Eräretken kohokohta

  • Viestiketjun aloittaja uukuma
  • Ensimmäinen viesti
uukuma
Sattuneesta syystä jouduin sinä vuonna lähtemään Lapin-vaellukselle yksinäni. Olin jättänyt auton Raja-Jooseppiin, Luton ylittävän riippusillan luo parkkipaikalle ja yöpynyt jo kertaalleen teltassa Kiertämäojan varressa. Olin noussut Peuranampumapäälle ja ylittänyt Hirvaspään satulan. Polku vei minut Rovapään ohi Anterille, tuttuun paikkaan Anterinmukan kämpälle. Tiesin, että siellä olisi mainio sauna odottamassa.

Rinkka vielä selässäni kyselin ison kämpän kuistilla reppujaan kaivelevilta retkeilijöiltä saunatilannetta. Sauna oli ollut ahkerassa käytössä, mutta nyt sen pitäsi olla jo vapaana. Kävipä tuuri, riemastuin. Pääsisin heti saunaan! Lähdin kävelemään saunalle rinkka selässä, ehtisihän tuon teltanpaikan myöhemminkin katsella. Tiesin, että niitä siellä riittäisi, ei tarvitse kiirehtiä varaamaan.

Juuri kun pääsin saunalle ja sain rinkan pois selästä, niin siihen pölähti kämpän kuistilta perääni lähtenyt nuori pariskunta. "Sauna, sauna?" ne hokivat. Ulkomaalaisia, huomasin, saksalaisia, poika ja tyttö, alta kolmekymppisiä.

Perkelettäkö ne nyt, närkästyin. Vaativatko ne päästä ennen minua saunaan? No, juteltiin siinä saunan edessä ja kovasti ne tarjosivat englantia, mutta yritin silti huonolla saksallani. Ne eivät olleet koskaan käyneet saunassa ja nyt ne olivat kovasti innoissaan opettelemaan sellaisen käyttöä. Voisinkohan minä, suomalainen erämies, hiukan opastaa niitä siinä?

Mikäettei, jawohl, kyllähän se mulle käy, sanoin, ja vilkaisin salaa tytön täyteläistä takapuolta. Huh, onnistuisikohan tässä vielä näkemään tuon alastomana? ajattelin. Kyllä se mulle sopii, mennään vaan saunaan, sanoin.

Sauna oli vielä lämmin edellisten kävijöitten jäljiltä, mutta hiiletkin olivat jo hiipuneet tulipesässä. Sytytin sinne uudet puut ja kanniskelin astioihin vesiä joesta. Pariskunta katseli toimitusta hyvin tarkkaavaisesti. Tarkastin, että vettä oli kiukaan säiliössä. Sitäkin piti näyttää niille ja selittää juurtajaksain. Vesivadin otin lauteille löylyn heittoa varten. Valmista oli. Vaatteet pois vaan sitten ja saunaan!

Ei, ei, poika kiirehti selittämään. Ei sinne yhtä aikaa voida mennä! Jochen vain tulisi heti saunaan ja tyttö menisi kämpälle odottelemaan omaa vuoroaan.

Höh. Kärsivällisesti selitin, että meillä Suomessa on kyllä tapana saunoa aina koko porukalla, naiset ja miehet yhdessä. Tyttö ehdottomasti mukaan myös! Minulla ei ollut mitään halua enää lähteä äijäporukassa saunaan, kun mielessäni olin jo kuvitellut, mitä naisen vaatteiden alta paljastuisi...

No uikkarit päällä sitten, vaati Jochen. Nieleksin pettymystäni. Eine Moment bitte, entschuldigen Sie, aber... lächerlich! Naurettavaa. Ei Suomessa vaan silleen toimita, väitin pokkana.

Jonkin aikaa pariskunta vaihtoi katseita ja supisi omaa kieltään. Kaikkea en ymmärtänyt, mutta selvästikään tytöllä ei ollut mitään yhteissaunaa vastaan. Lopulta poikakin joutui myöntymään että selvä on, maassa maan tavalla.

Sitten alettiin riisua siinä kuistilla. Heittelin vaatteet päältä pois ja asetin ne kuistin kaidepuulle. Pariskunta teki täsmälleen samoin, poika tosin näytti hidastelevan kuin olisi vähän ujostellut.

Tytön kanssa saatiin ensin vaatteet päältä. Kohteliaasti avasin hänelle oven ja sain siinä tilaisuuden tarkkailla neitoa lähemmin. Ei ollenkaan hullumpi pakkaus, tuumin. Timmiä tavaraa. Poika luikahti perässä sisään kädet etumuksen peittona. Peittelikö se seisokkia? Itsellänikin oli siinä asiassa tiettyjä vaikeuksia.

Sitten istuttiin lauteille, tyttö tietysti keskimmäiseksi. Heitin varovasti löylyä. Hyvin ne lauteilla pysyivät, vaikka välillä näyttikin siltä, että paniikki niille iskee. Ne katselivat miten itse käyttäydyin ja jäljittelivät tarkasti kaikkia liikkeitäni. Heittelin lisää kohtuullisesti. Vieraat kärvistelivät matalana, mutta eivät lähteneet lauteilta poiskaan. Liian ylös asennettu lämpömittari näytti melkein sataa astetta ja siinä niillä riitti ihmettelemistä. Fahrenheit? No, Celsius!

Sitten selitin, että pitää mennä uimaan. Menin edeltä kosken rantaa pitkin, kun tiesin ylävirran puolelta hyvän uimapaikan. Aivan saunan kohdallahan ei Anterissa mahdu kuin mahansa kastelemaan, niin matalaa siinä on. Parin-kol-men-kym-me-nen metrin päässä oli sopiva kalliohylly, kuin laituri. Kirkas vesi muljahteli koskessa ja paikalla oli sopivasti hyvänlainen syvänne, kuin poreallas. Olin siinä uinut ennenkin.

Hyppäsin näytöstyyliin pää edellä koskeen ja uin takaisin. Kehotin pariskuntaa myös uimasilleen. Jochen puisteli vain päätään ja jäi rantamatalaan lutraamaan, mutta tyttö oli innoissaan ja yllätti meidät molemmat. Hän hyppäsi samalla tavoin pää edellä kuin minäkin! Harmittelin, että olin jättänyt kameran rinkkaan.

Kuistilla vielä jäähdyteltiin, mutta hyttyset ajoivat pian sisälle saunaan. Pestiin siinä pienessä saunassa vuorotellen kun pesuvadeista oli puutetta. Parin kierroksen jälkeen Jochen sai tarpeekseen ja meni ulos pukemaan päälleen. Gitan kanssa me vielä jatkettiin muutama kierros, Jochenin jäädessä kuistille odottelemaan. Saunan jälkeen puettiin kuistilla ja hyttyset antoivat puuhaan vauhtia.

Pariskunta meni isoon kämppään, missä niillä oli yöpymisvarusteet, mutta minä pystytin teltan vähän syrjemmälle. Kun olin saanut alustan ja makuupussin levitetyksi telttaan, otin astiat ja eväspussin ja lähdin nuotiopaikalle. Kuinka ollakaan, saksalaisetkin olivat sinne jo ehtineet.

Istuttiin niitten kanssa iltaa. Keiteltiin teetä ja syötiin pientä iltapalaa. Repustani löytyi pientä hyvää terästystäkin teen sekaan. Saksalaiset tarjosivat myös omia juomiaan.

Lapin ilta oli vielä pitkään valoisaa. Hyttyset pingasivat ja ne vaivasivat Jochenia, mutta Gittaa ne eivät näyttäneet niin pahasti häiritsevän. Lainaamallani Offilla oli tietysti oma vaikutuksensa asiaan. Aika pian poikaa alkoi väsyttää ja hän ilmoitti lähtevänsä tupaan nukkumaan. Sehän sopi minulle oikein hyvin.

Meillä oli oikein mukavaa Gitan kanssa kahdestaan. Jutellessamme selvisi, että pariskunnalla ei olekaan suhdetta keskenään. Tyttö oli töissä berliiniläisessä opiskelijoitten matkatoimistossa ja suunnitellut matkaa Suomen Lappiin. Häntä oli töissä varoiteltu erämaan vaaroista. Sinne voi eksyä ja karhu voi tulla vastaan. Työkaverit suosittelivat, että hän ottaisi retkelle mukaan puolitutun asiakkaan, joka myös suunnitteli Suomen-matkaa. Eihän sinne voi nainen yksin lähteä! Pitää olla mies turvana. Sillä tavoin Gitta nyt oli Anterille asti joutunut.

Kuppia otettiin ja vähän toistakin. Vierekkäin istuttiin. Yllättäen huomasinkin olevani suutelemassa tytön kanssa. Gitta halusi sitten lähteä katsomaan minkälainen teltta minulla on. Sinne päästyämme hän meni oikopäätä sisään. Minä menin perässä ja sitten minua vietiin kuin pässiä narussa. Hetkessä olimme päässeet vaatteistamme ja seksi oli niin kiihkeää kuin vain yli viikon puutteessa olon jälkeen ainakin.

Aktin jälkeen hän kertoi, ettei Jochenista ole ollut retkellä mitään hyötyä. Ensimmäisenä hotelliyönä oli ollut jotain yritystä, mutta sekin oli ollut Gitalle pettymys. Kovin oli kaveri ollut saamaton ja kokemattoman tuntuinen. Liekö ollut ekaa kertaa naisen kanssa? Siitä lähtien ohjelmassa oli ollut pelkkää selibaattia. Tuvissa oli ollut yöpymässä aina muitakin, ettei seksiä voitu ajatellakaan. Ja ulkona oli aina niitä kirottuja hyttysiä!

Gitta lähti teltalta yöksi tupaan, missä hänellä oli varusteetkin. Aamulla puhuttiin kaikesta muusta paitsi illan tapahtumista. Sitten pariskunta lähti jatkamaan retkeään eteenpäin. Tiemme erkanivat. Hyvästelimme muodollisesti Gitan kanssa, emmekä edes osoitteita vaihtaneet. Se oli iso vahinko, manasin monesti jälkeenpäin. Mutta kaunis muisto siitä retkestä minulle jäi. Toivottavasti sille saksalaiselle tytöllekin.
 
  • Tykkää
Reactions: Helminetti

Yhteistyössä