Foolihappo suojaa kehittyvää sikiötä – älä unohda tärkeää raskausajan vitamiinia

Tutkimusten mukaan alkuraskauden aikainen foolihappolisä on helppo tapa suojata kehittyvää lasta. Foolihappoa kannattaisikin syödä jo ennen raskauden alkamista.

Teksti Kia Toivanen
Kuvat iStock
Foolihappo
Ravinnosta saatava folaatti ei riitä kerryttämään tarvittavia foolihappovarastoja, vaan vitamiinilisä on myös tarpeen.

Foolihappo on tärkeä raskausajan vitamiini, sillä se vähentää si­kiön epä­muo­dos­tumien vaa­raa. Raskausajan riittävän foolihapon saannin on todettu vähentävän synnynnäisten epämuodostumien, kuten hermostoputken sulkeutumishäiriön riskiä.

Tutkimusten perusteella foolihappo myös pienentää keskenmenon ja ennenaikaisen syntymän riskiä. Lisäksi sillä näyttäisi olevan viitteitä erilaisten sydänvikojen ehkäisyssä.

Foolihapolla on vaikutusta myös harvinaisempien vammojen ehkäisyssä. Suomessa vuosittain noin 15–20 lasta saa mmc-vammadiagnoosin.

Melko vähän esillä oleva meningomyeloseele eli mmc-vamma on synnynnäinen liikuntavamma. Se vaikeuttaa alaraajojen toimintakykyä ja voi aiheuttaa häiriöitä rakon ja suolen toimintaan. Alkuraskaudessa käytetyn foolihappolisän on todettu pienentävän lapsen mmc-vamman riskiä merkittävästi.

Foolihappo ja raskaus: Ravinnosta saatu folaatti ei riitä

Tutkimuksissa on huomattu, ettei suomalaisten folaatinsaanti ole riittävällä tasolla ja siksi odottaville äideille suositellaan foolihappolisää.

Toisin kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Unkarissa, Suomessa foolihappoa ei lisätä elintarvikkeisiin, kuten jauhoihin. Tämän takia vitamiinilisän muistaminen on ensiarvoisen tärkeää.

Foolihappo on synteettinen vitamiini, joka vastaa B9-vitamiinia eli folaattia. Ravinnosta folaattia saa esimerkiksi vihreistä kasviksista, parsakaalista, pavuista, vihanneksista, kokojyväviljasta, hedelmistä ja marjoista.

Kasviksista saatavat folaattimäärät eivät kuitenkaan riitä kerryttämään elimistöön raskautta varten tarvittavaa folaattivarastoa, vaan tutkimusten mukaan saanti jää hedelmällisessä iässä olevilla naisilla kuitenkin yleistä suositusta selvästi vähäisemmäksi.

Foolihappolisä kannattaa aloittaa jo ennen raskautta

Folaatin riittävä saanti on erittäin tärkeää sikiön normaalin kehityksen kannalta. Tämän takia jokaisen raskautta suunnittelevan naisen tulisi syödä foolihappolisää.

Foolihappo tulisi aloittaa vähintään kaksi kuukautta ennen ehkäisyn poisjättämistä, jot­ta voi­daan var­mistaa riit­tävä folaat­ti­taso äi­din eli­mis­tössä alku­ras­kauden ai­kana. Käyttöä tulisi jatkaa raskauden kolme ensimmäistä kuukautta.

Raskaudenaikainen foolihapon saantisuositus on Suomessa 0,4 milligrammaa vuorokaudessa, eli kaksi kertaa enemmän kuin ei-raskaana olevilla.

Foolihappolisän merkitys raskautta suunniteltaessa ja sen alkuvaiheessa on huomioitu myös Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suosituksissa sekä THL:n raskausajan ruokavaliota koskevissa ravitsemussuosituksissa.

Juttua päivitetty 5.3.2020. Tekstiin lisätty tietoa foolihaposta, sen tarpeesta ja käyttösuosituksista.

Lue myös:

Foolihappo voi ehkäistä autismiriskiä – ja näistä ruoista sitä saa, syö jo suunnitellessasi raskautta
Nämä ruoka-aineet ovat hyväksi lapsen aivoille, sydämelle ja iholle
Odottaja, vältä näitä ruokia! ”Ruokavalio vaikuttaa jopa vauvan suolistoon”

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä