Miesnäkökulma
...säästyy ihmisenä olemisen tuskasta."
Sanoi englantilainen 1700-luvulla elänyt runoilija, kuuluisan sankirjan tekijä, essesiti ja moralisti Samuel Johnson (usein tunnettu vain nimellä "Dr Johnson").
Lause votaissin kääntää myös "... säästyy miehenä olemisen tuskasta" (Englannin aika shovinistiseesa kielessä ilmaisu "a man" merkitsee sekä ihmistä että miestä, ero täytyy johtaa asiayhteydestä).
Siis tulkittuna: Jos luopuu iinhimillisyydestä, myörtunnosta, järjestä ja moraalista ja seuraa vain sokeasti omia itsekkäitä taipumuksiaan ja viettejään - käyttäytyy impulssiivisesti kuin kesytön eläin - ihminen (tai mies) voi saavuttaa jonkinlaisen tylsän onnen, mutta ihmisyyden (ja miehuuden) menettämisen hinnalla. Ihmisyyteen (ja miehuuteen) kuuluu hillintä ja hallinta, jopa tietyn epämukavuuden hinnalla. Sigmund Freud, kokonaan toisista lähtökohdista ja hiukan poleemisesti kutsui samaa ilmiötä termillä "kulttuurimme ahdistavuudeksi".
Tuo ihmisyyden (ja miehuuden) ihanne on mekrillisellä tavalla kääntynyt päivastaiseksi. Ihmis- (ja erityisesti mies-) ihanteeksi on otettu kyltymätön nautinnon hakija, hedonisti.
Kuitenkin perhe-elämä, parisuhteet, koko kulttuuri on rakennettu velvollisuus- eikä nautintoperiaatteelle. Ihmisen on ollut opittava kieltämään ja lykkäämään tyydytystään, valitsemaan sa vaikeampi tie sen helpoimman sijasta, seisomaan paikallaan, kun on tehnyt mieli paeta, toimimaan oikeastaan kaikkia noita kuuluisia Maslowin tarvehierarkian vaatimuksia vastaan.
Tämä näkyy nykyajan valtaisassa yksilöllisyyden korostuksessa, vaikkapa Hesarin Nyt liitteen aviolupauksien uusintaa koskevissa (tietysti vähän kieli poskessa tehdyissä) kommenteissa. Niissä vieroksuttiin maistraatin vihkipuheessa esiintyää mainintaa avioliitosta yhteiskunnan perusyksikkönä. Miksi muka pitäisi ottaa vastuuta koko yhteiskunnasta, kun kyseessä on vain yksityiseen elämään ja sen onneen ja tyydytykseen liittyvä tapahtuma?
Jos pariskunnat tajuaisivat, että heidän ensisijainen tehtävänsä on todella taata yhteiskunnan jatkuvuus ja uudistuminen ja että heidän yksityinen onnensa on tavallaan sivuseikka - palkinto hyvin tehdystä urakasta - niin uskoisin sekä parisuhteiden että yhteiskunnan voivan paremmin. Kestäen jopa sen ihmisenä olemiseen liittyvän ahdistuksenkin
Sanoi englantilainen 1700-luvulla elänyt runoilija, kuuluisan sankirjan tekijä, essesiti ja moralisti Samuel Johnson (usein tunnettu vain nimellä "Dr Johnson").
Lause votaissin kääntää myös "... säästyy miehenä olemisen tuskasta" (Englannin aika shovinistiseesa kielessä ilmaisu "a man" merkitsee sekä ihmistä että miestä, ero täytyy johtaa asiayhteydestä).
Siis tulkittuna: Jos luopuu iinhimillisyydestä, myörtunnosta, järjestä ja moraalista ja seuraa vain sokeasti omia itsekkäitä taipumuksiaan ja viettejään - käyttäytyy impulssiivisesti kuin kesytön eläin - ihminen (tai mies) voi saavuttaa jonkinlaisen tylsän onnen, mutta ihmisyyden (ja miehuuden) menettämisen hinnalla. Ihmisyyteen (ja miehuuteen) kuuluu hillintä ja hallinta, jopa tietyn epämukavuuden hinnalla. Sigmund Freud, kokonaan toisista lähtökohdista ja hiukan poleemisesti kutsui samaa ilmiötä termillä "kulttuurimme ahdistavuudeksi".
Tuo ihmisyyden (ja miehuuden) ihanne on mekrillisellä tavalla kääntynyt päivastaiseksi. Ihmis- (ja erityisesti mies-) ihanteeksi on otettu kyltymätön nautinnon hakija, hedonisti.
Kuitenkin perhe-elämä, parisuhteet, koko kulttuuri on rakennettu velvollisuus- eikä nautintoperiaatteelle. Ihmisen on ollut opittava kieltämään ja lykkäämään tyydytystään, valitsemaan sa vaikeampi tie sen helpoimman sijasta, seisomaan paikallaan, kun on tehnyt mieli paeta, toimimaan oikeastaan kaikkia noita kuuluisia Maslowin tarvehierarkian vaatimuksia vastaan.
Tämä näkyy nykyajan valtaisassa yksilöllisyyden korostuksessa, vaikkapa Hesarin Nyt liitteen aviolupauksien uusintaa koskevissa (tietysti vähän kieli poskessa tehdyissä) kommenteissa. Niissä vieroksuttiin maistraatin vihkipuheessa esiintyää mainintaa avioliitosta yhteiskunnan perusyksikkönä. Miksi muka pitäisi ottaa vastuuta koko yhteiskunnasta, kun kyseessä on vain yksityiseen elämään ja sen onneen ja tyydytykseen liittyvä tapahtuma?
Jos pariskunnat tajuaisivat, että heidän ensisijainen tehtävänsä on todella taata yhteiskunnan jatkuvuus ja uudistuminen ja että heidän yksityinen onnensa on tavallaan sivuseikka - palkinto hyvin tehdystä urakasta - niin uskoisin sekä parisuhteiden että yhteiskunnan voivan paremmin. Kestäen jopa sen ihmisenä olemiseen liittyvän ahdistuksenkin