""istuminen""

  • Viestiketjun aloittaja milloin?
  • Ensimmäinen viesti
milloin?
jos 3k vauva punnertaa itsensä jatkuvasti istuma-asentoon sylissä, voiko häntä ""istuttaa"" pienen hetken ajan vai onko se ehdottomasti vielä noin pienellä kiellettyä?
 
meillä
on istutettu siitä asti kun hän itseään alkoi punnertamaan pystyyn, kiukku tuli jos piti makuuasenossa. Mielestäni vauva on valmis istumaan silloin kun hän sitä itse tahtoo. meilläkin oltiin siinä 3kk iässä. Sitterissäkin ollessaan hän vaan punkes pystyyn sieltä, väsyi sitten siihen kun ei päässyt ja oli tarpeeksi yrittänyt.. Minun mielestäni vauva kyllä kertoo milloin on valmis.
 
*
Vauvaa ei saa istuttaa ennen 6kk tai ennen kuin istuu selkä suorassa. Se, että pungertaa itseään istuma-asentoon ei tarkoita, että selkäranka olisi jo suora. Nosti meilläkin vauva päätään ja hartioitaan makuulla olleessaan ylös jo 2kk iässä, ei tullut silti mieleenkään istuttaa.
 
istumaan
Minä ainakin pidän vauvaani (4kk) kainaloiden alta ja takapuolesta kiinni istuma-asennossa. En siis istuta ilman ""apuja"". En tiedä tuleeko käyrä selkä. Tarkoititko istuttamista esim. syöttötuolissa eli ilman ns. tukea. Minä istutan vauvaa myös jalkojen päällä katse minuun päin. Silloin myös pidän kainaloista kiinni. En tietenkään pitkiä aikoja. Olenko huono äiti???
 
emmistiina
Et ole huono äiti. Juuri noin saa tehdä. Istuttamista ilman tukea, esim. syöttötuolissa tai lattialla, ei saisi harrastaa kuin vasta sitten kun lapsi oikeasti osaa istua ja ottaa kädellään ikään kuin tukea sivuille (on jokin heijaste).
 
Sirenia
Meillä tyttö on punkenut istumaan 3,5kk lähtien oikein kovinkin. Nyt oltiin 4kk neuvolassa ja siellä sanottiin että saa istuttaa sylissä jos vauva itse kerran sitä yrittää. Ja kun kysyin että miten kauan kerralla niin kuulemma niin kauan kun jaksaa, kyllä sen huomaa kun väsähtää, vetää itsensä veteläksi.
Eli kyllä mielestäni voit pieniä hetkiä istuttaa ihan hyvin.
 

Yhteistyössä