"Jättiläisvauva"

Joo, eli meillä täällä tyttö 5kk jonka mahtavat mitat 11080g ja 70,5cm ! :)
Korvikkeella kasvanut ja reilun kuukauden saanut soseita.
Syntymämitatkin aika komeat eli 4780g ja 55,5cm !
Ihana pieni pullero, kehittyy normaalisti ja kasvaa yläkäyrillä.
Neuvolassakin sitä mieltä, että ihan normaalisti kasvaa, olihan syntymäpaino kuitenkin noin suuri :D

Onko muilla samankokoisia vauvoja ? :)
 
Mun iso vauva ei kyllä enää ole vauva (melkein kolmivuotias poika), mutta oli syntyessään samaa kokoluokkaa kuin teidän tyttö; 4900g ja 56cm. Lunttasin neuvolakortista, että 5kk iässä poika oli ollut 8780g ja 72cm. Meillä mentiin rintamaidon voimin. Edelleenkin jatkaa huimaa kasvuaan ja on nyt siis 2 v. 9kk ja painaa noin 17kg ja pituutta lienee ainakin yli metrin, kun vaatteista 104cm on sopiva.

Pitkä tyttö taitaa teillekin olla tulossa :)
 
Mukava kun joku edes "uskaltautui" kertomaan oman lapsensa kasvusta :)

Tuntuu vaan vähän pahalta kun kaikki kauhistelevat tytön kokoa ja kaikki samanikäiset ovat niin paljon pienempiä :( En vain voi sille mitään,että jos toisella on nälkä niin silloin on ruokaa annettava. Ja mitä olen lukenut eri foorumeista, niin suurinpiirtein saman verran muutkin 5kk ikäiset syövät.

Minäkin olisin niiiiin mielelläni imettänyt ja kovasti yritinkin mutta joko tytöllä oli niin kova imu tai väärä imuote niin minä en kärsinyt imettää kuin muutaman päivän sairaalassa :/ maitoa tuli kyllä pumppaamalla kolmisen viikkoa, mutta loppui sitten kun seinään.

Itsekin olen ollut vauvana yhtä isokokoinen ja nyt 170cm pitkä. Mies taas ollut tuon ikäisenä paaaljon pienempi ja nyt 180cm pitkä :)
Onneksi tuo painontulo alkaa tasoittua kunhan alkaa tyttö enemmän liikkua. Menohalut on nyt jo kovat mutta ei vielä ymmärrä miten eteenpäin pääsee :D
 
Meillä ei ihan noin komeisiin lukuihin päästä, mutta tyttö 5kk, 9500g ja 67,5cm. Syntyessään oli 3930g ja 51cm. Rintamaidolla kasvaa, ja lisäksi saa myös vähän soseita.

Imetys oli mullakin ihan kamalaa ensimmäiset 10 päivää. Nännit meni pienille haavoille ja oikein tärisin kivusta joka kerta kun vauva söi. Mutta jostain syystä en lopettanut sitä kuitenkaan, vaikka se oli jo melkeen kivuliaampaa ku synnytys. :D Mutta mielessä kävi monet kerrat.

Älä turhaan tunne pahaa oloa jos toiset kauhistelevat vauvan kokoa. Minusta on ainakin ihanaa että vauva on pullea ja terveen, hyvin syöneen näköinen :) Se tasoittuu kuitenkin jossain vaiheessa.
 
Meillä on iso poika, viime viikolla 4kk neuvolassa mitat 9980g ja 72cm. (syntymämitat 4010g ja 52cm). On ollut alusta asti pullolla koska mun pakollinen lääkitys estää imettämisen. On syönyt aina hurjia määriä, synnärillä jo veti 70ml kerrallaan.
Meillä kans neuvolassa sanotaan että kasvaa ihan hyvin ja tasaisesti omalla käyrällään, itse olen alusta asti ollut ylpeä isosta pojastamme.
Ärsyttävää on lähinnä kaikkien sukulaisten kuunteleminen.Aina kun ollaan jossakin kylässä niin kaikki huomio keskittyy meidän pojan kokoon ja sitten oikeen isolla porukalla vertaillaan että "meidän maija painoi tuon verran 1,5 vuotiaana" ja ohhoh, teillähän on jo menty meidän yksivuotiaan ohi painossa". joskus kommentit loukkaa, näin esikoisen äitinä olis kiva kuulla jotakin muutakin kun "ompas se iso". Ihmiset kauhistelevat miten muka jää kokonsa takia kehityksessä jälkeen, vaikka siitä ei ainakaan tähän mennessä ole merkkiäkään. Poika oppi kääntymään 3kk ikäisenä ja nyt on pari viikkoa ryöminyt.
Itse olen ainakin helpottunut siitä että pojalle maistuu ruoka niin hyvin, rasittavampaa se olis stressata sitä syökö riittävästi.

Minkälaisia annoksia teidän isot vauvat syö? (tiedän että se on yksilöllistä mutta ihan mielenkiinnosta)
Meillä maitoa menee kerrallaan n 220ml. Lounaalla syö pilttipurkillisen kasvissosetta, puoli purkillista hedelmäsosetta ja vielä yleensä n 90ml maitoa päälle. Iltapäivällä syö sosepurkin ja 150ml maitoa. muut ateriat siis vielä pelkällä maidolla. Me jouduttiin aloittamaan pojalle kiinteitä jo 3,5kk iässä kun oli jatkuvasti nälkäinen eikä sen takia saanut nukuttua kun vartin päiväunia kerrallaan, söi ihan koko ajan ja annokset sen kun kasvoi. Maitoa meni päivässä melkein 2 litraa. Nyt noiden kiinteiden lisäks menee n litra korviketta, vielä sitä olis tarkotus saada vähän vähemmälle kunhan lisätään kiinteiden määrää useammalle aterialle. Poika ei syö öisin kuin korkeintaan kerran, päivisin syö 5 ateriaa.
 
Kaverin poika oli noissa samoissa painoluokissa, 5 kuukauden iässä 10 kg (syntyessä 3 kg).

Meidän tyttö syntyessään 3,5 kg ja 52 cm, 6 kk:n iässä 9,2 kg ja 72 cm. Painoa ei siis ihan noin kuin teillä muilla, mutta pituutta aika paljon. Täysimetetty reilun neljän kuukauden ikään, nyt puolen vuoden iässä menee imetyksiä 4-5 / vrk, ja aamulla ja illalla isohko annos puuroa sekä hedelmää, päivällä 3-4 dl liha-kasvissosetta jaettuna kahteen annokseen.
 
Meillä on ihan sama juttu boogima! Kyllä kaikki jaksaa päivitellä tytön kokoa. Ja anoppikin viime viikolla tokas,että tuohan syö ihan liikaa. :mad: Jos ruoka maistuu niin sehän on hyvä juttu ! Hänelläkin on vähän huono vertailukohta, kun kaksi muuta lastenlasta on olleet vähän päälle 3 kiloisia syntyessään ja 50cm pitkiä. Nytkin vanhempi lapsenlapsi on jo 1v 9kk ja painaa 12kg.

Meillä menee ruokaa suurinpiirtein näin :

klo 02.00-05.00 200ml korviketta
08.00-09.00 n.1dl puuroa ja n.120ml korviketta
11.00-13.00 puoli purkkia kasvislihasosetta, puoli purkkia hedelmä/marjasosetta
ja n.100ml korviketta
16.00-17.00 samanlainen satsi kuin edellinen
18.00-19.00 1dl puuroa ja n.100ml korviketta
20.00-22.00 150-200ml velliä

ja ennen unia tarvitsee aina vähän maitoa :) aika paljon siis, mutta jos maistuu niin minkäs sille voi.

Pulauttelua on myös meillä aika reilusti, ollut n.2kk iästä saakka. Ei ole kuitenkaan mitään kaaressa lentävää, ettei ainakaan refluksia ole. Hävinnee kunhan saa jalat alleen :)

Meilläkin aloiteltiin soseet n. 3,5kk iässä juurikin tuon älyttömän maidon syönnin takia.

Onko neuvolassa tullut minkälaista palautetta? Minulle sanoi kerran sijaisena ollut terkkari että lihavista lapsista tulee lihavia aikuisia :( Tämä joka on yleensä terkkarina, ei ole sanonut mitään siihen suuntaankaan. Vain, että pitkä tyttö on eikä painosta puhunut mitään. :)
 
Meillä oli poika syntyissään 5100g ja 53cm pitkä. Ja 5kk ikäsenä paino 8850kg. Tosiaan ois kiva kuulla joskus pojasta muutaki ku että ompa iso, sinä oot ainaki syöny hyvin.. Ja meillä anoppi tokas että ei sitä joka itkuun tarvi syöttää ku näyttää että ei se nälissään oo ollu! Ärsyttää senki takia ku ollu kauhiaa tappelua syötöt ja itkeny nälisään. Sitte helpotti ku 3kk ikäsenä alotettiin kiinteät. Meillä on käännytty 3kk ikäsestä lähtien massulleen että ei oo koko ainakaan kehitystä hidastanut.

Että täällä myös "jättiläisvauvan" vanhempi
 
Meijän poika oli syntyessään 54cm ja 4220g. 5kk oli 70,5cm ja 9580g.

Maitoa meni pahimmillaan n. 1,2 litraa päivässä, kiinteet alotettiin siinä neljän kuukauden iässä. Puolen vuoden iässä olikin jo viis ateriaa päivässä ja maitoa lisäks 6dl. Sama rytmi nyt 8kk ikäsenä. Ja mitat tällä hetkellä 76,5cm ja 10,9kg.

Hoikka poika tuo on aina ollu. Jotenki ihmetyttää missä ne kilot on. Mut kai tuo pituus kompensoi. Ja reidet on muhkeat, vaikka muualla ei pehmeyttä oo.:D Hupaisan näkönen. Housunkaulukset järjestään löysät, onneks reidet pitää sitte housut ylhäällä..

Kommenttia välillä tulee just pituudesta. Mut eipä tuo haittaa. Ja mitä voi olettaa, kun isänsä on 182cm ja itekin 174cm..

Neuvolassa ei oo mitenkään tuohon kokoon puututtu. Kun kerran tasaisesti menee omalla käyrällää, niin hyvä. Ja meijän th on aivan ihana muutenkin.
 
Onpa jotenkin ihana kuulla että mulla ei olekaan se suomen ainoa jättivauva vaan niitä on muillakin, heh :D

AnniMarj On se jännä miten ne anopit ja äidit jaksaakin kommentoida. Meillä ainakin päivitellään jatkuvasti just pojan syömisiä: "eikö se räjähdä kun syö noin hirveästi" ja sitten kun kitisee väsymystään niin seuraava kommentti on että "sillä on varmaan nälkä, etkö sä syötä sitä ollenkaan". Mikään ei oo koskaan hyvä. Ja yhtenä päivänä anoppi oli oikeen kaivanut kaikkien lastensa vanhat neuvolakortit esiin että sain näyttää miten hänen maijansa ja mattinsa painoi niin paljon vähemmän tässä iässä ja blaa blaa.
Meille neuvolassa on aina vaan sanottu että poika kasvaa hienosti, omalla käyrällään omaa tasaista tahtiaan. Luultavastihan tuo kasvu sitten tasaantuu kun oikeen alkavat liikkumaan. Meillä oli 5kk neuvola eilen ja nyt painoa pojalla 10,3kg ja pituutta huimat 75cm. :D MEillä terkkari nimenomaan sanoi että vauva-ajan "lihavuudella" ei oo aikuisiän lihavuuden kanssa mitään tekemistä, että ei tarvitse yhtään olla huolissaan. Vauvat syö minkä syö ja kasvaa minkä kasvaa eikä me vanhemmat sille mitään voida. Olipas teillä inhottava terkkarisijainen :|
Ja meillä ruoka maistuu edelleen. Nyt on tullu kuvaan mukaan aamupuurot jota menee n 1dl + puuron seassa hedelmäsosetta ja 100 ml maitoa vielä päälle. Puuronkin teen korvikkeeseen, poika ei oikeen tykkää syödä sitä veteen tehtynä. Meillä on maitoallergikko jolle ei näyttänyt kaurakaan sopivan joten nyt poika syö riisipuuroa toistaiseksi. Pelkällä maidolla syötettynä meillä tulee nälkä jo 1-1,5h aterian jälkeen. ;) Varmasti 6kk ikään mennessä ollaan jo siinä pisteessä että kiinteitä aterioita on 5. Meillä ei syödä öisin ollenkaan. 4kk iästä on nukkunut yöt klo 20-07 heräämättä, mikä tuntuu ihan luksukselta.

TuuliQ Meillä kans ihmetellään pojan pituutta. Siinäpähän ihmettelevät. Kun isä on 195cm ja äiti 180cm niin kai sitä pituutta pojallakin on, onhan sillä meidän geenit. :D
 
Neidin 6kk mittoja tulin kertoilemaan, eli paino oli 12050g ja pituutta 73,5cm :) kyllä mamilla huutaa selkä hoosiannaa tuon järkäleen kanssa :)

Noh, miulle on oikeestaan aivan sama mitä anopit sun muut ihmettelevät ja kommentoivat,tyttö on millanen on, eikä sille muut voi mitään niinkun boogimakin sanoitkin ! :)

Kyllähän ne vanhempien geenit aika pitkälti vaikuttaa lapsenkin kokoon, lähinnä siis pituuteen :)

Aika jännä miten erilaisia nuo terkkareiden "mielipiteet" on, toinen sanoo sitä ja toinen tätä.

Meillä ruokailukin nyt vähän muuttunut ja olen todennutkin tämän ihan hyväksi systeemiksi.
Yöllä ei enää maitoa tarvitse antaa vaan annan maidon sijasta vettä,terkkarin suosituksesta, sillä puolivuotiaan ei välttämättä tarvitse enää syödä öisin. Itse olen kyllä samaa mieltä, vaikka se ehkä kuullostaa vähän rajulta, ettei anna lapselle ruokaa, jos hänellä on nälkä. Enkä usko, että meidän tytöllä on nälkä vaan se on totuttu tapa herätä ja sitten nukahtaa maitopullo suussa.

Eli:
7-8.00 reilu desi puuroa ja n. 120ml maitoa
11-12.00 pieni purkki lihakasvissosetta ja puoli purkkia hedelmä/marjasosetta ja maitoa n. 120ml
14-15.00 pieni purkki hedelmä/marjasosetta ja maitoa n.150ml
17-18.00 pieni purkki lihakasvissosetta ja puoli purkkia hedelmä/marjasosetta ja maitoa n. 120ml
19-20.00 reilu desi puuroa ja n. 150ml maitoa
Maitoa menee kyllä vaihtelevasti eli ei välttämättö edes noinkaan paljon.

Nukkumaan meillä käydään viimeistään 21.00 mutta päiväunista riippuen joskus jo 19.30.

Nukutaanko teillä vielä miten paljon päivällä?
Meillä vaatii ainakin kahdet päikkärit ja silloin ne riittävät jos kerralla nukutaan pari tuntia. Sellaiset unet ovat kyllä harvassa.
 
Miulla on 11 viikkoinen jäpikkä täällä. :D Oli viikko sitten 66.5cm 7190g. Ootan innolla kuin iso hänestä kehittyy van pittää kyllä kasvaakki jos aikoo parimetriseksi niinku isäsä! Syntyessää oli 4034g 56cm
 
Ei nyt jättivauvoja ole ollut minulla, mutta yksi pyylevä ja toinen syntymäiso, välissä yksi kirppuliini. Esikoinen syntyi 3520/50/39+6, täysimetin 6kk ja tulos oli 62cm(lyhyt) ja 9200g eli varsinainen pikkubuddha oli rakenteeltaan. Pyylevyys katosi 3. ja 4. syntymäpäivän välissä. Nuorimmainen oli syntyessään 41+2 52cm ja 4460g ja JES-TAS sitä imun voimaa heti alussa. Multa taisi hiukset lyhetä kymmenen senttiä, kun likka ekan kerran nappasi tissiin kiinni. Pari ekaa viikkoa oli tissit kovilla ja välillä piti antaa rinnanpäiden suojautua imuteholta rintakumin suojissa, mutta tissillä mennään edelleen (4,5kk). Nelikuismitat olivat maltilliset 64cm ja 6800g.
 
Moikka taas !

Ei oo paljon ehtiny täällä käydä, nopeesti vaan käyny lukemassa onko tullut uusia kommetteja tähän ketjuun :/

Neidin kanssa käytiin 4.11 8kk neuvolassa ja mitat oli 13080g ja 76cm. :D
Nyt siis kilo-kuukaudessa vauhti on tippunut puoleen kiloon.

Laitampa tähän nyt kaikki neuvolassa otetut mitat syntymästä 8kk ikään, niin saatte paremman käsityksen huimasta kasvusta. Ihan ekasta käynnistä synnytyksen jälkeen ei oo mittoja, kun ei ollu tuo minun oma neuvolakortti mukana.

Syntymämitat: 4780g, 55.5cm ja py 37.0cm
3vk: 5500g, 57.0cm ja py 38.0cm
6vk: 6590g, 59.6cm ja py 40.3cm
2kk: 7300g, 63.0cm ja py 41.3cm
3kk: 8300g, 65,5cm ja py 42.5cm
4kk: 9820g, 68.0cm ja py 43.5cm
5kk: 11080g, 70.5cm ja py 45.0cm
6kk: 12050g, 73.5cm ja py 45.5cm
8kk: 13080g, 76.0cm ja py 47.0cm

Kiva oisi lukea myös muitten lasten/vauvojen kasvusta :)

Vielä siitä 8kk neuvolasta sen verran tai oikeastaan lääkärineuvolasta,että laittovat sit tytön verikokeisiin tuon painon takia. Käytiin ja ei siellä onneks mitään ollu, kyllä olin muuten ihan paniikissa, kun mietin vaan että selviikö niistä kokeista jotakin. Onneks ne kuitenkin oli ok. Lähinnä lääkäri siis epäili kilpirauhasen vajaatoimintaa ja että siitä johtuis tuo lihominen. Ne ei vaan haluu uskoo sitä, että jos mie oon itekki ollu suurinpiirtein samankokonen vauvana niin miks ei vois tyttökin olla.

Sit se lääkäri kysy, että annanko sitten tytölle liian paljon ruokaa kun tuota tahtia kasvaa?
Mielestäni en anna ja mitä olen vertaillut muihin tuon ikäisten syöntimääriin niin syö jopa vähemmän ! Nyt oon antanu 4 kertaa päivässä ruokaa, ja tarvittaessa yhden välipalan. Riippuu aina vähän siitä mihin aikaan ollaan herätty ja miten nukkuu päikkäreitä.

Tammikuussa käydään 10kk neuvolassa sitten viimestä kertaa tuossa nykysessä paikassa, kun ois muutto sitten edessä. Saman paikkakunnan sisällä mut on eri neuvola tuolla "kirkonkylällä". Toivotaan, että ois yhtä mukava terkkari sielläkin :)

Tytöllä ollu nyt kuukauden sisällä ihan älytöntä tuo kehitys. Isänpäivänä opittiin vihdoin ryömimään ja seuraavana viikonloppuna alettiinkin jo konttaamaan <3 Istunut on jonkun aikaa niin, että toisella kädellä ottaa tukea lattiasta eli toisella kankullaan könöttänyt. Viime viikonloppuna istuikin sitten jo ilman tukea :) Jännä miten hän aina viikonloppuna oppii nuo jutut, kun ollaan yleensä vkl minun vanhempieni luona. Ja nyt on alkanut nousta seisomaan minua vasten. APUA MISSÄ MINUN "PIENI" vauva on?! <3

Kertokaahan muutkin kuulumisianne, mukava aina lukea mitä muiden lapset on oppinut ja muutenkin mitä kuuluu teidän perheeseen :)

MUKAVAA JOULUN ODOTUSTA !
 
Meidän poika oli syntyessä 4340g ja 53cm.

7 vkoa 6590g ja 62cm
3kk 8400g ja 68cm

Huomenna tulee 4kk täyteen ja kotivaa'alla painoa oli n. 9,5kg. Vuodenvaihteen jälkeen kuullaan taas neuvolassa täsmällisempiä mittoja, mutta eiköhän pituus jo huiteli yli 70cm. Alkuun sai välillä korviketta lisänä kun tuntui ettei oma maito riitä, mutta nyt ollut jo pitkään pelkästään rintamaidolla.

Mun sukulaiset on pitkiä ja minä ja sisarukseni ollaan huideltu yläkäyrien yläpuolella koko kasvuajan, eikä mieskään ihan lyhyt ole, joten sikäli en mitenkään ihmeellisenä tätä meidän jötikkää pidä. Jos meinaa kasvaa kaksimetriseksi niin pitäähän se alottaa ajoissa.. ;)

Neuvolassa ei asiaa ole taivasteltu vaan todettu vaan, että sukuunsa tulee ja kasvaa tasaisesti omalla käyrällään. Muut ihmiset pojan kokoa aina välillä päivittelevät ja ovat yllättyneitä iän kuultuaan, mutta ei se minua haittaa. Ainoa mikä tässä kasvussa harmittaa on jotkut käytännön asiat, kuten se että käsivarret ja hartiat hajoaa tuon köntin nosteluun, kantaa sitä jaksaa vain hetken, ja pelkään että turvakaukalon ja vaunukopan mitat tulee vastaan ennen kuin tyyppi oppii istumaan.

Tästä juontuukin kysymys: Millainen turvaistuin teillä on isolle vauvallenne/lapsellenne?
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä