Herkkä lapsi päiväkodissa (ja kiusaaminen)

  • Viestiketjun aloittaja vv
  • Ensimmäinen viesti
vv
lastani on eräs tyttö päiväkodissa kiusannut haukkumalla ja nyt myöhemmin käynnyt kiinni. päiväkodissa vähätellään asiaa ja laitetaan lapseni herkkyyden piikkiin. Nyt lapseni ei uskalla kertoa tädeille pahasta olostaan ja oli ollut tänäänkin itkuinen. Päiväkodissa kerrottiin että lapsi varmaan ikävöi mutta kotona kertoi että kiusaamistakin oli tänään ollut. Lapsi siis 5v.
Onko muilla vastaavia kokemuksia ja kuinka olette lähteneet purkamaan asiaa?
 
justjoo
Ne on just noi "herkät" lapset tuollaisia. Kun niitä hyysätään ja höösätään koko ajan ja joka paikassa ja joka asiassa. En ymmärrä niitä märisiöitä yhtään ja onneks mun ei tarvikaan!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja justjoo:
Ne on just noi "herkät" lapset tuollaisia. Kun niitä hyysätään ja höösätään koko ajan ja joka paikassa ja joka asiassa. En ymmärrä niitä märisiöitä yhtään ja onneks mun ei tarvikaan!
No mun mielestä fyysinen satuttaminen on väärin, kuten myös uhkailu ja haukkuminenkin.
lapseni ei ole hemmoteltu.
 
Saraldo
Just tyypillistä ongelman vähättelyä. "Ei se sitä tarkoita, kunhan nyt vähän nahistelevat" jne. Jos lapsi ei enää uskalla mennä tädeille kertomaan, se on huono juttu. Sinuna ottaisin tämän asian sitten vaikka päiväkodin johtajan kanssa esille, jollei tädit oikein ymmärrä.
 
Mie en ymmärrä minkä takia kiusaamista vähätellään?? Koulussa ja näköjään jo päiväkodissakin. Jos lapsi sanoo, että häntä kiusataan, niin miks ne tarhatädit ei sitten voi pikkasen enemmän sivusta katsoa sitä touhua. Tarkastelisivat onko se kiusaamista vai mitä.
Ja toiselle tää on kiusaamista ja toiselle taas tää. Vaikeita asioita.

Toivottavasti loppuu lapsesi kiusaaminen.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja heliht:
Mie en ymmärrä minkä takia kiusaamista vähätellään?? Koulussa ja näköjään jo päiväkodissakin. Jos lapsi sanoo, että häntä kiusataan, niin miks ne tarhatädit ei sitten voi pikkasen enemmän sivusta katsoa sitä touhua. Tarkastelisivat onko se kiusaamista vai mitä.
Ja toiselle tää on kiusaamista ja toiselle taas tää. Vaikeita asioita.

Toivottavasti loppuu lapsesi kiusaaminen.
En ymmärrä, nyt siihen olisi hyvä hetki puuttua ja saada loppumaan,, koulussa se on sitten vaikeampaa.
otin asian kerran puheeksi ja oli kyllä hyökkäävä puolustus..heillä ei kiusata.
ymmärrän lasten välisen nahistelun mutta tämä on muuttunut jatkuvaksi, joten on jo mielestäni kiusaamista. lapsella on varmasti turvaton olo päiväkodissa :(
 
Mulla tyttö joka täyttää 5 tänä kesänä ja samoin herkkä ja arka lapsi joukossa.
Olen ollut nuoremman kanssa hoitovapaalla joka nyt loppuu ja hoitopaikka ollut siis haussa.

Itse juur tuon herkkyyden vuoksi halusin perhepäivähoitajalle, jottei heti joudu suureen ryhmään vaan saa harjoitella pienemmässä porukassa kotoa poissaoloa ja muutakin.

Musta tuo on järkyttävää, mä nostaisin sellasen haloon että oksat pois.
Ootko päivkodin johtajan kanssa keskustellut? Entä päivähoidon ohjaajan kanssa?
Ei kannata jättää asiaa sikseen, lapsesi kärsii.

Ja todellakin se kiusaaminen on jokaisen omakohtainen kokemus, ja jokainen joka kokee tulevansa kiusatuksi on oikeutettu siitä kertomaan.
Ja sille on jotain tehtävä!

Mä niin ymmärrän sua, sillä oma tyttö myös herkkä.Esim kun kerhossa olemme ja hän hakee leluhuoneesta lelua, jos sieltä on kokoajan tulossa porukkaa-seisoo tyttö siellä oven vieressä ja odottaa josko tulisi hänen vuoronsa...
:heart:
Kun nykypäivän mentaliteetti päiväkodeissa on se että ensimmäin saa ja ottaa sekä se joka kovimmin huutaa ja nopeammin juoksee saa parhaimman lelun tms.

Ne herkät ja kiltit jäävät varjoon ja nurkkiin... :/
 
vieras
Ota asia uudelleen puheeksi ja tarvittaessa päiväkodinjohtajan kanssa.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton mukaan aikuisten toiminta lapsiryhmässä on keskeistä kiusaamisen ehkäisyssä. Päiväkodin työntekijän tulee huolehtia, että jokainen lapsi pääsee leikkiryhmiin mukaan. Lisäksi työntekijän tulee ohjata lasten leikkejä.

Lapsia tulee liiton mielestä myös rohkaista kertomaan kiusaamis- ja konfliktitilanteista. Vaikka pienet lapset ovatkin puhuneet kiusaamisesta, sitä ei ole aina otettu vakavasti.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Selvitys+Päiväkodissa+lyödään+lahjotaan+haukutaan+ja+eristetään/1135256034100
 
Alkuperäinen kirjoittaja justjoo:
Ne on just noi "herkät" lapset tuollaisia. Kun niitä hyysätään ja höösätään koko ajan ja joka paikassa ja joka asiassa. En ymmärrä niitä märisiöitä yhtään ja onneks mun ei tarvikaan!
Sun lapses on varmasti sellanen Mulle-kaikki-heti-TÄNNE lapsi... :/

 
Meillä 4v poika ilmoitti vuosi sitten, ettei uskalla kertoa tädeille mitään. Kotona tietysti ihmeteltiin ja juteltiin asiasta ja selvisi, että joku tädeistä oli tiukkaan sävyyn kieltänyt häiritsemästä, kun tädit juttelee (okei, lapsen mukaan oli huutanut, mutta poissaolleena vaikea sanoa) . Kysyin päiväkodista ja kuittasivat, että poika on vaan liian herkkä. Ei ole mitään ongelmaa. Olin kai sitten hankala äiti, mutta jos lasta joku häiritsee, silloin siitä keskustellaan. Oli herkkä tai ei. Ja eiköhän 4-5 vuotias saa vielä olla herkkäkin. Ei sen ikäinen osaa vielä arvioida miten vakavissaan kaveri tai tarhatäti on ollut. Mä suosittelisin keskustelua vaikka ensin vain oman hoitajan ja lapsen kanssa yhdessä. Ja tarvittaessa sitten kiusaajan kanssa. Voihan olla, että kyse on väärinkäsityksestä tai ikävän vuoksi säikähtämisestä, mutta pitäähän sellaisestakin voida puhua hoitajan kanssa.
 
Kiusaamiseen pitää aina puuttua. Ikävä kyllä päiväkodeissa vieläkin(osa hoitajista) vähätellään kiusaamista ja jätetään lapset pärjäämään yksin :(
Itse hoitajana puutun aina kun huomaan tilanteen jossa toista alistetaan, mollataan , tönitään , haukutaan jne.
Usein vaan ne "kiusaajien" vanhemmat ovat niitä kovaäänisimpiä ja saavat hepulin jos heidän kullannuppujaan joutuu ojentamaan. No ei se mua haittaa mutta epävarmempi voi mennä heidän linjoilleen että pitäähän sitä oppia itse puolustautumaan ja ei aikuisen pidä puuttua lasten kiistoihin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
Kiusaamiseen pitää aina puuttua. Ikävä kyllä päiväkodeissa vieläkin(osa hoitajista) vähätellään kiusaamista ja jätetään lapset pärjäämään yksin :(
Itse hoitajana puutun aina kun huomaan tilanteen jossa toista alistetaan, mollataan , tönitään , haukutaan jne.
Usein vaan ne "kiusaajien" vanhemmat ovat niitä kovaäänisimpiä ja saavat hepulin jos heidän kullannuppujaan joutuu ojentamaan. No ei se mua haittaa mutta epävarmempi voi mennä heidän linjoilleen että pitäähän sitä oppia itse puolustautumaan ja ei aikuisen pidä puuttua lasten kiistoihin.
Vastaavasti kiusaajan on opittava olemaan kiusaamatta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Kiusaamiseen pitää aina puuttua. Ikävä kyllä päiväkodeissa vieläkin(osa hoitajista) vähätellään kiusaamista ja jätetään lapset pärjäämään yksin :(
Itse hoitajana puutun aina kun huomaan tilanteen jossa toista alistetaan, mollataan , tönitään , haukutaan jne.
Usein vaan ne "kiusaajien" vanhemmat ovat niitä kovaäänisimpiä ja saavat hepulin jos heidän kullannuppujaan joutuu ojentamaan. No ei se mua haittaa mutta epävarmempi voi mennä heidän linjoilleen että pitäähän sitä oppia itse puolustautumaan ja ei aikuisen pidä puuttua lasten kiistoihin.
Vastaavasti kiusaajan on opittava olemaan kiusaamatta...
Siksihän se olisikin tärkeetä puuttua asioihin heti, jottei kiusaaja saa ylivaltaa ja opittua kaavaa käytökseensä.
 
vm
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Alkuperäinen kirjoittaja justjoo:
Ne on just noi "herkät" lapset tuollaisia. Kun niitä hyysätään ja höösätään koko ajan ja joka paikassa ja joka asiassa. En ymmärrä niitä märisiöitä yhtään ja onneks mun ei tarvikaan!
Sun lapses on varmasti sellanen Mulle-kaikki-heti-TÄNNE lapsi... :/
Ton justjoon lapsi on se kiusaaja joka vanhempana aloittaa sitten vankilakierteen :D
 
vieras
nsimmäinen kommentti oli ihan asiaton.
Meillä 5v herkkä poika. On omatoiminen ja sosiaalinen ja puhelias ja älykäs, mutta herkkä. Päiväkodissa on pieni ryhmä, jossa 2/3 on poikia. Yksi noista pojista ei omaa minkäänlaisia sosiaalisia taitoja ja potkii, puree, lyö ja kusaa. Poikani joutui istten tuon toisen pojan kohteeksi. Itkettiin iltaisin ja tuntui ettei mikään ollut hyvin.
Keksustelin ensin asiasta perusteellisesti oman poikani kanssa ja seuraavana päivänä otin asian suoraan puheeksi päiväkodissa. Tilanteeseen puututtiin heti, kiusaava poika joutui tulemaan siihen meidän pojan luokse ja lupaamaan että se loppuisi samantien. Ja onneksi se loppui. Jos alkaa uudelleen, niin sitten haluan vanhemmat kanssa paikalle! Tosin kys pojan äiti on juuri sellainen ihminen ettei häntä varmaan vähempää voisi kiinnostaa.
Meillä yksityinen pieni päiväkoti, jossa kyllä onneksi asiat hoituu.

Nyt kiusaaminen puheeksi heti, ja tilanteen on muututtava. Lapsi ei siihen yksin pysty eikä tarvitse, se on aikuisen velvollisuus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja heliht:
Mie en ymmärrä minkä takia kiusaamista vähätellään?? Koulussa ja näköjään jo päiväkodissakin. Jos lapsi sanoo, että häntä kiusataan, niin miks ne tarhatädit ei sitten voi pikkasen enemmän sivusta katsoa sitä touhua. Tarkastelisivat onko se kiusaamista vai mitä.
Ja toiselle tää on kiusaamista ja toiselle taas tää. Vaikeita asioita.

Toivottavasti loppuu lapsesi kiusaaminen.
En ymmärrä, nyt siihen olisi hyvä hetki puuttua ja saada loppumaan,, koulussa se on sitten vaikeampaa.
otin asian kerran puheeksi ja oli kyllä hyökkäävä puolustus..heillä ei kiusata.
ymmärrän lasten välisen nahistelun mutta tämä on muuttunut jatkuvaksi, joten on jo mielestäni kiusaamista. lapsella on varmasti turvaton olo päiväkodissa :(
Nyt nimenomaan pitäs puuttua asiaan. Ja jos lapsi kokee sen kiusaamisena, mutta tarhatädit eivät nää kiusaajan käytöksessä mitään pahaa, mun mielestä siihen pitäs silti puuttua!
En usko että lapsi valehtelee että häntä kiusattas.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vm:
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Alkuperäinen kirjoittaja justjoo:
Ne on just noi "herkät" lapset tuollaisia. Kun niitä hyysätään ja höösätään koko ajan ja joka paikassa ja joka asiassa. En ymmärrä niitä märisiöitä yhtään ja onneks mun ei tarvikaan!
Sun lapses on varmasti sellanen Mulle-kaikki-heti-TÄNNE lapsi... :/
Ton justjoon lapsi on se kiusaaja joka vanhempana aloittaa sitten vankilakierteen :D
Toivottavasti joku puuttuu asiaan sitä ennen....Tai äiti kokee herätyksen.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja justjoo:
Ne on just noi "herkät" lapset tuollaisia. Kun niitä hyysätään ja höösätään koko ajan ja joka paikassa ja joka asiassa. En ymmärrä niitä märisiöitä yhtään ja onneks mun ei tarvikaan!
:eek: jep jep. Kiusaaminen on väärin, oli kohde herkkä tai. Meillä kaikilla on oikeus täällä olla ja elää, oli persoonamme millainen vai! Minusta herkkyys on hieno piirre sitä paitsi. Onko lapsesi päiväkotikiusaaja?
 
Kiusaaminen ja kiusaamisen kulttuuri opitaan jo kotona :(
Sen huomaa jo tästä keskustelusta :(
Vanhemmat antavat lapsilleen mallin kiusaamiseen omalla käytöksellään ja sen pois kitkeminen on todella hankalaa .
 

Yhteistyössä