Gallup: painoindeksisi?


Käväisin Verkkoklinikan laskurilla, jonka osoitteen yritän laittaa tähän (löytyy googlellakin)

http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/bmi/index.xsp?SID=67A4A1D537F2D61F6BB8

Painoindeksini on 24. Olen reippaasti yli 40 ja ihmettelen, miksei tuollaisissa laskureissa ole ikää huomioitu mitenkään. Nuorilla ei varmasti ole rasvaa niin paljon kehossa kuin yli 40-vuotiailla. Itse pidän itseäni sopivan näköisenä eli luotan peilin kertomaan enemmän kuin mihinkään indeksiin. Käyn joka aamu vaa'alla ja pidän itseni tämän painoisena, kun tiedän milloin on aika hormonikierron mukaan hieman laihduttaa ja milloin paino pysyy kohdallaan.

Mitä mieltä olet ikääntyvien naisten painosta? Onko yhteiskunnan maksettava noin vain ylipainon aiheuttamien sairauksien hoitokustannukset?

 
hoikka
Ei painoindeksi mitään kerrokaan. Kaksi samankokoista ihmistä ja molemmilla sama painoindeksi: toinen lihaksikkaampi, kuin toinen ja näin ollen hoikempi. Mutta rasvaprosenteissa on suuria eroja. Kannattaakin mittauttaa rasvaprosenttinsa, eikä tuijottaa johonkin painoindeksiin, joka ei kerro mitään!
 
Suomineito
Suomessa yleiset ravintosuositukset ovat olleet perunoita ja läskikastiketta tasolla jo vuosia. Valio, Vaasanmylly ja Suomen sokeri, nykyään Danisko ovat sponsoroineet mediassa eteenkin TV kokki ohjelmissa tuutin täydeltä. Kermaa, sokeria ja valkeita jauhoja. Jari Kurrin ja poikiensa esittelemä Danonen jugurttipurkki sisältää nykyisin saman määrän sokeria kuin limsapullo. Näitä ja pidemmälle teollisesti valmistettuja tuotteita joiden voittoprosentti on maksimoitu lisäämällä esanssit, sokerit ja muut mössöt isät ja äidit kanniskelevat koteihinsa. Ei ihme että keski-ikäinen nainen painaa 20 kiloa liikaa. Akateemiset lihavat saavat huomattavasti vähemmän palkkaa jos onnistuvat työn saamaan. Syyllistäminen on turhaa. Ahdistaa varmasti kylliksi. Jos syyllisyys periaatteella tuomittaisiin maksamaan ryhmiä kyllä löytyy lisää; diabetespotilaat, verenpaineiset, huono hampaiset, tupakoijat, alkoholistit, allergiset (ite ovat varmaankin altistaneet ongelmansa ). Toisaalta voisi maksaa myös bonuksia esim. siitä ettei ole luukatoa eli osteoporosiaa kun kilot pitää rasituksella luuston hyvässä kunnossa.
Tuo maksattamis asenne on jollakin tavalla yksioikoinen. Suomalaiset lpsetkin ovat jo 10 prosenttia ylipainoisia. Syy on sitte automaateissa, hampurilaisravintoloissa ja pääasiallisesti lyhyitä hiilihydraatteja sisältävässä kouluruoassa, jonka juuret ovat Kekkosen maatalouspolitiikassa (säännöllisesti sisäelimiä ja paljon perunaa) sekä naapureiden lapsissa jotka opettavat huonoja tapoja. Tunnen sympatiaa niitä kohtaan jotka luokitellaan ulkoisesti. Joillakin ihmisillä näyttää olevan niin paha olo että täytyy aina olla aina ryhmä jota katsoa alaspäin ja päivitellä, että onneksi en ole tuon kaltainen. Näin oma elämä tuntuu hetkellisesti paremmalta, todellisuudessa juuri tällainen ihminen on helvetin tylsämielinen.
 
Suomineito
Kilojen verollepanon sijasta lisäisin mahdollisen verotuksen teollisuudelle ja vähittäismyynnin puolelle. Sokerivero ruokosokerille olisi hyvä juttu. Kaikki jotka ostaisivat terveydelle haitallisia tuotteita kuten sokerimössöjä kustantaisivat ostoksellaan yhteiskunnan meno eriä. Tuotannon puolella esim pidemmälle jalostetut tuotteet kuten jäätelö ja pullamössöt kallistuisivat tai muuttuisivat terveellisemmiksi, koska sokerittomat olisivat halvempia ja menisivät täten enemmän lkaupaksi. Samalla tavalla voisi rokottaa myös tiettyjä rasvoja ja muita epäterveellisiksi katsottuja lisä ja väriaineita. Aikuiset valitsisivat lasten ruoan hampurilaispaikoissa terveellisemmin, siinä jäisi suomalaisten lasten ylivoimaisesti suosituin kokelma ranskalaiset ja kokis kakkoseksi ja ruishampurilainen tuntuisi edukkaammalta vaihtoehdolta ja paremmalta vaihtoehdolta. Kansa alkaisi suosia hedelmiä, vihanneksia, terveempiä lihamuotoja jauho-lisäaine-makkaroiden sijaan.
 
kedox
Kyllä oli niin osuvasti kirjoitettu, että ei voinut kuin haukkoa henkeään ja ihastella :hug:
Joten eiköhän lähdetä ostamaan lightjuomia, että saisimme kehoomme tarvittavan määrän aspartaamia ja muita haitallisia lisäaineita, syökäämme vielä päälle muutama rasvaton tyhjää täynnä oleva keinotekoinen "jukurtti" ja käyttäkäämme valmiseineksiä, kun emme jaksa tehdä ruokaa itse. Ja lääkkeitä voimme syödä sitten, kun näistä sairastuu.
Transrasvoja unohtamatta!!
 
:kieh: 26...

mutta olenkin raskaana, vko 17+2.
paino ei ole nyt juurikaann noussut, joten olin ylipainoinen (lievästi) jo ennen raskautta. siis, se peilistä näkyvä minä on ylipainoinen. läskiä pursuaa. päätinkin liittyä painonvartijoihin, jahka tämä pikku-kutonen täältä kesällä pullahtaa pihalle.
nuorempana olin kyllä hoikempi, katselin just yks päivä edellisten lasten aikuisia neuvolakortteja. laitokselle mennessä olin painanut samanverran kuin nyt raskauden alussa!!! :LOL: :LOL:
 
kika
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2005 klo 18:45 virtaska kirjoitti:
:kieh: 26...

mutta olenkin raskaana, vko 17+2.
paino ei ole nyt juurikaann noussut, joten olin ylipainoinen (lievästi) jo ennen raskautta. siis, se peilistä näkyvä minä on ylipainoinen. läskiä pursuaa. päätinkin liittyä painonvartijoihin, jahka tämä pikku-kutonen täältä kesällä pullahtaa pihalle.
nuorempana olin kyllä hoikempi, katselin just yks päivä edellisten lasten aikuisia neuvolakortteja. laitokselle mennessä olin painanut samanverran kuin nyt raskauden alussa!!! :LOL: :LOL:
Painonvartijoissa tuijotetaan vain kaloreita.Ei ole merkitystä syötkö ne karkissa vai vihaneksissa. Hoikistut, mutta et terveellisellä tavalla. Läski on ainakin tässä tapauksessa ikuista!
 
Painoindeksi on jotain 20, joka tosin ei paljoa kerro, mut mittautin rasvaprosenttini= 19 =)
Olen 44-v ja lapset 2vuotias+22vuotias.
Olen noudattanut jo vuosia proteiini pitoista ruokavaliota, lisäksi paljon kasviksia ja vähän huonoja hiilareita syön tietysti kuitujakin runsaasti.
Lapseni ovat myös hoikkia, vanhempi tyttö tekee mallin töitä opiskelun ohessa, hän on oppinut kotona syömään terveellisesti, joten hänellä ei ole ollut vaikeuksia pysyä mallin mitoissa.
Mieheni ei myöskään ole ylipainoinen, kaljamahaa ei ole vaikka, juokin saunaoluet ;)
 

Yhteistyössä