2,5-vuotias ei puhu

  • Viestiketjun aloittaja neuvoton
  • Ensimmäinen viesti
Meillä lapsi on 2v3kk eikä vielä puhu kuin muutaman sanan ja jotain epäselvää höpinää, mistä ei saa selvää. Neuvolassa olisi ollut tarkastus 2,5 vuotiaana puheenkehityksen takia, mutta otin itse yhteyttä puheterapeuttiin ja lapsi on aloittanut puheterapeutilla.

Meillä aluksi tarkistetaan ymmärtäminen ja sen jälkeen katsotaan opetellaanko tukiviittomat vai mitä sitten ei olla vielä niin pitkällä kun juuri on vasta aloitettu.

Puheterapeutti kyseli lapsen syömisestä esim. miten hän syö leipää ja onko vauvana jokellellut, nämä vaikuttavat puheenkehitykseen. Hän suositteli kirjojen lukemista, lapselle juttelemisista, laulamista ja loruttelua.
 
ihmetyttää
Eräs äiti kirjoittaa 1 - 2-vuotiaiden palstalla, että hän on päiväkodissa töissä ja hoitaa 13 lapsen ryhmää, jossa 3 - 4-vuotiaita. Ryhmässä on 3 lasta, jotka ovat jo 3-vuotiaita eivätkä puhu vielä yhtään sanaa. Onko tällainen kovinkin yleistä, että 3-vuotias ei puhu vielä mitään?

Tuttavaperheessäni on 2 v 7 kk ikäinen poika, joka ei puhu yhtään sanaa. Olen hänestä hyvin huolissani, mutta en ole viitsinyt kertoa tästä. Haluaisin kehottaa heitä viemään lapsen tutkimuksiin tai puheterapeutille, mutta en ole rohjennut mennä neuvomaan heitä. Eikö minun tarvitsekaan olla huolissani. Omat lapseni ovat oppineet hyvin aikaisin puhumaan, mutta lapsethan ovat tietysti tässäkin asiassa yksilöitä.
 

Yhteistyössä