❃ Kauan plussaa odottaneet (vuosi →) ❃

Viestiketju alueella 'Vauvakuume' , aloittaja -tanjuska, 31.10.2016.

1. Wintersun

Wintersun Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    10.02.2018
    Saadut tykkäykset:
    1 318
    Näin siinä valitettavasti usein käy, et ensikäynnin jälkeen se ~3kk niin on joko hoidonsuunnitteluaika tai sitten alkaa OI tms. Tosi tylsää kyllä!

2. KukkaSosuli

KukkaSosuli Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    26.04.2019
    Saadut tykkäykset:
    150
    Mä en ihan tuota osannut odottaa. Hoitotakuuhan on se 3kk ja siihen mennes pitäis olla se ensikäynti. Luulin et siinä on ne loput viimeiset tutkimukset ja sit olis joku suunnittelukäynti ja hoito alkais. Mut ei sitte vissii. Voi perse :unsure:

3. Wintersun

Wintersun Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    10.02.2018
    Saadut tykkäykset:
    1 318
    Vähän varmasti vaihtelee sairaanhoitopiiristä riippuen. Mulla oli elokuussa ensikäynti (siis vuosi sitten) ja hoidonsuunnitteluaika joulukuussa. Ivf olisi alkanut maaliskuun kierrosta jos olis ollut silloin kaikki ok. Mut tosiaan nythän meillä lopulta vasta alkaa.

4. sabs

sabs Jäsen

Rekisteröitynyt:
    24.04.2019
    Saadut tykkäykset:
    12
    Mäkin voisin varovasti kurkistella tätä palstaa myös! Täällä siis esikoiselle annettu lupa tulla heti kesän 2018 jälkeen, mutta tässäpä sitä edelleen vaan ollaan. Tätäkin ennen vähän suurpiirteistä ehkäisyä takana vuoden verran. Yksi tuulimunaraskaus tämän vuoden alussa myös takana. Mulla munasarjoissa vähän monirakkulaisuutta, saattaa olla osasyynä, tai sitten ei välttämättä. Kierrot suurinpiirtein kuitenkin pääosin normaalipituisia ja ovistikkuihinkin tulee plussaa. Ensiaskelia ollaan otettu kohti hoitoja, mulla ensimmäiset verikokeet otettu ja mies käy testauttamassa oman tavaransa myös vielä tämän vuoden puolella, sen jälkeen gyne lupasi tehdä lähetteen julkiselle. Vähän sekin mietityttää, kun toisaalta ei jaksaisi millään enää odotella, ja toisaalta ei myöskään haluaisi kiirehtiä hoitoihin... Mutta kuten yllä olikin keskusteltu, niin siitä lähetteestä menee varmaan se 3kk ensikäyntiin ja sen jälkeen varmaan vähintään vielä saman verran että mitään alkais edes tapahtua, joten ei se ehkä siinä vaiheessa kovin hätiköidyltä enää tunnu :'D Ikää mulla on 28 ja miehellä 32, joten ei tässä nyt toisaalta ihan hengenhätäkään vielä kai ole (toivottavasti). Oon yrittänyt pysytellä kaukana kaikilta keskustelupalstoilta, mutta toisaalta sitä taas kaipaa kauheasti vertaistukea. :)

5. Owlet

Owlet Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    09.03.2019
    Saadut tykkäykset:
    54
    Tosiaan riippuu paljon sairaanhoitopiiristä. Meillä meni noin 3 kk ekaan käyntiin eikä sen jälkeen tarvinnut odottaa enää ollenkaan. Hoidot alkoi 2 pv ensimmäisen kerran jälkeen.

• Tykkään Tykkään x 1
    • List
  6. MonaLisa33

MonaLisa33 Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    29.05.2018
    Saadut tykkäykset:
    38
    @KukkaSosuli @Wintersun

Mä olin kyllä todella hämmästynyt ja harmistunut tästä. Tuntuu, että tämä ensikäynti oli vain turha pyrähdys hoitotakuun täyttämiseksi, kun heillä kuitenkin oli tiedossa meidän tutkimukset yksityisellä. Lääkäri sanoi, että aloitetaan letrozoleilla sitten 3kk päästä ja varmisti vielä, että olihan yksityiselläkin pohdittu samaa. Ja totesi lopuksi, että meidän tapauksessa täytyy edetä hoidoissa nopeasti... Eivät varmaan voineet vielä aloittaa hoitoa, koska se vaatii seurantaa ja talossa ruuhka :(

Täytyy harkita, jos palaisi sinne yksityiselle. Ehtisi tässä 2 letrokiertoa käydä läpi. (n)

7. MonaLisa33

Rekisteröitynyt:
    29.05.2018
    Saadut tykkäykset:
    38
    @sabs Hienoa, että olette pikkuhiljaa aloittaneet tutkimuksia! :) Ei tosiaan ole pelkoa, että kovin nopeasti mitään tujuja hoitoja aloitettaisiin, vaikka tutkimuksissa olisikin. Toivottavasti teillä onnistuu pian loppuun asti menevä raskaus!

8. MonaLisa33

Rekisteröitynyt:
    29.05.2018
    Saadut tykkäykset:
    38
    Olet joutunut kyllä paljon odottamaan! Huh! Onneksi nyt sitten viimein (y)

9. Wintersun

Wintersun Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    10.02.2018
    Saadut tykkäykset:
    1 318
    Juu. Mut tosiaan kun oli ton kohdunsuun kanssa ongelmia 1,5v niin se viivästytti hoidon aloittamista!

10. KukkaSosuli

KukkaSosuli Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    26.04.2019
    Saadut tykkäykset:
    150
    Niin justiin. Hyvä kuitenkin et lääkärit on ite samaa mieltä, et nopeasti tulis toimia! Meneekö se sit tammikuulle vai perätä helmikuulle ku pääsette alkuun? Tuossa kohtaa se yksityinenkään ei taida olla kauhean kallis. Me ollaan päätetty odottaa nyt tuo eka käynti polilla ja ollaan pohdittu, et jos joudutaan kovin odottamaan ni käydään yksityisellä

11. MonaLisa33

Rekisteröitynyt:
    29.05.2018
    Saadut tykkäykset:
    38
    @KukkaSosuli No niinpä, vasta helmikuussa olis mahkut aloittaa ne lääkkeet :X3:

12. MonaLisa33

Rekisteröitynyt:
    29.05.2018
    Saadut tykkäykset:
    38
    Hei,

Onkohan tässä ketjussa ketään, joka olisi teroluteja käyttänyt tiputteluun tai muuten pieninä annoksina (1 tbl kerran päivässä)? Onko tullut sivuoireita?

13. -Susanna

-Susanna Uusi jäsen

Rekisteröitynyt:
    09.11.2019
    Saadut tykkäykset:
    0
    Heips!

Voisin itse viimeinkin uskaltautua tällaiselle lapsettomuus-palstalle. Niitä on tullut luettua paljon, mutta jotenkin olen arastellut keskusteluun osallistumista. Nyt kuitenkin alan olla vertaistuen tarpeessa,kuten @sabs mainitsi.

Oma tilanteeni on se, että olemme yrittäneet mieheni kanssa raskautta 1,5 vuotta. Tänä vuonna olen hakeutunut lapsettomuustutkimuksiin julkiselle puolelle ja saanut ristiriitaisia tietoja omasta kropastani eri lääkäreiltä. Näyttää kuitenkin siltä, että minulla on endometrioosi, adenomyoosi sekä hieman pco-tyyppiset munasarjat. Kiertoni ovat luonnostaan hieman pitkähköjä, 38-42 päivää. Olen käyttänyt letrozolia kesäkuusta lähtien 5 mg annoksella (ensimmäinen kierto 2,5 mg annoksella ei toiminut). Se on lyhentänyt kiertoani ja sai aikaan ensimmäisen plussan syyskuun lopussa. Sitä riemua ei kuitenkaan kestänyt kuin 1,5 viikkoa. Nyt palasin takasin letrojen käyttäjäksi ja pääsemme (toivottavasti) tässä kierrossa ensimmäiseen inssiin. En usko siitä olevan mitään hyötyä, mutta haluan ne inssit alta pois jotta pääsisimme ivf-jonoon.

Olen jäänyt pohtimaan, voiko myöhään tapahtuva ovulaatio (siis esim. kp 25 tapahtuva) olla jotenkin huonolaatuisempi kun jos ovulaatio tapahtuisi sitä ennen? Olisi ihana ajatella, että tärppäämättömyys aiheutuisi vain siitä ja tuo kesken mennyt raskaus olisi vain huonoa tuuria. Pelkään kuitenkin, että endo ja adenomyoosi ovat tehneet kohdustani Mordorin veroisen hornankattilan.

Minusta on erikoista, että pelkkä letrojenkin aloitus meni teillä @MonaLisa33 kolmen kuukauden päähän. Meidän sairaalalla niiden aloitus onnistui onneksi jo heti ekalla gynekologikäynnin jälkeen. Meillä ei ole ollut virallista "suunnittelupalaveria", sillä hakeuduin tutkimuksiin epämääräistä kipujen takia. Siitä lapsettomuushoidot lähtivät sitten etenemään. Itsekin kokisin, että haluaisin käyttää letroja jo ennen helmikuuta, koska kolme kuukautta on ainakin itselleni pitkä aika tässä asiassa. (n)

14. Owlet

Owlet Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    09.03.2019
    Saadut tykkäykset:
    54
    @-Susanna hei! En osaa sanoa tuosta onko munasolu huonompi myöhässä tapahtuvassa ovulaatiossa, mutta ajattelin vastata oman kokemukseni.
    Eli siis itselläni on ollut, ehkä, ovulaatio häiriötä joten normaalisti kierrot olleet epäsäännöllisiä ja pitkiä. Sanon ehkä, koska itse sain hoidoissa vähän erilaisia syitä. Tai siis ensin monta lääkäriä sanoivat et molemmissa ei mitään syytä lapsettomuuteen ja sit sanottiin et on ovulaatiohäiriö, mutta ivf- suunnittelu käynnillä sanottiin et siitä ei oo varmuutta... Joten tiedä sitä...
    Mutta siis pointtini oli se, että itse ovuloin kp35 tienoilla ja sain elämäni ensimmäisen plussan. Tämä oli siis luonnollinen kierto ilman lääkkeitä. Eli ei se raskaus ole mahdotonta myöhäisellä ovulaatiollakaan! Uskon et teillä oli vain huono tuuri ja toivon plussaa pian teille! (y)

15. sabs

sabs Jäsen

Rekisteröitynyt:
    24.04.2019
    Saadut tykkäykset:
    12
    @-Susanna

Voi harmi, sun kohdalle on ikävästi sattunut tollanen trio :( Mutta toivon mukaan kuitenkin vaan pieni hidaste :) Mä oon lueskellut tosta myöhäisestä ovulaatiosta, et kohdun limakalvo ei välttämättä oo enää niin vastaanottavainen, mut toisaalta paljon niitäkin tarinoita on että on tärpännyt vaikka kuinka myöhäisestäkin. Onko sulla pahoja kipuja liittyen tohon endoon? Mulla kans aikamoisia menkkakipuja ja joskus arveltu että voisko olla, mut ei oo ultrissa yms mitään näkyny.

Mä mietin kanssa että voisko saada pco-tyyppisyyden takia jotain kokeiluun jo ennen ekaa käyntiä polilla, saa nähdä. Pitäs soittaa gyneltä lähetettä tässä loppuvuodesta niin saa nähdä mitä se sanoo. Eilen kävin ottamassa vielä progesteroniarvon, veikkaan et tästä tuli ovuloimaton kierto kun ovistestit ja kroppa käyttäyty oudosti, saapi nähdä!

16. -Susanna

-Susanna Uusi jäsen

Rekisteröitynyt:
    09.11.2019
    Saadut tykkäykset:
    0
    @sabs
    Mulla on ollut jo teinistä lähtien kivuliaat kuukautiset. Kivut on aina voimakkaimmillaan kiertopäivänä 1-2 ja noiden päivien aikana Buranaa kuluu n. 2600-3600mg. Olen niin tottunut lääkkeiden napsimiseen ja kipuihin kuukautisten aikaan, että en tiedä onko se koko naisväestöön verrattuna kunnon kipua vai ei. Mulla kivut liittyy etenkin siihen kohdun supisteluun ja tunnen sen kivun aaltomaisuutena. Jos en ehdi ottamaan lääkettä ajoissa (esim. kivut alkaa yöllä), niin silloin mun olo on todella tuskainen ja olen saanut monta kertaa viettää aamuyön tunteja lattialla sikiöasennossa tuskaillen, odottaessani lääkkeiden vaikutusta. Noiden kipujen lisäksi mulla on myös virtsaamiskipuja, jotka paheni tänä vuonna ja etenkin niiden takia aloin itse epäillä endoa. Onko sulla ollut muitakin endon oireita kun kuukautiskivut?

Se mun adenomyoosi kai liittyy just siihen, että se pahentaa sitä krampin aiheuttamaa kipua. Tai näin ainakin ymmärsin gynekologilta. Endoa ei ole ultrissa nähty, mutta edellinen sisätutkimus oli niin kivulias (tosin lääkäri tarkoituksella paineli kunnolla eri alueita, kun yritti selvittää sitä endon mahdollisuutta), että siitä sain sen diagnoosiksi.

Mulla toi letrosoli on auttanut tosi paljon kierron säännöllistämiseen. Sen vaikutus tarkastettiin ultrilla vain kaksi kertaa. Yksikin kerta kai riittäisi, mutta mulla se eka letrokierto ei toiminut liian pienen annostuksen takia ja siksi jouduin seuraavassakin kierrossa ultraukseen. Voi kun näitä olisi voinut käyttää jo vuosi sitten kun kierto huiteli 42 päivässä.

17. -Susanna

-Susanna Uusi jäsen

Rekisteröitynyt:
    09.11.2019
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos tsempeistä! :)

Tässä touhussa meinaa joskus usko loppua ja sitä jotenkin haluaisi vain selityksen sille, miksi ei tärppää. Ollaan siis tällä hetkellä selittämättömästi lapsettomia, vaikka mulla on nuo endon ja adenomyoosin "tyyppiviat" :D

Mutta jännä huomata, että moni nainen saa erilaisia diagnooseja eri lääkäreiden vastaanotoilla. Olisi aivan unelma, jos julkisella puolella sattuisi sama lääkäri ottamaan vastaan useamman kerran putkeen. Nyt kun lääkäri vaihtuu joka kerta niin samalla vaihtuu diagnoosi.

18. Disco Volante

Disco Volante Jäsen

Rekisteröitynyt:
    22.07.2019
    Saadut tykkäykset:
    37
    Käsittääkseni myöhäinen ovulaatio ei ole itsessään ongelma, ainoastaan silloin jos luteaalivaihe jää lyhyeksi. Pitkässä kierrossahan näin ei välttämättä ole, sillä luteaalivaihe kestää silti yli 10 päivää.

Minulla on PCO:n vuoksi pitkät luomukierrot, ja tulinkin syyskussa n. 60 päivän kierrosta raskaaksi (meni kesken 5 päivää plussaamisesta eli varhainen keskenmeno). Tuon plussakierron ovulaation kp:stä ei kylläkään ole mitään tietoa: jos luomuna olen testannut ovista, olen saanut positiivisia tuloksia yli viisi päivää (jonka jälkeen lopetin testaamisen).

Yritystä meillä takana about 1,5v ja lapsettomuushoidoissa ollaan tuon PCO:n takia, muuta vikaa ei tutkitusti ole.

19. vierailija

vierailija Vieras

@-Susanna Joo, sama täällä, teinistä asti ollut kipuja. Ja nimenomaan pakko ottaa heti lääkettä kun tajuaa että menkat alko, muuten saa tuntea nahoissaan.. Juurikin tuollaista aaltoilevaa on kipu. Mä pärjään ehkä suunnilleen sillä 1800-2000 annoksella ekan päivän niin oon ajatellut että olis normaalin rajoissa. Tiputteluista oon alkanut kärsiä myös ja kohdun takaosaa aristaa juurikin kovakourainen sisätutkimus tai yhdyntä tietyissä asennoissa, mut tiiä tästä nyt sitten.. Ehkä täytyy mainita sit kun päästään sinne polille...

Ehkä tässä voi lohduttautua sillä että apuja on toivottavasti tulossa! Mä en oo enää hetkeen jaksanut edes uskoa et joskus ne kaks viivaa vielä testissä näkis oikeesti, mut ehkä se taas tästä :)

20. sabs

sabs Jäsen

Rekisteröitynyt:
    24.04.2019
    Saadut tykkäykset:
    12
    Tulikin näköjään vierailijana tuo vastaukseni. :D

21. marrasmai

marrasmai Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    17.01.2016
    Saadut tykkäykset:
    266
    @Hedvig Näköjään unohdin vastata :rolleyes:
    On kyllä maailman ihanin tyty, huumorintajuinen ja topakka ja energiaa on kuin pienessä kylässä :love: Ikää 1v4kk. Lempilukeminen on jo pari kk ollut Tiede-lehti :ROFLMAO: :geek:

Täällä melko laiskasti piinaillaan, dpo3. Tai siis ei kyllä uskoa oo tärppiin yhtään, mutta aina se jännitys tuppaa päivien edetessä nousemaan.

Tosi keljua kyllä tuo hoitojen odottaminen, plaah. ”Onneksi” ei kelvata enää julkiselle niin ei tarvi jonotella kun yksityisellä ollaan :cautious:

22. ananasbananas

ananasbananas Aktiivinen jäsen

Rekisteröitynyt:
    15.06.2017
    Saadut tykkäykset:
    58
    Moikka!
    Kävin täällä pitkästä aikaa lukemassa teidän kuulumisia. Ajattelin tulla kertomaan miten meidän matka yrityksen aloituksesta tähän päivään meni :)

Me aloitettiin yrittäminen tammikuussa 2017. Aika pian kävi selväksi, että min kierroissa on jotain häikkää, kun ensimmäisiä kuukautisia sai odottaa 100 päivää. Kävin yksityisellä gynellä, jonka mukaan pco tyyppiset munasarjat, mutta koska tässä vaiheessa yritystä alle puolivuotta, niin jäätiin odottamaan. Marraskuussa 2017 lääkäri teki lähetteen naistentaudeille, jossa todettiin pcos.
    Helmikuussa 2018 aloitettiin ovulaatio induktiot Letrozolilla + Terolut lyhentämään kiertoa. Lääkeellä oli hyvä vaste heti, mutta kauan odotettu plussa tuli neljännestä kierrosta (välissä taukokierrot) lokakuussa 2018. Raskaus sujui hyvin ja esikoispoikamme syntyi heinäkuussa 2019.
    Yritystä tuli siis reilu 1,5 vuotta. Yritysaikamme on tietysti suhteessa lyhyt, mutta sen aikana oli paljon epätoivoisia hetkiä, syyllisyyttä, itkua ja surua. Mutta haluan sanoa teille, että älkää luovuttako! Aina on toivoa! Tukeutukaa kumppaniinne ja tehkää yhdessä matkaa, se helpottaa kun on joku jonka kanssa sitä jakaa. Tsemppiä ja kaikke hyvää teille toivotan! Ja paljon paljon plussatuulia! :love:

• Tykkään Tykkään x 2
    • List
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus