivassa koulutuksessa siihen, miten jo pienet lapset harjoittelevat matemaattisia taitoja. Näiden taitojen päälle rakentuu numeerinen laskutaito myöhemmin.

Jo alle kolmevuotiaiden lasten päivät niin varhaiskasvatuksessa kuin kotonakin ovat Sultsin mukaan tulvillaan matematiikkaa, mitä varhaiskasvattajat ja vanhemmat eivät aina tiedosta.

Matemaattisia taitoja tarvitaan jo aamiaisella: haluatko puuroa pienen vai suuren annoksen? Onko sinulla yksi lusikka? Entä ottaisitko toisen palan omenaa?

Samalla aikuinen voi näyttää mitä kukin määrä tarkoittaa.

Aamulla eteisessä saatetaan hakea rukkaselle tai sormikkaalle toista paria. Tässä on yksi käsine, mutta missä on toinen?

Lue myös: Näin vahvistat lapsen keskittymiskykyä: ”Kun vanhemmat oivaltavat idean, menetelmä on uskomattoman tehokas”

Matemaattiset taidot ovat muutakin kuin laskutaitoa

Vertailu ja asioiden ryhmittely ovat tärkeä osa matemaattisia taitoja. Myös sellaisten käsitteiden harjoitteleminen kuin ’ylhäällä’, ’alhaalla’ ja ’päällä’ auttavat ajattelun kehittymisessä.

”Laitahan tossut hyllyn alle”, voi aikuinen todeta.

Jotta arkiset matemaattiset elementit huomaa, vaatii se aikuiselta usein vain asiaan havahtumista.

– Lapset ihmettelevät spontaanisti monenlaisia asioita esimerkiksi retkillä. Aikuisten tehtävä on tarttua näihin ihmetyksen aiheisiin ja auttaa sanallistamaan niitä.

Toisaalta on tärkeää, että myös lapsi pääsee sanoittamaan ajatuksiaan ja aikuinen kuuntelee niitä. Tällöin arkisiakin ilmiöitä voi ihmetellä yhdessä.

Jos lapsi huomaa keltaisen auton, voidaan ryhmänä seurata minkä värinen auto seuraavaksi ajaa ohi.

Entä mitä mieltä Sultsi on älylaitteista osana matematiikan oppimista?

– Tableteilla voi toki pelata matemaattisia pelejä, mutta ne enemmänkin tukevat oppimista kuin ovat ainoa osa sitä. Peleistä saatava palaute on usein mekaanista, eikä siihen sisälly aikuisen kanssa pohdintaa asiasta.

Matemaattisia leikkejä löytyy loputtomasti

Sultsi kannustaa huomaamaan matemaattista ajattelua lasten tutuista leikeistä. Kun kotileikissä puetaan vauvalle sukkaa, voidaan pohtia, että vauvalla on tosiaan kaksi jalkaa – niinpä tarvitaan kaksi sukkaa.

Autoja tai esimerkiksi eläinhahmoja voi asetella kokojärjestykseen tai ryhmitellä niitä joidenkin toisten ominaisuuksien perusteella.

– Lapsi saattaa keksiä erilaisen ryhmittelyperusteen kuin aikuinen. Näistä saa antoisia keskusteluja.

Jos aikuinen esimerkiksi asettelisi omaksi ryhmäkseen viidakon eläimet, saattaa lapsi mieluummin laittaa hännälliset eläimet samaan paikkaan.

Myös sadut ja laulut, joissa esiintyy lukumääriä, tukevat matemaattista ajattelua. Tällaisia ovat esimerkiksi satu Kultakutrista ja kolmesta karhusta ja Kolme varista -laulu.

”Montako jäätelöä saisi olla?” Matemaattisia taitoja voi harjoitella leikkiessä.

Lue myös

Jaa oma kokemuksesi

Kaupallinen yhteistyö

Kokeile Kaksplussan laskureita

X