huostaanotot

  • Viestiketjun aloittaja adoptiolasten
  • Ensimmäinen viesti
adoptiolasten
Pelottavatko teitä runsaat adoptiolasten huostaanotot. Lehdessä oli, että heitä otetaan paljon huostaan erityisesti teini-iässä. Kamalaa minusta, kun perheet kumminkin valitaan niin tarkkaan. Missä menee vikaan. Onko lasten perimässä syy käytökseen, vai kärsivätkö alkuaikojen huonosta kohtelusta, vai onko syynä kenties se, että ympäristö ei enää jaksa riittävästi rakastaa suloisesta pikkulapsesta teiniksi varttunutta ulkomaalaista lasta.

Millaisia ajatuksia tämä teissä herättää.
 
tuota
Juuri tuo minua mietityttää. Esimerkiksi Thaimaassa ihan taatusti ainakin pedofiilin ja lapsiprostituoidun lapsi päätyy adoptioon. Luovutetaan varmaan ihan synnärillä tällainen, jolloin sitten juuri todennäköistä, että päätyy adoptoitavaksi. Samoin voisi kuvitella käyvän raiskauksen tuloksena syntyneille. Toki ihanaahan se olisi ajatella, että on vaan jonkun köyhän perheen rakas lapsi, jota ei ollut varaa pitää.

Minua siis ajatteluttaa tämä perimän vaikutus lapsen kehitykseen, vaikka toki rakastava kasvatus myös merkitsee paljon. Osa käytöksestä kumminkin johtuu ihan perimästä.
 
vierailijana vastaan

Mistä lehdestä mainitsemanne jutun voi lukea. Missä maassa tilastointi oli tehty?

Mulla on yhden luennon perusteella jäänyt käsitys, että Suomessa ainakaan ei olisi ollenkaan enempää huostaanottoja adoptiolasten kohdalla - tää luento koski no. kansainvälistä adoptiota - ei muita adoptioita. Oliko artikkeli no. kv-adoptioita käsittelevä?
Suomeen kv-adoptoidut lapset ovat käsittääkseni pärjänneet elämässään pääsääntöisesti hyvin (ja aikas paljon olen adoptioluennoilla ja -piireissä pyörinyt), mutta sellaisen olen kuullut, että tilastollisesti adoptiolapset päätyvät useammin elämään sinkkuna, ilman parisuhdetta kuin ei-adoptoidut. Tai solmivat parisuhteen myöhemmällä iällä. El iesim. tässä näkyisi mahdollisesti kiintimyssuhteeseen liittyvää erilaisuutta.

Suurin osa kv-adoptoiduista lapsista on annettu adoptioon todellakin no. köyhyyden vuoksi.
 

Yhteistyössä