Apua vatsanväänteisiin?

Mitä voisi vielä kokeilla vatsanpuruihin? 5 viikkoa vanha vauva ja syömisen ja röyhtäytyksen jälkeen nukkuu petillä 5-10 min ja sitten alkaa kitinä tai huuto. Köyristää selkää, joskus tulee myöhemminkin kunnon röyhyjä ja vatsassa kuplii. Voi hetkeksi nukahtaa mutta 5 min päästä sama juttu. Näin päivät menee, onneksi nukkuu yöllä (mistäköhän tuo johtuu?). Olen antanut maitohappobakteeria Rela-tippoina ja syötön yhteydessä kuplatonia. Ainut asento missä rauhottuu on olkapäällä ja heijaamalla. Itse alan olla aika puhki kun päivät pitkät kanniskelen poikaa. Vaunuissakin sama juttu ulkona...ei nuku sitten millään.
 
ootko kokeillut kantoliinassa kantamista? kietaisuristi-asennossa vauvan masu saa vähän hierontaa samalla kun on kantajan lähellä.

meillä auttoi relat. tuli myös testattua Disflatyl, joka on helpompi antaa kuin Cuplaton.

toivottavasti pian helpottaa :hug: jos imetät, tarkista oma ruokavalio.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.04.2007 klo 17:20 Tiitu kirjoitti:
Täytyy kokeilla ainakin sitä kantoliinaa! Kuullostaa hyvältä ja jää itsellä kädet vapaiksi.
meillä se oli todella kätevä kun tyttö huusi joka päivä 2kk-4kk ikäisenä. iltatoimet hoidin neitiä liinassa kantaen, tanssahtelin jne. nykyäänkin tuo 1v2kk nukahtaa usein rauhallisesti liinaan esim kipeänä.
 
karina
Meillä auttoi, kun vaihdettiin rela-tipat gefilus-kapseliin. Neuvolastakin kertoivat, että joillekin vauvoille rela-tipoista tulee vatsanväänteitä. Gefilus-kapselin sisältö pitää sekoittaa pieneen määrään maitoa, jotta se menee vauvan masuun.
 
Jos imetät, voit vaikuttaa omilla syömisilläsi.

Meillä auttoi, kun karsin omasta ruokavaliostani kaikki sellaiset joista vauvalle tulee ilmavaivoja. Kahvi, musta tee, ruisleipä, suklaa, pavut, herneet, sipuli ja valkosipuli. Erityisesti sipuli ja valkosipuli on vatsavaivaiselle vauvalle pahoja. Kun lopetin näiden edellämainittujen syömisen, vauva rauhoittui huomattavasti. Ehdottomasti enemmän oli näistä toimenpiteistä hyötyä kuin esim. Rela-tipoista.

Kannattaa kokeilla, vaikka välillä rasittaakin, kun pitää niin tarkasti katsoa mitä syö. Mutta kyllä sen muutaman kuukauden kestää.
 
Heips!
Meillä kuukauden ikäinen pikkuherra, jolla vatsavaivoja ollut pari vkoa. Relatipat käytössä ja sit kokeiltiin Disflatyl tippoja ja ne tuntuivat tehoavat. Huomasi eron parissa päivässä.

Kantoliinaa olen myös käyttänyt, koska hän on oikea sylivauva :) Eli se auttaa myös meillä vatsavaivoihinkin.

Olen jättänyt kahvin ja teen pois, samoin omenan ja ruisleivän. Limua join yks ilta ja huomasin sen vaikutuksen heti. Vatsavaivat tuli :(

En muuten ole ruokavaliota muuttanut. Kokeile noita tippoja, ovat tosiaan helpompi antaa kuin Cuplaton.

Jaksamista! =)
 
kohtalotoveri
Meillä meni ensimmäiset ehkä 7-8 viikkoa aivan samalla tavalla. Nyt vauva on 12 viikkoa ja tuo aika on pelkkä "ikävä" muisto. Varmasti teilläkin alkaa tilanne pian helpottaa. me kokeilimme myös vyöhyketerapiaa, josta oli myös ainakin hetkellistä apua.

 
Greippi
Meillä aikoinaan auttoi parhaiten se, että kannoin poikaa käsivarrella vatsapuoli alaspäin - siis niin, että kämmen oli jalkojen välissä ja poika lepäsi käsivarren päällä. Myös Disflatylistä oli apua.

Kokeile myös vauvahierontaa, yksi keino on hieroa heti navan alta löytyvää "kakkapistettä". meillä tuo piste oli ainakin ihan kova ja kun sitä hieroi niin ilmaa tuli pepusta oikein roimasti. Tämän konstin neuvoi vyöhyketerapeutti.

Ja tosiaan, 3 kk iässä itkut katkeavat kuin seinään. Itse meinasin aina päästää päiviltä kaikki, jotka niin sanoivat, mutta oikeassa olivat :)
 
Kiitos hyvistä vinkeistä!!!!!! :flower:
On helpottanut huomattavasti vauvan vatsanpurut kun olen ollut tarkkana omasta ruuastani ja juonut paljon vettä. Sitten ollaan hieroskeltu vauvaa ja jumppailtu jalkoja koukkuun ja suoraksi. Kantoliina on myös hyvä. Tuosta Cuplatonista en oikein tiedä kun välillä auttaa ja välillä ei, että onkohan sillä sitten vaikutusta.
Aika mielenkiintoinen tuo edellinen hierontaneuvo. Kokeillaan...
 
Samoja ongelmiako?

Meillä 9 vko:n ikäinen vauva pitää nykyisin joka ilta huutokonserttia eikä mikään tunnu auttavan. Ongelma alkoi vasta n. 2 vko:a sitten ja se tuntuu pahenevan koko ajan. Aluksi itkua tunti, sitten kaksi ja eilen huusi täyttä kurkku viisi tuntia. Annan Cuplatonta enkä syö juuri mitään edellä mainituista ruuista, aamulla otan kyllä kupin kahvia, mutta huuto alkaakin vasta siinä seitsemän aikaan illalla. Tissillä tyttö syö ensin hyvin, mutta vähän ajan päästä alkaa huuto. Ottaa tissin suuhun, imaisee pari kertaa, irrottaa ja huutaa. Ja sama toistuu ja toistuu... Tämä syömisongelma on nykyisin lähes joka aterialla. Maitoa kyllä pitäisi tulla riittävästi, olen tarkistanut, ja lisäksi olen ns. suihkutissi.

Itsellänikin on nykyisin paljon ilmavaivoja ja muutenkin saan käydä wc:ssä usein. En tiedä mistä johtuu, ei ole ikinä ollut mitään ruoka-aineallergioita. Voisiko tämä heijastua myös vauvaan maidon kautta? Pitäisikö antaa kokeeksi korviketta? Olen kyllä imetyksen kannalla mutta hulluahan se on jos vauva sen takia saa kipuja ja alkaa pelkäämään tissiä?

Liinaakin olen kokeillut, mutta ei auta. Tyttö huutaa vaan. Odotan kauhulla tätäkin iltaa, kuinkakohan monta tuntia se nyt huutaa... Ja ensimmäiset 7 vko:a meni niin mukavasti :'(
 
Lueskelin etijän kirjotuksia ja pisti silmään tuo Disflatyl...

Kun, kysyin neuvolassa noista Disflatyl tipoista ja sieltä sanottiin että niitä ei saa antaa vielä ton ikäselle (2kk) eli ootteko silti uskaltaneet antaa niitä pienillekin?
Mikä niissä on suositusikä?
Meillä itketään kans mahavaivoja ja ois kiva ku ois joku mikä auttais...
Relatipat pahensi vaan asiaa ja cuplaton auttaa jos auttaa.
 
lumikko
Täällä kanssa yksi mahavaivaisen äiti. Meillä itku alkoi jo laitoksella ja se ajoittuu yö aikaan. Alkaa siinä kello 22-23 ja kestää sinne kello 3-5. Ja rytmi on se, että joka toinen yö huudetaan ja joka toinen yö nukutaan. Meillä käytössä Cuplaton sekä Gefilus plus kapselit kaksi kapselia päivässä. Ensi viikolla mennään vyöhyketerapiaan. Päivisin vauva nukkuu ihan hyvin. Huutoon ei auta oikein mikään, ollaan jumpattu, hierottu vatsaa, jalkapohjia, otettu viereen, syliin, olkapäälle. Kantoliina on kokeilematta. Kaikki vinkit mitä on vielä olemassa otan ilolla vastaan.
 
Vie vauva vyöhykehierontaan(vauvahierojalle)...meillä ainaki auttoi kun molemmilla vauvoilla(kaksostytöt 2kk)oli koliikkia ja kovia vatsanväänteitä,ei auttanu relat eikä cuplattomat mutta neljä käyntiä tuola hierojalla teki ihmeitä =)
 
meillä myös
Meillä tyttö 4 vk ja kärsinyt laitokselta asti vatsavaivoista. Aluksi olivat lievempiä, mutta viikon sisään pahentuneet. Mikään ei auta :( Olemme nyt käyneet kaksi kertaa vyöhyketerapiassa ja terapeutti sanoi, että se riittäisi. Tänään menemme kuitenkin kolmannen kerran. Kuinka monta kertaa vyöhyketerpiaa yleensä auttaa?

Meillä myös tuo syöminen takkuaa. Imee noin pari minuuttia ja sitten alkaa rimpuilu; tissi pois suusta ja vääntää, kääntää ja ottaa taas tisun suuhun. Lisäksi hörppii kamalan paljon ilmaa imiessään.

Itse olen näiden perinteisten ilmavaivoja aiheuttavien ruoka-aineiden lisäksi huomannut seuraavien "ruokien" jälkeen itkuisuutta ja vääntämistä: irtokarkit ja erityisesti salmiakki (huoh), vaalea leipä (hiivaa), tomaatti, kaurapuuro ja kaakao.

Todellakin on vaikeaa miettiä mitä syö, kun kaikki tuntuu aiheuttavan toiselle kupruja masuun :(

Olenkin jo alkanut miettiä, että voisikohan kyse olla jostain muusta, esim refluksista...pulauttelee aika paljon.

Kantoliinaan nukahtaa ellei tilanne ole jo päällä, päivisin ulkona nukkuu pari 3 h:n pätkää, mutta yöllä tuo 3 h olisi luksusta. Aamuyöstä valvoo noin 2-3 h ja itkee masuaa.

Esikoisella muistaakseni vatsavaivat loppuivat jo 6-7 viikon iässä...toivottavasti nytkin.

Meillä ainakin cuplaton,relat ja disflatyl tuntuivat pahentavat tilannetta.

Ei muuta kuin jaksuja ja koitetaan silti nauttia vauvoistamme, ovat ne niin suloisia...ja pieniä vain kerran :hug:
 

Yhteistyössä