Voivatko huonot kengät oikeasti pilata lapsen jalat? Jalkaterapeutti antaa synninpäästön kengistä tuskaileville vanhemmille

Suositukset täyttävien kenkien löytäminen lapselle voi olla hankalaa etenkin talveksi. Jalkaterapeutti Veera Keltanen kertoo, mikä hänestä on kengässä tärkeintä.

Teksti Johanna Jantunen
Kuvat iStock
Suositusten mukaiset kengät ovat paras valinta lapselle, mutta joskus suosituksista voi joutua olosuhteiden vuoksi joustamaan.
Lapsi kannattaa ottaa mukaan kenkäostoksille, jotta liikkumista kengän kanssa voi kokeilla.

Suositusten mukaiset kengät ovat tärkeät siitä syystä, että lapsi pystyy liikkumaan normaalisti. Hyvät kengät myös edistävät jalkaterveyttä ja ehkäisevät erilaisten jalkavaivojen syntymistä.

– Näen usein jo lapsen kävelystä, jos hän on lompsinut koko ikänsä painavilla kengillä. Askellus ei ole niin joustavaa eikä lapsen liikkuminen yhtä ketterää verrattuna niihin lapsiin, jotka ovat kävelleet kevyillä kengillä tai paljain jaloin paljon, jalkaterapeutti Veera Keltanen Vuosaaren jalkaterapiakeskuksesta kertoo.

Terveyskirjastosta löytyvien suositusten mukaan kenkien tulisi olla muun muassa oikean kokoiset, korottomat, kevyet ja pohjasta kiertolöysät. Valitettavasti suuri osa marketeissa ja tavallisissa kenkäkaupoissa myytävistä kengistä ei täytä kaikkia hyvän jalkineen kriteereitä. Tyypillisiä ongelmia ovat pohjien jäykkyys ja paksuus sekä turhan kapea varvastila.

Vanhemman ei kannata kuitenkaan mennä paniikkiin, jos hänen lapsensa on käyttänyt kenkiä, jotka eivät ole täysin suositusten mukaisia.

– Todennäköisesti lapsen jalat eivät ole pilalla. Jos ongelmia on syntynyt, ne myös pystyy todennäköisimmin korjaamaan. Olen jalkaterapeuttina saanut jopa 80-vuotiaalta korjattua vaivaisenluut ja suoristettua vasaravarpaat, Keltanen sanoo.

– Jos jalkaongelmilta kuitenkin haluaa yrittää välttyä, on parasta käyttää mahdollisimman kevyitä ja tarpeeksi leveitä ja pitkiä jalkineita.

Suositusten mukaiset kengät lapselle

  1. Oikea koko.  Jalka liikkuu sopivan pituisessa ja levyisessä kengässä vapaasti.
  2. Varvastila. Varpaiden tulee saada levitä ja liikkua kengässä vapaasti.
  3. Istuvuus. Kun kenkää säädetään nauhalla tai tarroilla, jalka ei lonksu.
  4. Ohut, päkiästä taipuva ja keskeltä kiertolöysä kenkä. Mahdollisimman ohut ja taipuisa pohja aktivoi jalkapohjan ja varpaiden tuntoreseptoreita sekä nilkan asento- ja liiketuntoa.
  5. Suoralestinen, koroton sekä kärkikäynnitön kenkä. Kun kärkikäyntiä ei ole, varpaat saavat toimia. Korottomuus aktivoi lihaksia. Suora lesti edistää askellusta suoraan eteen.
  6. Suora sisäpohja. Pohja, jossa ei ole korotuksia tai muotoiluja sisäkaaressa, antaa jalkaterän toimia normaalisti.
  7. Keveys. Kävely on vaivattomampaa kuin painavilla kengillä.
  8. + Muista sukat! Liian pienet, varpaita suppuun vetävät sukat voivat estää jalan normaalin liikkeen. Sukat saattavat kutistua pesussa, joten osta ne kengän kokoa reilumpana.

Suomen säät huomioiden joutuu tinkimään suosituksista

Facebook-ryhmä Suositusten mukaiset kengät lapselle on 13 000 jäsenen yhteisö, jossa moni vanhempi tuskailee etsiessään lapselleen parhaimpia mahdollisia kenkiä.

Hyvien jalkineiden kriteerit täyttyvät usein niin sanotuissa paljasjalkakengissä. Niitä ei löydy Suomen jokaisen kaupungin kenkäkaupoista. Netissä kenkien vertailu voi olla työlästä ja tilaaminen riskialtista.

Lisäksi Suomen olosuhteet, etenkin talvi, lisäävät haastetta entisestään.

– Suomen talvessa ei välttämättä pysty käyttämään kevyttä ja ohutta kenkää koko talven ajan, varsinkaan pohjoisessa. Sitten käytetään paksumpia ja jäykempiä kenkiä. Lapsi ei ole kuitenkaan monta tuntia vuorokaudesta nämä kengät jalassa, Veera Keltanen muistuttaa.

Sisällä lapsen voi antaa leikkiä mahdollisimman paljon paljain jaloin, ja kesällä panostaa kevyisiin jalkineisiin.

– Mutta jos välillä kesälläkin on käytettävä jäykkäpohjaisempaa kenkää, kuten kumisaapasta, siitä ei ehdi syntyä haittaa.

Suositusten mukaiset kengät lapselle ovat paras vaihtoehto jalkojen terveyden kannalta.

Paljan jaloin kävely aktivoi jalkoja ja kehittää tasapainoa.

Suositusten mukaiset kengät lapselle: muista tärkein kriteeri

Jos kaikkia hyville kengille asetettuja suosituksia ei ole mahdollista täyttää, Veera Keltanen kehottaa kiinnittämään huomiota ensisijaisesti yhteen asiaan.

– Tärkeintä on kengän oikea koko. Kenkä ei saa olla liian pieni tai puristava. Tällöin jalka ei pääse toimimaan oikein.

Lapsen omaan arvioon kengän sopivuudesta ei kannata luottaa. Lapsen hermosto ei ole yhtä kehittynyt kuin aikuisen, eikä hän vielä välttämättä tunnista, jos kenkä on liian pieni.

Monet vanhemmat pelkäävät, että lapsi kulkee liian isoissa kengissä, mutta melko reilustakaan kasvunvarasta ei välttämättä ole haittaa.

– Senttimittaan ei kannata tuijottaa vaan katsoa sitä, miten lapsi liikkuu kengät jalassa. Kengässä saa olla yli kaksikin senttiä tyhjää tilaa, jos lapsi liikkuu kengillä ketterästi, joustavasti ja vapaasti. Parasta on, jos kenkiä pääsee kokeilemaan paikan päälle, jotta lapsen liikkumista on mahdollista tarkkailla.

Millainen on sopivan kokoinen kenkä lapselle?

Mittaa lapsen jalkaterän pituus, ja lisää siihen 12 mm:n käyntivara sekä 3–5 mm:n kasvuvara. Kenkä on siis sopiva, kun sen sisämitta on jalkaterän pituus + 15 –17 mm.

Jos kengässä on tarkoitus käyttää villasukkaa tai paksumpaa pohjallista, käyntivaraa voi lisätä 5 millimetriä lisää. Tällöin kenkä on sopiva, kun sen sisämitta on jalkaterän pituus + 20 – 22 mm.

Oikea koon lisäksi riittävän hyvään varvastilaan kannattaa kiinnittää huomiota. Varpaiden pitäisi päästä leviämään kengässä.

Kannattomuus on myös plussaa. Kantakorotus altistaa kantapään töksähtämiselle ja kantapääkivulle. Koroton kenkä puolestaan aktivoi jalkojen lihaksia.

– Tärkeää on myös, että kenkä istuu jalkaan ja pysyy jalassa. Nauhoja tai tarroja ei kuitenkaan tarvitse laittaa kovin kireälle. Se riittää, ettei kenkä lennä pois jalasta.

Lähteet: Veera Keltasen haastattelu, RespectaTerveyskirjasto

Kommentit

Jaa oma kokemuksesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lue seuraavaksi

Yhteistyössä