Autoliitto: Tämä turvaistuin kannattaa jättää ostamatta – hylättiin turvallisuustestissä yllättävästä syystä

Autoliiton turvaistuintestin törmäysosiossa ei nähty epäonnistumisia. Yksi istuin hylättiin siitä huolimatta, että se pärjäsi törmäystestissä mainiosti.

Teksti
Toimitus
Kuvat
iStock

Laajassa turvaistuintestissä tutkittiin yhteensä 20 erikokoisille lapsille tarkoitettua turvaistuinta. Vertailun toteuttivat yhteistyössä monen Euroopan maan autoliitot ja kuluttajajärjestöt.

Istuimista yksitoista sai testissä kokonaisarvosanaksi hyvä ja kahdeksan istuimen arvosanaksi tuli tyydyttävä.

Besafe iZi Twist M -niminen turvaistuinmalli menestyi varsinaisissa törmäystesteissä mallikkaasti mutta sai heikon yleisarvosanan, koska päälliskankaissa havaittiin vaarallisen korkeita  kemikaalipitoisuuksia. Istuimen kankaista löytyi naftaleenia.

Törmäystestissä ei pettymyksiä

Kaikki uusimman turvaistuintestin turvalaitteet olivat ECE R129 -tyyppihyväksyttyjä istuimia.

Näiden istuinten piti läpäistä sivutörmäystesti, jollaista ei ole kuulunut aiempaan tyyppihyväksyntään. Autoliiton turvaistuintestissä sivutörmäystesti on kuitenkin ollut mukana jo ennestään.

Kaikki testatut istuimet pärjäsivätkin sivutörmäyskokeessa hienosti. Yhdeksän sai arvosanan erinomainen ja loput yksitoista istuinta arvosanan hyvä.

Etutörmäystestissä yksitoista istuinta sai arvosanan hyvä ja kolmen arvosana oli tyydyttävä.

Kaikissa kuudessa turvaistuimessa, jotka saivat etutörmäystestissä erinomaisen arvosanan, lapsi matkustaa selkä menosuuntaan. Tällöin lapsen niskaan ja ei kohdistu juurikaan rasitusta.

R129 -hyväksynnän saaneissa istuimissa lapsen on pakko matkustaa selkä menosuuntaan vähintään 15 kuukauden ikäiseksi saakka. Suositeltavaa kuitenkin on, että lapsi matkustaisi selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään tämänkin jälkeen.

Vain oikein asennettu istuin auttaa

Turvaistuintestin kokonaisarvosanaan vaikuttavat kolariturvallisuuden lisäksi muun muassa tekijät, jotka vaikuttavat riskiin asentaa istuin väärin autoon tai asettaa lapsi istuimeen.

Onnettomuustietoinstituutin tutkimuksen mukaan vuosina 2011–2020 liikenneonnettomuuksissa kuoli 35 henkilöautossa matkustanutta alle 15-vuotiasta lasta.

Tutkijalautakunnat arvioivat, että kaikkiaan yksitoista jotain turvalaitetta käyttänyttä lasta olisi voinut pelastua, jos turvalaite olisi ollut asianmukaisempi ja oikein kiinnitetty.

– Se ei riitä, että istuin on oikein asennettuna turvallinen, jos istuinta on vaikea käyttää ja se tulee helposti asennettua väärin tai lapsi on vaikea kiinnittää istuimeen, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

Kevään turvaistuintestissä kahdeksan istuinta sai hyvän arvosanan käyttömukavuudesta. Kymmenen istuimen arvosana oli tyydyttävä, kun taas kaksi jäi välttävään.

Yleisesti kaikkein parhaiten käyttömukavuudessa menestyvät turvakaukalot, joita ei voi asentaa usealla eri tavalla. Myös isommille lapsille tarkoitettuja turvavyöistuimia on usein varsin helppo käyttää.

– Väärinkäytön riskit lisääntyvät, jos istuinta voidaan käyttää hyvin erikokoisille lapsille ja asennettuna niin selkä kuin kasvot menosuuntaan. Yksi vaara on se, jos istuin käännetään liian varhain kasvot menosuuntaan, Tolvanen sanoo.

Istuinkohtaiset arviot voit katsoa Autoliiton sivuilta.

Lähteet: Autoliitto

Kommentit (1)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kaupallinen yhteistyö

Kokeile Kaksplussan laskureita

X