5.luokkalaiset, lapsia vai varhaisteinejä?

Olen aloittamassa joulukuusta opettajanhommaa, ja luokkana viitoset. En ole ennen opettanut noin "isoja" ja nyt mietin että miten heihin tulee suhtautua. Siis lapsiahan nuo vielä ovat, ja pitkään, mutta eivät mitään satuikäisiä... Lähinnä pohdin, että miten aloittaisin yhteisen taipaleemme, otanko esim. luokan yhteisen joulukalenterin tai jatkettavan joulutarinan opetukseen mukaan? Olisi kuitenkin kiva tehdä jotain pientä erikoista, mutta ei mitään "lällyä" :D
 
tarina vaan saa olla sitten vähän jännittävämpi kuin pienten joulusatu. Riippuu tietysti paljon luokasta ja edellisestä opettajastakin, minkälaiseen ovat tottuneet. Kyllähän osa ekaluokkalaisistakin nykyään tykkää että open jutut on lapsellisia... :eek: Itsekin haluaisin lapsuutta mieluummin pidentää kuin noita nuorisojuttuja tukea lapsilla. Tuon ikäiset voivat olla periaatteesta vastaan "lasten juttuja" vaikka se osoittautuisikin sitten ihan hauskaksi. Lukeminen ainakin on hyvä idea, joulukalenteriin en oikein osaa kantaa, olen itsekin enemmän pienten ope. Ehkä joku kalenterin muunnelma, missä jokainen saisi vuoronperään jotain kivaa, lapsethan voisi itse keksiä, mikä olisi kiva juttu.
 
puhkis
Luen edelleen iltaisin tarinoita hänelle, on kovasti ihastunut fantasiakirjoihin! Joku jatkokertomus olisi varmaan mukava, joku jouluaiheinen, muttei nyt välttämättä ihan pienten joulupukkitarina.
 
Meillä viidesluokkalainen neiti ja taitaa olla molempia. Siis lapsi ja teini. Meillä on varhaiskehittynyt tytto ja häntä luullaan monesti kolme vuottakin vanhemmaksi mutta ulkonäkö pettää. välillä on murkun murheet ja välillä tarvitaa kainaloa niinkuin pienempänäkin.
Fantasia kiinnostaa joten esim, semmoisia tarinoita voisi lukea. Mielestäni tyttärelle on sattunut huippu ope joka osaa käsitellä tämän ikäisiä ihan oikein.
 
Kiitoksia vastauksistanne! Näin tänään tulevan luokkani, ja lapsiahan he vielä ovat, muutama "kypsempi" tapaus mukana... Ajattelin ottaa lukemiseksi Dickensin joululaulun -se joulunhenki-tarina, mikä on disneyllä vähän muunneltuna.. Se pitäisi olla jännä, asa nähdä. :xmas:
 

Yhteistyössä