Vaatteet ja varusteet 22.05.2018 Päivitetty 26.06.2023

Nämä turvaistuimet epäonnistuivat testissä – Katso, miten uusi turvatyynyistuin pärjäsi!

Autoliiton julkaisemassa turvaistuintestissä arvioitiin 29 istuinta tai istuimen ja telakan yhdistelmää. Mukana oli ensimmäistä kertaa myös integroiduilla turvatyynyillä varustettu lastenistuin.

Teksti
Toimitus
Kuvat
iStock

Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa turvaistuintestissä oli mukana 27 istuinta, mutta istuimista Bébé Confort Rock ja Maxi Cosi Rock ovat saatavissa sekä isofix-telakan kanssa että ilman, minkä takia istuimet on testattu kummallakin vaihtoehdolla. Siksi testissä annettiin yhteensä 29 arvosanaa.

Istuimista 21 sai hyvän kokonaisarvosanan. Kolme istuinta jäi tyydyttävään arvosanaan, yksi arvioitiin välttäväksi ja neljä sai heikon kokonaisarvosanan.

Huono kolariturva tai liikaa kemikaaleja

Neljästä heikon kokonaisarvosanan saaneesta istuimesta Jané Gravity ja Avionaut Ultralite IQ-telakalla reputti testin liian suuren kemikaalikuormituksen takia. Jané Gravityn verhoilussa oli liikaa naftaliinia ja Avionautissa  liian suuri TCPP-palonestoaineen määrä.

Kaksi istuinta arvioitiin puolestaan heikoksi niiden epäonnistuttua etutörmäystestissä. Giordiani Evolution Isofix -istuimen etutörmäystestissä mitatut kuormitusarvot ylittivät raja-arvot ja lantiovyö liukui ylöspäin kohti koenuken vatsan aluetta aiheuttaen lapselle suuren loukkaantumisvaaran. Concord Ultimax i-Size ei puolestaan kestänyt etutörmäystestin rasitusta. Kasvot menosuuntaan asennettuna ja 15 kilon painoisella koenukella istuin särkyi. Kun testi tehtiin pienemmällä Q3-koenukella selkä menosuuntaan asennettuna, istuimen takaosa irtosi telakasta. Molemmat tilanteet aiheuttavat vakavan loukkaantumisriskin, vaikka istuin ei kummassakaan tilanteessa lähtenyt kokonaan irti.

turvaistuintesti 2018

Turvatyynyillä varustettu istuin hieno innovaatio

Mielenkiintoisena uutuutena Autoliiton turvaistuintestissä oli turvatyynyillä varustettu turvaistuin. Rakenteeltaan samanlaisten istuinten Bébé Confort Axissfix Air:n ja Maxi-Cosi Axissfix Air:n valjaiden olkatoppauksiin on integroitu turvatyynyt. Järjestelmä aktivoituu, kun isofix-kiinnikkeet lukittuvat autoon.

Testi osoitti, että turvatyyny tukee etutörmäyksessä eteenpäin retkahtavaa niskaa ja vähentää siihen kohdistuvaa kuormitusta. Kolme vuotta sitten testattuun Axxissfix-versioon verrattuna Q1,5-koenuken niskaan kohdistunut kuormitus väheni yli 50 prosenttia ja isomman Q3-koenuken kuormitus noin neljänneksellä. Sekä Bébé Confort Axissfix Air että Maxi-Cosi Axissfix Air saivat hyvän kokonaisarvosanan.

– On hieno huomata, että turvaistuimissakin tehdään uusia turvallisuutta parantavia innovaatioita. Erittäin suositut turvaistuintestit ovat omalta osaltaan kannustaneet valmistajia parantamaan tuotteitaan. Testissä huonon arvosanan saanutta istuinta ei ole syytä hankkia, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen toteaa.

 

 

Jaa oma kokemuksesi

Kaupallinen yhteistyö

Kokeile Kaksplussan laskureita

X